Storting terugeisen?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Storting terugeisen?
Hallo
Ik heb een week of twee geleden een aankoop gedaan via een Belgische website. Volgens hun FAQ behandelen zij een verzending af binnen de twee dagen. Tot nu staat er bij hun tracker 'in behandeling'. Ze reageren ook niet op berichten.
Als ik had geweten dat de behandeling zo lang zou duren had ik elders gekocht. Ik voel me bedrogen gezien zij zich niet aan hun eigen beloften houden.
Ik post hier om te horen of het mogelijk is mijn geld terug te eisen (gezien het product nog niet verzonden is zou dit voor het bedrijf ook geen verlies uitmaken). Ik weet dat voor Belgische banken het principe 'betaald is betaald' geld, maar er zijn toch zeker uitzonderingen (zoals een 'valse' overeenkomst)?
Ik heb een week of twee geleden een aankoop gedaan via een Belgische website. Volgens hun FAQ behandelen zij een verzending af binnen de twee dagen. Tot nu staat er bij hun tracker 'in behandeling'. Ze reageren ook niet op berichten.
Als ik had geweten dat de behandeling zo lang zou duren had ik elders gekocht. Ik voel me bedrogen gezien zij zich niet aan hun eigen beloften houden.
Ik post hier om te horen of het mogelijk is mijn geld terug te eisen (gezien het product nog niet verzonden is zou dit voor het bedrijf ook geen verlies uitmaken). Ik weet dat voor Belgische banken het principe 'betaald is betaald' geld, maar er zijn toch zeker uitzonderingen (zoals een 'valse' overeenkomst)?
Re: Storting terugeisen?
Een bank kan geen geld terug gaan halen bij een andere bank. Het principe van "betaald is betaald" is weldegelijk geldig. Enkel in het geval van een domiciliëring kan je een bezwaar indienen bij je bank en is die verplicht het geld terug te vorderen voor jou.
Zelfs in het geval van hacking en fraude kan je bank niet zomaar geld bij een andere bank terug vandaan halen. Daar is uiteraard wel een gentlemen agreement tussen banken.
Dit gezegd zijnde, je kan wel beroep doen op je rechten op verkoop op afstand. Die zegt dat jij 14 kalenderdagen de tijd hebt op af te zien van je aankoop zonder extra kosten: https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... op-afstand
Ik vraag mij wel even af, vermoed jij dat je te maken hebt met een fraudeloze webshop of gewoon een webshop dat zijn leveringstermijn niet in praktijk kan brengen?
Vele webshops hebben immers last met leveringen vanwege de hogere drukte, minder personeel en het hogere drukte bij de postbedeling.
Zelfs in het geval van hacking en fraude kan je bank niet zomaar geld bij een andere bank terug vandaan halen. Daar is uiteraard wel een gentlemen agreement tussen banken.
Dit gezegd zijnde, je kan wel beroep doen op je rechten op verkoop op afstand. Die zegt dat jij 14 kalenderdagen de tijd hebt op af te zien van je aankoop zonder extra kosten: https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... op-afstand
Ik vraag mij wel even af, vermoed jij dat je te maken hebt met een fraudeloze webshop of gewoon een webshop dat zijn leveringstermijn niet in praktijk kan brengen?
Vele webshops hebben immers last met leveringen vanwege de hogere drukte, minder personeel en het hogere drukte bij de postbedeling.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous9
Re: Storting terugeisen?
Annuleren vooraleer de bestelling verzonden is, is ook niet altijd mogelijk. Soms zit de bestelling te ver al in het verwerkingsproces en kan men alleen maar terugsturen als die geleverd wordt.
Bij andere webshops is het gewoonweg onmogelijk te annuleren omdat ze geen bereikbare klantendienst hebben. Fnac is hiervan een voorbeeld. Ik heb een tijd geleden meer dan 10 dagen moeten wachten vooraleer de bestelling verzonden werd. In al die tijd was het onmogelijk de bestelling te annuleren en mijn geld terug te krijgen.
Bij andere webshops is het gewoonweg onmogelijk te annuleren omdat ze geen bereikbare klantendienst hebben. Fnac is hiervan een voorbeeld. Ik heb een tijd geleden meer dan 10 dagen moeten wachten vooraleer de bestelling verzonden werd. In al die tijd was het onmogelijk de bestelling te annuleren en mijn geld terug te krijgen.
Re: Storting terugeisen?
Je kan altijd via andere webshop een bestelling plaatsen, als je er vertrouwen in hebt dat ze op tijd leveren.
Als je dan de eerste bestelling ontvangt, stuur je ze terug, en vraag je geld dan terug..
Als het via Bpost gaat, kan het wel eens wat langer duren.. DHL en UPS leveren wel stipt en snel.
Als je dan de eerste bestelling ontvangt, stuur je ze terug, en vraag je geld dan terug..
Als het via Bpost gaat, kan het wel eens wat langer duren.. DHL en UPS leveren wel stipt en snel.
Re: Storting terugeisen?
Onlangs betaald bij Kijkshop, retour gestuurd, maar die wordt maar niet behandeld.
Ik heb betaald via paypal.. ik hoop maar dat er eens wat beweging in komt.
De nadelen van online aankopen. Niet al goud wat blinkt.
Ik heb betaald via paypal.. ik hoop maar dat er eens wat beweging in komt.
De nadelen van online aankopen. Niet al goud wat blinkt.
Re: Storting terugeisen?
Tja Ludo. Ik heb via Paypal betaald.
Ik doe dat zo vaak als mogelijk via overschrijving nadien maar die mogelijkheid was me bij Kijkshop niet opgevallen.
Even nagekeken : voor verzending naar BE staat er enkel de mogelijkheid 'handmatige overboeking' vermeld maar er staat niet bij of dat op voorhand betalen inhoudt of achteraf. Meestal betekent dat : vooraf betalen en langer wachten op levering.
De tweede mogelijkheid (klarna) ken ik niet en gebruik ik tot nu toe niet.
Je kan niet van mij verwachten dat ik alle dagen van mijn leven even wijs ben als jij he.
Ouderdom moet altijd wel meer levenswijsheid met zich meebrengen. En dat speelt in jouw voordeel
Ik doe dat zo vaak als mogelijk via overschrijving nadien maar die mogelijkheid was me bij Kijkshop niet opgevallen.
Even nagekeken : voor verzending naar BE staat er enkel de mogelijkheid 'handmatige overboeking' vermeld maar er staat niet bij of dat op voorhand betalen inhoudt of achteraf. Meestal betekent dat : vooraf betalen en langer wachten op levering.
De tweede mogelijkheid (klarna) ken ik niet en gebruik ik tot nu toe niet.
Je kan niet van mij verwachten dat ik alle dagen van mijn leven even wijs ben als jij he.
Ouderdom moet altijd wel meer levenswijsheid met zich meebrengen. En dat speelt in jouw voordeel
Re: Storting terugeisen?
Ik vermoed niet dat het fraude betreft maar gewoon een bedrijf dat nogal slordig omgaat met z'n klanten. Het account dat ik op de webshop had gemaakt was ook plots 'tijdelijk gedeactiveerd' dus dat was voor mij voldoende om meteen de bank te bellen. Het is anders wel een groot/gekend bedrijf. Hoe dan ook werd er 2-dagen-verzending aangeboden. Ik zou best begrijpen dat door de crisis verzendtijden veel langer zijn, maar dan hadden ze dit moeten duidelijk moeten vermelden. Hier werd niets over gezegd en ook op mijn mails kwam geen antwoord.SMGGM schreef: ↑7 mei 2020, 08:39 Ik vraag mij wel even af, vermoed jij dat je te maken hebt met een fraudeloze webshop of gewoon een webshop dat zijn leveringstermijn niet in praktijk kan brengen?
Vele webshops hebben immers last met leveringen vanwege de hogere drukte, minder personeel en het hogere drukte bij de postbedeling.
Ik heb de bank uiteindelijk gebeld en zij waren enorm meegaand. Ze zouden meteen een formulier tot terugeisen hebben opgesteld, welke (ik vermoed) dan naar de verkoper gaat zodat hij deze al dan niet kan betwisten.
Re: Storting terugeisen?
Als de verkoper kan aantonen dat hij zijn pakket op tijd aan de kourierdienst heeft bezorgt, dan is het de koerier die in gebreke is gebleven.
