ishares MTUM
TIP
ishares MTUM
ishares MTUM, met momentum als factor dus, kijkt naar de best presterende aandelen op 6M en 12M. Riskeer je met deze ETF dan niet van meestal met aandelen te zitten die al een lange run achter zich hebben dus te duur staan en rijp voor een correctie?
Tweede punt. Wat kan je van MTUM verwachten bij een down market. Heb de volledige methodologie nog niet doorworstelt, maar blijkbaar zou hij dan ook de minst dalende kiezen. Als die ETF momentum beoordeelt op 6M en 12M is dat opnieuw niet veel te lange periode waarbij je misschien al aan een turning point zit.
Hier de methodologie: https://www.msci.com/eqb/methodology/me ... ep2014.pdf
M* performance: http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P0000XXFF
Tweede punt. Wat kan je van MTUM verwachten bij een down market. Heb de volledige methodologie nog niet doorworstelt, maar blijkbaar zou hij dan ook de minst dalende kiezen. Als die ETF momentum beoordeelt op 6M en 12M is dat opnieuw niet veel te lange periode waarbij je misschien al aan een turning point zit.
Hier de methodologie: https://www.msci.com/eqb/methodology/me ... ep2014.pdf
M* performance: http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P0000XXFF
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member
- Contacteer:
Re: ishares MTUM
Als je vreemde vogels wilt bekijken, kan je deze ook eens bestuderen: Ticker: ARKK https://ark-funds.com/arkk
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ARKK heb ik zelf al voor een stukje in port. Je hebt zelfs ook ARKQ, ARKW web 2.0 en nog van die dingen maar dat eens in een andere thread.
Deze thread ging eigenlijk over momentum, meerbepaald MTUM, die vrij mainstream is.
Als die 6 en 12 maand terugkijkt, gaat die vooral niet veel te dure stocks opnemen?
Deze thread ging eigenlijk over momentum, meerbepaald MTUM, die vrij mainstream is.
Als die 6 en 12 maand terugkijkt, gaat die vooral niet veel te dure stocks opnemen?
Iemand van het forum heeft begin 2013 een fonds in Turkse aandelen gekocht dat in 2012 een stijging van 72% (!) had laten optekenen. Hij was dolenthousiast. Een paar weken na de aankoop begon het fonds te dalen. Hij bleef enthousiast en kocht bij grote dalingen zelfs nog bij. Maar het fonds bleef dalen en uiteindelijk heeft hij ontgoocheld alles terug verkocht.
Een goede raad: koop niet de winnaars van vorig jaar.
Een goede raad: koop niet de winnaars van vorig jaar.
Het probleem is dat je op basis van dat advies zo goed als niets mag kopen momenteel...
Een iets aangepast advies zou dan zijn: investeer niet in de relatieve winnaars. Dan hou je rekening met de algemene trend van de markt
Een iets aangepast advies zou dan zijn: investeer niet in de relatieve winnaars. Dan hou je rekening met de algemene trend van de markt
Niemand zegt dat je altijd maar moet bijkopen. Het kan geen kwaad om af en toe een kooppauze in te lassen en een spaarreserve op te bouwen voor als zich een goede kans voordoet.
Klopt uiteraard, maar ik zit eerder met het "probleem" dat ik een grote spaarreserve heb waar ik iets mee wil doen
Ik durf alleen niet alles in 1 keer in te zetten dus doe elke maand een mooi bedrag. Heb zo al behoorlijk veel winst laten liggen de laatste tijd.

Niemand die eigenlijk op mijn vraag ingegaan is denk ik.
In de methodologie van MTUM (link hierboven) staat: "High Momentum companies tend to continue their high price performance over the near term, typically over a 6 -12 month period."
Die ETF herbekijkt zijn samenstelling elke 6 maand. Als ze zelf stellen dat momentum typisch maar 6-12 maand duurt, gaat die ETF dan niet meestal stocks kopen die hun momentum reeds gehad hebben? Begrijp hun concept niet goed.
In de methodologie van MTUM (link hierboven) staat: "High Momentum companies tend to continue their high price performance over the near term, typically over a 6 -12 month period."
Die ETF herbekijkt zijn samenstelling elke 6 maand. Als ze zelf stellen dat momentum typisch maar 6-12 maand duurt, gaat die ETF dan niet meestal stocks kopen die hun momentum reeds gehad hebben? Begrijp hun concept niet goed.
Of hun concept juist is of verkeerd, het rendement is excellent: 17% geannualiseerd op drie jaar.
[quote=omega6 post_id=326516 time=1511562675 user_id=21953]
In de methodologie van MTUM (link hierboven) staat: "High Momentum companies tend to continue their high price performance over the near term, [b]typically over a 6 -12 month period[/b]."
[/quote]
[quote=omega6 post_id=324795 time=1510346215 user_id=21953]
Heb de volledige methodologie nog niet doorworstelt,
[/quote]
Je hebt 2 url-links gepost. Heb je deze pagina's nu gelezen? Beide geven antwoord op je vraag. Wat begrijp je nog niet?
Ivm het rendement dat dit fonds [u]had[/u]: het is altijd goed om te vergelijken met een fonds dat een neutrale strategie toepast op dezelfde aandelenklasse. Wat denk je van de resultaten?
In de methodologie van MTUM (link hierboven) staat: "High Momentum companies tend to continue their high price performance over the near term, [b]typically over a 6 -12 month period[/b]."
[/quote]
[quote=omega6 post_id=324795 time=1510346215 user_id=21953]
Heb de volledige methodologie nog niet doorworstelt,
[/quote]
Je hebt 2 url-links gepost. Heb je deze pagina's nu gelezen? Beide geven antwoord op je vraag. Wat begrijp je nog niet?
Ivm het rendement dat dit fonds [u]had[/u]: het is altijd goed om te vergelijken met een fonds dat een neutrale strategie toepast op dezelfde aandelenklasse. Wat denk je van de resultaten?
Laatst gewijzigd door B7H4long op 25 november 2017, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Misschien dat ik zo eens een Momentum van EU stocks ga inslaan.
US stocks heb ik meer dan genoeg.
US stocks heb ik meer dan genoeg.
Ik veronderstel dat dat fonds aandelen uitpikt waarvan het momentum nog in volle gang is.
Zoals gezegd, die ETF herbekijkt zijn samenstelling elke 6 maand. Als ze zelf stellen dat momentum typisch maar 6-12 maand aanhoudt (zie hierboven), gaat die ETF dan niet meestal stocks kopen die hun momentum reeds gehad hebben?
Typisch houdt een momentum 6 tot 12 maand aan (voor wat zo een uitspraak waard is), vraag is of de huidige markt situatie als typisch te omschrijven is. Kijk eens naar het momentum van de top 5 aandelen in dat fonds, je zal zien dat die al meerdere jaren een stevige groei doormaken. Logisch dus dat het fonds mooie resultaten kan voorleggen. Is dit een garantie voor de toekomst, denk het niet, bomen groeien niet tot in de hemel. Een fonds dat uitsluitend de sterkste groeiers in portefeuille heeft zal na verloop van tijd uit de meest overgewaardeerde aandelen bestaan en per definitie een hoger risico inhouden. Achteraf bekeken is er altijd wel een of andere strategie die het beter gedaan heeft, of dat in de toekomst nog zo gaat zijn is een andere kwestie. De kunst is om op voorhand een goeie strategie te kiezen, investeren in overgewaardeerde aandelen in de hoop dat die nog meer overgewaardeerd zullen worden lijkt mij geen goeie strategie.