ETF's of mixerfonds voor kinderen
TIP
ETF's of mixerfonds voor kinderen
Ik zet 250euro/maand opzij voor mijn kinderen. De horizon is nog 15 jaar en ik heb een (zeer) dynamisch profiel. Persoonlijk heb ik al een mooie ETF-portefeuille die al dik in het groen staan. Ik heb ook een deel in het mixerfonds dat ik maar matig zie groeien.
Als ik ervan uitga dat een mixerfonds rond de 4% opbrengt zou ik na 15 jaar een kapitaal van 61.400euro opgebouwd hebben.
Als ik ervan uitga dat een ETF (IWDA) rond de 8% opbrengt zou ik na 15 jaar een kapitaal van 85.000euro opgebouwd hebben. (een kleine auto meer)
Uiteraard is er een groot verschil van in risico maar als Boglehead geloof ik sterk in ETF's. Mijn horizon is tenslotte ook 15 jaar ...
Moeilijke keuze ... misschien is 50/50 een oplossing voor mij?
Een andere mogelijkheid (en misschien de meest rendabele) is de eerste 8 jaar 100% IWDA en de laatste 7 jaar 100% mixerfonds?
Wat denken jullie?
Als ik ervan uitga dat een mixerfonds rond de 4% opbrengt zou ik na 15 jaar een kapitaal van 61.400euro opgebouwd hebben.
Als ik ervan uitga dat een ETF (IWDA) rond de 8% opbrengt zou ik na 15 jaar een kapitaal van 85.000euro opgebouwd hebben. (een kleine auto meer)
Uiteraard is er een groot verschil van in risico maar als Boglehead geloof ik sterk in ETF's. Mijn horizon is tenslotte ook 15 jaar ...
Een andere mogelijkheid (en misschien de meest rendabele) is de eerste 8 jaar 100% IWDA en de laatste 7 jaar 100% mixerfonds?
Wat denken jullie?
Re: ETF's of mixerfonds voor kinderen
Wimble schreef: ↑22 juli 2018, 08:14 Ik zet 250euro/maand opzij voor mijn kinderen. De horizon is nog 15 jaar en ik heb een (zeer) dynamisch profiel. Persoonlijk heb ik al een mooie ETF-portefeuille die al dik in het groen staan. Ik heb ook een deel in het mixerfonds dat ik maar matig zie groeien.
Ge moet eens kijken naar de flexer - flexer dynamic.
Een Etf vergelijken offensief met mixer defensief ?
Vergelijk een Etf met flex dynamic.
Ge zult een excel moeten maken en bvb elke maand die 250 manueel investeren in het ene en maand erna andere.
Wat denken jullie?
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Met een horizon van 15 jaar kan je wel wat risico nemen en dan naarmate de target date dichter komt het risico afbouwen.
Defensief beginnen zou beetje zonde zijn dan kan je evengoed tak21 afsluiten ofzo.
Defensief beginnen zou beetje zonde zijn dan kan je evengoed tak21 afsluiten ofzo.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jaarlijks herbalanceren volgens een vooraf vastgelegde verdeelsleutel. Daarin ook letten op wat je maandelijks opzijzet.Wimble schreef: ↑22 juli 2018, 08:14 Ik zet 250euro/maand opzij voor mijn kinderen. De horizon is nog 15 jaar en ik heb een (zeer) dynamisch profiel. Persoonlijk heb ik al een mooie ETF-portefeuille die al dik in het groen staan. Ik heb ook een deel in het mixerfonds dat ik maar matig zie groeien.
Wat denken jullie?
Het is gevaarlijk om ervan uit te gaan dat het rendement van een belegging een zeker hoogte zal halen: De MK mixer heeft geen 4% gehaald de laatste jaren en Iwda ook geen 8%.
De twee beleggingen zijn ook niet vergelijkbaar.
- Iwda is 100% aandelen - de mixer is een verzameling van fondsen, ongeveer 50 % aandelen en 50% obligaties+cash
- de fondsleveranciers van Iwda houdt 0,20% per jaar voor hem, de mixer fondsen bijna 10x zoveel.
De eerste vraag die je je moet stellen is hoeveel risico wil ik nemen met deze horizon en pas dan je % aandelen hieraan aan.
Als je uiteindelijk kiest voor 50% aandelen en 50% obligaties+cash dan is het nog geen goed idee om de mixer te kopen. De kosten die je elk jaar achter laat aan de beheerders van de MK mixer fondsen zullen je rendement serieus naar beneden halen. Kijk bevoordeeld naar 50% Iwda en 50% een stabiel obligatiefonds.
De twee beleggingen zijn ook niet vergelijkbaar.
- Iwda is 100% aandelen - de mixer is een verzameling van fondsen, ongeveer 50 % aandelen en 50% obligaties+cash
- de fondsleveranciers van Iwda houdt 0,20% per jaar voor hem, de mixer fondsen bijna 10x zoveel.
De eerste vraag die je je moet stellen is hoeveel risico wil ik nemen met deze horizon en pas dan je % aandelen hieraan aan.
Als je uiteindelijk kiest voor 50% aandelen en 50% obligaties+cash dan is het nog geen goed idee om de mixer te kopen. De kosten die je elk jaar achter laat aan de beheerders van de MK mixer fondsen zullen je rendement serieus naar beneden halen. Kijk bevoordeeld naar 50% Iwda en 50% een stabiel obligatiefonds.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Obligaties zijn volgens mij nu meer risicovoller dan aandelen.
Als je veilige obligaties koopt ben je zeker geld te verliezen.
Met die horizon... gewoon 100% aandelen.
Als je veilige obligaties koopt ben je zeker geld te verliezen.
Met die horizon... gewoon 100% aandelen.