Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
--EDIT Mod: het is niet nodig een volledig bericht te quoten dat er net boven staat!--
is dat aanpassen op CNG enkel voor benzine of ook diezel ?
is dat aanpassen op CNG enkel voor benzine of ook diezel ?
https://www.cng-installatie.be/
Die weten er zo goed als alles over..
Er zijn op dit forum enkele topics waarin je mensen gaat vinden met praktijkervaring.
Er is een forum voor cng rijders ook. Die weten er ongetwijfeld meer over.
Elektrisch en goedkoop..... ?
https://www.ad.nl/auto/dit-is-de-goedko ... -suggestio snel
Die weten er zo goed als alles over..
Er zijn op dit forum enkele topics waarin je mensen gaat vinden met praktijkervaring.
Er is een forum voor cng rijders ook. Die weten er ongetwijfeld meer over.
Elektrisch en goedkoop..... ?
https://www.ad.nl/auto/dit-is-de-goedko ... -suggestio snel
De elektrische batterijen die de komende jaren op de markt komen zijn reeds duurzaam.Jef131 schreef: ↑22 november 2019, 20:37
Elektriciteit :
Wagens op Elektriciteit zou u zeggen, zeer duur en batterij veel te zwaar voor de ogenblik + u vertrekt maar of u nog gaat thuis geraken ( Tanken ) , mooi om rond de kerktoren te rijden, maar lange afstanden.
Die goede batterijen, zal waarschijnlijk maar tegen 2025 op de markt komen, en dan zit u daar met u duren wagen, na 5 jaar die geen kat meer wilt.
Oudere batterij van Tesla (2012 dacht ik) heeft reeds bewezen 300 à 400.000 mijl aan te kunnen (tot 70% capaciteit)..
Men denk dat de nieuwe generatie Tesla-batterijen zelfs 1.000.000mijl mee kan (mogelijk komt die volgend jaar al op de markt). De elektrische motor kan die afstand trouwens ook aan.
Fabrikanten zijn ook verplicht om garantie te geven; na 8 jaar of 160.000 km moet de batterij nog 80% capaciteit hebben.
Batterijen hebben de laatste jaren een grote sprong voorwaarts genomen.
Je hebt in batterijen 2 voorname technologieën NCA (Tesla) & NCM(zowat al de rest), die laatste is de achterstand op Tesla aan het dichtrijden. Vnl door meer nickel in de batterij te pompen. Het kobalt-gebruik vermindert ook fors trouwens. De battery management systems zijn ook fors verbeterd met oa liquid cooling. Oplaadsnelheden gaan in de topmodellen zelfs tot 780km/h (Porsche Taycan

Rijbereik voor een standaard EV is bij de nieuwe modellen is +300km. Real driving range hangt af van weersomstandigheden & de snelheid. Bij -10°C op de autosnelweg zal dat rijbereik dalen richting 200km.
Hieronder een link naar een interessante site; ze hebben een schatting gemaakt van de real driving range naargelang de situaties.
https://ev-database.org/car/1127/Volksw ... dard-Range
Soit, ik weet niet hoe groot uw toer rond de kerktoren is, maar voor mij dekt dat bereik 99% van mijn gebruik.
Aangezien u maar 5000km per jaar rijdt lijkt me een benzine de beste keuze (voorlopig). Total cost of ownership is meestal lager bij een EV indien je meer dan 15.000km per jaar maakt, maar daar zit je dus lang niet aan. Diesel is al helemaal geen optie in uw geval & ook de meerkost voor CNG weegt niet op (denk ik). Het ombouwen van uw huidige wagen tot CNG is mss idd een optie. Weet niet of een retrofit katalysator een optie is om LEZ te omzeilen? Een jonge 2de hands benzine met redelijk wat km's is financieel gezien waarschijnlijk de beste optie gezien u er zelf niet veel maakt.
Herverkoopwaarde van een oude EV in 2025 zal stevig zijn, gezien het gebrek aan alternatieven. Niet iedereen zal een nieuwe EV kunnen betalen & het aanbod zal nog beperkt zijn. Veel vraag & weinig aanbod...
Een oude diesel daarentegen zal je in 2025 niet meer verkocht krijgen in België.
De leeftijd van hedendaagse auto's is ongeveer 5 jaar,daarna beginnen de kosten..
Maar dat geldt niet voor electrische auto's,die zouden een levensduur hebben van 30 jaar,behoudens de batterij natuurlijk. maar elektromotoren verslijten bijna niet meer, dat zijn zeer simpel uitgedrukt wat magneten en spoelen. geen versnellingsbakken meer, geen differentieel, geen ontkoppeling, geen remmen meer zoals we die nu kennen. Dus mechanische onderdelen zijn nog maar één vijfde van wat de auto met ontploffingsmotor heeft.
en de rest,kabels en electronica, verslijt niet.
Maar dat geldt niet voor electrische auto's,die zouden een levensduur hebben van 30 jaar,behoudens de batterij natuurlijk. maar elektromotoren verslijten bijna niet meer, dat zijn zeer simpel uitgedrukt wat magneten en spoelen. geen versnellingsbakken meer, geen differentieel, geen ontkoppeling, geen remmen meer zoals we die nu kennen. Dus mechanische onderdelen zijn nog maar één vijfde van wat de auto met ontploffingsmotor heeft.
Er zitten inderdaad minder onderdelen in, enkel de onderzoekskosten worden nu gespreid over zeer klein elektrisch wagenpark . De eerste plasma tv koste destijds ook X maal meer dan nu.
Dat die prijs zal zakken staat als een pijl boven water, maar stroom capaciteit ervoor en oplaadpunten???
Is een veel groter probleem dan elektrische auto's bouwen aan scherpe prijzen.
Waar zijn ze mee bezig? Afschakel scenarios, gascentrales die standby staan bij te weinig stroom capaciteit . En langs ander kant lobbyen voor elektrisch rijden. Kan alleen als er nieuwe kerncentrales bij komen. Niet met zonnepanelen of windmolens.
Klimaat allemaal goed en wel maar er moeten wel realistische alternatieven zijn .
Dat die prijs zal zakken staat als een pijl boven water, maar stroom capaciteit ervoor en oplaadpunten???
Waar zijn ze mee bezig? Afschakel scenarios, gascentrales die standby staan bij te weinig stroom capaciteit . En langs ander kant lobbyen voor elektrisch rijden. Kan alleen als er nieuwe kerncentrales bij komen. Niet met zonnepanelen of windmolens.
Klimaat allemaal goed en wel maar er moeten wel realistische alternatieven zijn .
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat impliceert dan wel dat ze vanuit 'economisch' standpunt zullen verslijten. Die wagens zullen binnen 30 jaar niet meer aan de dan geldende 'normen voldoen'. Dan zullen ze zitten vitten op het rendement, een TE zware batterij vervolgens het geleverde vermogen.Sylvia22 schreef: ↑4 december 2019, 22:09 De leeftijd van hedendaagse auto's is ongeveer 5 jaar,daarna beginnen de kosten..
Het zal altijd wel iets zijn.
De drang van de overheden naar 'elektrisch rijden' zit imo in een veel ruimer plan. Ze kunnen zó met een vingerknip alles plat leggen door gewoon geen stroom meer te leveren. Ook om zonnepanelen te laten werken is er immers stroom op het net nodig. Diesel kan je perfect voor een gans jaar opslaan, elektriciteit niet.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
- DirkDeLaet
- Newbie
@ spruitekop waarom zou de overheid er belang bij hebben om met een vingerknip het electriciteitsnet en het autoverkeer lam te leggen?
Het is wachten op de vastestof batterijen (solid state) die minder last hebben van koude en temperatuurverschillen. Zullen iets verder kunnen rijden en iets beter qua energiedichtheid dan de Lithium batterijen (van een 150 Wh/kg naar 400Wh/kg)
Ter vergelijking: Diesel en benzine zitten rond de 10 kWh/kg (liter) !
Het beste alternatief blijft CNG of groen gas, nog hogere energie dan diesel (12-13 kWh/kg)
Waarom dit niet gepromoot wordt voor zwaar vervoer, is me een raadsel.
Ter vergelijking: Diesel en benzine zitten rond de 10 kWh/kg (liter) !
Het beste alternatief blijft CNG of groen gas, nog hogere energie dan diesel (12-13 kWh/kg)
Waarom dit niet gepromoot wordt voor zwaar vervoer, is me een raadsel.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Ik meende dat de reuze containerschepen binnenkort (+overgangs periode) zouden moeten miner zwavel in de lucht spuwen. Ofwel deze opvangen met scrubbers, ofwel kiezen voor brandstof die daaraan arm is, zoals bvb diesel or aardgas.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Om vrije baan te hebben voor de tanks.DirkDeLaet schreef: ↑5 december 2019, 17:46 @ spruitekop waarom zou de overheid er belang bij hebben om met een vingerknip het elektriciteitsnet en het autoverkeer lam te leggen?

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Het toegelaten zwavelgehalte moet volgens de IMO regels (International Maritime Organisation met 80 % verminderen vanaf 1-1-2020
Meer en meer schepen draaien nu op LPG. Zo werken de 8 tankers die Ineos heeft op Ethaan.
Die stoten géén zwavel uit- SOx, 25% minder CO2, en 85% minder NOx
https://www.wartsila.com/twentyfour7/in ... ne-vessels
Wat ook helpt (+- 10% minder verbruik) zijn reuze-parasails die honderden meter hoog in de lucht het schip voorttrekken.
vroeger waren er ook niet genoeg tankstations. Kip of het ei-discussie...odbc schreef: ↑5 december 2019, 15:01 Er zitten inderdaad minder onderdelen in, enkel de onderzoekskosten worden nu gespreid over zeer klein elektrisch wagenpark . De eerste plasma tv koste destijds ook X maal meer dan nu.
Als ALLE auto's morgen vervangen worden door EV's zou men zo'n 10% meer stroom verbruiken (uit een studie, als ik me goed herinner). 100% Elektrisch is uiteraard niet haalbaar & zal in 2030 zelfs niet gehaald worden. 50% zou al mooi zijn. Dus men heeft nog wel even tijd om in actie te schieten

Aantal GW offshore wind zal meer dan verdubbelen tegen 2026 (indien de nodige vergunningen op tijd in orde raken etc.). Stroom uit zonnenpanelen zal ook +10% per jaar blijven groeien. Maar vooral.... in 2025 zal men niet alle kerncentrales sluiten.
Bedrijven worden efficiënter in hun processen, machines efficiënter, gebouwen/frigo's/.. worden beter geïsoleerd, meer led verlichting, ... Dus aan de andere kant zou het verbruik ook moeten dalen.
Dan is er nog het feit dat het overgrote deel van die auto's snachts zal opgeladen worden, net het moment wanneer er normaal gezien een overschot is...
Noorwegen/Zweden/Nederland/Californië zijn het bewijs dat het snel uitrollen van een laadpalen-netwerk & snel groeiend EV-gebruik geen probleem hoeft de zijn. Al is uiteraard nog niet alles perfect.
Vergeet ook niet dat de laadsnelheden nog fors hoger kunnen in de komende jaren. Zie de Porsche Taycan.
Ik heb de berekening gedaan vorig jaar. Het was tijd voor een opvolger, en ik heb een enorm Excel document gemaakt met zoveel mogelijk parameters. Ik heb gekeken naar zowel benzine, diesel, CNG en (PH)EV. Dan simulaties voor taks, verzekering, geschatte onderhoudskosten, en dat allemaal op een levensduur van 5/7/10 jaar, en met jaarlijks 15/20/30.000km. Extra complex door ook nog eens voor elke wagen de prijs nieuw in BE, maar ook nieuw via import via DE erbij. CE-wagens waren vooral uit de VAG stal (Superb, Octavia, Karoq, Kodiak, Tiguan, Passat, Golf), ook de Mazda 6, de (PH)EV's waren beschikbare varianten van voorgaande modellen en ook nog de Kia Niro, Hyundai Ionic en de Kona.
Conclusies voor mezelf?
-Diesel vs benzine, je moet echt al meer dan 25.000km doen om profijt te hebben, en dan nog pas op lange termijn. En het verschil is dan echt "de dieselversie van wagen X is 1.000EUR goedkoper op 7 jaar" ofzo. Dus verwaarloosbaar. Je kan nog kiezen voor diesel voor bepaalde rijeigenschappen of trekkracht, maar daarbuiten is de meerkost in aanschaf (en duurder onderhoud + adblue) niet opgewassen tegen benzine (zelfs met het hoger verbruik van benzine)
-Aanschafprijs PHEV hoeft niet noodzakelijk duurder te zijn dan een CE.
-Aanschafprijs EV is wél merkelijk hoger, maar de lopende kosten uiteraard lager.
-Hybride of CNG voegen meer complexiteit en kosten toe, die ik niet wenste, dus vielen deze al snel af.
-EV is vergeleken met CE toch goedkoper op lange termijn, zelfs met de hogere aanschafprijs en zelfs bij simulatie van stijgende energieprijzen (en wij hebben een ZP installatie ((ja, installatiekost meegerekend)) waar feitelijk al het verbruik van 1 EV ingerekend is). Grootste kostenverschil is natuurlijk brandstof, voeg daar nog een verschil in taksen aan toe en je komt op 7 jaar al snel op een forse meerkost in het nadeel van de CE.
Dan blijft er de benodigde mentaliteitsverandering over...persoonlijk zou ik zeker geen probleem hebben om elektrisch te rijden, het opladen, stops plannen op langere ritten,...). Ik zou me er zelfs mee amuseren.
MAAR.
1 Struikelblok.
Waardoor ik voor deze wagen toch gekozen heb voor benzine, en zelfs zijn opvolger zal vermoedelijk ook gewoon benzine zijn...
…
De infrastructuur.
Ik hoop 10 jaar te kunnen rijden met mijn huidige wagen. In dit land gaat men écht niet op 10 jaar tijd een laadcapaciteit kunnen neerpoten. Het gaat bijna mijn volledig professioneel leven duren om een brug te leggen rond Antwerpen. Als dàt zolang gaat duren, denk ik dat we tegen 2119 misschien voldoende infrastructuur gaan hebben, en dan ben ik al lang de pijp uit!
Conclusies voor mezelf?
-Diesel vs benzine, je moet echt al meer dan 25.000km doen om profijt te hebben, en dan nog pas op lange termijn. En het verschil is dan echt "de dieselversie van wagen X is 1.000EUR goedkoper op 7 jaar" ofzo. Dus verwaarloosbaar. Je kan nog kiezen voor diesel voor bepaalde rijeigenschappen of trekkracht, maar daarbuiten is de meerkost in aanschaf (en duurder onderhoud + adblue) niet opgewassen tegen benzine (zelfs met het hoger verbruik van benzine)
-Aanschafprijs PHEV hoeft niet noodzakelijk duurder te zijn dan een CE.
-Aanschafprijs EV is wél merkelijk hoger, maar de lopende kosten uiteraard lager.
-Hybride of CNG voegen meer complexiteit en kosten toe, die ik niet wenste, dus vielen deze al snel af.
-EV is vergeleken met CE toch goedkoper op lange termijn, zelfs met de hogere aanschafprijs en zelfs bij simulatie van stijgende energieprijzen (en wij hebben een ZP installatie ((ja, installatiekost meegerekend)) waar feitelijk al het verbruik van 1 EV ingerekend is). Grootste kostenverschil is natuurlijk brandstof, voeg daar nog een verschil in taksen aan toe en je komt op 7 jaar al snel op een forse meerkost in het nadeel van de CE.
Dan blijft er de benodigde mentaliteitsverandering over...persoonlijk zou ik zeker geen probleem hebben om elektrisch te rijden, het opladen, stops plannen op langere ritten,...). Ik zou me er zelfs mee amuseren.
MAAR.
1 Struikelblok.
Waardoor ik voor deze wagen toch gekozen heb voor benzine, en zelfs zijn opvolger zal vermoedelijk ook gewoon benzine zijn...
…
De infrastructuur.
Ik hoop 10 jaar te kunnen rijden met mijn huidige wagen. In dit land gaat men écht niet op 10 jaar tijd een laadcapaciteit kunnen neerpoten. Het gaat bijna mijn volledig professioneel leven duren om een brug te leggen rond Antwerpen. Als dàt zolang gaat duren, denk ik dat we tegen 2119 misschien voldoende infrastructuur gaan hebben, en dan ben ik al lang de pijp uit!