Pensioensparen voor vriendin
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen voor vriendin
Geachte leden,
Deze week is er een adviseur langs geweest bij mijn vriendin. Nu gaat mijn vriendin bij P&V pensioensparen. Echter vond ik de informatie van de adviseur nogal schaars. Ik ben nogal kritisch dus even op google gezocht naar P&V maar kon niets vinden waar uit ik kon opmaken of P&V het waard was. Dus vroeg ik mij af of er leden zijn die ervaring hebben met pensioensparen bij P&V en of ze dit wel of juist niet aanraden en waarom?
Ter informatie zelf zit ik nog op school dus voor mij is dit een heel nieuw iets. Mijn vriendin is 21 en pas enkele maanden aan het werk want ze is pas afgestudeerd, ze wil maximaal pensioensparen.
Ik ben nog nieuw op het forum dus ben alles nog aan het doorspitten maar kon geen concreet antwoord vinden op mijn vraag dus hopelijk kan mij iemand op de goede weg zetten.
Deze week is er een adviseur langs geweest bij mijn vriendin. Nu gaat mijn vriendin bij P&V pensioensparen. Echter vond ik de informatie van de adviseur nogal schaars. Ik ben nogal kritisch dus even op google gezocht naar P&V maar kon niets vinden waar uit ik kon opmaken of P&V het waard was. Dus vroeg ik mij af of er leden zijn die ervaring hebben met pensioensparen bij P&V en of ze dit wel of juist niet aanraden en waarom?
Ter informatie zelf zit ik nog op school dus voor mij is dit een heel nieuw iets. Mijn vriendin is 21 en pas enkele maanden aan het werk want ze is pas afgestudeerd, ze wil maximaal pensioensparen.
Ik ben nog nieuw op het forum dus ben alles nog aan het doorspitten maar kon geen concreet antwoord vinden op mijn vraag dus hopelijk kan mij iemand op de goede weg zetten.
Re: Pensioensparen voor vriendin
Is ze van plan om binnen dit en een paar jaar een huis te kopen?
Dan zou ik in haar plaats niet aan pensioensparen doen, maar een kapitaaltje verzamelen zodat haar/jullie onderhandelingspositie bij de bank verbetert.
Quotiteit (bedrag dat zij/jullie lenen gedeeld door de waarde van de woning) is voor een bank heel belangrijk bij het aangaan van een lening. Leen je bijvoorbeeld minder dan 80% van de waarde van de woning, dan zal je een veel betere rentevoet kunnen onderhandelen. Kunnen jullie enkel de aankoopkosten (notaris + registratie + meestal verplichte schuldsaldo) bijeen sparen, dan is er ook een groot renteverschil dan dat jullie deze kosten ook zouden bijlenen.
Weet dat het pensioensparen voor een héél lange tijd vast zal staan en dat je hier al die tijd niet aan kan zonder een hoge boete te betalen. Wil je op héél lange termijn beleggen, zoals bij pensioensparen, dan zijn er formules die gemiddeld gezien meer rendement geven én waar je wel ten allen tijde aan het geld kan, zelfs met fiscaal voordeel ingecalculeerd.
Dan zou ik in haar plaats niet aan pensioensparen doen, maar een kapitaaltje verzamelen zodat haar/jullie onderhandelingspositie bij de bank verbetert.
Quotiteit (bedrag dat zij/jullie lenen gedeeld door de waarde van de woning) is voor een bank heel belangrijk bij het aangaan van een lening. Leen je bijvoorbeeld minder dan 80% van de waarde van de woning, dan zal je een veel betere rentevoet kunnen onderhandelen. Kunnen jullie enkel de aankoopkosten (notaris + registratie + meestal verplichte schuldsaldo) bijeen sparen, dan is er ook een groot renteverschil dan dat jullie deze kosten ook zouden bijlenen.
Weet dat het pensioensparen voor een héél lange tijd vast zal staan en dat je hier al die tijd niet aan kan zonder een hoge boete te betalen. Wil je op héél lange termijn beleggen, zoals bij pensioensparen, dan zijn er formules die gemiddeld gezien meer rendement geven én waar je wel ten allen tijde aan het geld kan, zelfs met fiscaal voordeel ingecalculeerd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
indien plannen om te investeren in vastgoed is het inderdaad ook beter van eerst te sparen voor een dak boven het hoofd alvorens te denken aan het pensioen. Ik dacht dat er hier al eens een berekening gemaakt was dat het niet zo interessant was om vrij vroeg te beginnen met pensioensparen...
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Een huis kopen staat zeker voor haar op de planning over een x aantal jaar. Maar gezien ze dan toch haar geld wat wil laten opbrengen tijdens het sparen, welke alternatieven zou u haar kunnen aanraden waarmee ze toch aan haar geld kan en eventueel fiscaal voordeel genieten.
Ik zag zelf iets van Tak21, Tak23 en beleggingsplannen maar welke risico's nemen die met zich mee?
Ik zag zelf iets van Tak21, Tak23 en beleggingsplannen maar welke risico's nemen die met zich mee?
Laatst gewijzigd door FredDPret op 1 oktober 2015, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is x aantal jaar?
Daar heb ik geen goed zicht op maar ik denk sowieso voor haar 30ste of is dat al te ver weg.
Kan alleen maar beamen dat, indien je binnen de 3 jaar een woning zou kopen, interessanter is om deze gelden opzij te houden.
elke euro telt dan. Het zou jammer zijn om dan net een paar duizend euro te kort te komen.
Want pensioensparen is interessant, maar het staat wel vast tot je 60ste minstens.
Trouwens, als je zo jong bent en toch wil pensioensparen, dan kies je toch wel voor een fonds !
Een verzekering is goed voor mensen die echt wel bang zijn voor schommelingen of dicht bij het pensioen aanleunen.
De schommelingen in een fonds vang je toch op door de gespreide betalingen en de lange belegginshorizon.
Op 45 jaar zal je heel wat meer rendement uit je fonds halen dan uit een verzekering.
Let ook op : bekijk de instapkosten eens, meestal veel duurder voor een verzekering (3-7 %) dan voor een fonds (2-3%, behalve Rabo en Argenta 0%)
elke euro telt dan. Het zou jammer zijn om dan net een paar duizend euro te kort te komen.
Want pensioensparen is interessant, maar het staat wel vast tot je 60ste minstens.
Trouwens, als je zo jong bent en toch wil pensioensparen, dan kies je toch wel voor een fonds !
Een verzekering is goed voor mensen die echt wel bang zijn voor schommelingen of dicht bij het pensioen aanleunen.
De schommelingen in een fonds vang je toch op door de gespreide betalingen en de lange belegginshorizon.
Op 45 jaar zal je heel wat meer rendement uit je fonds halen dan uit een verzekering.
Let ook op : bekijk de instapkosten eens, meestal veel duurder voor een verzekering (3-7 %) dan voor een fonds (2-3%, behalve Rabo en Argenta 0%)
Als het voor een termijn minder dan 9 jaar is, dan zou ik het gewoon op een spaarrekening/langetermijnrekening plaatsen.
Je kan ook zelf fondsen kopen, maar dan ben je onderhevig aan de grillen van de aandelenmarkt. Een spaaroplossing die fiscaal voordelig is en waarbij je binnen 9 jaar aan jouw geld kan, dat is er niet volgens mij.
(je zou evt ook al fiscaal voordelig voor de SSV kunnen sparen, maar dan daalt jouw onderhandelingspositie achteraf voor een lening)
Jullie kennen julliezelf beter dan wij, als jullie van het principe zijn 'elke euro die binnen komt, geven we uit', dan is het toch beter om aan pensioensparen te doen.
Je kan ook zelf fondsen kopen, maar dan ben je onderhevig aan de grillen van de aandelenmarkt. Een spaaroplossing die fiscaal voordelig is en waarbij je binnen 9 jaar aan jouw geld kan, dat is er niet volgens mij.
Jullie kennen julliezelf beter dan wij, als jullie van het principe zijn 'elke euro die binnen komt, geven we uit', dan is het toch beter om aan pensioensparen te doen.
Conclusie is dus dat ze beter alles op een spaarrekening zet en pas gaat pensioensparen na de aankoop van een huis.
Bedankt voor alle informatie, jullie hebben ons al een stuk wijzer gemaakt.
Nu heb ik nog een vraag, mijn vriendin heeft dus al getekend die dag dat die adviseur langs is gekomen maar nog geen stortingen gedaan. Gaat dat haar geld kosten om ermee te stoppen aangezien ze eigenlijk nog niet eens begonnen is.
bij sommige banken kan je aan een soort bouwsparen doen. Dat lijkt me ideaal voor haar!FredDPret schreef:Conclusie is dus dat ze beter alles op een spaarrekening zet en pas gaat pensioensparen na de aankoop van een huis.
Pensioensparen, ik ben er ook onmiddellijk mee begonnen en heb hier geen spijt van.
Zou het nu wel niet bij P&V doen!
Als je een contract ondertekend buiten het filiaal, heb je dan geen bedenktijd?
Geen idee of je daar nog onder uit kan...
@voodoo
Ivm dat bouwsparen. Ben je uzelf dan niet vast aan het zetten qua bank als je bij een bepaalde bank aan bouwsparen doet?
@voodoo
Ivm dat bouwsparen. Ben je uzelf dan niet vast aan het zetten qua bank als je bij een bepaalde bank aan bouwsparen doet?
Onderhandelingspositie bij een lening is zeer zwak. Zou ik nooit aanraden.bij sommige banken kan je aan een soort bouwsparen doen. Dat lijkt me ideaal voor haar!
Als je niets stort misschien? Daarna zeker niet meer! (storten = aanvaarden voorwaarden)Zou het nu wel niet bij P&V doen!
Als je een contract ondertekend buiten het filiaal, heb je dan geen bedenktijd?
Probeer er onderuit te komen! Ik ken PenV niet maar ze hebben die beruchte hamburg-manneheimer overgenomen.
Hun praktijk is eenvoudig, bel een (langdurig) werkloze op en geef em een dagje prietpraat uitleg (liefst niet te moeilijk)spiegel hem/haar een carrière voor in verzekeringen en laat hem dan verkopen aan zijn omgeving. Gegarandeerd zijn er altijd (ouders/familie) die niet anders durven.
Koop gewoon nooit iets aan de deur en bij die rondselaars
Probeer er onderuit te komen! Ik ken PenV niet maar ze hebben die beruchte hamburg-manneheimer overgenomen.
Zou me eerst eens degelijk informeren i.p.v alles op een hoop te gooien.
Dat ge P&v niet kent , vorm dan geen oordeel.
Misschien als start hier al eens gaan lezen http://www.pv.be/nl/over-pv" onclick="window.open(this.href);return false;
Trouwens 10 jaar terug de enige maatschappij die een jongere liet starten in Ba aan tarief ouders. (ouders 0 , jongere ook 0 )
En dit alles op eigen naam van de jongere.
En niet de raad zoals bij andere makelaars , zet die verzekering op uw naam.
Trouwens 10 jaar terug die in reisbijstand auto Aziatisch Turkije dekking gaf.
Heden al doen een paar andere dat ook al.
Zou me eerst eens degelijk informeren i.p.v alles op een hoop te gooien.
Dat ge P&v niet kent , vorm dan geen oordeel.
Misschien als start hier al eens gaan lezen http://www.pv.be/nl/over-pv" onclick="window.open(this.href);return false;
Trouwens 10 jaar terug de enige maatschappij die een jongere liet starten in Ba aan tarief ouders. (ouders 0 , jongere ook 0 )
En dit alles op eigen naam van de jongere.
En niet de raad zoals bij andere makelaars , zet die verzekering op uw naam.
Trouwens 10 jaar terug die in reisbijstand auto Aziatisch Turkije dekking gaf.
Heden al doen een paar andere dat ook al.
Estate Guru believer.
Heb gelezen inderdaad dat er bedenktijd zou zijn van 30 dagen, is eigenlijk nog kort als je je bedenkt dat je er tientallen jaren aan vast hangt ten opzichte van de bedenktijd van een autoverzekering die enkel 14 dagen is zoals op die website vermeld stond.
Maar in de voorwaarde van P&V zag ik niet duidelijk iets staan wat ik wel slinks vind eerlijk gezegd.
Maar in de voorwaarde van P&V zag ik niet duidelijk iets staan wat ik wel slinks vind eerlijk gezegd.