Sofina
TIP
Re: Sofina
Hoog volume. Paar grote pakketten van eigenaar verwisseld. Mogelijke koper ? Sofina zelf.
maar meer verkoopdruk dan koopinteresse.laeka schreef:Hoog volume. Paar grote pakketten van eigenaar verwisseld. Mogelijke koper ? Sofina zelf.
't Zal waarschijnlijk aan het houden-advies van KBC Bolero te maken hebben.
@Laeka, 'k zie weinig koerspotentieel. Heb Sofina verkocht @ 103 EURO.
Maar waarschijnlijk heb jij Sofina nog?
Misschien op korte termijn weinig potentieel. Afhankelijk van de beurzen he. Ik behoud deze kwaliteitsholding voor de lange termijn.Zeus schreef:@Laeka, 'k zie weinig koerspotentieel. Heb Sofina verkocht @ 103 EURO.
In een artikel in de Tijd deze week kwam Sofina aan bod (de reeks over Silicon Valley). Blijkbaar is Sofina daar al decennia actief aanwezig als investeerder in start ups. Zo hebben ze een mooi netwerk en dito imago opgebouwd en zitten ze op de eerste rij bij veelbelovende investeringsdossiers van starters.
De discrete ambitie van Sofina in Silicon ValleyVTEC schreef:...in de Tijd deze week kwam Sofina aan bod ...
Moet een bedrijf rapporteren wat er gebeurt met de aandelen die ze zelf aanhoudt? Ik stel mij de vraag omdat ik mij weer niet kan vinden in persbericht over de inkoop van eigen aandelen.
In het halfjaarrapport schreef Sofina dat het 486888 eigen aandelen in bezit hat. Waarmee ik toen reeds moeilijkheden had (zie mijn bericht van 11 september). In het zopas verschenen persbericht verklaart Sofina dat het 75385 aandelen aangekocht heeft. Dan zou je toch mogen verwachten dat Sofina nu 562273 aandelen bezit. Volgens het persbericht bezit Sofina nu slechts 554023 eigen aandelen. 8250 aandelen in rook opgegaan?
In het halfjaarrapport schreef Sofina dat het 486888 eigen aandelen in bezit hat. Waarmee ik toen reeds moeilijkheden had (zie mijn bericht van 11 september). In het zopas verschenen persbericht verklaart Sofina dat het 75385 aandelen aangekocht heeft. Dan zou je toch mogen verwachten dat Sofina nu 562273 aandelen bezit. Volgens het persbericht bezit Sofina nu slechts 554023 eigen aandelen. 8250 aandelen in rook opgegaan?
Belca2 schreef:Moet een bedrijf rapporteren wat er gebeurt met de aandelen die ze zelf aanhoudt? Ik stel mij de vraag omdat ik mij weer niet kan vinden in persbericht over de inkoop van eigen aandelen.
Goed opgemerkt. Eigenaardig. Misschien verloning voor de bestuurders?
Ik heb de vraag gesteld aan Sofina:
En dit is het antwoord:Volgens het halfjaarlijks financieel verslag (blz 13) had Sofina 486.888 eigen aandelen in bezit. Uw persmedeling van 18 september bericht over de aankoop van 75.385 aandlen. Samen zou ik dan verwachten dat u dan 562.273 eigen aandelen aanhoudt. In datzelfde persbericht maakt u echter melding van slechts 554.023 aandelen, zijnde 8250 minder dan verwacht. Mag ik U vragen waaraan dat verschil te wijten is? (uitgeoefende opties?)
Wij kunnen bevestigend antwoorden op uw vraagstelling, het betreft uitgeoefende opties.
Wat kunnen we hier eigenlijk uit besluiten Belca2?
Niets speciaal. Alleen de intellectuele voldoening te weten waaraan het gat in de rekening van eigen aandelen te wijten is.
Wel is het zo dat die uitoefening via het FSMA moet gerapporteerd worden. En als we die gegevens bekijken dan zien we dat tussen 30 juni en vandaag slechts 3750 opties gelicht zijn (M. Speeckaert 1750, De Bassompierre 2000). Er blijft dus nog altijd een gat van 4500. Misschien loopt de rapportering aan het FSMA met enige vertraging.( ?)
Ik stel ook vast dat veel van de aldus verworven aandelen vrijwel onmiddellijk daarna verkocht worden. En dat is misschien onrustwekkender. Ik blijf het opvolgen.
Wel is het zo dat die uitoefening via het FSMA moet gerapporteerd worden. En als we die gegevens bekijken dan zien we dat tussen 30 juni en vandaag slechts 3750 opties gelicht zijn (M. Speeckaert 1750, De Bassompierre 2000). Er blijft dus nog altijd een gat van 4500. Misschien loopt de rapportering aan het FSMA met enige vertraging.( ?)
Ik stel ook vast dat veel van de aldus verworven aandelen vrijwel onmiddellijk daarna verkocht worden. En dat is misschien onrustwekkender. Ik blijf het opvolgen.
Goh, als opties als deel van verloning worden gegeven is het direct verkopen van deze opties niet zo onlogisch vind ik.
http://www.fsma.be/nl/Supervision/fm/ma ... aa8d7fb6d0" onclick="window.open(this.href);return false;

De aanslag in Parijs beïnvloed de economie van Frankrijk negatief. Zou dit ook geen impact op Sofina kunnen veroorzaken? Ze hebben verschillende investeringen in Franse bedrijven. Maar ook onrechtstreeks zoals Deceuninck. Frankrijk is een belangrijke markt voor Deceuninck.
deceuninck = ramen en deuren, die zouden juist voordeel hieruit moeten halen. Mensen die al van plan waren iets te vervangen zullen dat misschien versneld doen.