Argenta: al dan niet RV op een spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Argenta: al dan niet RV op een spaarrekening
De vraag is dus eigenlijk: rekent argenta RV aan op hun spaarrekeningen (gewone spaarrekening, e-spaar,...) of niet?
Op hun website staat overal dat de rekeningen vrijgesteld zijn van roerende voorheffing, dus dat is een duidelijke zaak denk je dan.
Maar op de spaarrekening van mijn moeder werd bij de interestafrekening van vorig jaar (interesten van 2007 dus) weldegelijk RV afgehouden ook al komt haar interest niet in de buurt van het vrijgestelde bedrag. Heb het voor alle zekerheid nog eens gecontroleerd.
Ikzelf ben geen klant bij Argenta omwille van de soms nogal onduidelijke communicatie (of totaal niet niet communiceren) en talloze voetnoten bij hun producten die de duidelijkheid ook niet ten goede komen.
Op hun website staat overal dat de rekeningen vrijgesteld zijn van roerende voorheffing, dus dat is een duidelijke zaak denk je dan.
Maar op de spaarrekening van mijn moeder werd bij de interestafrekening van vorig jaar (interesten van 2007 dus) weldegelijk RV afgehouden ook al komt haar interest niet in de buurt van het vrijgestelde bedrag. Heb het voor alle zekerheid nog eens gecontroleerd.
Ikzelf ben geen klant bij Argenta omwille van de soms nogal onduidelijke communicatie (of totaal niet niet communiceren) en talloze voetnoten bij hun producten die de duidelijkheid ook niet ten goede komen.
Re: Argenta: al dan niet RV op een spaarrekening
Giro+ rekening: (1)(2)
Internetrekening: (1)(2)
Goldenrekening: (1)(2)
Spaarrekening: (1)(2)(3)
Maxirekening: (1)(2)(3)
Groeirekening: (1)(2)(3)
E-Spaar: (1)(2)(3)
Plusrekening: (1)(2)
Termijndeposito: (1)(2)
(2) Roerende voorheffing: 15,00 %
(3) Tot 1.730 EUR intrest vrijgesteld van belastingen
Ik vermoed dat enkel de rekeningen met een (3) achter vrijgesteld zijn van belastingen tot 1.730 euro, op de ander rekeningen wordt meteen 15% RV afgehouden.
Internetrekening: (1)(2)
Goldenrekening: (1)(2)
Spaarrekening: (1)(2)(3)
Maxirekening: (1)(2)(3)
Groeirekening: (1)(2)(3)
E-Spaar: (1)(2)(3)
Plusrekening: (1)(2)
Termijndeposito: (1)(2)
(2) Roerende voorheffing: 15,00 %
(3) Tot 1.730 EUR intrest vrijgesteld van belastingen
Ik vermoed dat enkel de rekeningen met een (3) achter vrijgesteld zijn van belastingen tot 1.730 euro, op de ander rekeningen wordt meteen 15% RV afgehouden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
palmboy
De gewone spaarrekening, e-spaar en andere zijn gereglementeerd, dus daar mag er geen probleem zijn tot 1730 euro voor 2009 of 1660 euro voor 2008.
Praktisch alles over de afgelopen jaren nog eens gecontroleerd: heb met de e-spaar- en maxirekening geen enkel probleem gehad en ik waardeer Argenta al jaren in verband met de duidelijkheid.
Wel jammer dat je tot 5 jan. moet wachten voordat je je interesten ziet, hier scoort de Rabo beter. Ook is bij Argenta de beveiliging ondermaats en uptime laat te wensen over. Heel tevreden over mijn kantoorhouder in Diest en de service in het algemeen.
Praktisch alles over de afgelopen jaren nog eens gecontroleerd: heb met de e-spaar- en maxirekening geen enkel probleem gehad en ik waardeer Argenta al jaren in verband met de duidelijkheid.
Wel jammer dat je tot 5 jan. moet wachten voordat je je interesten ziet, hier scoort de Rabo beter. Ook is bij Argenta de beveiliging ondermaats en uptime laat te wensen over. Heel tevreden over mijn kantoorhouder in Diest en de service in het algemeen.
Ja, maar mijn moeder heeft dus een gewone spaarrekening waar dus ook een (3) achter staat maar op de interesten van 2007 is er toch 15% RV afgegaan.
Hoezo ?palmboy schreef: Misschien is er een ander aspect?![]()
Tenzij er massa's geld op die rekening staat, zou ik toch even gaan informeren in het kantoor.
Ja, de enige reden die ik kan bedenken is dat haar spaarrekening gekoppeld is met een hospitalisatieverzekering. En dus voor het gemiddelde bedrag dat op haar spaarrekening staat gedurende een jaar, krijgt ze een (gedeeltelijke) vrijstelling voor die premiepalmboy schreef: Misschien is er een ander aspect?![]()
en de RV wordt blijkbaar berekend op interest + getrouwheidspremie + aangroeipremie + vrijgesteld bedrag van de premie.
maar dat zouden ze dan toch wel eens duidelijk mogen vermelden, maar voor mij scoren zij sowieso niet goed op gebied van communicatie.
Ons moeke beschikt niet over massa's geld (en ik ook nietJackPot schreef: Tenzij er massa's geld op die rekening staat, zou ik toch even gaan informeren in het kantoor.![]()
Wordt dus nog zeker vervolgd...
-
palmboy
Ik begrijp dat er een hospitalisatieverzekering is, in dit geval de interesten en de premie belastbaar zijn met RV. En voorwaarde is blijkbaar 10000 euro op de rekening.
Laten we stellen dat die premie 200 euro kost.
Lijkt me
1. E-spaar
10000 euro tegen 4,26% incl getr. premie is 426 euro bruto en netto.
2. Spaar + hospitalisatieverzekering
10000 euro tegen 1,00% incl getr. premie is 100 euro bruto ofwel 85 netto. Ook in aftrek 15% op 200 ofwel 30 euro. Opbrengst dus 55 plus een hospitalisatieverzekering in natura.
Het verschil bedraagt 371 euro. Als de premie minder is dan 371 euro, dan beter switchen... Wel kan de rente op e-spaar denk ik binnenkort dalen.
Ook rekening houden met evt. wachttijden.
Beste optie: kantoorhouder vragen zoals reeds aangegeven in dit onderwerp.
Laten we stellen dat die premie 200 euro kost.
Lijkt me
1. E-spaar
10000 euro tegen 4,26% incl getr. premie is 426 euro bruto en netto.
2. Spaar + hospitalisatieverzekering
10000 euro tegen 1,00% incl getr. premie is 100 euro bruto ofwel 85 netto. Ook in aftrek 15% op 200 ofwel 30 euro. Opbrengst dus 55 plus een hospitalisatieverzekering in natura.
Het verschil bedraagt 371 euro. Als de premie minder is dan 371 euro, dan beter switchen... Wel kan de rente op e-spaar denk ik binnenkort dalen.
Ook rekening houden met evt. wachttijden.
Beste optie: kantoorhouder vragen zoals reeds aangegeven in dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door palmboy op 2 januari 2009, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
En hebt ge dit ergens gelezen op de website van argenta of gewoon afgeleid uit mijn uitleg? Indien het eerste geval, moogt ge mij de link ne keer bezorgenpalmboy schreef: Ik begrijp dat er een hospitalisatieverzekering is, in dit geval de interesten en de premie belastbaar zijn met RV. En voorwaarde is blijkbaar 10000 euro op de rekening.
-
palmboy
http://www.argenta.be/nl/thuisbankieren ... gipass.htm
Zie onderwerp 24.
24. Wat is het verschil tussen een gereglementeerde en niet gereglementeerde spaarrekening?
Bij een gereglementeerde spaarrekening moet men op de eerste schijf van 1.660 EUR (vrijstelling voor het jaar 2008) geen roerende voorheffing (15%) betalen.
Bij Argenta zijn volgende spaarrekeningen gereglementeerd:
Maxi-rekening,
Groei-rekening,
e-spaar,
Spaar-rekening: deze is gereglementeerd indien er geen hospitalisatieverzekering aan gekoppeld is
Bij een niet gereglementeerde spaarrekening daarentegen wordt van alle interesten de roerende voorheffing afgehouden.
Eur 10000 is aanname op basis van uw mail. Premie is aanname. Berekening verder standaard..
Voor het overige, ook gezegd in andere thread: contacteer de bank gewoon even.
Zelf kan ik me de koppeling met de hosp. verzekering wel herinneren, leek me toen een koppeling van zaken die niets met elkaar te maken hadden en ik heb het ook nooit overwogen.
Lees hier dat ie ook te koppelen is aan maxirekening, al volgt dat dan weer niet uit de eerdere link. In feite is het huidige onderwerp een voorzetting van het volgende.
https://www.spaargids.be/sparen/argenta-lager-2.html
Blijkbaar is vwd voor gezinspolis maar liefst 26000 euro..
Wat ik aou doen in uw plaats: naar mijn kantoor stappen, de opties helder krijgen, de berekening doen en kiezen. Vind het wel interessant om te weten wat er uiteindelijk uit komt.
Zie onderwerp 24.
24. Wat is het verschil tussen een gereglementeerde en niet gereglementeerde spaarrekening?
Bij een gereglementeerde spaarrekening moet men op de eerste schijf van 1.660 EUR (vrijstelling voor het jaar 2008) geen roerende voorheffing (15%) betalen.
Bij Argenta zijn volgende spaarrekeningen gereglementeerd:
Maxi-rekening,
Groei-rekening,
e-spaar,
Spaar-rekening: deze is gereglementeerd indien er geen hospitalisatieverzekering aan gekoppeld is
Bij een niet gereglementeerde spaarrekening daarentegen wordt van alle interesten de roerende voorheffing afgehouden.
Eur 10000 is aanname op basis van uw mail. Premie is aanname. Berekening verder standaard..
Voor het overige, ook gezegd in andere thread: contacteer de bank gewoon even.
Zelf kan ik me de koppeling met de hosp. verzekering wel herinneren, leek me toen een koppeling van zaken die niets met elkaar te maken hadden en ik heb het ook nooit overwogen.
Lees hier dat ie ook te koppelen is aan maxirekening, al volgt dat dan weer niet uit de eerdere link. In feite is het huidige onderwerp een voorzetting van het volgende.
https://www.spaargids.be/sparen/argenta-lager-2.html
Blijkbaar is vwd voor gezinspolis maar liefst 26000 euro..
Wat ik aou doen in uw plaats: naar mijn kantoor stappen, de opties helder krijgen, de berekening doen en kiezen. Vind het wel interessant om te weten wat er uiteindelijk uit komt.
Laatst gewijzigd door palmboy op 2 januari 2009, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de link!
Dan is de aftrek vd RV heel normaal (al zou dit wel een plaatsje verdienen op hun tarieflijst, vind ik persoonlijk).
En dan is de berekening snel gemaakt. Situatie: je hebt 20000 euro te beleggen en wil een hosp.verz. (premie voor 1p zonder opties = 192 euro)
a) 20000 euro uitzetten tegen 4.25% geeft 850 euro opbrengst, waarvan je de premie betaalt. Netto-opbrengst: 850 - 192 = 658 euro
b) bedrag om te genieten van "gratis" hosp.verz.: 192 euro x 45 euro = 8640 euro. dit bedrag zet je op spaarrek aan 0.9%, de rest tegen 4.25%. dat geeft dan 77.76 euro (8640 * 0.009) + 482.8 euro (11360 * 0.0425) = 560.56 euro. De premie van 192 euro wordt betaald door Argenta zelf. En dan moet je ook nog 15% RV betalen op 269.76 euro (192 + 77.76) = 40.46 euro. netto-opbrengst: 560.56 - 40.46 = 520.1 euro (manier a dus het voordeligst)
Maar ik laat deze redenering 1 vd komende dagen verifiëren op het Argenta-kantoor en ik vraag even alle mogelijke opties na en dan hoort ge het wel.
Dan is de aftrek vd RV heel normaal (al zou dit wel een plaatsje verdienen op hun tarieflijst, vind ik persoonlijk).
En dan is de berekening snel gemaakt. Situatie: je hebt 20000 euro te beleggen en wil een hosp.verz. (premie voor 1p zonder opties = 192 euro)
a) 20000 euro uitzetten tegen 4.25% geeft 850 euro opbrengst, waarvan je de premie betaalt. Netto-opbrengst: 850 - 192 = 658 euro
b) bedrag om te genieten van "gratis" hosp.verz.: 192 euro x 45 euro = 8640 euro. dit bedrag zet je op spaarrek aan 0.9%, de rest tegen 4.25%. dat geeft dan 77.76 euro (8640 * 0.009) + 482.8 euro (11360 * 0.0425) = 560.56 euro. De premie van 192 euro wordt betaald door Argenta zelf. En dan moet je ook nog 15% RV betalen op 269.76 euro (192 + 77.76) = 40.46 euro. netto-opbrengst: 560.56 - 40.46 = 520.1 euro (manier a dus het voordeligst)
Maar ik laat deze redenering 1 vd komende dagen verifiëren op het Argenta-kantoor en ik vraag even alle mogelijke opties na en dan hoort ge het wel.
-
palmboy
De 20000 ipv 10000 beinvloedt het verschil natuurlijk niet, daar alles boven het minimum in beide scenario's tegen dezelfde rente staat. Wat wel een verschil maakt zijn de uitgangswaarden.
Doe de oefening ook even met medenemen getrouwheidspremies en bij daling van rente -quasi zeker- en stijging premie -ook quasi zeker-.
Succes en keep us posted.
Doe de oefening ook even met medenemen getrouwheidspremies en bij daling van rente -quasi zeker- en stijging premie -ook quasi zeker-.
Succes en keep us posted.
-
palmboy
Vandaag 3 januari kan ik de interesten op de e-spaar zien.
De berekening is correct, zonder RV
De berekening is correct, zonder RV