VZW en kosten besparen..
VZW en kosten besparen..
Ik ben zelf sinds onlangs bestuurslid in een VZW maar ik weet er niet bijzonder veel van af.
Het is een zeer besloten vereniging. NIet veel leden en eigenlijk ook niet erg veel activiteit.
Zijn er bepaalde voordelen aan een vennootschap om kortingen te bekomen bij bv handelaars.
We zouden deze voordelen dan bv aan onze leden kunnen aanbieden.
In mijn hoofd zit bv dat je een goedkoper abonnement kan krijgen voor je gsm bij Base en Proximus.
Verzendingen van paketten kan je als bedrijf (waarschijnlijk ook als Vzw) goedkoper krijgen bij de Post. En je kan een
klantenrekening openen met speciale tarieven eraan verbonden bij een koerierdienst.
Nog iemand ideeën ?
Het is een zeer besloten vereniging. NIet veel leden en eigenlijk ook niet erg veel activiteit.
Zijn er bepaalde voordelen aan een vennootschap om kortingen te bekomen bij bv handelaars.
We zouden deze voordelen dan bv aan onze leden kunnen aanbieden.
In mijn hoofd zit bv dat je een goedkoper abonnement kan krijgen voor je gsm bij Base en Proximus.
Verzendingen van paketten kan je als bedrijf (waarschijnlijk ook als Vzw) goedkoper krijgen bij de Post. En je kan een
klantenrekening openen met speciale tarieven eraan verbonden bij een koerierdienst.
Nog iemand ideeën ?
Re: VZW en kosten besparen..
Als er al voordelen zijn, zijn er dan geen voorwaarden aan verbonden? Anders kan iedereen een spookvennootschap in het leven roepen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Wat Haelewyn hier vraagt heeft niks met de vzw te maken. Je kan als particulier ook naar handelaars gaan en korting vragen toch?
Gewoon groepskorting. Vragen kost niks
Is de vzw BTW plichtig? Zo ja dan heeft die medaille 2 keerzijden.
http://financien.belgium.be/nl/vzws/bel ... n_btw/btw/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verzenden van pakketten goedkoper als bedrijf? Hangt er van af. Theeft enkel met volume/aantal pakketten te maken. Voor bedrijven rekent Bpost btw aan (die logischerwijs aftrekbaar is als het voor bedrijfsdoeleinden is). Een koerierbedrijf sowieso.
Veel succes met "kosten besparen" via een vzw (vereniging zonder winstoogmerk)
Gewoon groepskorting. Vragen kost niks

Is de vzw BTW plichtig? Zo ja dan heeft die medaille 2 keerzijden.
http://financien.belgium.be/nl/vzws/bel ... n_btw/btw/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verzenden van pakketten goedkoper als bedrijf? Hangt er van af. Theeft enkel met volume/aantal pakketten te maken. Voor bedrijven rekent Bpost btw aan (die logischerwijs aftrekbaar is als het voor bedrijfsdoeleinden is). Een koerierbedrijf sowieso.
Veel succes met "kosten besparen" via een vzw (vereniging zonder winstoogmerk)

Misschien kan je eens met deze mensen gaan praten? Als je het vriendelijk vraagt willen ze misschien een paar nuttige tips geven?
https://www.samenaankoop.org
Maar dan snel voor ook deze "spookvennootschap" wordt opgedoekt

https://www.samenaankoop.org
Maar dan snel voor ook deze "spookvennootschap" wordt opgedoekt

Ja... Er zijn zeker voorwaarden.Yaris schreef:Als er al voordelen zijn, zijn er dan geen voorwaarden aan verbonden? Anders kan iedereen een spookvennootschap in het leven roepen.
Je moet minstens met drie mensen zijn om de vzw op te richten en te besturen.
Je moet een boekhouding voeren.
Je moet een doel nastreven en je mag niet winstgevend zijn (als doel). Je mag wel iets verkopen (denk aan de klassieke taartenbak) om bv de werkingskosten te (helpen) dekken.
Bij de oprichting moeten je gegevens / statuten verschijnen in het Staatsblad en je krijgt een ondernemingsnummer. Dat kost geld..
Er wordt gecontroleerd of je wel degelijk een doel nastreeft dat niet winstgevend is en dat je niet enkel een spookding opricht om
de zakken van de leden te spijzen.
Maar als je nu aan alle voorwaarden voldoet (zoals wij hier) ... dan zouden nog een paar extra voordelen wel welkom zijn.
Dat compenseert een beetje voor de vele uren die je in zo een vereniging steekt.
Dat van die koeriers : een particulier betaalt meer voor het versturen van een pakje met bv UPS dan een bedrijf.
Zonder ondernemingsnummer kan je niet eens een klantenrekening aanmaken bij een koerierdienst.
Het is een voordeel dat me bekend is omdat we met de VZW al eens dingen versturen in Europa en we daarvoor een betere prijs krijgen dan ik vroeger als particulier kreeg. Het scheelt meer dan een beetje.
Ook BPOST geeft speciale tarieven voor internationale verzendingen aan bedrijven, heb ik hier gehoord.
Op dat vlak zou er dus wel degelijk een verschil zijn.
Vroeger richtten mensen wel eens een clubje op om aan Makro-kaarten te raken :-)
Gelukkig kan iedereen daar nu terecht.. Maar jammer genoeg is het niet meer echt de moeite vaak.
Onze VZW is niet BTW plichtig.
De theorie hierover : """""Een vzw kan btw-plichtig zijn als ze geregeld en zelfstandig een economische activiteit (met of zonder winstoogmerk) uitoefent waarbij goederen worden geleverd of diensten worden verricht. Of deze activiteit hoofdzakelijk of aanvullend is, speelt geen rol.
Wanneer een vzw geen leveringen van goederen of diensten onder bezwarende titel verricht maar uitsluitend giften ontvangt, heeft zij niet de hoedanigheid van btw-plichtige en moet zij ook geen btw-nummer hebben.""""""
Laatst gewijzigd door haelewyn op 12 juni 2015, 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Dus buiten de voordelen die je krijgt zie je het nut van je eigen vzw niet in? Dat is triest.
Gelukkig houdt Yaris nog het hoofd helder en koel op een tropische dag als deze 

Yaris schreef:Dus buiten de voordelen die je krijgt zie je het nut van je eigen vzw niet in? Dat is triest.
Niet wenen he Yaris. Als je goed leest (en dat kan je vast wel) kom je nergens tegen dat ik het nut van de VZW niet inzie. Die heeft zijn doel en zijn nut.
Ook niet dat ik op dit moment enig voordeel heb uit de tijd die ik in de VZW stop. De voordelen zijn voor de VZW. Niet voor mij.
Je was wel erg slecht bij de les vandaag blijkbaar, al dan niet met een koel hoofd.
Ik vraag me in deze post alleen af of bedrijven of Vzw's bij meerdere dingen / aankopen voordelen hebben dan ik nu weet.
En wie weet zit daar wel iets interessants tussen.
In samenaankopen ben ik voor deze VZW niet geinteresseerd.
Als particulier heb ik er niet de ervaring mee dat ik veel bespaard heb. Eerder dat ik zelf betere voorwaarden kon krijgen bij een ander bedrijf dat niet meedeed aan de samenaankoop.
Toch bedankt voor de tips en zelfs voor de zure commentaren links en rechts

Laatst gewijzigd door haelewyn op 12 juni 2015, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt het wel over nut gehad maar je hebt je bericht gewijzigd terwijl ik mijn antwoord aan het schrijven was.haelewyn schreef:Als je goed leest (en dat kan je vast wel) kom je nergens tegen dat ik het nut van de VZW niet inzie.
Mijn berichten zijn inderdaad in meerdere fasen geschreven. Vaak voeg ik dingen toe of herformuleer ik. (zoals nu)Yaris schreef:Je hebt het wel over nut gehad maar je hebt je bericht gewijzigd terwijl ik mijn antwoord aan het schrijven was.haelewyn schreef:Als je goed leest (en dat kan je vast wel) kom je nergens tegen dat ik het nut van de VZW niet inzie.
Het nut is voor de VZW. Het doel heeft met auto's / oldtimers te maken.
Als de VZW ergens een koopje kan doen of iets extra's kan opstrijken is dat rechtstreeks of onrechtstreeks ook goed voor mezelf.
Omdat niet alleen de VZW bezig is met oude auto's, maar ikzelf ook.
En nog over het nut : we hebben geen winstgevend doel, maar verlies willen we natuurlijk ook niet al te veel lijden.
We zijn bezig met dingen die geld kosten maar niet veel opleveren op dit moment.
Misschien maakt dat de insteek iets duidelijker..
Voor wie naar de theorie vroeg :
Nog iets wat Vzw's mogen of kunnen : Onroerend goed aankopen als eigendom. Personeel aanwerven.
Beide zijn niet op ons van toepassing.
Het verschil met een feitelijke vereniging (carnavalsclub, wielertoeristengroepje) is dat je bij een VZW niet persoonlijk aansprakelijk bent als er iets fout gaat (uitgezonderd fraude) en dat een VZW een rechtsgeldige verbintenis kan aangaan. Een feitelijke vereniging kan dat niet.
-
- VIP member
- Contacteer:
Hmmm, ik ben bedrijf (1manszaak) (geen vzw maar das tzelfde volgens Haelewyn) maar heb nooit gemerkt dat er speciale prijslijsten bovengehaald werden omdat ik bedrijf ben hoor. Of aparte regelingen en een speciale voorkeursbehandeling. Helaas.
Ik zal zelfs meer zeggen, men rekent graag door "tis toch op factuur, dat gaat in onkosten".
Zoals vermeld: groeps of grote/meerdere aankopen, daar zit t hem. Ook voor verzenden.
Als je in Oldtimers "iets" doet, lijkt een btw plichtigheid niet slecht? Ik veronderstel wisselstukken aankopen enz?
Het enige voordeel dat ik zie is de BTW aftrek ALS het om bedrijfshandelingen gaat.
Je mag als bedrijf een speciaal tarief krijgen bij een koerierbedrijf, als je maar 1 pakje verzendt zal je evenveel betalen als een particulier.
van die kleine vzw'tjes allemaal goed en wel, tot je de vzw stopzet. Dan weet de fiscus je te vinden. En zeker als je maar met een paar bestuurders bent.

Ik zal zelfs meer zeggen, men rekent graag door "tis toch op factuur, dat gaat in onkosten".
Zoals vermeld: groeps of grote/meerdere aankopen, daar zit t hem. Ook voor verzenden.
Als je in Oldtimers "iets" doet, lijkt een btw plichtigheid niet slecht? Ik veronderstel wisselstukken aankopen enz?
Het enige voordeel dat ik zie is de BTW aftrek ALS het om bedrijfshandelingen gaat.
Je mag als bedrijf een speciaal tarief krijgen bij een koerierbedrijf, als je maar 1 pakje verzendt zal je evenveel betalen als een particulier.
van die kleine vzw'tjes allemaal goed en wel, tot je de vzw stopzet. Dan weet de fiscus je te vinden. En zeker als je maar met een paar bestuurders bent.
Een vzw is een rechtspersoon als een ander. En een rechtspersoon is, toch als het op "voordelen van allerlei aard" aankomt, een persoon als een ander. Als u of ik.
Of vraag je achter fiscale voordelen? Want dat is een hele andere discussie (rechtspersonenbelasting vs. vennootschapsbelasting, btw of geen btw, vereffening en verdeling, etc.)
Of vraag je achter fiscale voordelen? Want dat is een hele andere discussie (rechtspersonenbelasting vs. vennootschapsbelasting, btw of geen btw, vereffening en verdeling, etc.)
Reppie : ik heb zelf een eenmanszaak gehad .. en alweer nergens lees ik hierboven dat ik heb geschreven dat dat hetzelfde is als een VZW. Maar vaak heb je een ondernemingsnummer nodig en dan is het hetzelfde of je 't voor een VZW koopt, voor een vrij beroep, voor een BVBA of voor een eenmanszaak.
Ik was zelf BTW plichtig als zelfstandige, dus heb daar het systeem wel van door. Ik begrijp (en dacht daar inderdaad ook aan) wat je zegt over BTW aftrekbaarheid voor onderdelen.
Een aantal verplichtingen .. een aantal voordelen (mijn mening).
BTW nummer vragen we niet aan voor dat 'iets' dat we met auto's doen omdat de administratie niet opweegt tegen de voordelen.
We kopen bv onderdelen in Europa die tot nu toe vaak van particulier aan particulier worden verkocht of op veilingsites (genre Ebay) of van andere verzamelaars. Voor de auto's die we als project (in originele staat proberen brengen) staan hebben, zijn geen onderdelen meer te koop in het reguliere circuit. De auto's zijn rond de 50 jaar oud (die waar we nu aan bezig zijn).
Misschien zijn we verkeerd bezig met die vzw. Ik denk echter van niet want ik zie er wel een aantal voordelen van.
En we houden ons perfect aan de spelregels van VZW zijn. Advies van een boekhouder zegt dat dat geen probleem is.
Voordelen in tarieven : vergelijk even deze tarieven
https://www.base.be/business/nl/soho/aa ... -gsms.html" onclick="window.open(this.href);return false;
met deze
https://www.base.be/nl/mobiel/abonnementen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor 10 euro + btw (zelfstandigen) heb je bij base bv 200 minuten + onbeperkt sms + 1GB data
Voor 15 euro (btw inclusief) heb je als particulier 120 minuten + onbeperkt naar Base bellen (tot zeer onlangs 150 minuten zonder meer) + 1 GB data.
Verzending van goederen : Dat lijkt me een welles - nietes spelletje.
Probeer het zelf eens uit.
Inderdaad zakt de prijs heel duidelijk bij koerierbedrijven aan de hand van het aantal verzendingen.
Bovenstaande is een voorbeeld van wat ik zoek. Wie het antwoord weet ... ik hoor het graag.
Ik was zelf BTW plichtig als zelfstandige, dus heb daar het systeem wel van door. Ik begrijp (en dacht daar inderdaad ook aan) wat je zegt over BTW aftrekbaarheid voor onderdelen.
Een aantal verplichtingen .. een aantal voordelen (mijn mening).
BTW nummer vragen we niet aan voor dat 'iets' dat we met auto's doen omdat de administratie niet opweegt tegen de voordelen.
We kopen bv onderdelen in Europa die tot nu toe vaak van particulier aan particulier worden verkocht of op veilingsites (genre Ebay) of van andere verzamelaars. Voor de auto's die we als project (in originele staat proberen brengen) staan hebben, zijn geen onderdelen meer te koop in het reguliere circuit. De auto's zijn rond de 50 jaar oud (die waar we nu aan bezig zijn).
Misschien zijn we verkeerd bezig met die vzw. Ik denk echter van niet want ik zie er wel een aantal voordelen van.
En we houden ons perfect aan de spelregels van VZW zijn. Advies van een boekhouder zegt dat dat geen probleem is.
Voordelen in tarieven : vergelijk even deze tarieven
https://www.base.be/business/nl/soho/aa ... -gsms.html" onclick="window.open(this.href);return false;
met deze
https://www.base.be/nl/mobiel/abonnementen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor 10 euro + btw (zelfstandigen) heb je bij base bv 200 minuten + onbeperkt sms + 1GB data
Voor 15 euro (btw inclusief) heb je als particulier 120 minuten + onbeperkt naar Base bellen (tot zeer onlangs 150 minuten zonder meer) + 1 GB data.
Verzending van goederen : Dat lijkt me een welles - nietes spelletje.
Probeer het zelf eens uit.
Inderdaad zakt de prijs heel duidelijk bij koerierbedrijven aan de hand van het aantal verzendingen.
Bovenstaande is een voorbeeld van wat ik zoek. Wie het antwoord weet ... ik hoor het graag.
Je voorbeeld dat je aanhaalt slaat al nergens op. Want ik lees daar in de kleine lettertjes:
"De tarieven zijn exclusief btw, zijn onderhevig aan de algemene voorwaarden en de bijzondere voorwaarden van BASE Company nv, zijn voorbehouden aan professionelen met btw-nummer en vrije beroepen,"
Dus daar ga je al geen gebruik van kunnen maken, want je vzw heeft geen btw nummer.
Nog eens, een vzw als dusdanig, daar ga je weinig (niet-fiscale) voordelen mee uit de brand kunnen slepen denk ik. Waarom zouden handelaars ook? Je bent een vzw die weinig omzet nastreeft (en vanzelfsprekend ook geen winstuitkering). Dus voor de klantenbinding moeten ze het niet doen
"De tarieven zijn exclusief btw, zijn onderhevig aan de algemene voorwaarden en de bijzondere voorwaarden van BASE Company nv, zijn voorbehouden aan professionelen met btw-nummer en vrije beroepen,"
Dus daar ga je al geen gebruik van kunnen maken, want je vzw heeft geen btw nummer.
Nog eens, een vzw als dusdanig, daar ga je weinig (niet-fiscale) voordelen mee uit de brand kunnen slepen denk ik. Waarom zouden handelaars ook? Je bent een vzw die weinig omzet nastreeft (en vanzelfsprekend ook geen winstuitkering). Dus voor de klantenbinding moeten ze het niet doen

Laat me toe te zeggen dat je van de telecomsector niet zoveel af weet ?Hyakari schreef:Je voorbeeld dat je aanhaalt slaat al nergens op. Want ik lees daar in de kleine lettertjes:
In de Base shop heeft men me verteld dat een ondernemingsnummer hebben voor hen voldoende is om een abonnement voor zelfstandigen af te sluiten. Dat kan inderdaad nog bij Base (activatie bij de provider zelf) anders uitdraaien aangezien hun algemene voorwaarden. Wat ze in de shop vertellen is niet altijd de absolute waarheid maar ze zullen er toch wel IETS van weten, durf ik te hopen.
Bij proximus kan je al sinds jaar en dag een gsm-abonnement voor zelfstandigen afsluiten als particulier. Dat is absoluut zeker.
Voordeel : gratis bellen naar vaste lijnen is daar inbegrepen.
Nochtans staat ook in hun voorwaarden : """"Aanbod bestemd voor professionele klanten. Aanbod zonder vast contract. Prijzen en voorwaarden geldig in België voor nationaal gebruik. Prijzen excl. btw. """""
Weliswaar is dat iets minder strikt geformuleerd dan bij Base, maar toch duidelijk genoeg.
Om het met jouw woorden te zeggen, Hyakari : je argument slaat dus nergens op, voor wat betreft mijn voorbeeld uit de telecombranche.
Voor de rest : dat er weinig uit te halen is aan andere voordelen (niet-fiscaal) : daar ben ik het wel mee eens. Ik probeer het alleen wat te rekken, zoals iedereen hier wel probeert te doen. Waarom zitten we anders net op Dit forum.