Regen water verwarmen ??
Re: Regen water verwarmen ??
Mijn ouders wonen nu al 35 jaar in hun huis.
Al 35 jaar regenput. Enkel de keukenkraan en 1 wastafel boven is op stadswater, de rest dus op regenwater.
Zij hebben 2 filters, maar zeker geen hypermoderne filters ofzo.
Ik stel vast dat ze beiden nog leven en niet stinken.
Mij lijkt het zelfs beter voor de boiler (die hebben ze nog maar 1x vervangen op 35 jaar tijd), want je gaat veel minder kalkafzetting hebben.
Hetzelfde met het wasmachine, dat gaat bij mijn ouders 20 jaar mee, want geen last van kalk.
Vorig wasmachine was het de trommel die het begaf.
Idem voor strijkijzer, ...
Financieel is het natuurlijk ook een luxe. Ze hebben jaren niets moeten betalen omdat ze niet boven de 15.000 liter per jaar uitkwamen. Nu is dat natuurlijk anders en heb je een vastrecht.
Ik zou het hier ook willen, maar als ik een put moet laten ingraven, pompen moet laten installeren, filters moet laten installeren, dan ben ik veel geld kwijt, wat je er mijn inziens niet snel uithaalt aan 4 euro per kube....
Al 35 jaar regenput. Enkel de keukenkraan en 1 wastafel boven is op stadswater, de rest dus op regenwater.
Zij hebben 2 filters, maar zeker geen hypermoderne filters ofzo.
Ik stel vast dat ze beiden nog leven en niet stinken.
Mij lijkt het zelfs beter voor de boiler (die hebben ze nog maar 1x vervangen op 35 jaar tijd), want je gaat veel minder kalkafzetting hebben.
Hetzelfde met het wasmachine, dat gaat bij mijn ouders 20 jaar mee, want geen last van kalk.
Vorig wasmachine was het de trommel die het begaf.
Idem voor strijkijzer, ...
Financieel is het natuurlijk ook een luxe. Ze hebben jaren niets moeten betalen omdat ze niet boven de 15.000 liter per jaar uitkwamen. Nu is dat natuurlijk anders en heb je een vastrecht.
Ik zou het hier ook willen, maar als ik een put moet laten ingraven, pompen moet laten installeren, filters moet laten installeren, dan ben ik veel geld kwijt, wat je er mijn inziens niet snel uithaalt aan 4 euro per kube....
Tijden van de kookwas zijn gepasseerd, normaal was je nu op 30, 40 of 60°C.
Bij die temperaturen moet je je geen zorgen maken over kalkafzetting in je wasmachine.
Zie ook hier: http://www.een.be/programmas/volt/reclametest-calgon
Je hebt wel 3 andere voordelen:
- goedkoop water (+ ecologisch uiteraard)
- minder wasmiddel nodig door de natuurlijke zachtheid
- geen kalkafzetting in uw kledij waardoor deze grauw wordt!
Bij die temperaturen moet je je geen zorgen maken over kalkafzetting in je wasmachine.
Zie ook hier: http://www.een.be/programmas/volt/reclametest-calgon
Je hebt wel 3 andere voordelen:
- goedkoop water (+ ecologisch uiteraard)
- minder wasmiddel nodig door de natuurlijke zachtheid
- geen kalkafzetting in uw kledij waardoor deze grauw wordt!
71% aandelen, 19% obligaties, 10% cash
-
ChristophePaus
- Newbie

Mijn woning is gebouwd in 1976. Er was toen zelfs geen aansluiting van leidingwater. Wel had ik een +- 100 jarig gemetste grondwaterput + 2 regenwaterputten van elk 6000 liter. Deze regenwaterputten waren geinstalleerd op dezelfde manier zoals Nuyttie beschreef. Mijn twee WC's, ligbad, stortbad, aansluiting wasmachine en vaatwasmachine, + 1 binnen- en buitenkraan waren aangesloten op regenwater. De rest op putwater. Naderhand werd dit putwater vervangen door leidingwater omwille van de nitrieten.
Geen filters whatsoever, putten kuisen om de 5 jaar, eerste wasmachine heeft 35 jaar probleemloos gefunctioneerd. 2 storckpompjes zorgden voor de aanvoer en hebben het tot verleden jaar uitgezongen, electrische boiler voor de badkamer heeft het 30 jaar uitgehouden.
Mijn eega en ik stinken niet en onze gezondheid is uitstekend. Al dat filtergedoe is overbodig en zorgt alleen maar voor extra zorgen en kosten.
Onze woning heeft een groot dak en we zijn in al die jaren slechts eenmaal zonder regenwater gevallen.
Geen filters whatsoever, putten kuisen om de 5 jaar, eerste wasmachine heeft 35 jaar probleemloos gefunctioneerd. 2 storckpompjes zorgden voor de aanvoer en hebben het tot verleden jaar uitgezongen, electrische boiler voor de badkamer heeft het 30 jaar uitgehouden.
Mijn eega en ik stinken niet en onze gezondheid is uitstekend. Al dat filtergedoe is overbodig en zorgt alleen maar voor extra zorgen en kosten.
Onze woning heeft een groot dak en we zijn in al die jaren slechts eenmaal zonder regenwater gevallen.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
We gaan in onze nieuwbouw werken op de manier van nuyttie met twee putten. Lavastenen voor de put. We verwachten ook een heel jaar regenwater te gebruiken en de vraag kwam bij me op om gewoon geen leiding aansluiting te nemen. Probleem dan os dat je blijkbaar een forfait voor de afvoer krijgt aangerekend van 60m3
Als je wilt overschakelen van niet naar regenwater kost het toch een bom geld :-(
Je moet altijd rekenen op 3.000 euro of meer voor het uitgraven van de put, plaatsen regenton, aansluiten van het water, pompen, filter(s), ... .
Als alleenstaande moet ik al 750 m³ regenwater gebruiken vooraleer ik break-even draai (dit geldt voor iedereen uiteraard). Dit dan nog zonder rekening te houden met de stroom die je nodig hebt voor de pompen.
Stel dat je 100 liter verbruikt per dag (keuken en tandenpoesten buitenbeschouwing te laten) dan heb ik over 7.500 dagen misschien profijt. Dat is meer dan 20 jaar.
Wat mij vooral stoort is dat ik zuiver drinkwater verspil aan toillet, douche, tuin, ... .
Daar voel ik mij schuldig over en ik ben totaal gene groene eigenlijk
Je moet altijd rekenen op 3.000 euro of meer voor het uitgraven van de put, plaatsen regenton, aansluiten van het water, pompen, filter(s), ... .
Als alleenstaande moet ik al 750 m³ regenwater gebruiken vooraleer ik break-even draai (dit geldt voor iedereen uiteraard). Dit dan nog zonder rekening te houden met de stroom die je nodig hebt voor de pompen.
Stel dat je 100 liter verbruikt per dag (keuken en tandenpoesten buitenbeschouwing te laten) dan heb ik over 7.500 dagen misschien profijt. Dat is meer dan 20 jaar.
Wat mij vooral stoort is dat ik zuiver drinkwater verspil aan toillet, douche, tuin, ... .
Daar voel ik mij schuldig over en ik ben totaal gene groene eigenlijk
Het probleem ligt bij het verwarmingselement, dat een veel hogere temperatuur heeft, waardoor er kalkvorming is aan dat element, waardoor het na een zekere tijd barst, want het kan zijn hitte niet meer kwijt. Met regenwater geen probleem.Tijden van de kookwas zijn gepasseerd, normaal was je nu op 30, 40 of 60°C.
Bij die temperaturen moet je je geen zorgen maken over kalkafzetting in je wasmachine
Met stadswater verwarmen geeft in sommige streken, steeds problemen, wegens de grote hoeveelheid kalk in het water. Grotendeels op te lossen met een ontkalker, maar als ge dan terug al uw water moet ontkalken zijn we weer rond.
Streken die met bewerkt oppervlaktewater werken hebben die problemen niet.
Ik heb dit jaar al 2 keer azijn aan huis geleverd gekregen voor €0,26 en €0,33 per liter. Dus als je niet te kwistig zijt, is dat minder dan 1 cent per emmer. Tenzij je je ramen wil doen met dure gearomatiseerde wittewijnazijnKrulle schreef:Het grote voordeel is dat er verwaarloosbaar weinig kalk in je water zit.
Toch een belangrijk punt als je ruiten kuist.
Langs de andere kant kun je idd gewoon warm water nemen, en een klein beetje azijn bij doen dan is het kalk ook weg.
Hoeveel kost azijn de liter?
Zou die kalkvorming nog een probleem zijn als je regelmatig azijn gebruikt als goedkope wasverzachter?lowietje schreef: Het probleem ligt bij het verwarmingselement, dat een veel hogere temperatuur heeft, waardoor er kalkvorming is aan dat element, waardoor het na een zekere tijd barst, want het kan zijn hitte niet meer kwijt. Met regenwater geen probleem.
volgens mij mag je alleen azijn gebruiken op rvs metalen,niet op aluminium en andere niet-rvs metalen,ook niet op koper,brons,zilver of van die goedkope spuitmetalen vormen en keukengerei/azijn is wel goed om nieuwe zwarte kledij kleurvast te maken door ze er nieuw 24 uur in te laten weken/
Denk je dat dat beetje azijn een probleem gaat zijn in een wasmachine? Samen met de rest van het water, zal dat toch al wel redelijk verdunt zijn...jaakvda schreef:volgens mij mag je alleen azijn gebruiken op rvs metalen,niet op aluminium en andere niet-rvs metalen,ook niet op koper,brons,zilver of van die goedkope spuitmetalen vormen en keukengerei/azijn is wel goed om nieuwe zwarte kledij kleurvast te maken door ze er nieuw 24 uur in te laten weken/
In een Miele-handleiding van een wasmachine vond ik niets terug over het gebruik van azijn, maar bij die van hun vaatwassers staat er wel specifiek een vermelding van het gebruik van azijn:
Zie blz 25: http://www.miele.be/pmedia/ZGA/TX2070/9 ... 640-00.pdf
in een wasmachine kan azijn geen kwaad,de trommel is van rvs en de rest is kunststof/in een afwasmachine ook niet tenzij aan de stukken die je er in steekt/
Ben zeer blij met deze informatie !
Ik en mijn vriendin gaan een huis kopen dat goed koop is volgend jaar wanneer we wat meer spaar centen hebben. !
Nu ben ik zeer blij met wat ik lees ik ben het beu om aan de staat te moeten te betalen en aan grote bedrijven !
Ik zie meer en meer slechte dingen in het nieuws waar Door ik een grote afschuw hier van aan het krijgen ben !
Ik ben jullie daar Door zeer Dank baar om deze informatie te geven !
Dank u ! Moesten jullie nog goede tips hebben om een oud huis te renoveren stuur een privé bericht zo dat in deze informatie kan belezen!
Wij als jongen mensen hebben het echt nodig spijtig genoeg
De wereld word duurder en duurder de meeste gaan voor huren maar daar ben ik niet voor
Het is geld weg gooien dat ge beter kunt investeren in uw eigen huis !
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Ik en mijn vriendin gaan een huis kopen dat goed koop is volgend jaar wanneer we wat meer spaar centen hebben. !
Nu ben ik zeer blij met wat ik lees ik ben het beu om aan de staat te moeten te betalen en aan grote bedrijven !
Ik zie meer en meer slechte dingen in het nieuws waar Door ik een grote afschuw hier van aan het krijgen ben !
Ik ben jullie daar Door zeer Dank baar om deze informatie te geven !
Dank u ! Moesten jullie nog goede tips hebben om een oud huis te renoveren stuur een privé bericht zo dat in deze informatie kan belezen!
Wij als jongen mensen hebben het echt nodig spijtig genoeg
De wereld word duurder en duurder de meeste gaan voor huren maar daar ben ik niet voor
Het is geld weg gooien dat ge beter kunt investeren in uw eigen huis !
jaakvda schreef:volgens mij mag je alleen azijn gebruiken op rvs metalen,niet op aluminium en andere niet-rvs metalen,ook niet op koper,brons,zilver of van die goedkope spuitmetalen vormen en keukengerei/azijn is wel goed om nieuwe zwarte kledij kleurvast te maken door ze er nieuw 24 uur in te laten weken/
andere kleuren kan je er ook min of meer wat kleurvast mee maken
kopen, bouwen en verbouwen is duur. Een uitroepteken blijkbaar niet.
Re: RE: Re: Regen water verwarmen ??
Haha soms is het nodig omdat eens te uitennuyttie schreef:kopen, bouwen en verbouwen is duur. Een uitroepteken blijkbaar niet.