buffer, wat hou je op je rekening
- geldwolvinnetje
- Full Member
- Contacteer:
buffer, wat hou je op je rekening
Wij vragen ons af omdat wij eraan denken van te investeren in een vastgoedje , als inkomen bij ons pensioen, hoeveel wij moeten houden als "buffer" op onze rekening.
Wat vinden jullie voldoende, en waarom. Zo kunnen wij aftoetsen waaraan wij niet gedacht hebben.
Wat vinden jullie voldoende, en waarom. Zo kunnen wij aftoetsen waaraan wij niet gedacht hebben.
Re: buffer, wat hou je op je rekening
Dat hangt van verschillende factoren af. Hoeveel geven jullie maandelijks uit, hoe zit hetvlet jobzekerheid ?
Normaal voorzie ik zelf minimum 9 maandlonen. Soms wordt dat iets minder bij wat onvoorziene kosten, maar dat wordt dan aangezuiverd. Zaak is dat wij al een eind zitten met de betaling van onze lening en ook nog is 2 jaarlonen in fondsen en ETFs hebben.
Situaties verschillen dus.
Normaal voorzie ik zelf minimum 9 maandlonen. Soms wordt dat iets minder bij wat onvoorziene kosten, maar dat wordt dan aangezuiverd. Zaak is dat wij al een eind zitten met de betaling van onze lening en ook nog is 2 jaarlonen in fondsen en ETFs hebben.
Situaties verschillen dus.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wij hebben steeds minstens de prijs van één wagen op de rekening staan. Goedkope nieuwe wagen of degelijke tweedehandswagen. Dat geeft ons gemoedsrust. Alles wat er boven gaat, wordt geïnvesteerd (in de hoop hier later de vruchten van te plukken).
Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken. Sommigen hebben graag een chique wagen en zijn bereid om hiervoor te lenen. Dat is bij ons niet het geval. Het is ook afhankelijk of je nog grote kosten tegemoet ziet, zoals renovatie dak, cv ketel, etc.
Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken. Sommigen hebben graag een chique wagen en zijn bereid om hiervoor te lenen. Dat is bij ons niet het geval. Het is ook afhankelijk of je nog grote kosten tegemoet ziet, zoals renovatie dak, cv ketel, etc.
Hangt er maar net van af wat je zelf comfortabel vindt. Bij mij is dat rond de 25K, wat voor anderen misschien gruwelijk veel is.
Heb je meerdere eigendommen?
Lopen er nog leningen, indien ja, voor hoeveel en hoelang?
Welk is jullie gezinssituatie?
Hoe ver staan jullie in jullie loopbaan?
Doe je aan pensioensparen of heb je bvb een levensverzekering die u op je 65ste sowieso het kapitaal terugstort?
Staan er nog ergens grote uitgaven op stapel? Huisrenovatie, auto, medische ingrepen die niet volledig terug betaald worden?
Hoeveel is jullie netto inkomen en hoeveel heb je er 'echt' van nodig om te 'overleven'?
Tijdens het begin van de Corona-perikelen waren er tig aantal gezinnen die blijkbaar geen 6 weken konden overleven met een verminderd inkomen. Die mensen geven alles direct uit wat binnen komt. Niet verstandig. 6 maanden overbruggen zonder inkomen, lijkt mij al heel wat. Persoonlijk ligt het minimum bij ons vele malen hoger. Ieder zijn eigen standaard voor gemoedsrust.
Lopen er nog leningen, indien ja, voor hoeveel en hoelang?
Welk is jullie gezinssituatie?
Hoe ver staan jullie in jullie loopbaan?
Doe je aan pensioensparen of heb je bvb een levensverzekering die u op je 65ste sowieso het kapitaal terugstort?
Staan er nog ergens grote uitgaven op stapel? Huisrenovatie, auto, medische ingrepen die niet volledig terug betaald worden?
Hoeveel is jullie netto inkomen en hoeveel heb je er 'echt' van nodig om te 'overleven'?
Tijdens het begin van de Corona-perikelen waren er tig aantal gezinnen die blijkbaar geen 6 weken konden overleven met een verminderd inkomen. Die mensen geven alles direct uit wat binnen komt. Niet verstandig. 6 maanden overbruggen zonder inkomen, lijkt mij al heel wat. Persoonlijk ligt het minimum bij ons vele malen hoger. Ieder zijn eigen standaard voor gemoedsrust.

Een 20-25K moet voldoende zijn. Ook niet vergeten leven? Je neemt niks mee.
Er stond daar gisteren een artikel over in De Tijd, ze raden aan om 6 maanden van je maandloon opzij te houden, gemiddeld 18000 €. Verder stond erin dat 55% geen 3 maand kan overbruggen en 25% helemaal geen spaargeld heeft. Qua consumentenkredieten noteren ze een opvallende stijging in leningen om een fiets aan te kopen. Hopelijk voor hen is dat om fiscale redenen.
Een buffer van 6 maand is minimum.
Probleem is dat de meeste max. 200 euro/maand kunnen sparen. ( lonen laag - kosten hoog )
Om 10.000 euro buffer te hebben zijn ze dan al 8 jaar bezig met sparen..
Probleem is dat de meeste max. 200 euro/maand kunnen sparen. ( lonen laag - kosten hoog )
Om 10.000 euro buffer te hebben zijn ze dan al 8 jaar bezig met sparen..
>Probleem is dat de meeste max. 200 euro/maand kunnen sparen.
Hoe weet jij dat? (enige bron, want dit is wel interesant om weten)
Hoe weet jij dat? (enige bron, want dit is wel interesant om weten)
Weet niet wat jij er interessant aan zou vinden,misschien omdat je daarmee misschien wil zeggen dat jij pakken meer verdiend????
Daar heb je geen statistieken voor nodig.
Meeste verdienen tussen 1500 en 1700 euro netto
Vaste kosten huur - energie enz. enz. enz. zijn al min.1000 euro
Daar je eten - ontspanning enz. nog af..
https://statbel.fgov.be/nl/themas/huish ... e-inkomens
Laatst gewijzigd door ludo op 28 juni 2020, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze andere vindt dat 'gruwelijk' weinig.

En sluit ik me aan bij de eindzin van Natal.

Het laatste kwartier?

Tja, da´s dan een artikel over en voor de Lucky few. Die met een netto maandloon van € 3.000 lopen niet dik gezaaid. Als het dan niet lukt om € 18.000 opzij te hebben als buffer, gaat het nooit lukken.delaby schreef: ↑28 juni 2020, 08:46 Er stond daar gisteren een artikel over in De Tijd, ze raden aan om 6 maanden van je maandloon opzij te houden, gemiddeld 18000 €. Verder stond erin dat 55% geen 3 maand kan overbruggen en 25% helemaal geen spaargeld heeft. Qua consumentenkredieten noteren ze een opvallende stijging in leningen om een fiets aan te kopen. Hopelijk voor hen is dat om fiscale redenen.
Ludo, TS is wel gepensioneerd en heeft blijkbaar voldoende bijeengespaard om een extra vastgoed te verhuren om extra inkomsten te genereren.
Hij heeft dus een vast geïndexeerd inkomen, ruim spaargeld en normaal gezien een eigen afbetaalde woning. Ik zie toch weinig huurders een woning kopen om te verhuren om huurinkomsten te verwerven.

Ik doe mezelf niets tekort maar mijn maandkosten voor juni 2020 bedroegen, met nog 2 dagen te gaan, bv. veel minder dan 1.000 euro (en daar zaten dan toevallig nog de periodieke afrekeningen van water en energie in) en ik bevind me in een vermoedelijk gelijkaardige situatie als TS.
Om op TS zijn vraag terug te komen: hoeveel buffer je moet aanhouden kan alleen jij bepalen want jij kent je maandelijkse uitgaven en je comfortwensen het beste. Bovendien heb je al een maandelijks geïndexeerd vast inkomen. Zelf zou ik na pensioen niet meer de beslommeringen van een verhuurpand rond mijn hoofd willen en mijn spaargeld gebruiken om zorgeloos te leven. Je bent eindelijk vrij en dan ga je een deel van je vrijheid terug binden aan stenen voor anderen?
Er zijn wel zorgelozere manieren om een rendement van 2-3% te bekomen (in de veronderstelling dat je dat op die leeftijd nog belangrijk vindt) waarbij uw kapitaal niet onherroepelijk voor een tijd geblokkeerd staat.
Dat volg ik wel deels , maar dat zijn toch maar schattingen en veronderstellingen ivm het spaarquota? Ik had het best wel interesant gevonden mocht je je gebaseerd hebben op cijfergegevens van banken of de overheid of..., Bestaat dat ergens zulke stats?ludo schreef: ↑28 juni 2020, 08:57
Weet niet wat jij er interessant aan zou vinden,misschien omdat je daarmee misschien wil zeggen dat jij pakken meer verdiend????
Daar heb je geen statistieken voor nodig.
Meeste verdienen tussen 1500 en 1700 euro netto
Vaste kosten huur - energie enz. enz. enz. zijn al min.1000 euro
Daar je eten - ontspanning enz. nog af..
https://statbel.fgov.be/nl/themas/huish ... e-inkomens
Niet te snel een ander beoordelen, je weet nooit wat er op je afkomt of wat TS bezielt om dit zo te doen.
Ben ook op pensioen en verhuur 2 woningen, heb ook 3 kinderen en 8 kleinkinderen.
Ik heb geen glazen bol, maar voorlopig probeer ik te houden wat ik heb.