Wat te doen met Keyplan met winst ?
TIP
Wat te doen met Keyplan met winst ?
Ik heb in 2010 voor de kinderen een Keyplan gestart bij Keytrade dat momenteel op 24% winst staat.
Nu iedereen praat over een berenmarkt en enkele magere risicovolle jaren vroeg ik mij af wat de beste optie nu is.
1. heel het plan verkopen, winst nemen en later opnieuw opstarten
2. het plan gewoon stopzetten en bij een stevige correctie terug beginnen aankopen
Ik dacht zelf om de winst veilig te stellen en na een correctie terug voorzichtig in te stappen ?
Nu iedereen praat over een berenmarkt en enkele magere risicovolle jaren vroeg ik mij af wat de beste optie nu is.
1. heel het plan verkopen, winst nemen en later opnieuw opstarten
2. het plan gewoon stopzetten en bij een stevige correctie terug beginnen aankopen
Ik dacht zelf om de winst veilig te stellen en na een correctie terug voorzichtig in te stappen ?
Re: Wat te doen met Keyplan met winst ?
Niet iedereen praat over een berenmarkt, of over magere jaren. Onder wie dat wel doet, is er ook geen consensus over welke sectoren en regio's al dan niet een hoog risico op een crash lopen. Vergeet ook niet dat zelfs tijdens die berenmarkt je fondsen dividenden en interesten blijven ontvangen die de impact van een (milde) berenmarkt al aanzienlijk kunnen temperen.
Het belangrijkste aan beleggen is echter gemoedsrust. Als je overtuigd bent dat er magere jaren zitten aan te komen, zou je je volledige keyplan kunnen stopzetten of omzetten naar een defensief obligatiefonds. In het beste geval bespaar je jezelf verliezen, in het slechtste geval verlies je rendement maar slaap je beter.
Een compromis zou kunnen zijn om eens naar de inhoud van je Keyplan te kijken. Fondsen met hoge blootstelling aan sterk cyclische of overgewaardeerde sectoren/regio's kan je liquideren, terwijl obligatiefondsen of eerder defensieve aandelenfondsen behouden blijven.
Het belangrijkste aan beleggen is echter gemoedsrust. Als je overtuigd bent dat er magere jaren zitten aan te komen, zou je je volledige keyplan kunnen stopzetten of omzetten naar een defensief obligatiefonds. In het beste geval bespaar je jezelf verliezen, in het slechtste geval verlies je rendement maar slaap je beter.
Een compromis zou kunnen zijn om eens naar de inhoud van je Keyplan te kijken. Fondsen met hoge blootstelling aan sterk cyclische of overgewaardeerde sectoren/regio's kan je liquideren, terwijl obligatiefondsen of eerder defensieve aandelenfondsen behouden blijven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Andere optie is ook nog om het plan aan te passen naar veilig en dan nog maandelijks te blijven storten.
Vooral doen wat je zelf het beste vindt. Winst veilig stellen kan een verstandige keuze zijn wanneer de beleggingshorizon niet meer zo heel lang is, in een berenmarkt is die 24% zo weer weg. Langs de andere kant zou je gewoon kunnen blijven door sparen, je koopt momenteel meer stukken voor het zelfde geld, zeker als je nog pakweg 10 of meer jaren tijd hebt zou ik mij niet te veel zorgen maken over die berenmarkt. Nu uitstappen om na de correctie weer in te stappen is gelijk aan short gaan, kan rendabel zijn maar dan moet de timing goed zijn, zou zo maar kunnen dat we over een paar weken / maanden weer helemaal euforisch zijn wat betreft de beurzen.
Blijven altijd moeilijke beslissingen, kinderen zijn intussen 13 en 16 jaar oud.
Wat is het percentage aandelen/obligaties/cash van het keyplan?
Wat is het doel van het plan? Wanneer heb je het geld nodig?
Wat is het doel van het plan? Wanneer heb je het geld nodig?
Laatst gewijzigd door ignition op 16 december 2018, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel hangt ook af van de bedragen die erin zitten, en hoe die zich verhouden tot je andere middelen.
Als dit echt om veel geld gaat, zou je altijd een deel veilig kunnen stellen, en daar beetje bij beetje terug goedkoper mee aankopen.
Ik had zelf ook iets meer dan 25% winst eind september, en daar schiet nu nog de helft van over. Maar het grote verschil is dat er nog niet zoveel geld in zit, en het ook nog niet zo heel lang meegaat. Ik blijf dus gewoon goedkoper bijkopen om er later de vruchten van te plukken.
Als dit echt om veel geld gaat, zou je altijd een deel veilig kunnen stellen, en daar beetje bij beetje terug goedkoper mee aankopen.
Ik had zelf ook iets meer dan 25% winst eind september, en daar schiet nu nog de helft van over. Maar het grote verschil is dat er nog niet zoveel geld in zit, en het ook nog niet zo heel lang meegaat. Ik blijf dus gewoon goedkoper bijkopen om er later de vruchten van te plukken.
Bedrag is een kleine €10.000 per kind.
Verdeling momenteel is :
25% Invesco Funds Invesco Pan European Equity Fund A (cap) KII Prospectus
10% Carmignac Portfolio Commodities A KII Prospectus
15% DNCA Invest Evolutif B KII Prospectus
25% Franklin Templeton Investment Funds Templeton Global Total Return Fund A (acc) KII Prospectus
25% UBAM Global High Yield Solution AHC
Plan is dus momenteel ingesteld op gedurfd maar was in de eerste jaren voorzichting ingesteld.
Geld heb ik de eerste 5 a 10 jaren zeker niet nodig.
Verdeling momenteel is :
25% Invesco Funds Invesco Pan European Equity Fund A (cap) KII Prospectus
10% Carmignac Portfolio Commodities A KII Prospectus
15% DNCA Invest Evolutif B KII Prospectus
25% Franklin Templeton Investment Funds Templeton Global Total Return Fund A (acc) KII Prospectus
25% UBAM Global High Yield Solution AHC
Plan is dus momenteel ingesteld op gedurfd maar was in de eerste jaren voorzichting ingesteld.
Geld heb ik de eerste 5 a 10 jaren zeker niet nodig.
Ik zou, maar dat is heel persoonlijk, de winst veilig stellen.
Dus als ik snel reken ongeveer een 2000 euro per kind.
Maar ik zou wel blijven bijkopen.
En als het dan toch allemaal veel harder zou zakken (ik heb het hier dan over een ev. crash), dan kan je die winst gebruiken om echt veel goedkoper en voor grotere bedragen gedurende een aantal maanden bij te kopen.
Dat is hoe ik het zou doen.
Dus als ik snel reken ongeveer een 2000 euro per kind.
Maar ik zou wel blijven bijkopen.
En als het dan toch allemaal veel harder zou zakken (ik heb het hier dan over een ev. crash), dan kan je die winst gebruiken om echt veel goedkoper en voor grotere bedragen gedurende een aantal maanden bij te kopen.
Dat is hoe ik het zou doen.
Ik zou het keyplan verkopen. 24% sinds 2010 is niet al te best.
Ter vervanging zou ik IWDA kopen en een deel in cash op een spaarrekening zetten afhankelijk van je risicoprofiel bv 50% IWDA/50% cash of 75%/25% als je wat meer risico wil nemen.
Voor de rest gewoon laten staan, niet naar om kijken, niet naar het nieuws of "beursgoeroe's" luisteren. Eventueel 1 keer per jaar kijken om te herbalanceren naar je oorspronkelijke positie. (Let wel op transactiekosten: ik zou enkel herbalanceren als er een verschil is van meer dan 1000€)
Maar goed dat is mijn mening. Er zijn genoeg mensen die IWDA helemaal niks vinden op dit forum
Ter vervanging zou ik IWDA kopen en een deel in cash op een spaarrekening zetten afhankelijk van je risicoprofiel bv 50% IWDA/50% cash of 75%/25% als je wat meer risico wil nemen.
Voor de rest gewoon laten staan, niet naar om kijken, niet naar het nieuws of "beursgoeroe's" luisteren. Eventueel 1 keer per jaar kijken om te herbalanceren naar je oorspronkelijke positie. (Let wel op transactiekosten: ik zou enkel herbalanceren als er een verschil is van meer dan 1000€)
Maar goed dat is mijn mening. Er zijn genoeg mensen die IWDA helemaal niks vinden op dit forum

@ignition: hoewel ik dat persoonlijk ook een betere keuze vind dan een Keyplan, vind ik dat niet de meest zinvolle bijdrage. De TS vraagt immers niet om alternatieven voor haar Keyplan, maar wel wat ze met haar Keyplan dient te doen. Op de vraag antwoorden is belangrijk, op examens en op een forum 
Terzijde: het plan was in de eerste jaren op 'voorzichtig' ingesteld. Dat betekent als ik me goed herinner 20 % cash en 60 % obligaties. Die 24 % is dus beter dan ze op het eerste zicht lijkt.

Terzijde: het plan was in de eerste jaren op 'voorzichtig' ingesteld. Dat betekent als ik me goed herinner 20 % cash en 60 % obligaties. Die 24 % is dus beter dan ze op het eerste zicht lijkt.
Wel ja, verkopen is toch ook een antwoord op de vraag?dw schreef: ↑16 december 2018, 18:33 @ignition: hoewel ik dat persoonlijk ook een betere keuze vind dan een Keyplan, vind ik dat niet de meest zinvolle bijdrage. De TS vraagt immers niet om alternatieven voor haar Keyplan, maar wel wat ze met haar Keyplan dient te doen. Op de vraag antwoorden is belangrijk, op examens en op een forum

En 24% vind ik zelfs dan niet zo goed. Bv IEAG, dat enkel obligaties bevat van hoge kwaliteit, heeft sinds 2010 een return van 37,9%.
Een index van 75% euro-obligaties/25% wereldwijde aandelen heeft sinds 2010 een return van 64%.
Laatst gewijzigd door ignition op 16 december 2018, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Is die 37.9 % gerekend met een eenmalige instap? Indien ja, herreken eens het rendement bij gespreide instap over die 8 jaar om eerlijk te vergelijken. Vergeet ook de (bescheiden) transactiekosten en beurstaks die IEAG had opgeleverd bij een dergelijke gespreide instap niet mee te rekenen.
Hm ja misschien wel. Maar dan moet ik al alle instapmomenten van Karine hebben, de bedragen, koersen van IEAG, uitbetalingen van dividenden, datum van de switch naar het meer risicovolle profiel. Is wat te veel werk voor een zondagavond
.

Karine, mijn suggestie:
Aangezien je het geld niet nodig hebt in de komende 5-10 jaar (ook niet voor de hogere studies, ik zeg maar wat?): belegd blijven (Keyplan of andere formule).
Aangezien je je zorgen maakt: omvormen naar een defensievere combinatie. Ik vind de samenstelling van je Keyplan idd vrij gedurfd.
(Persoonlijk ben ik een believer van indexfondsen en holdings, maar goed. Ik heb nog een klein Keyplan lopen.)
Aangezien je het geld niet nodig hebt in de komende 5-10 jaar (ook niet voor de hogere studies, ik zeg maar wat?): belegd blijven (Keyplan of andere formule).
Aangezien je je zorgen maakt: omvormen naar een defensievere combinatie. Ik vind de samenstelling van je Keyplan idd vrij gedurfd.
(Persoonlijk ben ik een believer van indexfondsen en holdings, maar goed. Ik heb nog een klein Keyplan lopen.)