Looptijd bevek
TIP
-
Edmond Reekmans
- Newbie

- Contacteer:
Looptijd bevek
Bij distributiebeveks is de looptijd niet steeds een rond getal. Nu eens biedt men zo'n bevek aan op bijvoorbeeld 5 jaar, dan weer op 5,5 jaar. In het laatste geval duurt het 1,5 jaar voor je het laatste dividend ontvangt.
Bestaat hier een goede reden voor ?
Alvast bedankt.
Groeten van ... Edmond
Bestaat hier een goede reden voor ?
Alvast bedankt.
Groeten van ... Edmond
Re: Looptijd bevek
Voor de laatste rentebetaling ( 18 mnd ) betaalt men ( normaal ) slechts 1,5 maal ( = enkelvoudig ) de jaarlijkse interest; de jaar-interest wordt dus niet gekapitalisseerd !
enkelvoudige rente 5% op 18 mnd : 5% x 1.50 = 7.50%
gekapitaliseerde rente 5% op 18 mnd : ( 1 + 0.05 )^ ( 18/12 ) - 1 = 7.593%
In plaats van de laatste coupon nà 18 maanden te betalen, zou een eerste betaling nà 12 maanden ( 1 x jaarrente) en vervolgens 6 maanden later ( 1/2 x jaarrente ) een « iets » hoger actuarieel rendement opleveren.
enkelvoudige rente 5% op 18 mnd : 5% x 1.50 = 7.50%
gekapitaliseerde rente 5% op 18 mnd : ( 1 + 0.05 )^ ( 18/12 ) - 1 = 7.593%
In plaats van de laatste coupon nà 18 maanden te betalen, zou een eerste betaling nà 12 maanden ( 1 x jaarrente) en vervolgens 6 maanden later ( 1/2 x jaarrente ) een « iets » hoger actuarieel rendement opleveren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik neem aan dat je het over obligatiefondsen hebt? De fondsbeheerder moet ervoor zorgen dat hij een aantal obligaties bijeenscharrelt die allemaal dezelfde eindvervaldag hebben, dus de vervaldag van je fonds. Dat die vervaldag over 5 of over 5,5 jaar valt, dat beslist hijzelf. Dat je het laatste dividend pas na 1,5 jaar ontvangt is misschien voor de administratieve eenvoud maar vermoedelijk ook om de fondsbelegger een goed gevoel te geven. Als het laatste dividend dat hij krijgt een lekker vet dividend is zal hij eerder geneigd zijn om opnieuw in zo een fonds te beleggen dan wanneer hij maar een dividend over een half jaar krijgt. Vergelijk het met de step-up termijnrekeningen van de banken. De laatste rente-uitkering is de grootste en dan zal de klant in zijn euforie meer van hetzelfde willen.
-
Edmond Reekmans
- Newbie

- Contacteer:
Bedankt, Yaris en Urbain.
Ik heb vandaag weer wat bijgeleerd over obligatiefondsen maar ook dat ik mijn vragen ruimer moet formuleren
Ik bedoelde eigenlijk beveks waarbij je dividenden afhankelijk zijn van de evolutie van een selectie van aandelen.
Een voorbeeld hiervan is Fortis B Fix 2009 Coupon Plus 6: http://www.rabobank.be/nl/binaries/Coup ... 118976.pdf
Het laatste dividend loopt over 1,5 jaar maar ik lees niet dat het vermenigvuldigd wordt met 1,5.
Wellicht is er een goede verklaring hiervoor maar ik zie ze zelf niet.
Groeten van ... Edmond
Ik heb vandaag weer wat bijgeleerd over obligatiefondsen maar ook dat ik mijn vragen ruimer moet formuleren
Ik bedoelde eigenlijk beveks waarbij je dividenden afhankelijk zijn van de evolutie van een selectie van aandelen.
Een voorbeeld hiervan is Fortis B Fix 2009 Coupon Plus 6: http://www.rabobank.be/nl/binaries/Coup ... 118976.pdf
Het laatste dividend loopt over 1,5 jaar maar ik lees niet dat het vermenigvuldigd wordt met 1,5.
Wellicht is er een goede verklaring hiervoor maar ik zie ze zelf niet.
Groeten van ... Edmond