TAK21: roerende voorheffing bij overlijden?
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
TAK21: roerende voorheffing bij overlijden?
Ik zie hier op het forum totaal tegenstrijdige informatie m.b.t. roerende voorheffing op een tak21 bij overlijden, zelfs van vip-members.
De vraag is eenvouding: betaalt men op een tak21 rekening bij overlijden binnen de 8 jaar na aanvang van het contract roerende voorheffing op de interesten? Graag gefundeerd met een verwijzing naar een wettekst of een algemene voorwaarden fiche.
De vraag is eenvouding: betaalt men op een tak21 rekening bij overlijden binnen de 8 jaar na aanvang van het contract roerende voorheffing op de interesten? Graag gefundeerd met een verwijzing naar een wettekst of een algemene voorwaarden fiche.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Re: TAK21: roerende voorheffing bij overlijden?
Dit hoeft niet zo te zijn, u kan ook aan de roerende voorheffing ontsnappen door een overlijdensdekking aan het contract toe te voegen. Wanneer het kapitaal bij overlijden minimaal 130% van de inleg bedraagt, dan is er geen roerende voorheffing verschuldigd
http://www.ergo.be/nl_be/fiscal-and-fin ... px?id=1449
Ik veronderstel dus dat je wel RV moet betalen bij overlijden TENZIJ ge een overlijdensdekking van 130% hebt, dan is er geen RV verschuldigd
Ik veronderstel dus dat je wel RV moet betalen bij overlijden TENZIJ ge een overlijdensdekking van 130% hebt, dan is er geen RV verschuldigd
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wel dat is nu net waar de verwarring ontstaat, zelfs bij experten (VIP members) van deze site. Men spreekt over een overlijdensdekking van 130%. Als je die overlijdensdekking nu niet hebt, wat dan? Sommigen beweren dat er bij overlijden nooit roerende voorheffing dient betaald te worden, anderen beweren van wel. Wie weet het met zekerheid en kan het aantonen via een officieel document van de overheid of een verwijzing naar een wettekst?Sebastiaan1985 schreef:Dit hoeft niet zo te zijn, u kan ook aan de roerende voorheffing ontsnappen door een overlijdensdekking aan het contract toe te voegen. Wanneer het kapitaal bij overlijden minimaal 130% van de inleg bedraagt, dan is er geen roerende voorheffing verschuldigd
Bij een overlijden is er nooit RV op Tak21: of je nu die 130 % dekking bij overlijden hebt of niet: geen RV.
Er is natuurlijk wel successie en dat zal waarschijnlijk wel de reden zijn: die RV zou anders in mindering komen van dat bedrag.
Ik zoek het op waar het staat in de Wet.
Er is natuurlijk wel successie en dat zal waarschijnlijk wel de reden zijn: die RV zou anders in mindering komen van dat bedrag.
Ik heb het volgende gevonden in Art 19 §1.3° en art 21,9° WIB: Individuele contracten waarvan geen enkele premie belastingvermindering heeft genoten, zijn slechts volledig van belasting vrijgesteld indien het contract door een natuurlijk persoon is afgesloten en indien ofwel:
(1) de uitkering gebeurt bij overlijden(
2) het een contract Tak23 ( gekoppeld aan beleggingsfondsen )betreft
(3) meer dan 8 jaar....
(4) een overlijdenskapitaal gekoppeld is dat minstens 130 %.....
(3) meer dan 8 jaar....
Bedankt! Eindelijk iemand die het met een wettekst kan staven.Al Fonds schreef:Ik heb het volgende gevonden in Art 19 §1.3° en art 21,9° WIB: Individuele contracten waarvan geen enkele premie belastingvermindering heeft genoten, zijn slechts volledig van belasting vrijgesteld indien het contract door een natuurlijk persoon is afgesloten en indien ofwel:
(3) meer dan 8 jaar....
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Bij welke wet dan? ik kijk bij de wet LVO van 1992 en daar stond nada, noppesAl Fonds schreef:Bij een overlijden is er nooit RV op Tak21: of je nu die 130 % dekking bij overlijden hebt of niet: geen RV.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Ik was duidelijk fout en heb iets bijgeleerd. Thanks AL fondsSebastiaan1985 schreef:Dit hoeft niet zo te zijn, u kan ook aan de roerende voorheffing ontsnappen door een overlijdensdekking aan het contract toe te voegen. Wanneer het kapitaal bij overlijden minimaal 130% van de inleg bedraagt, dan is er geen roerende voorheffing verschuldigd
Is er een juridisch of fiscaal geïnteresseerde of onderlegde gebruiker die een link kan posten naar bovenstaande wettekst? Want nu is het nog altijd van horen zeggen.Al Fonds schreef:Ik heb het volgende gevonden in Art 19 §1.3° en art 21,9° WIB: Individuele contracten waarvan geen enkele premie belastingvermindering heeft genoten, zijn slechts volledig van belasting vrijgesteld indien het contract door een natuurlijk persoon is afgesloten en indien ofwel:
(3) meer dan 8 jaar....
WIB kun je terugvinden http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/brow ... egoryId=40 en dan kiezen welk jaar je wil en artikel 21 opzoeken
In de laatste versie van het wetboek staat (art. 21, 9° - waarnaar Al Fonds dus verwees):
In de laatste versie van het wetboek staat (art. 21, 9° - waarnaar Al Fonds dus verwees):
De inkomsten van roerende goederen en kapitalen omvatten niet:
...
9° inkomsten die zijn begrepen in kapitalen en afkoopwaarden betreffende
levensverzekeringscontracten gesloten door een natuurlijke persoon, zoals die in artikel 19, § 1,
eerste lid, 3°, worden omschreven, in
elk van de volgende gevallen:
a) wanneer de belastingplichtige die het contract heeft aangegaan alleen zichzelf heeft
verzekerd en de voordelen van het contract bij leven bedongen zijn ten eigen gunste en het
contract voorziet in het betalen bij het overl
ijden van een kapitaal gelijk aan ten minste 130 pct
van het totaal van de gestorte premies;
b) wanneer het contract gesloten is voor meer dan acht jaar en de kapitalen of afkoopwaarden
effectief worden betaald meer dan acht jaar na het sluiten van het con
tract.