Beginnen beleggen: transactiekosten
TIP
Re: Beginnen beleggen: transactiekosten
Noch klant bij Lynx noch klant bij de giro? Reclame komen maken dan?
Niet goed weten waarover men spreekt dan....
Niet goed weten waarover men spreekt dan....
Je moet gewoon eens kijken via welk(e) handelsplatform(en) uw broker werkt, bv een order via CATS komt niet in het Euronext orderboek, je handelt dan direct met de marketmaker aan zijn spread koersen, dus niet voor wie een limiet order tussen de spread wil inzetten. Naast CATS zijn er nog enkele platformen (BATS, TOM,..) met elk hun eigenschappen, IB heeft zelfs de mogelijkheid om tussen een aantal platformen de beste prijs te bekomen.
Zoals altijd zit er een verdien model achter tussenschakels, ergens betaalt iemand daar een prijs voor.
Zoals altijd zit er een verdien model achter tussenschakels, ergens betaalt iemand daar een prijs voor.
Ik heb zowel Degiro als Binck en vergelijk af en toe de spreads en die zijn meestal toch dezelfde.
Voor populaire aandelen en ETF's spelen spreads m.i. nauwelijks een rol.
Wel is het zo dat op bepaalde tijdstippen, vaak rond 14h30, 15h45 en 16h wanneer er in de VS resultaten worden aangekondigd, in de minuten daarvoor de spreads plots erg kunnen toenemen.
Wat transactiekosten betreft is Degiro ideaal: 0 euro voor ETF's uit de kernselectie. Ideaal dus voor mensen die veilig en zonder kosten met heel kleine bedragen willen beleggen: koop maandelijks bv. 1 x IWDA ETF (actueel €59).
Het platform is de laatste jaren heel wat verbeterd: eenvoudig en overzichtelijk.
Wel moeten zowel de Degiro effecten rekening als de individuele Flatex bankrekening gemeld worden bij de nationale bank als buitenlandse rekeningen.
Belgische transactietaksen evenals roerende voorheffing op dividenden van Belgische aandelen worden automatisch ingehouden. Dividenden op buitenlandse producten moet men via de belastingsaangifte indienen.
Voor populaire aandelen en ETF's spelen spreads m.i. nauwelijks een rol.
Wel is het zo dat op bepaalde tijdstippen, vaak rond 14h30, 15h45 en 16h wanneer er in de VS resultaten worden aangekondigd, in de minuten daarvoor de spreads plots erg kunnen toenemen.
Wat transactiekosten betreft is Degiro ideaal: 0 euro voor ETF's uit de kernselectie. Ideaal dus voor mensen die veilig en zonder kosten met heel kleine bedragen willen beleggen: koop maandelijks bv. 1 x IWDA ETF (actueel €59).
Het platform is de laatste jaren heel wat verbeterd: eenvoudig en overzichtelijk.
Wel moeten zowel de Degiro effecten rekening als de individuele Flatex bankrekening gemeld worden bij de nationale bank als buitenlandse rekeningen.
Belgische transactietaksen evenals roerende voorheffing op dividenden van Belgische aandelen worden automatisch ingehouden. Dividenden op buitenlandse producten moet men via de belastingsaangifte indienen.
Dit klopt niet denk ik.edward schreef: ↑26 december 2020, 13:46 Wel moeten zowel de Degiro effecten rekening als de individuele Flatex bankrekening gemeld worden bij de nationale bank als buitenlandse rekeningen.
Aangifte nbb klopt. 2x NL en DE rekening, kleine moeite.
Dividend op buitenlandse producten moet je niet aangeven indien je onder de 800eu blijft + degiro houd bronbelasting in voor bijvoorbeeld de vs 15%. Hierdoor moet je dit niet zelf aangeven.
Roerende voorheffing op dividenden van Belgische aandelen worden zowel door Degiro.nl als Binck.be ingehouden. Deze kunnen via de belastingsaangifte gedeeltelijk gerecupereerd worden door in vak VII, code 1437 of 2437 (partner), tot €800 in te vullen, wat dan resulteert in een effectieve belastingsvermindering van 30%*€800=€240 (eventueel 2x).
Ook de roerende voorheffing op dividenden van buitenlandse aandelen kan via hetzelfde vakje gerecupereerd worden. Het gaat hier wel over wat overblijft nadat eerst de buitenlandse roerende voorheffing werd afgetrokken.
Igv Binck.be wordt de Belgische roerende voorheffing op het netto ontvangen buitenlands dividenden effectief ingehouden. Men kan deze dus tot €800 via de belastingsaangifte aangeven (= netto €240 belastingsvermindering).
Igv Degiro.nl worden deze niet ingehouden. Men mag ze dus niet aangeven om te recupereren, maar als het totaal van ontvangen dividenden waarop nog geen Belgische RV werd betaald €800 overschrijdt, moet men het gedeelte boven de €800 wel aangeven.(Code 1444 / 2444).
De roerende voorheffing op divdenden van ETF's is niet recupereerbaar.
Binck.be houdt deze automatisch in. Men moet niets doen.
Degiro.nl houdt deze niet in. Men moet de netto ontvangen bedragen aangeven (code 1444/2444).
Ook de roerende voorheffing op dividenden van buitenlandse aandelen kan via hetzelfde vakje gerecupereerd worden. Het gaat hier wel over wat overblijft nadat eerst de buitenlandse roerende voorheffing werd afgetrokken.
Igv Binck.be wordt de Belgische roerende voorheffing op het netto ontvangen buitenlands dividenden effectief ingehouden. Men kan deze dus tot €800 via de belastingsaangifte aangeven (= netto €240 belastingsvermindering).
Igv Degiro.nl worden deze niet ingehouden. Men mag ze dus niet aangeven om te recupereren, maar als het totaal van ontvangen dividenden waarop nog geen Belgische RV werd betaald €800 overschrijdt, moet men het gedeelte boven de €800 wel aangeven.(Code 1444 / 2444).
De roerende voorheffing op divdenden van ETF's is niet recupereerbaar.
Binck.be houdt deze automatisch in. Men moet niets doen.
Degiro.nl houdt deze niet in. Men moet de netto ontvangen bedragen aangeven (code 1444/2444).
Weet ik, sloeg niet op jouMoreOrLess schreef: ↑26 december 2020, 11:55Wel klant bij Lynx. En graag de vergelijking eens willen maken....

Bekijk goed welke grootte van orders je zou doen... Lynx en co interessant voor de kleine orders met hun kleine percentages en dan zit je verder onder MeDirect, KeyTrade en pak andere banken. Echter wanneer je order groot is, dan is Lynx duurder...
Hangt er dus vanaf wat je intenties zijn.
Hangt er dus vanaf wat je intenties zijn.
Dat klopt niet...
Stel nu euronext Brussel:
Lynx: 0,09%
Medirect 0,10%
Keytrade is "procentueel" goedkoper vanaf 27.700€ per transactie, dat wel...
Stel nu euronext Brussel:
Lynx: 0,09%
Medirect 0,10%
Keytrade is "procentueel" goedkoper vanaf 27.700€ per transactie, dat wel...
Als beginner wil ik een redelijke keuze maken, en kosten beperkt houden, niet perse het goedkoopste nemen.
Als ik mijn plan volg zal ik eerste jaar 4 à 8 transacties van elk 2-3k op Euronext doen, misschien heel misschien wat AAPL kopen ... maar wie weet krijg ik de smaak te pakken, of hopelijk een nieuwe job, en investeer ik meer.
Dus gemak om sowieso gratis bij Lynx weg te kunnen is pluspunt. Na een paar jaar ervaring kan ik dat allemaal beter inschatten.
En op termijn weet ik het ook niet he, hoe snel stijgen die kosten op 10-20 jaar?
Ik dacht, ok genoeg nagedacht, time for action!
Dat wordt dan toch nog niet voor meteen.
Dat wordt dan toch nog niet voor meteen.
LYNX werkt samen met Interactive Brokers (IBUK), dat gevestigd is in het Verenigd Koninkrijk. Met het oog op een mogelijke harde brexit heeft Interactive Brokers (IB) een migratie van beleggingsrekeningen voor onze gezamenlijke klanten gepland naar een IB-entiteit binnen de EU. Dit uitgebreide proces heeft momenteel onze volledige aandacht nodig.
Helaas betekent dit ook dat LYNX tijdelijk geen nieuwe klanten accepteert. Maar u kunt nog steeds ons formulier voor het openen van een rekening invullen, hoewel we op dit moment niet in staat zijn om uw rekening te openen. Door het invullen van ons formulier wordt u op een wachtlijst geplaatst. Zodra wij weer nieuwe klanten kunnen accepteren, zullen wij u hiervan direct op de hoogte stellen, zodat wij zo snel mogelijk met uw aanvraag kunnen beginnen.
Ah klopt, ze hebben paar maand geleden de tarieven nog verhoogd, ik keek naar het eerste google-resultaat ^^
Ik heb een tijdje de spread opgevolgd voor IWDA bij Degiro.nl.
Het verschil tussen bied- en vraagprijs varieert voortdurend. Vaak is het slechts 0,01% maar het kan plots wel toenemen. Gemiddeld ongeveer 0,05%.
Op een aankoop van €10.000 is dat €5. Verwaarloosbaar eigenlijk.
Het verloop van de koers is vaak veel belangrijker dan de spread, zeker op turbulente momenten. Zo koop ik het liefst als de beurs met enkele procenten naar beneden gaat, rond 17h25-17h30, want dan is de koers vaak het laagst van de dag.
Als de spread groter is dan zal je minder krijgen op het moment dat je verkoopt.
Vooral uitkijken bij illiquide aandelen en aandelen met een beperkte free float (vrij verhandelbare aandelen).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.