Naar gevolg bij scheiding i.g.v. kinderen
TIP
Naar gevolg bij scheiding i.g.v. kinderen
Er zijn gehuwde en samenwonende koppels die scheiden.
Die gescheiden personen kopen dan later een eigen huis.
Als je een kind hebt uit dat huwelijk of samenwonen, dan loop je een risico.
Ik leg het uit met een voorbeeld:
An en Mario woonden samen en kregen baby Rosie.
Mario verbrak na de geboorte de relatie en vertrok.
An kocht met hulp het huis over of ze bezat het zelf al voor Mario bij haar introk.
Wat als An verongelukt en ze heeft geen testament?
Haar kind Rosie erft 100% het huis maar dat is nog minderjarig.
Mario de ex van An wordt dan de wettelijke voogd ervan en hij mag het huis van An verhuren of bewonen met Rosie.
Hoe zal de familie van An reageren?
Wat kunnen ze doen om Mario die hun An verdriet aandeed, te weren uit dat huis?
Zeven van mijn medewerkers hadden in hun gezin zulke situatie. Sommige dochters hadden al een tweede man in hun eigen huis opgenomen. Die zou dan huur moeten betalen aan die ex-man (Mario) of de woning moeten verlaten.
Hoe kan je dat voorkomen?
Die gescheiden personen kopen dan later een eigen huis.
Als je een kind hebt uit dat huwelijk of samenwonen, dan loop je een risico.
Ik leg het uit met een voorbeeld:
An en Mario woonden samen en kregen baby Rosie.
Mario verbrak na de geboorte de relatie en vertrok.
An kocht met hulp het huis over of ze bezat het zelf al voor Mario bij haar introk.
Wat als An verongelukt en ze heeft geen testament?
Haar kind Rosie erft 100% het huis maar dat is nog minderjarig.
Mario de ex van An wordt dan de wettelijke voogd ervan en hij mag het huis van An verhuren of bewonen met Rosie.
Hoe zal de familie van An reageren?
Wat kunnen ze doen om Mario die hun An verdriet aandeed, te weren uit dat huis?
Zeven van mijn medewerkers hadden in hun gezin zulke situatie. Sommige dochters hadden al een tweede man in hun eigen huis opgenomen. Die zou dan huur moeten betalen aan die ex-man (Mario) of de woning moeten verlaten.
Hoe kan je dat voorkomen?
Laatst gewijzigd door criticus op 28 oktober 2018, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Naar gevolg bij scheiding i.g.v. kinderen
Voor zoiets maak je best afspraak met een notaris, er zijn wel middeltjes die beide daarin beschermen.
De notaris zal je dit gratis toelichten.
De notaris zal je dit gratis toelichten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kan je de vraag iets verduidelijken.
Ik lees dit als "Rosie - de dochter - die minderjarig is - heeft een tweede man in huis genomen" :-)
Ik lees dit als "Rosie - de dochter - die minderjarig is - heeft een tweede man in huis genomen" :-)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Rosie is de minderjarige dochter, ontsproten uit de samenleving Ann en Mario, en Mario is haar wettelijke vader.
Ann en Mario zijn gescheiden . Wat met het huis als Ann overlijdt en de ex van Ann in dat huis komt wonen met zijn dochter Rosie.
Zo lees ik het
Laatst gewijzigd door ludo op 29 oktober 2018, 00:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Ok dus: "De tweede man van An wenst met Rosie, de minderjarige dochter in het huis te blijven wonen"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Mario is geen wettelijke voogd. Mario is meer. Hij is de vader. De overblijvende ouder heeft het ouderlijk gezag.
De huur moet betaald worden aan Rosie. Mario doet het beheer.
Beheer van de erfenis
Wanneer de andere ouder het ouderlijk gezag verder alleen uitoefent, kan je per testament niet voorkomen dat deze ook de goederen van de kinderen beheert. Wel kan je in je testament iemand aanduiden die extra waakt over de belangen van de kinderen. Dit kan een hulpmiddel zijn wanneer er ernstige problemen zouden ontstaan, waarbij de belangen van de overblijvende ouder in conflict komen met die van de kinderen. In dat geval is het gemakkelijker voor die persoon om aan te tonen dat die een ‘belanghebbende’ is, die kan tussen komen om een voogd ad hoc te vragen
Bron;
http://www.houvast.be/tekst312_1.shtml
Laatst gewijzigd door Nakal op 29 oktober 2018, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad Nadal, de overblijvende ouder oefent wettig het ouderlijk gezag uit en is geen voogd à la lettre.
Hoe zulke nare gevolgen voorkomen?
- Veelal gebeurt het kopen van een eigendom met steun van ouders. Deze ouders kunnen de bankgift of schenking onderhevig maken aan een voorwaarde zoals een clausule 'het geld of de schenking keert naar hen terug als de dochter eerst zou overlijden'. Dan erft Rosie niet de gehele woning.
Via testament kan An bij leven al de helft van de woning legateren aan haar ouders of ze kan het vruchtgebruik legateren aan haar ouders zodat die dan beslissen over de huurders of huurgelden... De overblijvende vader kan wel toezien dat het huis niet zonder zijn toestemming wordt verkocht door de grootouders van Rosie en dat het huis verder goed onderhouden blijft, dit ten bate van Rosie tot ze meerderjarig wordt.
Hoe zulke nare gevolgen voorkomen?
- Veelal gebeurt het kopen van een eigendom met steun van ouders. Deze ouders kunnen de bankgift of schenking onderhevig maken aan een voorwaarde zoals een clausule 'het geld of de schenking keert naar hen terug als de dochter eerst zou overlijden'. Dan erft Rosie niet de gehele woning.
Via testament kan An bij leven al de helft van de woning legateren aan haar ouders of ze kan het vruchtgebruik legateren aan haar ouders zodat die dan beslissen over de huurders of huurgelden... De overblijvende vader kan wel toezien dat het huis niet zonder zijn toestemming wordt verkocht door de grootouders van Rosie en dat het huis verder goed onderhouden blijft, dit ten bate van Rosie tot ze meerderjarig wordt.
Als An trouwt of wettelijk samenwoont met haar nieuwe vlam is het probleem van uit het huis zetten er helemaal niet. Ook geen probleem van huur betalen. Bij overlijden heeft die dan het vruchtgebruik.