zonnepanelen
zonnepanelen
Heb net een offerte gekregen voor zonnepanelen.
Kan kiezen tussen Monokristallijn Bauer glas 320Wp of Monokristallijn AEG glas mono halfcel 325 Wp.
Iemand een tip welke ik best kies ?
Er is bijna geen prijsverschil.
Dak is volledig Zuidgericht, ik heb maar 8 panelen nodig.
Ik ben er totaal leek in, dus elke tip kan mij helpen.
Kan kiezen tussen Monokristallijn Bauer glas 320Wp of Monokristallijn AEG glas mono halfcel 325 Wp.
Iemand een tip welke ik best kies ?
Er is bijna geen prijsverschil.
Dak is volledig Zuidgericht, ik heb maar 8 panelen nodig.
Ik ben er totaal leek in, dus elke tip kan mij helpen.
Re: zonnepanelen
de mensen van https://www.zonstraal.be/forum/ helpen je met plezier verder ;-)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Er is geen kwaliteitsverschil, nauwelijks verschil in opbrengst en volgens jou nauwelijks prijsverschil.
Dan kijk je best naar de referenties van de installateurs die je de offerte aanbieden en de garanties die ze bieden.
Zorg er ook voor dat het geen extra installateursgaranties zijn maar fabieksgaranties met ceritficaat.
Belangrijker dan het merk panelen is de omvormer, de configuratie van de omvormer met betrekking tot de hellingshoek en produktiecapaciteit van de panelen en het materiaal waar de panelen mee worden vastgezet. Welke omvormer kreeg je bij iedere installatie?
Waarvoor ga je de panelen gebruiken? Hoe er ook rekening mee dat binnen twee tot drie jaar er waarschijnlijk een nieuw capaciteitstarief wordt ingevoerd gebaseerd op het kwartuur piekverbruik. Dat is redelijk nadelig voor een zuidgerichte installatie waarbij de bewoners door de dag niet thuis zijn. Zeker als de terugdraaiende meter niet meer voor 15 jaar gegarandeerd is (VREG heeft tegen het Vlaams Gewest daartegen beroep aangetekend). Is dat het geval zou je al beter overwegen om de PV-installatie per direct aan te sluiten op een thuisbatterij geconfigureerd naar je huishoudelijke noden.
Je kan dan ook een hybride omvormer installeren. Die is niet duurder dan een gewone monodirecte omvormer en kan in twee richtingen werken.
Hou je daar geen rekening mee dan is de kans groot dat je huidige ROI binnen dit en drie jaar in elkaar stuikt.
Dan kijk je best naar de referenties van de installateurs die je de offerte aanbieden en de garanties die ze bieden.
Zorg er ook voor dat het geen extra installateursgaranties zijn maar fabieksgaranties met ceritficaat.
Belangrijker dan het merk panelen is de omvormer, de configuratie van de omvormer met betrekking tot de hellingshoek en produktiecapaciteit van de panelen en het materiaal waar de panelen mee worden vastgezet. Welke omvormer kreeg je bij iedere installatie?
Waarvoor ga je de panelen gebruiken? Hoe er ook rekening mee dat binnen twee tot drie jaar er waarschijnlijk een nieuw capaciteitstarief wordt ingevoerd gebaseerd op het kwartuur piekverbruik. Dat is redelijk nadelig voor een zuidgerichte installatie waarbij de bewoners door de dag niet thuis zijn. Zeker als de terugdraaiende meter niet meer voor 15 jaar gegarandeerd is (VREG heeft tegen het Vlaams Gewest daartegen beroep aangetekend). Is dat het geval zou je al beter overwegen om de PV-installatie per direct aan te sluiten op een thuisbatterij geconfigureerd naar je huishoudelijke noden.
Je kan dan ook een hybride omvormer installeren. Die is niet duurder dan een gewone monodirecte omvormer en kan in twee richtingen werken.
Hou je daar geen rekening mee dan is de kans groot dat je huidige ROI binnen dit en drie jaar in elkaar stuikt.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 27 mei 2020, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
zonstraalforum offerte laten beoordelen. Janus kan u dan zeggen wat hij het beste vindt. Hem zou ik volgen 
Wat ook belangrijk is de degradatie van de zonnepanelen, hier zit veel verschil in.Jefdewit schreef: ↑27 mei 2020, 15:38 Er is geen kwaliteitsverschil, nauwelijks verschil in opbrengst en volgens jou nauwelijks prijsverschil.
Al eens de prijzen bekeken van thuis batterijen? Totaal niet interessant.
Sowieso zal er 1 of andere vergoeding kom voor zonnepanelen anders ligt de markt op zijn gat, en zal Vlaanderen zeker haar doelstellingen niet halen qua co2 uitstoot.
Wij hebben ook zonnepanelen besteld, ik ga er van uit nog 3j terug draaiende teller. Daarna zie ik wel hoe de regelgeving is.
Ik ken de prijen van thuisbatterijen zeer goed.
Ik heb nl. zelf al een tijd twee PV-installaties. Eentje met thuisbatterijen en eentje zonder maar met prosumententarief.
Of iets interresant is hangt gewoon af van je lokale situatie, eigen prioriteiten en je termijn van vooruit denken.
Benieuwd of je over vier jaar nog hetzelfde denkt dan nu.
Op basis van de karige info die ik van TS lees zou dit slechts een meerprijs betekenen van hoogstens 2.000-2500 euro.
Toch als hij het tezamen plaatst met zijn PV-installatie.
Voor een gezinsuitgave die minstens 10 jaar mee gaat.
Er zijn er die zonder verpinken meer uitgeven aan een optie voor hun auto of een reis. Niets mis mee maar om daarom te zeggen dat het voor iedereen totaal niet interresant is?
Er zijn ook mensen die zeggen dat zonnepanelen leggen totaal niet interresant is. Toch zijn er een 250.000 gezinnen die daar anders over denken. Die zullen dan ook wel hun redenen gehad hebben.
Degradatie bij zonnepanelen is dan weer totaal overroepen. Ja, sommige firma's zetten daar een website over op en sturen er nieuwsbrieven over rond. Uitsluitend om hun eigen verhaal commercieel interresant te maken.
Ik heb al jaren de goedkoopste Chinese PV-panelen op mijn dak liggen die vanaf de eerste dag mijn totaal energieverbruik coveren. Produktie en verbruik worden al jaren dag per dag opgevolgd in een database. Van enige degradatie is niets te merken. Maar ik heb wel gekozen voor een kwalitatieve omvormer met fabrieksgarantie.
Aan het produkt zonnepaneel zelf is niets ingewikkeld aan. Eigenlijk is dat redelijk basic van technologie.
Er vanuitgaan dat er sowieso een vergoeding komt omdat anders een sector 'op zijn gat' ligt is investeren op basis van de wijsheid van een glazen bol.
Ik heb nl. zelf al een tijd twee PV-installaties. Eentje met thuisbatterijen en eentje zonder maar met prosumententarief.
Of iets interresant is hangt gewoon af van je lokale situatie, eigen prioriteiten en je termijn van vooruit denken.
Op basis van de karige info die ik van TS lees zou dit slechts een meerprijs betekenen van hoogstens 2.000-2500 euro.
Er zijn er die zonder verpinken meer uitgeven aan een optie voor hun auto of een reis. Niets mis mee maar om daarom te zeggen dat het voor iedereen totaal niet interresant is?
Er zijn ook mensen die zeggen dat zonnepanelen leggen totaal niet interresant is. Toch zijn er een 250.000 gezinnen die daar anders over denken. Die zullen dan ook wel hun redenen gehad hebben.
Degradatie bij zonnepanelen is dan weer totaal overroepen. Ja, sommige firma's zetten daar een website over op en sturen er nieuwsbrieven over rond. Uitsluitend om hun eigen verhaal commercieel interresant te maken.
Ik heb al jaren de goedkoopste Chinese PV-panelen op mijn dak liggen die vanaf de eerste dag mijn totaal energieverbruik coveren. Produktie en verbruik worden al jaren dag per dag opgevolgd in een database. Van enige degradatie is niets te merken. Maar ik heb wel gekozen voor een kwalitatieve omvormer met fabrieksgarantie.
Aan het produkt zonnepaneel zelf is niets ingewikkeld aan. Eigenlijk is dat redelijk basic van technologie.
Er vanuitgaan dat er sowieso een vergoeding komt omdat anders een sector 'op zijn gat' ligt is investeren op basis van de wijsheid van een glazen bol.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 27 mei 2020, 20:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Vlaanderen moet niets. Als ze morgen 1 wet aanpassen dat huizen en appartementen binnen de 48 maanden een EPC moeten hebben van maximaal 200, dan zal de bouw floreren en de huizenprijzen stagneren.
1 wetsArtikel en het is in orde.
Dat gaat niet gebeuren natuurlijk, maar ze moeten gewoon niets.
1 wetsArtikel en het is in orde.
Dat gaat niet gebeuren natuurlijk, maar ze moeten gewoon niets.
Vlaanderen weet gewoon niet wat het op termijn wil.
Verder dan de volgende verkiezing durven ze niet denken en al zeker niet handelen.
De subsidies van de ene week zijn de straf van de maand erop.
Wat ze vorig jaar promoten belasten ze het jaar erop of schaffen ze gewoon af.
Ik moet van de huidige Vlaamse bevoegde excellentie nog vernemen wat ze nu precies in gedachten heeft om aan alle opgelegde normen te voldoen. Ik verneem alleen wat ze vooral niet wil doen. En van haar baas dat dit altijd de schuld van iemand anders is.
Verder dan de volgende verkiezing durven ze niet denken en al zeker niet handelen.
De subsidies van de ene week zijn de straf van de maand erop.
Wat ze vorig jaar promoten belasten ze het jaar erop of schaffen ze gewoon af.
Ik moet van de huidige Vlaamse bevoegde excellentie nog vernemen wat ze nu precies in gedachten heeft om aan alle opgelegde normen te voldoen. Ik verneem alleen wat ze vooral niet wil doen. En van haar baas dat dit altijd de schuld van iemand anders is.
Neen, ik investeer nu in zonnepanelen, ik ga uit van nog 3j terugdraaiende teller, dan heb ik de installatie ongeveer terugverdiend, dan zie ik wat de regelgeving dan is. Na ongeveer 10 a 12j zal ik de omvormer moeten vervangen. Ondertussen zal de batterij technologie al veel verder staan dan, meer laad cyclussen dus langere levensduur en goedkoper worden ook zal de elektriciteit duurder. Dan nieuwe omvormer + thuis batterij + zonnepanelen bijleggen. Nu vind ik het te duur om thuis batterij te installeren en niet interessant voor onze situatie.Jefdewit schreef: ↑27 mei 2020, 20:19 Ik ken de prijen van thuisbatterijen zeer goed.
degradatie is niet overroepen is gewoon basis elektronica.
Valabele piste.Nairo schreef: ↑27 mei 2020, 21:36 Neen, ik investeer nu in zonnepanelen, ik ga uit van nog 3j terugdraaiende teller, dan heb ik de installatie ongeveer terugverdiend, dan zie ik wat de regelgeving dan is. Na ongeveer 10 a 12j zal ik de omvormer moeten vervangen. Ondertussen zal de batterij technologie al veel verder staan dan, meer laad cyclussen dus langere levensduur en goedkoper worden ook zal de elektriciteit duurder. Dan nieuwe omvormer + thuis batterij + zonnepanelen bijleggen. Nu vind ik het te duur om thuis batterij te installeren en niet interessant voor onze situatie.
Maar je bent nog fysiek jong.
Ik niet.
Op basis van mijn huidige gemiddelde jaarlijkse laadcycli (187/jaar) gaat het geplaatse batterijpack langer meegaan dan ik nog rondloop.
En welke panelen adviseer je TS dan?
Het gaat om omvormer Sununo TL2.OK plus
Mijn verbruik momenteel is slechts dag : 700 Kw / nacht : 1000 Kw (geen droogkast, diepvries,...)
Er werden 7 panelen aangeraden, maar ik zou er 8 plaatsen, omdat er nog huishoudtoestellen zullen bijkomen.
De panelen zouden niet apart bediend worden, maar in kring.
op offerte staat : zonnepanelen 30j vermogensgarantie (80% na 30j)
zonnepanelen 30j fabrieksgarantie
omvormer : 10j garantie
Mijn verbruik momenteel is slechts dag : 700 Kw / nacht : 1000 Kw (geen droogkast, diepvries,...)
Er werden 7 panelen aangeraden, maar ik zou er 8 plaatsen, omdat er nog huishoudtoestellen zullen bijkomen.
De panelen zouden niet apart bediend worden, maar in kring.
op offerte staat : zonnepanelen 30j vermogensgarantie (80% na 30j)
zonnepanelen 30j fabrieksgarantie
omvormer : 10j garantie
-
Janmetvrees
- Jr. Member

Ik heb al sinds 2013 zonnepanelen, dat was het laatste jaar dat je nog subsidie kreeg, 93€ en met een bandingsfactor. In totaal heb ik al 6x 93€ ontvangen. De panelen, van chinese makelij, dekken mijn volledige verbruik. Mijn omvormer is van sma. Nog nooit enig probleem gehad, en van veroudering is niets te merken. Met sunnyportal hou je alles mooi in het oog op je pc.
De opbrengst van de laatste 2 maanden is het hoogste wat ik ooit heb gehad, hoger zelfs dan de juni en juli vorig jaar.
De overschot aan electriciteit verbruik ik in de winter met electrische vuurtjes. Dat vereist wel wat rekenwerk om op de juiste eindstand te komen tegen de meteropname. Maar na enkele jaren ken je dat van buiten. Ik heb nauwelijks nog gasverbruik, maar dat komt ook wel door de zachte winters. Als ze ooit de terugdraaiende teller afschaffen, liggen de zaken anders, en véél nadeliger.
De opbrengst van de laatste 2 maanden is het hoogste wat ik ooit heb gehad, hoger zelfs dan de juni en juli vorig jaar.
De overschot aan electriciteit verbruik ik in de winter met electrische vuurtjes. Dat vereist wel wat rekenwerk om op de juiste eindstand te komen tegen de meteropname. Maar na enkele jaren ken je dat van buiten. Ik heb nauwelijks nog gasverbruik, maar dat komt ook wel door de zachte winters. Als ze ooit de terugdraaiende teller afschaffen, liggen de zaken anders, en véél nadeliger.
Vul al de technische gegevens van je offerte in op PVcalc en JRC.
Of als je gedegen extern advies wenst volg dan de raad van Voodoo op en laat je
offerte boordelen door alla gegevens van je offerte in te geven:
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=151
Of als je gedegen extern advies wenst volg dan de raad van Voodoo op en laat je
offerte boordelen door alla gegevens van je offerte in te geven:
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=151
Ik zelf heb voor glas/glas gekozen van Bauer. Chinese panelen via een Duitse fabrikant. Geven 30j garantie op prestatie (na 30j zouden ze 87% van het vermogen moeten opbrengen in worst case scenario) en 30j product garantie.Jefdewit schreef: ↑27 mei 2020, 22:35Valabele piste.Nairo schreef: ↑27 mei 2020, 21:36 Neen, ik investeer nu in zonnepanelen, ik ga uit van nog 3j terugdraaiende teller, dan heb ik de installatie ongeveer terugverdiend, dan zie ik wat de regelgeving dan is. Na ongeveer 10 a 12j zal ik de omvormer moeten vervangen. Ondertussen zal de batterij technologie al veel verder staan dan, meer laad cyclussen dus langere levensduur en goedkoper worden ook zal de elektriciteit duurder. Dan nieuwe omvormer + thuis batterij + zonnepanelen bijleggen. Nu vind ik het te duur om thuis batterij te installeren en niet interessant voor onze situatie.
Maar je bent nog fysiek jong.
Ik niet.
Op basis van mijn huidige gemiddelde jaarlijkse laadcycli (187/jaar) gaat het geplaatse batterijpack langer meegaan dan ik nog rondloop.En welke panelen adviseer je TS dan?
Zijn niet de duurste panelen ook niet de goedkoopste, maar prijs kwaliteit goed. Mijn installatie zal 1€/kwp kosten zonder BTW. Wat best goed is van prijs.
Later dan een solax omvormer. Nu nog niet bekent langs hier maar is aan het opkomen. Maar vooral interessant omdat het bedrijf zeer sterk inzet op batterij ontwikkeling en dergelijke.