Is kopen voor iedereen weggelegd?
TIP
Re: Is kopen voor iedereen weggelegd?
@Questions: hoeveel kunnen jullie sparen per maand?
[/quote]
Een jaar konden we niet zoveel sparen omdat ik toen een part-time job had maar nu sinds de jobswitch kunnen we zeker een 750 euro per maand sparen. Sommige maanden veel meer, maar 750 is het min.
Alvast bedankt voor alle reacties!
[/quote]
Een jaar konden we niet zoveel sparen omdat ik toen een part-time job had maar nu sinds de jobswitch kunnen we zeker een 750 euro per maand sparen. Sommige maanden veel meer, maar 750 is het min.
Alvast bedankt voor alle reacties!
Voor 750 € + de prijs van je huur (- eigenaarskosten) kan je toch al een mooi bedrag lenen tegenwoordig.
In principe ben ik tegen lenen (maar nog meer tegen huren). Met de huidige intrestvoeten zou ik dus ook eerder opteren voor kopen + lenen ipv te huren.
Jullie inkomen zal eerder een grens stellen aan het te ontlenen bedrag dan jullie spaarquota.
In principe ben ik tegen lenen (maar nog meer tegen huren). Met de huidige intrestvoeten zou ik dus ook eerder opteren voor kopen + lenen ipv te huren.
Jullie inkomen zal eerder een grens stellen aan het te ontlenen bedrag dan jullie spaarquota.
Als je 750/maand kan sparen moet kopen mogelijk zijn, en waarschijnlijk op lange termijn een zeer verstandige beslissing.
Kijk eens hoeveel een huis kost dat vergelijkbaar is met hetgeen je nu huurt.
Hoe er wel rekeing mee dat je nu mischien goedkoop huurt (= minder huur betaald dan de marktprijs), als je huisbaas oud is duurt dit niet eeuwig.
Kijk eens hoeveel een huis kost dat vergelijkbaar is met hetgeen je nu huurt.
Hoe er wel rekeing mee dat je nu mischien goedkoop huurt (= minder huur betaald dan de marktprijs), als je huisbaas oud is duurt dit niet eeuwig.
De keuze maken voor een eigen huis ten koste van hogere studies voor de kinderen , olala....
Koop eerst een eenvoudig huisje/appartement van ca. 100k, zeker niet meer, gewoon een betaalbaar dak boven je hoofd, liefst op een lokatie met wat mogelijkheden. Je spaart de huur al meteen uit, dit voor x aantal jaren, wellicht gaat dit bedrag naar de aflossing van de lening. Intussen spaar je verder volgens je mogelijkheden. Na x aantal jaren zal de lening bijna afbetaald zijn, verkoop je dit eenvoudig huisje/appartement en kan je met dat bedrag + extra spaargeld naar jullie droomhuis mikken. Zo bouw je in elk geval al een beetje sneller wat fortuin op.
Als koppel is dat idd een ideale manier om te starten, maar er zijn wel 3 kleine kinderen, dus die moeten toch wel wat ruimte hebben, niet ?
En wat zou daar mis mee zijn? Niet iedereen heeft de financiële middelen om zijn kinderen te laten studeren!
Mijn ouders konden niemand van hun kinderen hogere studies laten doen, maar daarom gunden wij hen hun eigen huisje niet. En de kinderen die ambitieus genoeg waren, zijn goed terecht gekomen door avondschool na hun job.
Klein huisje of appartement voor 100k? Dat zal dan wss ook streekafhankelijk zijn 
Nefertari schreef: ↑11 juli 2017, 19:43En wat zou daar mis mee zijn? Niet iedereen heeft de financiële middelen om zijn kinderen te laten studeren!
Mijn ouders konden niemand van hun kinderen hogere studies laten doen, maar daarom gunden wij hen hun eigen huisje niet. En de kinderen die ambitieus genoeg waren, zijn goed terecht gekomen door avondschool na hun job.
Ik kom zelf uit een gezin waar er niet verder gestudeerd werd. Op je 18 van school gaan was normaal. Ik heb moeten véchten om naar de unief te mogen gaan, mijn klasleraar in het 6de middelbaar ben ik eeuwig dankbaar om samen met mij wekenlang op mijn ouders in te praten. Het was bij ons geen financiële reden, maar gewoon omdat ze dat niet kenden en niemand in onze familie gestudeerd had, dus waarom moest ik dat dan wel doen ?
Elk zijn mening maar ik zou nooit ofte nimmer voorrang geven aan een eigen woning boven een diploma, ik vind dat de beste start die je iemand kan geven.
In de praktijk zal die keuze ook niet snel samenvallen.Elk zijn mening maar ik zou nooit ofte nimmer voorrang geven aan een eigen woning boven een diploma, ik vind dat de beste start die je iemand kan geven.
En een diploma zegt ook niet alles. Iedereen heeft er tegenwoordig bijna één maar daar doe je niet altijd automatisch voordeel mee. Tegenwoordig is het zelfs al in om twee of meerdere diploma's te verzamelen. Het is ze gegund maar of het in de praktijk altijd een verschil maakt?
Kan uit de praktijk meespreken: mijn oudste zoon heeft een hoge school diploma en heeft na zijn studies gezeild van het ene tijdelijke contract naar het andere. Op zijn dertigste heeft hij eindelijk een vast contract aangeboden gekregen.
Mijn jongste, die drie jaar jonger is, heeft "maar" een getuigschrift van hoger middelbaar. Verdiende wel van zijn 18de zijn eigen centen en heeft nu een netto maandinkomen dat al 50% hoger ligt dan dat van zijn broer. Op zijn 25ste kocht hij zelfstandig zijn eerste appartement met eigen centen (buiten het klein deeltje waarmee hij fiscaal voordeel kon doen). De oudste hangt tezamen met zijn partner nog 25 jaar vast aan een lening.
In mijn eigen werkomgeving gooien ze tegenwoordig de ene universitair na de andere binnen. De meeste kunnen het heel goed mondeling uitleggen en verklaren waarom ze denken dat iets anders moet dan van hen gevraagd werd. Maar een foutloze en begrijpbare tekst schrijven zit er blijkbaar niet meer in.
Hoe je start en doorgroeit zal meer met de persoon zelf te maken hebben dan met het ingelijst papiertje dat hij ooit ergens behaald heeft.
Nog even off topic verder :-)
Ik bedoel zeker niet dat iedereen moét studeren, het ging me over de keuze tussen : huis of studie.
Cronos :
Ik ken 2 burg ir's, samen afgestudeerd . De ene is CEO van een mulitnational, is meer in het buitenland dan thuis en verdient geld gelijk slijk. De andere sukkelt van job naar job en is meer werkloos dan aan het werk. Werkt nog steeds op het nivo van 10j geleden en heeft het daardoor gezien zijn leeftijd alsmaar moeilijker om aan de slag te gaan (net weer bijna 1j gezocht na zijn vorig ontslag). Nochtans hebben ze dezelfde opleiding. Zijn echter 2 totààl verschillende persoonlijkheden.
Ik bedoel zeker niet dat iedereen moét studeren, het ging me over de keuze tussen : huis of studie.
Cronos :
Ik ken 2 burg ir's, samen afgestudeerd . De ene is CEO van een mulitnational, is meer in het buitenland dan thuis en verdient geld gelijk slijk. De andere sukkelt van job naar job en is meer werkloos dan aan het werk. Werkt nog steeds op het nivo van 10j geleden en heeft het daardoor gezien zijn leeftijd alsmaar moeilijker om aan de slag te gaan (net weer bijna 1j gezocht na zijn vorig ontslag). Nochtans hebben ze dezelfde opleiding. Zijn echter 2 totààl verschillende persoonlijkheden.
@Cronos
Uitzonderingen bevestigen de regel.
https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... er-diploma
Jouw voorbeeld kan mettertijd trouwens ook nog omslaan.
Ik zou persoonlijk toch ook het eten uit mijn mond sparen om mijn kinderen later de kans te geven om te studeren(, mocht dit nodig zijn)...
Uitzonderingen bevestigen de regel.
https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... er-diploma
Jouw voorbeeld kan mettertijd trouwens ook nog omslaan.
Ik zou persoonlijk toch ook het eten uit mijn mond sparen om mijn kinderen later de kans te geven om te studeren(, mocht dit nodig zijn)...
Idd, maar daar ging het mij niet om.
1. Een diploma zegt niet alles over latere kansen (zoals anderen trouwens hierboven perfect weergeven).
2. On topic: het zal zelden gebeuren dat het tijdstip samenvalt dat je moet kiezen tussen een huis kopen en je kinderen laten verder studeren. Meestal is de keuze voor het eerste er al veel eerder en als je het een beetje verstandig aanpakt is je huis bijna afbetaald als je kinderen aan hogere studies toe zijn.
3. Wat mijn kinderen betreft is de jongste verstandelijk meer begaafd dan zijn broer maar heeft de oudste een hoger EQ. En dat betaalt, zelfs met een hoger diploma, nu eenmaal veel minder. Maar ze doen beiden hun ding en dat is het enigste dat telt.
1. Een diploma zegt niet alles over latere kansen (zoals anderen trouwens hierboven perfect weergeven).
2. On topic: het zal zelden gebeuren dat het tijdstip samenvalt dat je moet kiezen tussen een huis kopen en je kinderen laten verder studeren. Meestal is de keuze voor het eerste er al veel eerder en als je het een beetje verstandig aanpakt is je huis bijna afbetaald als je kinderen aan hogere studies toe zijn.
3. Wat mijn kinderen betreft is de jongste verstandelijk meer begaafd dan zijn broer maar heeft de oudste een hoger EQ. En dat betaalt, zelfs met een hoger diploma, nu eenmaal veel minder. Maar ze doen beiden hun ding en dat is het enigste dat telt.