Domiciliëring na overlijden
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Domiciliëring na overlijden
Mijn alleenstaande broer is recent overleden. De bank (Belfius) werd direct verwittigd met een attest van overlijden. Hierdoor werden zijn rekeningen geblokkeerd inclusief alle domiciliëringen.
Wij weten niet welke leveranciers hiermee betaald werden, voor sommige kregen we na een tijdje een aanmaning via briefpost.
Voor andere zagen we een bericht in zijn emails van Zoomit om dit zo spoedig mogelijk te regelen via "Mijn Belfius", dit konden wij niet doen omdat alles geblokkeerd was.
De meeste hebben we kunnen oplossen via email, telefoon en aangetekende brief. Met sommige leveranciers en verzekeringen blijkt dit echt moeilijk, ze blijven aangetekende brieven met kosten sturen. Wij hebben hier al enorm veel tijd ingestoken......
Is dit in deze tijden van informatisering nog wel normaal?
Op de website van Telenet vind ik het volgende:
https://www2.telenet.be/nl/business/kla ... geweigerd/
"Een domiciliëring kan geweigerd worden door… rekeningnummer stopgezet of geblokkeerd door klant of bij overlijden (door bank)."
En verder :
"Rekening geblokkeerd of stopgezet? Dan laat de bank ons dat weten (bij opvraging via domiciliëring)"
Moet de bank de leveranciers op de hoogte brengen van een stopgezette domiciliëring bij overlijden?
Bestaat er hier wetgeving, richtlijnen,.. over?
Wij weten niet welke leveranciers hiermee betaald werden, voor sommige kregen we na een tijdje een aanmaning via briefpost.
Voor andere zagen we een bericht in zijn emails van Zoomit om dit zo spoedig mogelijk te regelen via "Mijn Belfius", dit konden wij niet doen omdat alles geblokkeerd was.
De meeste hebben we kunnen oplossen via email, telefoon en aangetekende brief. Met sommige leveranciers en verzekeringen blijkt dit echt moeilijk, ze blijven aangetekende brieven met kosten sturen. Wij hebben hier al enorm veel tijd ingestoken......
Is dit in deze tijden van informatisering nog wel normaal?
Op de website van Telenet vind ik het volgende:
https://www2.telenet.be/nl/business/kla ... geweigerd/
"Een domiciliëring kan geweigerd worden door… rekeningnummer stopgezet of geblokkeerd door klant of bij overlijden (door bank)."
En verder :
"Rekening geblokkeerd of stopgezet? Dan laat de bank ons dat weten (bij opvraging via domiciliëring)"
Moet de bank de leveranciers op de hoogte brengen van een stopgezette domiciliëring bij overlijden?
Bestaat er hier wetgeving, richtlijnen,.. over?
Re: Domiciliëring na overlijden
Ik spreek uit mijn gevoel als ik zeg 'neen'. Ik ken er alleszins geen wetgeving of regelgeving over.
Ik denk dat het meer de aard van de mededeling is die de bank geeft.
Dat kan bv zijn 'domiciliering gaat niet door' tot 'rekeningnummer bestaat niet meer' of 'geweigerd wegens overlijden'.
Ik ben er redelijk zeker over dat de bank niet mag zeggen aan een leverancier : 'geweigerd wegens te laag saldo'. En hoe maak je dan het verschil he...
Het is een beetje zoals met de post, waar je ook die standaard antwoorden hebt als een brief niet kan worden besteld. 'Verhuisd', 'Adres bestaat niet', 'Onbekend op dit adres'... etc
Geen idee of dat lukt maar stel dat je in dezelfde bank zelf klant bent en je kent daar een bediende goed, dan zou je het van de menselijke kant kunnen spelen en vragen welke bedrijven op de rekening van de overledene via domicliering werden betaald.
Als het bv gaat over een ziekenfonds : die moeten sowieso al verwittigd worden van het overlijden. Dat staat in elke folder die je in een ziekenhuis krijgt of van de begrafenisondernemer.. Een lijstje van to-do's dat best handig is om even na te lopen.
Praktijk : Bedrijven van groot formaat, genre Belgacom, werken met geautomatiseerde processen.
Eens daar de molen begint te lopen van 'betalingsproblemen', die krijg je moeilijk gestopt. Brieven worden vaak zeer traag behandeld. Vier weken tijd om ze te lezen is geen uitzondering.
Ik denk dat het misschien soms een probleem is dat de brievenbus van de overledene niet vaak genoeg kan worden nagekeken. Normaal, bij niet betaling, zal een bedrijf toch altijd een herinnering sturen zonder kosten.
Als je dan contact opneemt met dat bedrijf om te zeggen dat de persoon in kwestie overleden is maar dat de rekeningen betaald worden door de bank van de nalatenschap, heeft dat meestal een ander gevolg dan dat je dat niet doet.
Bv bij Belgacom kan / kon men dan wat extra tijd geven om op de betaling te wachten. Stel dat de rekening / herinnering die men ontvangt zeven dagen tijd geeft om te betalen, dan wordt dat verlengd naar 2 of 3 weken.
Je moet dan wel nog geluk hebben dat de bank geen weken nodig heeft om de betaling uit te voeren.
Zo'n dingen worden door een aparte dienst geregeld en niet zomaar door iemand aan het loket die een betaling gauw op 1 2 3 even uitvoert.
Ik denk dat het meer de aard van de mededeling is die de bank geeft.
Dat kan bv zijn 'domiciliering gaat niet door' tot 'rekeningnummer bestaat niet meer' of 'geweigerd wegens overlijden'.
Ik ben er redelijk zeker over dat de bank niet mag zeggen aan een leverancier : 'geweigerd wegens te laag saldo'. En hoe maak je dan het verschil he...
Het is een beetje zoals met de post, waar je ook die standaard antwoorden hebt als een brief niet kan worden besteld. 'Verhuisd', 'Adres bestaat niet', 'Onbekend op dit adres'... etc
Geen idee of dat lukt maar stel dat je in dezelfde bank zelf klant bent en je kent daar een bediende goed, dan zou je het van de menselijke kant kunnen spelen en vragen welke bedrijven op de rekening van de overledene via domicliering werden betaald.
Als het bv gaat over een ziekenfonds : die moeten sowieso al verwittigd worden van het overlijden. Dat staat in elke folder die je in een ziekenhuis krijgt of van de begrafenisondernemer.. Een lijstje van to-do's dat best handig is om even na te lopen.
Praktijk : Bedrijven van groot formaat, genre Belgacom, werken met geautomatiseerde processen.
Eens daar de molen begint te lopen van 'betalingsproblemen', die krijg je moeilijk gestopt. Brieven worden vaak zeer traag behandeld. Vier weken tijd om ze te lezen is geen uitzondering.
Ik denk dat het misschien soms een probleem is dat de brievenbus van de overledene niet vaak genoeg kan worden nagekeken. Normaal, bij niet betaling, zal een bedrijf toch altijd een herinnering sturen zonder kosten.
Als je dan contact opneemt met dat bedrijf om te zeggen dat de persoon in kwestie overleden is maar dat de rekeningen betaald worden door de bank van de nalatenschap, heeft dat meestal een ander gevolg dan dat je dat niet doet.
Bv bij Belgacom kan / kon men dan wat extra tijd geven om op de betaling te wachten. Stel dat de rekening / herinnering die men ontvangt zeven dagen tijd geeft om te betalen, dan wordt dat verlengd naar 2 of 3 weken.
Je moet dan wel nog geluk hebben dat de bank geen weken nodig heeft om de betaling uit te voeren.
Zo'n dingen worden door een aparte dienst geregeld en niet zomaar door iemand aan het loket die een betaling gauw op 1 2 3 even uitvoert.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Domiciliëring na overlijden
De bank is verplicht de domicilieringen stop te zetten en een gevolg daarvan is dat de mandaten worden geweigerd. Zo krijgen de leveranciers de gelegenheid om de facturen op een andere manier op te sturen. Met deze papieren versie kun je naar de bank gaan. Sommige van deze facturen op naam van de overledene en gestuurd naar zijjn domicilie mag de bank betalen vanuit de geblokkeerde rekening. Zo zijn o.a. facturen toegelaten van ziekenkas, ziekenhuis, begrafenisondernemer, 2 maanden huur, gas, water, elektriek, verzekeringen.
De wetgeving daarrond heb ik niet gevonden, probeer eens op 'juridisch forum'.
De wetgeving daarrond heb ik niet gevonden, probeer eens op 'juridisch forum'.
Re: Domiciliëring na overlijden
Info over de procedures is er wel genoeg te vinden op internet..
Bv bij KBC lijkt het me duidelijk. Maar ik heb het gevoel dat de vraag van de TS iets anders lag.
https://www.kbc.be/particulieren/nl/gez ... ijden.html
Bv bij KBC lijkt het me duidelijk. Maar ik heb het gevoel dat de vraag van de TS iets anders lag.
https://www.kbc.be/particulieren/nl/gez ... ijden.html
Re: Domiciliëring na overlijden
Misschien zijn dit vijgen na Pasen maar veel van die miserie is te vermijden door a. geen domicilieringen te onderschrijven en b. een hoop contant geld aan te
houden.
houden.
Re: Domiciliëring na overlijden
En ga je dan met dat cash geld de rekeningen van een overleden familielid betalen? Met cash geld de elektriciteit, water, gas, telefoon, verzekeringen,... betalen? Hoe doe je dat dan? Bij Belgacom en Telenet in de brievenbus steken? Bij Ethias en AXA in de brievenbus steken?
Re: Domiciliëring na overlijden
De discussie over het aanhouden van contanten werd op dit forum reeds eerder gevoerd. Daar ga ik niet meer op in.
Diegene die de fakturen van de overledene moet betalen, doet dit met zijn eigen bankrekening. Dat is de evidentie zelf!
Nog vragen?
Diegene die de fakturen van de overledene moet betalen, doet dit met zijn eigen bankrekening. Dat is de evidentie zelf!
Nog vragen?
Laatst gewijzigd door hemelant op 31 december 2019, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Domiciliëring na overlijden
Gewoon al de betaald opdrachten doorgeven aan de notaris, die alles regel voor de erfenis.
Re: Domiciliëring na overlijden
Eerst zeg je dat je cash moet bijhouden als voorzorg bij een overlijden om de rekeningen te kunnen betalen (jouw berichtje: ... vijgen na pasen ....cash bijhouden) . Maar nu zeg je dat de rekeningen van een bankrekening betaald worden?
Re: Domiciliëring na overlijden
Blijkbaar zijn er weinigen die de nalatenschap laten regelen via een notaris.
Toen mijn ouders stierven (zeer kort na mekaar) hebben wij alles bij de notaris binnen gedaan en die heeft alles in orde gebracht wat bankzaken betreft. Wij, als erfgenamen, hebben ons niets meer moeten aantrekken.
Alleen naar de pensioendienst en de ziekenkas hebben wij een overlijdensakte gestuurd.
Toen mijn ouders stierven (zeer kort na mekaar) hebben wij alles bij de notaris binnen gedaan en die heeft alles in orde gebracht wat bankzaken betreft. Wij, als erfgenamen, hebben ons niets meer moeten aantrekken.
Alleen naar de pensioendienst en de ziekenkas hebben wij een overlijdensakte gestuurd.
Re: Domiciliëring na overlijden
Dit lijkt niet slim.
De rekeningen van de overledene moeten toch betaald worden met geld van de overledene? De bank zal dit eenvoudig doen en je vermindert daarmee ook de erfenis en erfenisrechten.
Ik zie geen reden voor een ingewikkelde en waarschijnlijk onwettige constructie waarmee je dan nog financieel verlies doet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Domiciliëring na overlijden
Ik vind daar niets evident aan ! Wie "moet" die fakturen betalen (volgens jou) als er meerdere erfgenamen zijn die mekaar niet vertrouwen (wat véél voorkomt)

De realiteit is dat alles betaald wordt via de bankrekening van de overledene.
Re: Domiciliëring na overlijden
Ja kan naar de Bpost gaan en daar kontant betalen en overschrijven. Of het geld op je eigen rekening zetten, en vandaar betalen. Wie je rekeningen betaald maakt niets uit, als het maar betaald is.
Re: Domiciliëring na overlijden
... en dan achteraf mogen gaan uitleggen:
Belastingsdienst: "waarom betaal jij de rekeningen van de overledene met je eigen geld?"
Erfgenaam: "dit is niet mijn geld, maar het geld van de overledene"
Belastingsdienst: "kan je mij dan even tonen waar dit geld vermeld is op de erfenis?"
Waarom het moeilijk maken als het makkelijk kan?
Belastingsdienst: "waarom betaal jij de rekeningen van de overledene met je eigen geld?"
Erfgenaam: "dit is niet mijn geld, maar het geld van de overledene"
Belastingsdienst: "kan je mij dan even tonen waar dit geld vermeld is op de erfenis?"
Waarom het moeilijk maken als het makkelijk kan?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Domiciliëring na overlijden
Aan allen: bedankt voor de antwoorden.
We hebben geprobeerd om alle leveranciers te verwittigen, bij de meeste is het redelijk vlot verlopen. Maar bij een herinnering zit dan weer geen kopie van de originele factuur, die is soms nodig voor de nalatenschap: dus weer bellen, mailen... De todo lijstjes hebben we uiteraard ook uitgevoerd.
Voorbeeld uit een brief die we recent ontvangen hebben:
"Bij deze informeren wij u dat het mandaat voor de domiciliëring van uw fakturen bij Vlaamse Energieleverancier met onmiddellijke ingang werd stopgezet. De reden daarvan is dat de laatste twee fakturen werden aangeboden aan uw bank, en de betaling NIET is doorgegaan."
Dus hebben ze zelf een domiciliëring stopgezet die al lang geblokkeerd was....
Ik was helemaal niet tevreden met de afhandeling bij Belfius: Beleggingen kunnen daar blijkbaar ook niet overgenomen worden door de erfgenamen, eerst verkopen (met kosten) en dan evt. opnieuw beleggen.
Gevolg: ik heb een bankswitch procedure gestart en ga bij een andere en betere.
Dit moet toch eenvoudiger kunnen, hoog tijd dat er een echte dienst voor administratieve vereenvoudiging komt.
We hebben geprobeerd om alle leveranciers te verwittigen, bij de meeste is het redelijk vlot verlopen. Maar bij een herinnering zit dan weer geen kopie van de originele factuur, die is soms nodig voor de nalatenschap: dus weer bellen, mailen... De todo lijstjes hebben we uiteraard ook uitgevoerd.
Blijkbaar laat de bank niets weten aan de leveranciers of verwerken sommige die info niet.haelewyn schreef: ↑31 december 2019, 06:15 Ik spreek uit mijn gevoel als ik zeg 'neen'. Ik ken er alleszins geen wetgeving of regelgeving over.
Ik denk dat het meer de aard van de mededeling is die de bank geeft.
Dat kan bv zijn 'domiciliering gaat niet door' tot 'rekeningnummer bestaat niet meer' of 'geweigerd wegens overlijden'.
Ik ben er redelijk zeker over dat de bank niet mag zeggen aan een leverancier : 'geweigerd wegens te laag saldo'. En hoe maak je dan het verschil he...
Voorbeeld uit een brief die we recent ontvangen hebben:
"Bij deze informeren wij u dat het mandaat voor de domiciliëring van uw fakturen bij Vlaamse Energieleverancier met onmiddellijke ingang werd stopgezet. De reden daarvan is dat de laatste twee fakturen werden aangeboden aan uw bank, en de betaling NIET is doorgegaan."
Dus hebben ze zelf een domiciliëring stopgezet die al lang geblokkeerd was....
Ik was helemaal niet tevreden met de afhandeling bij Belfius: Beleggingen kunnen daar blijkbaar ook niet overgenomen worden door de erfgenamen, eerst verkopen (met kosten) en dan evt. opnieuw beleggen.
Gevolg: ik heb een bankswitch procedure gestart en ga bij een andere en betere.
Dit moet toch eenvoudiger kunnen, hoog tijd dat er een echte dienst voor administratieve vereenvoudiging komt.