Huis kopen als alleenstaande...
TIP
Huis kopen als alleenstaande...
Zijn hier alleenstaanden die onlangs een woning gekocht hebben en hier eens hun situatie kunnen posten?
Ik ben alleenstaande en wil graag een huis kopen maar ik vraag me af in hoeverre mijn droom haalbaar is
Ik ben alleenstaande en wil graag een huis kopen maar ik vraag me af in hoeverre mijn droom haalbaar is

Re: Huis kopen als alleenstaande...
Alles is afhankelijk van uw financiële situatie, eigen inbreng? Netto loon? Leeftijd enzo,
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Aankoopprijs: 355k
Eigen inbreng; 200k
Lening KBC, 25 jaar vast, 1,3% JKP : 200k
Geen SSV.
Eigen inbreng; 200k
Lening KBC, 25 jaar vast, 1,3% JKP : 200k
Geen SSV.
De situaties die je hier horen zijn geen realistisch kijk op een woning kopen als alleenstaande. De mensen die hier actief zijn hebben vaak een zeer goed gevuld spaarvarken en kan demotiverend werken.
Focus je op je eigen case of deel hoe je situatie er nu uitziet als je advies zoekt.
Focus je op je eigen case of deel hoe je situatie er nu uitziet als je advies zoekt.
Nou moe, dat kan ook tellen als post. Mijn post is niet realistisch ...
Ben benieuwd of er nu nog iemand zijn details gaat vrijgeven en welke stempel die gaat krijgen. 

Reden van mijn reactie? Iemand die 100.000 op zijn/haar rekening heeft staan zal zo'n vraag hier niet stellen.
Ik heb ook als alleenstaande een woning gekocht en je krijgt er enkel een slecht gevoel bij dat je het zelf onmogelijk kan. Ik had wel wat geld op zak, maar onmogelijk om iets te kopen waar ik wilde.
Realistische scenario's horen?
Maat van mij heeft nieuwbouw woning gekocht van 220.000 (incl BTW). Heeft 30.000 extra afwerkingkosten gemaakt.
Lening zit op 25 jaar aan 2.9% als ik mij goed herinner en leent 200.000.
Hij is wel zeer zwaar gesponsord door ouders om 50.000 af te leggen.
Koppel dat ik ken heeft appartement gekocht aan 185.000. hiervoor 100% geleend en persoonlijke lening van 20.000 aangegaan.
Hypotheek was aan 3.1%, persoonlijke lening weet ik niet, maar dat zal eerder richting 5 á 6% zijn.
En dan heb je mensen die een eigen inbreng hebben van 200.000.
Ik heb ook als alleenstaande een woning gekocht en je krijgt er enkel een slecht gevoel bij dat je het zelf onmogelijk kan. Ik had wel wat geld op zak, maar onmogelijk om iets te kopen waar ik wilde.
Realistische scenario's horen?
Maat van mij heeft nieuwbouw woning gekocht van 220.000 (incl BTW). Heeft 30.000 extra afwerkingkosten gemaakt.
Lening zit op 25 jaar aan 2.9% als ik mij goed herinner en leent 200.000.
Hij is wel zeer zwaar gesponsord door ouders om 50.000 af te leggen.
Koppel dat ik ken heeft appartement gekocht aan 185.000. hiervoor 100% geleend en persoonlijke lening van 20.000 aangegaan.
Hypotheek was aan 3.1%, persoonlijke lening weet ik niet, maar dat zal eerder richting 5 á 6% zijn.
En dan heb je mensen die een eigen inbreng hebben van 200.000.
Laatst gewijzigd door SMGGM op 1 juli 2020, 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.
In dit geval ga je eerst naar een aantal banken met de vraag hoeveel je kan lenen voordat je op zoek gaat naar een woning.
Vorm van princiepe akkoord getoetst aan je huidige situatie, is die situatie nog hetzelfde op het moment dat je een pand vindt, kan je aan de bank vragen of dat princiepe akkoord nog van toepassing is.
Is dat bevestigend kan je de volgende stap nemen.
Lijkt me evident....
Aankoop nieuwbouw appartement december 2017.
Alleenstaande, 24 jaar.
175K excl. Kosten en btw. 234K totaalprijs project, all-in.
Financiering:
25K eigen inbreng
25K steun ouders
25K lening ouders op 10 jaar, 0%.
150K lening Crelan op 25 jaar @ 1.89%, afbetaling 627 per maand.
De resterende 9K heb ik gespaard tussen compromis en oplevering (1,5 jaar).
Resterend "noodfonds" van 6 maandlonen, en nog veel ruimte om te sparen/reizen/feesten/... wegens lage afbetaling. Weliswaar ten koste van hogere totale interest.
Alleenstaande, 24 jaar.
175K excl. Kosten en btw. 234K totaalprijs project, all-in.
Financiering:
25K eigen inbreng
25K steun ouders
25K lening ouders op 10 jaar, 0%.
150K lening Crelan op 25 jaar @ 1.89%, afbetaling 627 per maand.
De resterende 9K heb ik gespaard tussen compromis en oplevering (1,5 jaar).
Resterend "noodfonds" van 6 maandlonen, en nog veel ruimte om te sparen/reizen/feesten/... wegens lage afbetaling. Weliswaar ten koste van hogere totale interest.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Een alleenstaande hoeft niet een schoolverlater van 22 jaar te zijn. In mijn situatie is de leeftijd 28 jaar, waarvan 5 jaar fulltime werk en 10 jaar studenten/flex job. Als enig kind krijg je ook beter nu je rugzakje dan op je 55 ste. Dat niet iedereen die rugzak krijgt, tot zijn 28 ste thuis wil wonen en al flink gespaard heeft, 't ja ...
Tegenwoordig wil elke schoolverlater ook direct een huis aankopen. Doe zoals Giskard en begin eens met een appartement. Dat is toch haalbare koek?
Een nieuwbouwwoning voor 250k ? Daar moet dan nog een grondprijs van 160k bijgeteld worden, toch ? Indien niet dan wil wel eens enkele foto's van die woning zien.

Out of curiosity, hoe groot was dat rugzakje? Dat zijn meestal de zaken waar de mensen in het echte leven wat geheimzinnig over doen heb ik de indruk. Je hoort wel de prijs van de nieuwbouw (en dan circuleren er prijzen tot 500K) maar zelden hoe het gefinancierd wordt.pukkie007 schreef: ↑2 juli 2020, 05:44 Een alleenstaande hoeft niet een schoolverlater van 22 jaar te zijn. In mijn situatie is de leeftijd 28 jaar, waarvan 5 jaar fulltime werk en 10 jaar studenten/flex job. Als enig kind krijg je ook beter nu je rugzakje dan op je 55 ste. Dat niet iedereen die rugzak krijgt, tot zijn 28 ste thuis wil wonen en al flink gespaard heeft, 't ja ...
Opnieuw, ik sluit zoiets niet uit maar wat is de meerwaarde voor de TS om dit te horen?pukkie007 schreef: ↑2 juli 2020, 05:44 Een alleenstaande hoeft niet een schoolverlater van 22 jaar te zijn. In mijn situatie is de leeftijd 28 jaar, waarvan 5 jaar fulltime werk en 10 jaar studenten/flex job. Als enig kind krijg je ook beter nu je rugzakje dan op je 55 ste. Dat niet iedereen die rugzak krijgt, tot zijn 28 ste thuis wil wonen en al flink gespaard heeft, 't ja ...
Ik zou er letterlijk depressief van worden die verhalen te horen. Uiteraard zijn er mensen die een toploon hebben en een lening aan kunnen gaan met €350.000, een rijke familie hebben die hen financieel bijstaat of gewoon al wat ouder zijn en veel op hun spaarrekening hebben staan.
Maar aan de initiële vraag kan je snel afleiden dat dit hier niet zo is. Wat is het nut dan om te zeggen dat je een woning hebt gekocht met een eigen inbreng van €200.000?
Tja, dan weet je wel waarom woning zo duur zijn want er zijn dan duidelijk mensen die dit wel kunnen betalen.
Dat was alles inclusief (dus ook grond).
Was een project van Aarschot om betaalbaar wonen mogelijk te maken met voorrang burgers met roots in de gemeente.
https://www.hln.be/in-de-buurt/aarschot ... ~a14d5146/
In de eerste fase waren het gesloten bebouwingen die verkocht werden en die waren (zoals artikel aangeeft) te koop aan €150.000 excl BTW en kosten. Enige voorwaarde is dat je de woning niet terug mag verkopen of verhuren de eerste 10 jaar (dan zou je een boete betalen).
Woning is uiteraard een kleine gesloten bebouwing van ongeveer 100m³ op 1.5 are.
Persoon die ik ken heeft zo'n woning gekocht en (met de aanpassingen aan de sleutel op de deur oplossing) €250.000 betaald.
En ja, die eerste fase van woningen was meteen verkocht (waren er een stuk of 10). De andere woningen waren al een stuk duurder (€280.000 per sleutel op de deur unit inclusief BTW/kosten maar waren half open bebouwingen van 110m³).
Met wat aanpassingen zou je daar uitkomen op ongeveer €310.000.
Om te beginnen is de vraag van TS niet realistisch om een gedegen advies te krijgen.
Hoe weet je nu dat TS niet in dezelfde situatie is?
Hij stelt een vraag over de situatie van Spaargidsleden maar geeft zelf nul info.
Daar kan je dan ook geen advies over geven.
Het enige wat er dan gebeurt is dat andere spaargidsen een eigen discussie er over gaan voeren.
Kijk naar wat hierboven gebeurt.

Ik vind, maar blijkbaar heb ik dat gevoel alleen, dat als een TS een vraagt stelt om serieus advies hij/zij/het eerst zelf al zijn kaarten maar op tafel moet leggen. Zeker als dat de eerste vraag is die hij stelt op een forum.
Zonder basisinfo van TS kan niemand TS ook maar enige raad van waarde geven.
Of is dat de bedoeling van TS?
Benieuwd naar zijn verdere bijdrage.
Mijn advies, als alleenstaande huizenkoper, aan TS:
Je droom is zonder enige twijfel haalbaar. Hangt er alleen vanaf waar jij zoal over droomt.
Of volg gewoon het advies van Ludo.
Je uitleg bij de bank zal wel wat meer details moeten bevatten of het antwoord zal daar zijn: neen.
Om sommigen hier niet op hun tere teentjes te trappen, zal ik het bedrag van dat rugzakje best niet online zetten.Badwater schreef: ↑2 juli 2020, 06:35Out of curiosity, hoe groot was dat rugzakje? Dat zijn meestal de zaken waar de mensen in het echte leven wat geheimzinnig over doen heb ik de indruk. Je hoort wel de prijs van de nieuwbouw (en dan circuleren er prijzen tot 500K) maar zelden hoe het gefinancierd wordt.pukkie007 schreef: ↑2 juli 2020, 05:44 Een alleenstaande hoeft niet een schoolverlater van 22 jaar te zijn. In mijn situatie is de leeftijd 28 jaar, waarvan 5 jaar fulltime werk en 10 jaar studenten/flex job. Als enig kind krijg je ook beter nu je rugzakje dan op je 55 ste. Dat niet iedereen die rugzak krijgt, tot zijn 28 ste thuis wil wonen en al flink gespaard heeft, 't ja ...
Gelukkig voor jou dat je een rugzakje gekregen hebt. Wij hebben niets gekregen, en een riante erfenis staat ons ook niet te wachten. Maar we hebben wel geleerd om onze eigen bonen te doppen, en we mogen niet klagen.
Ik vind het een schande dat er zulke kleine woningen gebouwd worden. Op een appartement heb je meer ruimte en het kost nog eens minder ook. Wellicht is er geen garage, staat je wagen mss op straat en bezoekers mogen hun wagen ook op de openbare weg plaatsen ( tenzij de gemeente een speciale parking voor die woonwijk heeft aangelegd). Allemaal kleine blokjes en een hele sliert wegen er naartoe, alles aangesloten op de bestaande riolering ook nog eens. Straks kunnen die riolen de eerste beste plensbui niet aan.
Nee, geen nieuwbouw voor ons en al zeker geen 100m² leefruimte. Dan koop ik wel een bestaande woning van 15 jaar oud op 900 meter grond en doe ik er mettertijd wel wat aanpassingen aan. Kost me 150k extra vooral omdat de prijzen in de Noorderkempen een pak hoger liggen dan een gemeenteprojectje in Aarschot.
Allemaal off-topic omdat er iemand het nodig achtte om op mijn eigen situatie commentaar te geven. Dat ze dan een verhaal van een kennis erbij sleuren doet de deur helemaal dicht.