Beginnen met mixerfonds
TIP
Beginnen met mixerfonds
Hey iedereen !
Na een tijdje lezen ga ik stilaan beginnen met wat spaargeld te beleggen in fondsen, deels uit interesse en deels natuurlijk om wat meer winst te maken dan een spaarrekening.
Ik zou willen beginnen met een aantal fondsen uit het mixerfonds van mijnkapitaal.be, en kan ze bijna allemaal kosteloos aankopen via MeDirect (waar momenteel ook mijn spaargeld staat). Bedoeling is om nu een € 3000 te beleggen en midden augustus komt er een groot deel spaargeld vrij van de MeDirect spaarrekening, dus dan kan ik er wat serieuzer mee verder.
Omwille van de minimale inleg van een aantal fondsen, had ik gedacht om met onderstaande te starten, dit zou ongeveer 2/3 in de "defensieve" fondsen steken en ongeveer 1/3 in de "dynamische" (volgens mijnkapitaal):
Carmignac Patrimoine A EUR acc: € 570 (minimale inleg)
DNCA Invest Evolutif Class B shares EUR: € 400
Ethna-AKTIV T : € 630
Invesco Funds - Invesco Balanced-Risk Allocation Fund A Inc : € 400
Rouvier Patrimoine: € 300 (vind ik niet op MeDirect, dus misschien via Fortis, aangezien ik hier wat moet gaan beleggen voor mijn nieuwe woonlening)
Flossbach von Storch - Multiple Opportunities II RT : € 300
Invesco Funds - Invesco Pan European Structured Equity Fund A Acc : € 400 (niet in mixerfonds, maar aangeraden door MeDirect en goede waardering op Morningstar)
Ik mijd hiermee de fondsen met de hogere minimum inleg en die met het relatief hogere risico.
Enige comments ?
Na een tijdje lezen ga ik stilaan beginnen met wat spaargeld te beleggen in fondsen, deels uit interesse en deels natuurlijk om wat meer winst te maken dan een spaarrekening.
Ik zou willen beginnen met een aantal fondsen uit het mixerfonds van mijnkapitaal.be, en kan ze bijna allemaal kosteloos aankopen via MeDirect (waar momenteel ook mijn spaargeld staat). Bedoeling is om nu een € 3000 te beleggen en midden augustus komt er een groot deel spaargeld vrij van de MeDirect spaarrekening, dus dan kan ik er wat serieuzer mee verder.
Omwille van de minimale inleg van een aantal fondsen, had ik gedacht om met onderstaande te starten, dit zou ongeveer 2/3 in de "defensieve" fondsen steken en ongeveer 1/3 in de "dynamische" (volgens mijnkapitaal):
Carmignac Patrimoine A EUR acc: € 570 (minimale inleg)
DNCA Invest Evolutif Class B shares EUR: € 400
Ethna-AKTIV T : € 630
Invesco Funds - Invesco Balanced-Risk Allocation Fund A Inc : € 400
Rouvier Patrimoine: € 300 (vind ik niet op MeDirect, dus misschien via Fortis, aangezien ik hier wat moet gaan beleggen voor mijn nieuwe woonlening)
Flossbach von Storch - Multiple Opportunities II RT : € 300
Invesco Funds - Invesco Pan European Structured Equity Fund A Acc : € 400 (niet in mixerfonds, maar aangeraden door MeDirect en goede waardering op Morningstar)
Ik mijd hiermee de fondsen met de hogere minimum inleg en die met het relatief hogere risico.
Enige comments ?
Re: Beginnen met mixerfonds
Tja, wat wil je dat we hierop zeggen. Op mijnkapitaal is er al veel over te lezen. The proof of the pudding is in the eating. Ik zou zeggen, gewoon beginnen en afwachten hoe de portefeuille het doet bij een serieuze correctie. Ze schrijven dat je in elk fonds evenveel moet storten maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Persoonlijk heb ik een aantal van deze fondsen reeds langere tijd en ben tevreden over deze kern. Maar ik wil ook wat extra risico en heb dus daarnaast nog een aantal andere in portefeuille.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hey,
bedankt voor de feedback. Ik wou gewoon weten of er geen obvious fouten inzitten, maar guess not dan. Inderdaad de bedoeling om overal evenveel te storten maar dat zal gemakkelijker gaan wanneer ik meer geld ter beschikking heb.
Grts
bedankt voor de feedback. Ik wou gewoon weten of er geen obvious fouten inzitten, maar guess not dan. Inderdaad de bedoeling om overal evenveel te storten maar dat zal gemakkelijker gaan wanneer ik meer geld ter beschikking heb.
Grts
Mijn vraag is eerder of het NU een verstandig moment is om in die mixerfondsen te stappen.. wat ik bedoel is dat de beurs momenteel behoorlijk hoog staat en bijgevolg ook al de fondsen.. kijk maar eens naar de curves op morningstar.. ongeveer ALLE iets of wat fondsen hebben het de laatste 5 jaar goed gedaan en de zeer steile curve sinds begin dit jaar zegt genoeg.. als je dus nu instapt in die fondsen, loop je dan gewoon niet zeer veel risico dat de kans groter is dat ze binnen enkele maanden lager dan hoger staan.. geldt dus ook voor fondsen dat hoog aankopen niet verstandig is of moet je er maar op rekenen dat de "betere" fondsen een eventuele koersdaling zullen kunnen opvangen.. met obli's zullen ze het momenteel in ieder geval niet kunnen doen zoals in 2008.
Overigens wat zijn nu de "betere" fondsen. Morningstar is de laatste tijd bijzonder negatief over bvb Carmignac met al 2 downgrades tot gevolg, en Carmignac Patrimoine is eigenlijk het ENIGE fonds uit de mixer die 2008-09 goed wist op te vangen, al de andere gingen behoorlijk de mist in en je had evengoed een goedkope indextracker kunnen nemen. Waarom krijgt Carmignac eigenlijk zoveel kritiek van Morningstar de laatste tijd.. staat kritisch artikel nu op homepage daar.. hun resultaten lijken mij niet zo slecht.
Maar zou dus vooral willen weten of NU instappen in die mixerfondsen een goed idee is of niet. Nog weinig ervaring met fondsen vandaar.
Gelieve misschien ook eens te posten welke (mixer)fondsen je momenteel zelf zou aakopen en waarom.
Overigens wat zijn nu de "betere" fondsen. Morningstar is de laatste tijd bijzonder negatief over bvb Carmignac met al 2 downgrades tot gevolg, en Carmignac Patrimoine is eigenlijk het ENIGE fonds uit de mixer die 2008-09 goed wist op te vangen, al de andere gingen behoorlijk de mist in en je had evengoed een goedkope indextracker kunnen nemen. Waarom krijgt Carmignac eigenlijk zoveel kritiek van Morningstar de laatste tijd.. staat kritisch artikel nu op homepage daar.. hun resultaten lijken mij niet zo slecht.
Maar zou dus vooral willen weten of NU instappen in die mixerfondsen een goed idee is of niet. Nog weinig ervaring met fondsen vandaar.
Gelieve misschien ook eens te posten welke (mixer)fondsen je momenteel zelf zou aakopen en waarom.
Ik ben een maand geleden ook gestart, maar via Keytrade (Keyplan). Een aantal fondsen zijn ook de mixfondsen van MijnKapitaal, aangevuld met enkele anderen. In totaal 10 fondsen, en met een startkapitaal van 3000 euro en 25 euro per maand. Niet veel misschien, maar momenteel is het wachten op ander geld dat vrijkomt (lees: verkoop van dakfondsen (via mijn bank gekocht) als ze hopelijk eens een beetje winst gaan maken - aangekocht midden april).
Ik heb getwijfeld of ik nu zou instappen, of nog een paar maanden zou wachten. Maar nu is het voor een klein bedrag, en kan je er van leren. Als een fonds/sommigen het veel minder goed blijken te doen dan verwacht, is het veel minder erg dan wanneer je er vele geld in gestopt hebt.
Ik heb getwijfeld of ik nu zou instappen, of nog een paar maanden zou wachten. Maar nu is het voor een klein bedrag, en kan je er van leren. Als een fonds/sommigen het veel minder goed blijken te doen dan verwacht, is het veel minder erg dan wanneer je er vele geld in gestopt hebt.
Beginnen is niks maar wanneer?
Heb 7/4 begonnen en heb nu een gemiddeld verlies van 2,58 %. Met als uitschieters
Carmignac 5,73 %
First Eagle 5,02 %
invesco bal 3,9 %
Flosbach 3,53 %
IK weet ook niet of ik nu zou bijkopen???
Aangezien de bovenste 2 > 5 % gezakt zijn doe je er goed aan als je deze bijkoopt van de Mixer
Maar volgens MK moet je denk ik alle fondsen, heb er 12 gelijkwaardig houden ivm percentages? Dus als ik het goed begrijp 8,3 % van elk.
Maar wat als ik enkel deze 2 zou bijkopen dan is de verhouding niet meer gelijkwaardig??
greetz
jempi25
Heb 7/4 begonnen en heb nu een gemiddeld verlies van 2,58 %. Met als uitschieters
Carmignac 5,73 %
First Eagle 5,02 %
invesco bal 3,9 %
Flosbach 3,53 %
IK weet ook niet of ik nu zou bijkopen???
Aangezien de bovenste 2 > 5 % gezakt zijn doe je er goed aan als je deze bijkoopt van de Mixer
Maar volgens MK moet je denk ik alle fondsen, heb er 12 gelijkwaardig houden ivm percentages? Dus als ik het goed begrijp 8,3 % van elk.
Maar wat als ik enkel deze 2 zou bijkopen dan is de verhouding niet meer gelijkwaardig??
greetz
jempi25
Heb begin vorige week in volgende fondsen belegd:
Carmignac Patrimoine A EUR acc
DNCA Invest Evolutif Class B shares EUR
Ethna-AKTIV T
Invesco Funds - Invesco Balanced-Risk Allocation Fund A Inc
Flossbach von Storch - Multiple Opportunities II RT
Invesco Funds - Invesco Pan European Structured Equity Fund A Acc
Dan sinds deze week maandelijks € 30 in elk van onderstaande fondsen:
BNP Paribas L1 Equity World Aqua Classic-Cap
BNP Paribas L1 Multi-Asset Income Classic-Cap
Waarschijnlijk komende week nog een deel in:
Triodos Sustainable Equity R Acc
Rouvier Patrimoine
Sta momenteel op -2% gemiddeld bij de bovenste fondsen maar daar gaat het nu niet om.
Carmignac Patrimoine A EUR acc
DNCA Invest Evolutif Class B shares EUR
Ethna-AKTIV T
Invesco Funds - Invesco Balanced-Risk Allocation Fund A Inc
Flossbach von Storch - Multiple Opportunities II RT
Invesco Funds - Invesco Pan European Structured Equity Fund A Acc
Dan sinds deze week maandelijks € 30 in elk van onderstaande fondsen:
BNP Paribas L1 Equity World Aqua Classic-Cap
BNP Paribas L1 Multi-Asset Income Classic-Cap
Waarschijnlijk komende week nog een deel in:
Triodos Sustainable Equity R Acc
Rouvier Patrimoine
Sta momenteel op -2% gemiddeld bij de bovenste fondsen maar daar gaat het nu niet om.
2 jaar geleden ben ik begonnen met beleggen in fondsen. Ik had toen net dezelfde twijfels als jij : is het niet wat laat om in fondsen te stappen ? De beurzen zijn al een hele tijd aan het stijgen, wat als er morgen een crash komt ? Nu, 2 jaar later, is die crash er nog altijd niet geweest. Komt die er morgen ? Dat kan niemand je vertellen. De fondsen die je gekozen hebt zijn defensief, als er een crash komt zouden die in theorie het minst moeten lijden daaronder. Betekent dit dat je geen verliezen zal hebben ? Absoluut niet. Maar je moet in je achterhoofd houden dat het voor de lange termijn is. Je spaart ook nog eens maandelijks extra bedragen, dus je koopt ook gespreid in. In mijn ogen een mooie defensieve portefeuille waar je weinig verkeerd mee kan doen.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Men kan met de fondsen vh mixerfonds een virtuele portefeuille samenstellen op de site van Morningstar
, heel gemakkelijk met de Isincode. Eens dat gedaan ga je naar" instant Xray" en daarna naar "Prestatie" . De grafiek over de laatste jaren is oké, zo lijkt mij. Sinds mei lijkt toch een daling ingezet.
Als je dan MSCI index (index vd wereldwijde aandelen) met de Macd bekijkt ( op stockcharts) zou ik persoonlijk toch nog even de kat ui de boom kijken alvorens in te stappen.
Bij geleidelijk instappen is dat minder belangrijk (Veel aankopen bij lage prijs en weinig aankopen abij hoge prijs vlakt af denk ik toch)
Mijn vraagje: welke bank rekent de minste kosten bij aanschaf van deze fondsen, DB of Keytrade?
Alvast bedankt vr de reactie en good luck met jullie beleggingen!
René
, heel gemakkelijk met de Isincode. Eens dat gedaan ga je naar" instant Xray" en daarna naar "Prestatie" . De grafiek over de laatste jaren is oké, zo lijkt mij. Sinds mei lijkt toch een daling ingezet.
Als je dan MSCI index (index vd wereldwijde aandelen) met de Macd bekijkt ( op stockcharts) zou ik persoonlijk toch nog even de kat ui de boom kijken alvorens in te stappen.
Bij geleidelijk instappen is dat minder belangrijk (Veel aankopen bij lage prijs en weinig aankopen abij hoge prijs vlakt af denk ik toch)
Mijn vraagje: welke bank rekent de minste kosten bij aanschaf van deze fondsen, DB of Keytrade?
Alvast bedankt vr de reactie en good luck met jullie beleggingen!
René
Keytrade, DB heeft jaarlijks bewaarloon
Zonder twijfel: MeDirectReneke schreef:Mijn vraagje: welke bank rekent de minste kosten bij aanschaf van deze fondsen, DB of Keytrade?
Is ME direct wel betrouwbaar???
Fondsen worden niet door de bank bewaard maar in een vennootschap buiten de bank. De bank noch haar schuldeisers kunnen eraan. Dat wil zeggen dat je fondsen veilig zijn, zelfs wanneer de bank failliet gaat.
Me betrouwbaar
Noem eens een bank die betrouwbaar is.
Dan nog een bank met heel veel spaardeposito's hoe gaan die ooit kunnen voldoen als iedereen zijn centjes wil.
En die 100000 € is gewoon een zeepbel , wie schermt daarmee ja juist die grote spelers.( de zeepbel spelers ten top)
Is voor de kleintjes een voet noot ( makkelijker voldoen).
Wie zou dan echt betrouwbaar zijn de grote spelers of de kleine spelers.
Grote spelers in Belgie zijn kbc , bnp fortis , belfius.
Kleine spelers Me , Key trade enz.
Bovenstaande als het over spaarboekjes gaat.
Estate Guru believer.