Werking van een turbo/sprinter
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Werking van een turbo/sprinter
Ik ben geenszins van plan om reeds in dergelijke producten te beleggen, maar ik wil ze graag beter begrijpen.
Voor een turbo staat volgend voorbeeld op de website van Bolero:
Onderliggende waarde = € 25; financieringsniveau = € 20; waarde turbo is dus € 5.
Koers is 1,295 en het financiëringsniveau bedraagt 65,1971? Hoe dien ik dit te interpreteren?
Voor een turbo staat volgend voorbeeld op de website van Bolero:
Onderliggende waarde = € 25; financieringsniveau = € 20; waarde turbo is dus € 5.
- Stop loss-niveau op € 21,50 euro. Stel: de waarde van het onderliggende daalt met € 3,5 tot € 21,50. In dat geval wordt het stop loss-niveau bereikt en wordt de turbo uitgestopt.
- Als de afwikkelkoers € 21 is, dan is de turbo nog € 21 - € 20 waard m.a.w. € 1. U zult dus € 1 uitbetaald krijgen.
- Als de afwisselkoers gelijk is of lager ligt dan het financieringsniveau is de restwaarde € 0 en krijgt u geen restwaarde uitbetaald.
Koers is 1,295 en het financiëringsniveau bedraagt 65,1971? Hoe dien ik dit te interpreteren?
Re: Werking van een turbo/sprinter
Simpel. Ratio is 20. Eén turbo is dus 1/20 van een aandeel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Werking van een turbo/sprinter
dat heeft met elkaar niks te maken... De ratio is de verhouding waarmee de koers van de turo wijzigt tgo de koerswijziging.
Bij een ratio van 20, zal een aandelenkoerswijziging van 1% een koerswijziging in uw turbo teweegbrengen van +/- 20%.
Door financieringsniveaus en hefboomwerkingen is dit nooit 100% correct, en sterk veranderlijk.
Re: Werking van een turbo/sprinter
In de praktijk zal er na uitstoppen quasi nooit iets overschieten.VincentGT schreef: ↑26 juli 2018, 15:23 Ik ben geenszins van plan om reeds in dergelijke producten te beleggen, maar ik wil ze graag beter begrijpen.
Voor een turbo staat volgend voorbeeld op de website van Bolero:
Onderliggende waarde = € 25; financieringsniveau = € 20; waarde turbo is dus € 5.
- Stop loss-niveau op € 21,50 euro. Stel: de waarde van het onderliggende daalt met € 3,5 tot € 21,50. In dat geval wordt het stop loss-niveau bereikt en wordt de turbo uitgestopt.
- Als de afwikkelkoers € 21 is, dan is de turbo nog € 21 - € 20 waard m.a.w. € 1. U zult dus € 1 uitbetaald krijgen.
Maar quid met dit voorbeeld?
- Als de afwisselkoers gelijk is of lager ligt dan het financieringsniveau is de restwaarde € 0 en krijgt u geen restwaarde uitbetaald.
Koers is 1,295 en het financiëringsniveau bedraagt 65,1971? Hoe dien ik dit te interpreteren?
Je gebruikt best turbos met een ratio van 2 tot 6 of zo. Hoger is sterk speculatief, en daar is de kans op uitstoppen groot.
Bekijk goed de verschillende reeksen, een opt zicht zelfde ratio kan toch een heel ander stoplosniveau hebben. je neemt dan best diegene die meeste daling kan opvangen.
neem de juiste, je hebt turbos long (mikken op stijging) en short (mikken op daling).
Tzijn volatiele producten, ik gebruik ze 1 of keer per jaar als ik zeker ben (whats in a name),maar verkies opties. Daar speelt de tussentijdse koers een mindere rol, enkel de tijdsfactor.
Re: Werking van een turbo/sprinter
Nee, Poldermol had gelijk. Je verwart hefboom met ratio.
Ratio x prijs turbo + financieringsniveau = koers onderliggend actief.
In het voorbeeldje van ABI dat Vincent post: 20 * 1,09 (huidige laatkoers van de turbo) + 65,20 = €87 = koers ABI
Re: Werking van een turbo/sprinter
i stand corrected. Ik vergis me idd in de term.
Re: Werking van een turbo/sprinter
Ik ben me nog steeds aan het inlezen met betrekking tot turbo's, sprinters en speeders.
Als we nu even ING SPRINTER LONG (S&P 500) (GV55G) (NL0011492541) als voorbeeld nemen.
Onderliggende waarde: S&P 500
Datum eerste notering: -
Type onderliggende waarde: Index
Uitgiftevolume: 2.000.000
Hefboom: 3,1942
Zonder vervaldag: true
Stop-loss: 1.853,4
Vervaldag: -
Financieringsniveau: 183,8815
Gemiddeld volume: 2
Ratio: 100
De koers bedraagt op het moment van schrijven € 7,29.
1e vraag) Dus als ik hierboven lees: koers onderliggend actief = ratio x prijs tubro + financieringsniveau
Ergo: 100 * 7,29 + 183,8815 = 912,8815. Dit komt toch niet overeen met de koers van de index S&P 500?
2e vraag) Stel dat ik 100 stuks van dergelijke turbo koop, dan betaal ik 100 x 7,29 + kosten van de broker, correct? Als de S&P 500 bijgevolg 1% zou stijgen, stijgt mijn investering 3,1942%, correct? En je kan dergelijk turbo zo lang bijhouden als je wenst? Dus stel dat de S&P 500 na enkele maanden 3,5% steeg, dan heb ik al 10+ % winst. Als ik dan verkoop, met welke (extra) kosten dien ik dan nog rekening te houden? Of valt de winst dan effectief samen te vatten als: (aankoopbedrag x winstpercentage) - kosten van de broker voor de verkoop?
3e vraag) De stop-loss van 1.853,4. Deze is geënt op de onderliggende koers van de turbo? Als de stop loss bereikt wordt = turbo dooft uit en het volledig ingelegde bedrag is verloren. Correct? En aangezien een turbo/sprinter eigenlijk een loutere hefboom is, moet de koers telkens in dezelfde richting beweren? Het onderliggend actief kan niet dalen terwijl de turbo stijgt en omgekeerd, toch?
4e vraag) Ik neem aan het dat het ook belangrijk is in een turbo/sprinter te 'beleggen' die voldoende frequent verhandeld wordt? Ik zie bijvoorbeeld bij Bolero dat CMZ TURBO LONG (Sofina) (B26FZ) (ISIN: DE000CV89ZC3) het laatste geupdate werd op 11/01/2019?
Hoe kan je dit makkelijkst checken? Hoe weet ik zeker dat ik in een liquide product aanschaf?
5e vraag) Houden jullie voor de handel in turbo's/sprinters rekening met de reële tarieven van de broker of 'verrekenen' jullie die conform de hefboom? Ik bedoel het volgende. Bolero rekent 7,5 euro aan voor aandelen/turbo's in België. Als ik bijv. niet meer dan 0,75% kost wil betalen aan mijn broker, moet ik een order ingeven van minstens € 1.000. Als ik echter een product koopt met een hefboom van 5, dan is een order van € 200 in principe voldoende. Immers, ik betaal wel 7,5 euro maar deze 'kost' is vijf maal sneller teruggewonnen.
Als we nu even ING SPRINTER LONG (S&P 500) (GV55G) (NL0011492541) als voorbeeld nemen.
Onderliggende waarde: S&P 500
Datum eerste notering: -
Type onderliggende waarde: Index
Uitgiftevolume: 2.000.000
Hefboom: 3,1942
Zonder vervaldag: true
Stop-loss: 1.853,4
Vervaldag: -
Financieringsniveau: 183,8815
Gemiddeld volume: 2
Ratio: 100
De koers bedraagt op het moment van schrijven € 7,29.
1e vraag) Dus als ik hierboven lees: koers onderliggend actief = ratio x prijs tubro + financieringsniveau
Ergo: 100 * 7,29 + 183,8815 = 912,8815. Dit komt toch niet overeen met de koers van de index S&P 500?
2e vraag) Stel dat ik 100 stuks van dergelijke turbo koop, dan betaal ik 100 x 7,29 + kosten van de broker, correct? Als de S&P 500 bijgevolg 1% zou stijgen, stijgt mijn investering 3,1942%, correct? En je kan dergelijk turbo zo lang bijhouden als je wenst? Dus stel dat de S&P 500 na enkele maanden 3,5% steeg, dan heb ik al 10+ % winst. Als ik dan verkoop, met welke (extra) kosten dien ik dan nog rekening te houden? Of valt de winst dan effectief samen te vatten als: (aankoopbedrag x winstpercentage) - kosten van de broker voor de verkoop?
3e vraag) De stop-loss van 1.853,4. Deze is geënt op de onderliggende koers van de turbo? Als de stop loss bereikt wordt = turbo dooft uit en het volledig ingelegde bedrag is verloren. Correct? En aangezien een turbo/sprinter eigenlijk een loutere hefboom is, moet de koers telkens in dezelfde richting beweren? Het onderliggend actief kan niet dalen terwijl de turbo stijgt en omgekeerd, toch?
4e vraag) Ik neem aan het dat het ook belangrijk is in een turbo/sprinter te 'beleggen' die voldoende frequent verhandeld wordt? Ik zie bijvoorbeeld bij Bolero dat CMZ TURBO LONG (Sofina) (B26FZ) (ISIN: DE000CV89ZC3) het laatste geupdate werd op 11/01/2019?

5e vraag) Houden jullie voor de handel in turbo's/sprinters rekening met de reële tarieven van de broker of 'verrekenen' jullie die conform de hefboom? Ik bedoel het volgende. Bolero rekent 7,5 euro aan voor aandelen/turbo's in België. Als ik bijv. niet meer dan 0,75% kost wil betalen aan mijn broker, moet ik een order ingeven van minstens € 1.000. Als ik echter een product koopt met een hefboom van 5, dan is een order van € 200 in principe voldoende. Immers, ik betaal wel 7,5 euro maar deze 'kost' is vijf maal sneller teruggewonnen.