Een balans maken als particulier
Re: Een balans maken als particulier
@Precarious: neem een blad papier en verdeel het in twee kolommen. Een kolom “Auto” en een kolom “Ander spaargeld”. Schrijf er de bedragen op die je voor beide reserveert en maak iedere keer een tussentotaal.
Ik wel, maar in beperkte mate. Het zal ook een beetje afhangen van de fase van je leven denk ik. Wij hebben drie aparte spaarrekeningen waarom maandelijks vaste bedragen gestort worden, het totaal daarvan dient om onze woonlening vervroegd af te lossen. Daarnaast beiden nog een eigen spaarrekening waarop de rest staat. De totalen houden we bij in een Excel bestand dat maandelijkse opgeladen wordt in een reporting tool.
In die tool houd ik enerzijds de aflossingstabellen bij om zo te berekenen in welke maand van welk jaar we de lening volledig kunnen aflossen met het huidige spaargeld.
Anderzijds ook de nog uit te voeren en te betalen bedragen voor verbouwingswerken en geplande grote aankopen. Dat geeft dan ook meteen aan hoeveel spaargelden effectief ‘vrij besteedbaar’ zijn.
En dan nog een paar rapporten rond overige beleggingen. Waarschijnlijk een beetje overkill, combinatie van beroepsmisvorming en een liefde voor grafiekjes
Alzheimer is bij mij nog niet vastgesteld.
Iedereen doet het natuurlijk op de manier die hij leuk vindt.
Maar de meeste particulieren (en daar gaat het over) hebben toch niet zo'n ingewikkeld financieel leven dat ze het beheer van hun spaargeld moeten toevertrouwen aan een computerprogramma verdeeld over verschillende rekeningen?
Uiteraard volg ik de dagelijkse uitgaven via een digitaal rekenblad om op te volgen waar alles naar toe gaat en vlug te weten wat mijn basisbehoeften zijn waar ik niet buiten kan (om vlug terug te schakelen bij een onverwachte tegenslag). Maar de effectieve in- en uitgaven gebeuren via één werkrekening.
Wat betreft grote, non-huishoudelijke, uitgaven via de spaarrekeningen is dat, voor mij, niet nodig. Als ik in de toekomst (als voorbeeld) 3 x 10.000 euro aan verschillende aankopen wil uitgeven kan mijn verstand het nog wel aan om op één rekening minimaal 30.000 euro te plaatsen ipv op drie rekeningen minimaal 10.000 euro.
Uiteraard heb ik ook verschillende spaarrekeningen. Dat heeft dan weer wel alles te maken met 'de fase van het leven' en het theoretisch gegarandeerde max. bedrag aan te houden bij één bank. Mijn spaargeld is ook redelijk statisch. Het gaat er in en jaarlijks komt er het gegarandeerde (minimum) rendement bij. Dat is het het zowat.
Ik zit nl. al iedere dag in de fase 'voor later'.
Je vroeg naar onze meningen. Je kreeg er al verschillende van uiteenlopende strekking.Precarious schreef: ↑6 augustus 2020, 22:27 Mijn vraag is eerder hoe alloceer ik geld Praktisch dan wanneer spaar ik. Dat daarvoor mijn uitgaven kleiner moeten zijn dan mijn inkomsten dat wist ik al![]()
Nog niets dat overeenkomt met jouw verwachting?
De oplossing van Yaris vind ik persoonlijk de meest hanteerbare.
Je stort het geld dat je niet nodig hebt voor je dagelijkse uitgaven op een afzonderlijke rekening (genaamd spaarrekening). En als je een non gerelateerde huishoudelijke aankoop wenst te doen kijk je of er op die spaarrekening voldoende saldo staat. Zoniet gaat de aankoop niet door. Zo ja beslis je of het de moeite waard is en neem je je eindbesluit.
Wens je op een vastgestelde termijn iets aan te kopen tegen een vast bedrag en je maandelijkse overschotten sporen niet met het beoogde doel binnen de gestelde termijn zal je ofwel je in- en uitkomsten balans moeten herzien, je termijn herzien of je doelaankoop bijstellen.
Wens je ook rekening te houden met onverwachte gebeurtenissen bepaal je je buffer. Je minimaal saldo op je spaarrekening is dan niet nul maar het bedrag van je vastgestelde buffer (die voor iedereen anders is). Wens je een geplande aankoop te doen vanaf de bufferrekening is je doe niet het bedrag van je geplande aankoop maar buffer + bedrag geplande aankoop.
Lijkt me allemaal vrij basic.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 7 augustus 2020, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Ik hou per maand bij wat mijn netto vermogen is door een paar simpele lijntjes in Excel (google sheets). Ik ben gek op lijstjes dus dit werkt erg goed voor mij.
Mijn inkomsten en kosten (vaste kosten zijn perfect gedocumenteerd en ik betaal dan ook maandelijks 1/12 van dit bedrag op een aparte rekening waar ik alle vaste kosten van betaal) zijn elke maand hetzelfde dus een paar lijntjes zijn genoeg om een goed overzicht te krijgen. . Wat resulteert in een spreadsheet met een perfect kloppende balans
.
Voor mij zijn one-liners als "je moet ook een beetje genieten ect" lege flessen wijn. Overzicht en duidelijkheid zorgen juist voor genieten en vrijheid, met een zeer bescheiden salaris heb ik nog geen dag geldzorgen gehad in mijn leven en geniet elke dag!
Mijn inkomsten en kosten (vaste kosten zijn perfect gedocumenteerd en ik betaal dan ook maandelijks 1/12 van dit bedrag op een aparte rekening waar ik alle vaste kosten van betaal) zijn elke maand hetzelfde dus een paar lijntjes zijn genoeg om een goed overzicht te krijgen. . Wat resulteert in een spreadsheet met een perfect kloppende balans
Voor mij zijn one-liners als "je moet ook een beetje genieten ect" lege flessen wijn. Overzicht en duidelijkheid zorgen juist voor genieten en vrijheid, met een zeer bescheiden salaris heb ik nog geen dag geldzorgen gehad in mijn leven en geniet elke dag!
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Je moet er inderdaad ook een beetje van genieten.Henkie1984 schreef: ↑7 augustus 2020, 10:52 Voor mij zijn one-liners als "je moet ook een beetje genieten ect" lege flessen wijn. Overzicht en duidelijkheid zorgen juist voor genieten en vrijheid, met een zeer bescheiden salaris heb ik nog geen dag geldzorgen gehad in mijn leven en geniet elke dag!
Als jij geniet van het zien groeien van de zwarte cijfers in je spreadsheet is dat gewoon jouw vorm van genieten.
Anderen genieten misschien meer van af en toe een volle fles wijn zelf te ledigen (aan lege flessen wijn heeft alleen de glasbol iets).
De basisvoorwaarde blijft uiteraard dat er na de dagelijkse noodzakelijke uitgaven genoeg zwarte cijfers overblijven om, ieder op zijn manier, te gaan genieten van de overschotten.
Er zullen er niet veel zijn die genieten van rode cijfers.
Voor gemoedsrust doe ik het volgende:
Jaarlijks een opsomming in excel van elk vermogensbestanddeel, zo kan de evolutie bekeken worden en evt bijgestuurd. (Duurt nog geen uur om te maken/vergelijken, copy-paste in een nieuw tabblad en enkel de bedragen aanpassen.)
Elke week worden de rekeningen bekeken en wordt cash geld + zichtrekeningen - kredietkaartuitgaven opgeteld. (Duurt 5 minuten.)
Totaal overbodig als je goed bezig bent, maar dat weet je volgens mij alleen maar als je af en toe ook de rekening maakt.
Verder doet iedereen waar hij/zij zin in heeft en zich goed bij voelt.
Eens lezen hoe een ander het doet, kan soms ook verhelderend werken.
Jaarlijks een opsomming in excel van elk vermogensbestanddeel, zo kan de evolutie bekeken worden en evt bijgestuurd. (Duurt nog geen uur om te maken/vergelijken, copy-paste in een nieuw tabblad en enkel de bedragen aanpassen.)
Elke week worden de rekeningen bekeken en wordt cash geld + zichtrekeningen - kredietkaartuitgaven opgeteld. (Duurt 5 minuten.)
Totaal overbodig als je goed bezig bent, maar dat weet je volgens mij alleen maar als je af en toe ook de rekening maakt.
Eens lezen hoe een ander het doet, kan soms ook verhelderend werken.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
@Jefdewit mijn punt is juist dat je met een gedegen kennis van je vermogen het veel makkelijker is om het geld te laten rollen. Voor mij heeft het niks te maken met mijn vermogen te laten groeien of niet. Ik wil gewoon op voorhand weten waar ik aan toe ben en zo de rust hebben dat het geregeld is zonder me achteraf druk te hoeven maken.
Zou ze niet te eten willen geven die "leven maar één keer" en vervolgens weken/maanden/jaren zorgen hebben over zulke uitgave. Was het "we leven maar één keer" dan waard?
Zou ze niet te eten willen geven die "leven maar één keer" en vervolgens weken/maanden/jaren zorgen hebben over zulke uitgave. Was het "we leven maar één keer" dan waard?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Met je eerste paragraaf ben ik het eens.
Met de tweede niet. Ik ben er nl. van overtuigd, gewoon mijn persoonlijke overtuiging je mag er gerust een andere op na houden, dat ik effectief maar één keer zal leven.
Voor mij is er dus een tijd van sparen en een tijd van uitgeven. Liefst zoveel mogelijk voor het stopt.
Uiteraard steeds met de basisgedachte die je aanhaalt in je eerste paragraaf: de balans tussen in- en out moet steeds positief blijven. Ik heb nog nooit in mijn leven, wat nu toch al jaren aansleept, een negatief saldo gehad.
Maar het moet, tegen het einde aan, ook niet meer teveel aangroeien want ik neem ze niet mee. Zou ik tegen alle verwachtingen in toch een wederopstanding doen heb ik pech gehad. Dat is een risico dat ik bewust neem.
Sparen om te sparen daar doe ik niet aan mee. Maar als een ander daar het ultieme genot uithaalt voor mij even goed.
Mijn vermogensstructuur is nu ook weer niet zo ingewikkeld dat ik ze niet uit het blote hoofd ken (met uitzondering van de huishoudrekening, daar gebruik ik dan ook een spreadsheet voor).
Dus weinig om me over druk te maken.
Uiteraard zijn er ook mensen die er veel beter voor staan en daar dan de nodige tools voor nodig hebben.
Met de tweede niet. Ik ben er nl. van overtuigd, gewoon mijn persoonlijke overtuiging je mag er gerust een andere op na houden, dat ik effectief maar één keer zal leven.
Voor mij is er dus een tijd van sparen en een tijd van uitgeven. Liefst zoveel mogelijk voor het stopt.
Uiteraard steeds met de basisgedachte die je aanhaalt in je eerste paragraaf: de balans tussen in- en out moet steeds positief blijven. Ik heb nog nooit in mijn leven, wat nu toch al jaren aansleept, een negatief saldo gehad.
Maar het moet, tegen het einde aan, ook niet meer teveel aangroeien want ik neem ze niet mee. Zou ik tegen alle verwachtingen in toch een wederopstanding doen heb ik pech gehad. Dat is een risico dat ik bewust neem.
Sparen om te sparen daar doe ik niet aan mee. Maar als een ander daar het ultieme genot uithaalt voor mij even goed.
Mijn vermogensstructuur is nu ook weer niet zo ingewikkeld dat ik ze niet uit het blote hoofd ken (met uitzondering van de huishoudrekening, daar gebruik ik dan ook een spreadsheet voor).
Dus weinig om me over druk te maken.
Uiteraard zijn er ook mensen die er veel beter voor staan en daar dan de nodige tools voor nodig hebben.
Ik heb een tweede rekening waar ik al mijn vaste kosten via dommiciliering mee betaal. Elke maand stort ik daar een vast bedrag op, het gemiddelde van de voorbije 12 maanden. Al de rest van mijn inkomsten op de eerste rekening zijn dus besteedbaar aan andere zaken.. géén rekenblad vandoen.. Simpel en easy..TNTim schreef: ↑7 augustus 2020, 11:13 Voor gemoedsrust doe ik het volgende:
Eens lezen hoe een ander het doet, kan soms ook verhelderend werken.![]()
Dat zou ik dan weer omslachtig vinden om maandelijks gemiddeldes te berekenen van de vaste kosten van de voorbije 12 maanden.ludo schreef: ↑7 augustus 2020, 13:25Ik heb een tweede rekening waar ik al mijn vaste kosten via dommiciliering mee betaal. Elke maand stort ik daar een vast bedrag op, het gemiddelde van de voorbije 12 maanden. Al de rest van mijn inkomsten op de eerste rekening zijn dus besteedbaar aan andere zaken.. géén rekenblad vandoen.. Simpel en easy..
Maar zo heeft ieder zijn/haar methode waar hij/zij zich goed bij voelt.
Ik (ons gezin) gebruik 1money, daarmee krijg je heel gemakkelijk een overzicht van wat je maandelijkse opbrengsten & kosten zijn & valt eigenlijk wel mee om het bij te houden.
Daarnaast nog een google sheet document met spaargeld, beleggingen, pensioensparen,...
Daarnaast nog een google sheet document met spaargeld, beleggingen, pensioensparen,...
Kan je best in overleg gaan met je budgetbeheerder (ocmw, advocaat, ...) zodat je samen met hun een overzicht van je inkomsten en uitgaves kan opmaken.Timoootjex schreef: ↑6 augustus 2020, 22:46Ik heb het vooral niet simpel doordat ik in budgetbeheer zit. Lekker schuiven met geld enzo. Naja meeste kan ik niet aan maar het is leuk als ik van men leefgeld lekker ook nog wat kan sparen. Niet dat dat de bedoeling is maar ik heb graag zekerheid.Jefdewit schreef: ↑6 augustus 2020, 21:37 Blijkbaar heb ik in vergelijking met andere spaargids nogal een uiterst simpel (financieel) leven.![]()
Ik heb echt geen computerprogramma nodig om te kunnen bepalen of ik een bepaalde aankoop wel of niet mag/kan doen.
Is dat de toekomst? Laat die kelk dan maar aan mij voorbijgaan.
Hierin kan je dan ook je bijkomende vrijwillig spaarbudget opnemen, eventueel met de vermelde doelen waarvoor je dit wenst te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Imanex op 7 augustus 2020, 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.
omslachtig??? Als je jaarlijkse vaste kosten van het jaar ervoor 4.800 euro zijn, is dat gemiddeld 400 euro dat je elke maand minstens op die rekening zet.. .. Simpeler kan toch ni.TNTim schreef: ↑7 augustus 2020, 14:41Dat zou ik dan weer omslachtig vinden om maandelijks gemiddeldes te berekenen van de vaste kosten van de voorbije 12 maanden.ludo schreef: ↑7 augustus 2020, 13:25Ik heb een tweede rekening waar ik al mijn vaste kosten via dommiciliering mee betaal. Elke maand stort ik daar een vast bedrag op, het gemiddelde van de voorbije 12 maanden. Al de rest van mijn inkomsten op de eerste rekening zijn dus besteedbaar aan andere zaken.. géén rekenblad vandoen.. Simpel en easy..
Maar zo heeft ieder zijn/haar methode waar hij/zij zich goed bij voelt.![]()