Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Schuldsaldoverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Schuldsaldoverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Kroeg
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
179 berichten
  • Pagina 3 van 12
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 12
  • Volgende
Gebruikersavatar
haelewyn
VIP member
VIP member
Berichten: 5011
Lid geworden op: 13 mei 2015
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door haelewyn » 27 november 2019, 19:28

morse schreef: ↑27 november 2019, 17:13 Ze zouden beter bestaande wagens ombouwen naar CNG installaties om op groen gas te rijden.
Wordt gedaan maar nog niet met alle auto's.
Er zijn installateurs in eigen land die dat doen.

Heeft niet veel succes op dit moment...
Omhoog

Jef131
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2019
Contacteer:
Contacteer Jef131
Verstuur privébericht

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door Jef131 » 1 december 2019, 10:38

--EDIT Mod: het is niet nodig een volledig bericht te quoten dat er net boven staat!--

is dat aanpassen op CNG enkel voor benzine of ook diezel ?
Omhoog

Gebruikersavatar
haelewyn
VIP member
VIP member
Berichten: 5011
Lid geworden op: 13 mei 2015
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door haelewyn » 2 december 2019, 09:55

https://www.cng-installatie.be/

Die weten er zo goed als alles over..
Er zijn op dit forum enkele topics waarin je mensen gaat vinden met praktijkervaring.

Er is een forum voor cng rijders ook. Die weten er ongetwijfeld meer over.

Elektrisch en goedkoop..... ?

https://www.ad.nl/auto/dit-is-de-goedko ... -suggestio snel
Omhoog

Umi
VIP member
VIP member
Berichten: 2161
Lid geworden op: 02 okt 2014
Contacteer:
Contacteer Umi
Verstuur privébericht

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door Umi » 4 december 2019, 20:14

Jef131 schreef: ↑22 november 2019, 20:37
Elektriciteit :

Wagens op Elektriciteit zou u zeggen, zeer duur en batterij veel te zwaar voor de ogenblik + u vertrekt maar of u nog gaat thuis geraken ( Tanken ) , mooi om rond de kerktoren te rijden, maar lange afstanden.
Die goede batterijen, zal waarschijnlijk maar tegen 2025 op de markt komen, en dan zit u daar met u duren wagen, na 5 jaar die geen kat meer wilt.
De elektrische batterijen die de komende jaren op de markt komen zijn reeds duurzaam.
Oudere batterij van Tesla (2012 dacht ik) heeft reeds bewezen 300 à 400.000 mijl aan te kunnen (tot 70% capaciteit)..
Men denk dat de nieuwe generatie Tesla-batterijen zelfs 1.000.000mijl mee kan (mogelijk komt die volgend jaar al op de markt). De elektrische motor kan die afstand trouwens ook aan.
Fabrikanten zijn ook verplicht om garantie te geven; na 8 jaar of 160.000 km moet de batterij nog 80% capaciteit hebben.
Batterijen hebben de laatste jaren een grote sprong voorwaarts genomen.
Je hebt in batterijen 2 voorname technologieën NCA (Tesla) & NCM(zowat al de rest), die laatste is de achterstand op Tesla aan het dichtrijden. Vnl door meer nickel in de batterij te pompen. Het kobalt-gebruik vermindert ook fors trouwens. De battery management systems zijn ook fors verbeterd met oa liquid cooling. Oplaadsnelheden gaan in de topmodellen zelfs tot 780km/h (Porsche Taycan ;D ), voor de normale EV moet je zo'n 250km/h tellen aan een snellaadpaal. Al is de bedoeling dat je gewoon thuis oplaadt natuurlijk.

Rijbereik voor een standaard EV is bij de nieuwe modellen is +300km. Real driving range hangt af van weersomstandigheden & de snelheid. Bij -10°C op de autosnelweg zal dat rijbereik dalen richting 200km.
Hieronder een link naar een interessante site; ze hebben een schatting gemaakt van de real driving range naargelang de situaties.
https://ev-database.org/car/1127/Volksw ... dard-Range

Soit, ik weet niet hoe groot uw toer rond de kerktoren is, maar voor mij dekt dat bereik 99% van mijn gebruik.
Aangezien u maar 5000km per jaar rijdt lijkt me een benzine de beste keuze (voorlopig). Total cost of ownership is meestal lager bij een EV indien je meer dan 15.000km per jaar maakt, maar daar zit je dus lang niet aan. Diesel is al helemaal geen optie in uw geval & ook de meerkost voor CNG weegt niet op (denk ik). Het ombouwen van uw huidige wagen tot CNG is mss idd een optie. Weet niet of een retrofit katalysator een optie is om LEZ te omzeilen? Een jonge 2de hands benzine met redelijk wat km's is financieel gezien waarschijnlijk de beste optie gezien u er zelf niet veel maakt.
Herverkoopwaarde van een oude EV in 2025 zal stevig zijn, gezien het gebrek aan alternatieven. Niet iedereen zal een nieuwe EV kunnen betalen & het aanbod zal nog beperkt zijn. Veel vraag & weinig aanbod...
Een oude diesel daarentegen zal je in 2025 niet meer verkocht krijgen in België.
Omhoog

Sylvia22
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 nov 2019

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door Sylvia22 » 4 december 2019, 22:09

De leeftijd van hedendaagse auto's is ongeveer 5 jaar,daarna beginnen de kosten..

Maar dat geldt niet voor electrische auto's,die zouden een levensduur hebben van 30 jaar,behoudens de batterij natuurlijk. maar elektromotoren verslijten bijna niet meer, dat zijn zeer simpel uitgedrukt wat magneten en spoelen. geen versnellingsbakken meer, geen differentieel, geen ontkoppeling, geen remmen meer zoals we die nu kennen. Dus mechanische onderdelen zijn nog maar één vijfde van wat de auto met ontploffingsmotor heeft.
en de rest,kabels en electronica, verslijt niet.
Omhoog

odbc

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door odbc » 5 december 2019, 15:01

Er zitten inderdaad minder onderdelen in, enkel de onderzoekskosten worden nu gespreid over zeer klein elektrisch wagenpark . De eerste plasma tv koste destijds ook X maal meer dan nu.
Dat die prijs zal zakken staat als een pijl boven water, maar stroom capaciteit ervoor en oplaadpunten???
Is een veel groter probleem dan elektrische auto's bouwen aan scherpe prijzen.
Waar zijn ze mee bezig? Afschakel scenarios, gascentrales die standby staan bij te weinig stroom capaciteit . En langs ander kant lobbyen voor elektrisch rijden. Kan alleen als er nieuwe kerncentrales bij komen. Niet met zonnepanelen of windmolens.
Klimaat allemaal goed en wel maar er moeten wel realistische alternatieven zijn .
Omhoog

Gebruikersavatar
Spruitekop
VIP member
VIP member
Berichten: 5977
Lid geworden op: 07 apr 2008
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door Spruitekop » 5 december 2019, 16:33

Sylvia22 schreef: ↑4 december 2019, 22:09 De leeftijd van hedendaagse auto's is ongeveer 5 jaar,daarna beginnen de kosten..

Maar dat geldt niet voor electrische auto's,die zouden een levensduur hebben van 30 jaar,behoudens de batterij natuurlijk. maar elektromotoren verslijten bijna niet meer, dat zijn zeer simpel uitgedrukt wat magneten en spoelen. geen versnellingsbakken meer, geen differentieel, geen ontkoppeling, geen remmen meer zoals we die nu kennen. Dus mechanische onderdelen zijn nog maar één vijfde van wat de auto met ontploffingsmotor heeft.
en de rest,kabels en electronica, verslijt niet.
Dat impliceert dan wel dat ze vanuit 'economisch' standpunt zullen verslijten. Die wagens zullen binnen 30 jaar niet meer aan de dan geldende 'normen voldoen'. Dan zullen ze zitten vitten op het rendement, een TE zware batterij vervolgens het geleverde vermogen.
Het zal altijd wel iets zijn.
De drang van de overheden naar 'elektrisch rijden' zit imo in een veel ruimer plan. Ze kunnen zó met een vingerknip alles plat leggen door gewoon geen stroom meer te leveren. Ook om zonnepanelen te laten werken is er immers stroom op het net nodig. Diesel kan je perfect voor een gans jaar opslaan, elektriciteit niet.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Omhoog

Gebruikersavatar
DirkDeLaet
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 dec 2019

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door DirkDeLaet » 5 december 2019, 17:46

@ spruitekop waarom zou de overheid er belang bij hebben om met een vingerknip het electriciteitsnet en het autoverkeer lam te leggen?
Omhoog

Gebruikersavatar
morse
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 01 jan 2011
Contacteer:
Contacteer morse
Verstuur privébericht

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door morse » 5 december 2019, 20:58

Het is wachten op de vastestof batterijen (solid state) die minder last hebben van koude en temperatuurverschillen. Zullen iets verder kunnen rijden en iets beter qua energiedichtheid dan de Lithium batterijen (van een 150 Wh/kg naar 400Wh/kg)
Ter vergelijking: Diesel en benzine zitten rond de 10 kWh/kg (liter) !
Het beste alternatief blijft CNG of groen gas, nog hogere energie dan diesel (12-13 kWh/kg)
Waarom dit niet gepromoot wordt voor zwaar vervoer, is me een raadsel.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Omhoog

Gebruikersavatar
Cydox
VIP member
VIP member
Berichten: 1156
Lid geworden op: 05 mar 2016
Contacteer:
Contacteer Cydox
Verstuur privébericht

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door Cydox » 5 december 2019, 21:36

Ik meende dat de reuze containerschepen binnenkort (+overgangs periode) zouden moeten miner zwavel in de lucht spuwen. Ofwel deze opvangen met scrubbers, ofwel kiezen voor brandstof die daaraan arm is, zoals bvb diesel or aardgas.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Omhoog

Gebruikersavatar
Spruitekop
VIP member
VIP member
Berichten: 5977
Lid geworden op: 07 apr 2008
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door Spruitekop » 5 december 2019, 22:59

DirkDeLaet schreef: ↑5 december 2019, 17:46 @ spruitekop waarom zou de overheid er belang bij hebben om met een vingerknip het elektriciteitsnet en het autoverkeer lam te leggen?
Om vrije baan te hebben voor de tanks. ::)

Afbeelding
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Omhoog

R1150GS
Full Member
Full Member
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 jul 2007

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door R1150GS » 5 december 2019, 23:51

Cydox schreef: ↑5 december 2019, 21:36 Ik meende dat de reuze containerschepen binnenkort (+overgangs periode) zouden moeten miner zwavel in de lucht spuwen. Ofwel deze opvangen met scrubbers, ofwel kiezen voor brandstof die daaraan arm is, zoals bvb diesel or aardgas.
Het toegelaten zwavelgehalte moet volgens de IMO regels (International Maritime Organisation met 80 % verminderen vanaf 1-1-2020
Meer en meer schepen draaien nu op LPG. Zo werken de 8 tankers die Ineos heeft op Ethaan.
Die stoten géén zwavel uit- SOx, 25% minder CO2, en 85% minder NOx
https://www.wartsila.com/twentyfour7/in ... ne-vessels
Omhoog

hemelant
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2019

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door hemelant » 6 december 2019, 05:46

Cydox schreef: ↑5 december 2019, 21:36 Ik meende dat de reuze containerschepen binnenkort (+overgangs periode) zouden moeten miner zwavel in de lucht spuwen. Ofwel deze opvangen met scrubbers, ofwel kiezen voor brandstof die daaraan arm is, zoals bvb diesel or aardgas.
Wat ook helpt (+- 10% minder verbruik) zijn reuze-parasails die honderden meter hoog in de lucht het schip voorttrekken.
Omhoog

Umi
VIP member
VIP member
Berichten: 2161
Lid geworden op: 02 okt 2014
Contacteer:
Contacteer Umi
Verstuur privébericht

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door Umi » 6 december 2019, 07:11

odbc schreef: ↑5 december 2019, 15:01 Er zitten inderdaad minder onderdelen in, enkel de onderzoekskosten worden nu gespreid over zeer klein elektrisch wagenpark . De eerste plasma tv koste destijds ook X maal meer dan nu.
Dat die prijs zal zakken staat als een pijl boven water, maar stroom capaciteit ervoor en oplaadpunten???
Is een veel groter probleem dan elektrische auto's bouwen aan scherpe prijzen.

Waar zijn ze mee bezig? Afschakel scenarios, gascentrales die standby staan bij te weinig stroom capaciteit . En langs ander kant lobbyen voor elektrisch rijden. Kan alleen als er nieuwe kerncentrales bij komen. Niet met zonnepanelen of windmolens.
Klimaat allemaal goed en wel maar er moeten wel realistische alternatieven zijn .
vroeger waren er ook niet genoeg tankstations. Kip of het ei-discussie...

Als ALLE auto's morgen vervangen worden door EV's zou men zo'n 10% meer stroom verbruiken (uit een studie, als ik me goed herinner). 100% Elektrisch is uiteraard niet haalbaar & zal in 2030 zelfs niet gehaald worden. 50% zou al mooi zijn. Dus men heeft nog wel even tijd om in actie te schieten ;)
Aantal GW offshore wind zal meer dan verdubbelen tegen 2026 (indien de nodige vergunningen op tijd in orde raken etc.). Stroom uit zonnenpanelen zal ook +10% per jaar blijven groeien. Maar vooral.... in 2025 zal men niet alle kerncentrales sluiten.
Bedrijven worden efficiënter in hun processen, machines efficiënter, gebouwen/frigo's/.. worden beter geïsoleerd, meer led verlichting, ... Dus aan de andere kant zou het verbruik ook moeten dalen.
Dan is er nog het feit dat het overgrote deel van die auto's snachts zal opgeladen worden, net het moment wanneer er normaal gezien een overschot is...

Noorwegen/Zweden/Nederland/Californië zijn het bewijs dat het snel uitrollen van een laadpalen-netwerk & snel groeiend EV-gebruik geen probleem hoeft de zijn. Al is uiteraard nog niet alles perfect.
Vergeet ook niet dat de laadsnelheden nog fors hoger kunnen in de komende jaren. Zie de Porsche Taycan.
Omhoog

anonymous7

Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek

  • Citeer

Bericht door anonymous7 » 6 december 2019, 07:39

Ik heb de berekening gedaan vorig jaar. Het was tijd voor een opvolger, en ik heb een enorm Excel document gemaakt met zoveel mogelijk parameters. Ik heb gekeken naar zowel benzine, diesel, CNG en (PH)EV. Dan simulaties voor taks, verzekering, geschatte onderhoudskosten, en dat allemaal op een levensduur van 5/7/10 jaar, en met jaarlijks 15/20/30.000km. Extra complex door ook nog eens voor elke wagen de prijs nieuw in BE, maar ook nieuw via import via DE erbij. CE-wagens waren vooral uit de VAG stal (Superb, Octavia, Karoq, Kodiak, Tiguan, Passat, Golf), ook de Mazda 6, de (PH)EV's waren beschikbare varianten van voorgaande modellen en ook nog de Kia Niro, Hyundai Ionic en de Kona.

Conclusies voor mezelf?

-Diesel vs benzine, je moet echt al meer dan 25.000km doen om profijt te hebben, en dan nog pas op lange termijn. En het verschil is dan echt "de dieselversie van wagen X is 1.000EUR goedkoper op 7 jaar" ofzo. Dus verwaarloosbaar. Je kan nog kiezen voor diesel voor bepaalde rijeigenschappen of trekkracht, maar daarbuiten is de meerkost in aanschaf (en duurder onderhoud + adblue) niet opgewassen tegen benzine (zelfs met het hoger verbruik van benzine)
-Aanschafprijs PHEV hoeft niet noodzakelijk duurder te zijn dan een CE.
-Aanschafprijs EV is wél merkelijk hoger, maar de lopende kosten uiteraard lager.
-Hybride of CNG voegen meer complexiteit en kosten toe, die ik niet wenste, dus vielen deze al snel af.
-EV is vergeleken met CE toch goedkoper op lange termijn, zelfs met de hogere aanschafprijs en zelfs bij simulatie van stijgende energieprijzen (en wij hebben een ZP installatie ((ja, installatiekost meegerekend)) waar feitelijk al het verbruik van 1 EV ingerekend is). Grootste kostenverschil is natuurlijk brandstof, voeg daar nog een verschil in taksen aan toe en je komt op 7 jaar al snel op een forse meerkost in het nadeel van de CE.

Dan blijft er de benodigde mentaliteitsverandering over...persoonlijk zou ik zeker geen probleem hebben om elektrisch te rijden, het opladen, stops plannen op langere ritten,...). Ik zou me er zelfs mee amuseren.

MAAR.

1 Struikelblok.

Waardoor ik voor deze wagen toch gekozen heb voor benzine, en zelfs zijn opvolger zal vermoedelijk ook gewoon benzine zijn...

…

De infrastructuur.

Ik hoop 10 jaar te kunnen rijden met mijn huidige wagen. In dit land gaat men écht niet op 10 jaar tijd een laadcapaciteit kunnen neerpoten. Het gaat bijna mijn volledig professioneel leven duren om een brug te leggen rond Antwerpen. Als dàt zolang gaat duren, denk ik dat we tegen 2119 misschien voldoende infrastructuur gaan hebben, en dan ben ik al lang de pijp uit!
Omhoog

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

179 berichten
  • Pagina 3 van 12
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 12
  • Volgende

Terug naar “Kroeg”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy