informatie gezocht federale woonbonus
TIP
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
informatie gezocht federale woonbonus
Hey iedereen,
lang weggeweest hier, maar ondertussen wel niet stil gezeten. Echter vind ik niet meteen de informatie die ik nodig heb en dacht ik, ik steek mijn licht hier even op.
Eerst even kort mijn situatie:
- Eigen woning met lening voor 2015 met Vlaamse woonbonus.
- Tweede woning met lening van 2020; met mogelijks nog recht op stukje Federale woonbonus??
Tweede woning werd dus dit jaar pas aangekocht en hier zit ik toch nog met wat vragen ivm fiscaliteit. De korf van de Vlaamse woningbonus is gevuld (de verhoging viel weg door de aankoop van onze tweede woning) dus €2280/persoon. Als ik het goed voor heb, is de korf van de Federale woonbonus €2350/persoon (dus ik zou nog een €70/persoon kunnen aanvullen).
Concreet, als ik het bij het rechte eind heb, kan je dit dan ergens invullen op je belastingsbrief?
Staat dit los van je lening te kunnen verminderen van de belastingen je KI? (code 3334?)
Alvast bedankt om een groentje in het verhuurlandschap (en de daarbij nieuwe fiscaliteitsregeltjes) te helpen.
Mijn dank en een beter 2021 gewenst,
Centiempje
lang weggeweest hier, maar ondertussen wel niet stil gezeten. Echter vind ik niet meteen de informatie die ik nodig heb en dacht ik, ik steek mijn licht hier even op.
- Tweede woning met lening van 2020; met mogelijks nog recht op stukje Federale woonbonus??
Tweede woning werd dus dit jaar pas aangekocht en hier zit ik toch nog met wat vragen ivm fiscaliteit. De korf van de Vlaamse woningbonus is gevuld (de verhoging viel weg door de aankoop van onze tweede woning) dus €2280/persoon. Als ik het goed voor heb, is de korf van de Federale woonbonus €2350/persoon (dus ik zou nog een €70/persoon kunnen aanvullen).
Concreet, als ik het bij het rechte eind heb, kan je dit dan ergens invullen op je belastingsbrief?
Staat dit los van je lening te kunnen verminderen van de belastingen je KI? (code 3334?)
Alvast bedankt om een groentje in het verhuurlandschap (en de daarbij nieuwe fiscaliteitsregeltjes) te helpen.
Centiempje
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Re: informatie gezocht federale woonbonus
U krijgt niet de federale woonbonus maar het federale langeterimijsparen: https://www.tijd.be/netto/belastingen/a ... 26579.html
De betaalde interesten zorgen ervoor dat het geïndexeerde KI wordt verminderd.
Ja, doe een simulatie op tax-calc. Het KI van de tweede woning geef je in Vak III in. In vak IX bij rubriek II federaal bij het lange termijnsparen geef je de interesten (volledig) en de kapitaalaflossingen en schuldsaldo verzekering beperkt volgens het toegestane leenbedrag in. Gebruik het hulpscherm voor de leningen, vul daar de gegevens van beide leningen in, de tool zou normaal beide leningen dan juist verdelen over Vlaams en federaal in vak IX.
Opgepast als je al aan langetermijnsparen doet via een fiscale tak 21 levensverzekering of gewone levensverzekering kan je korf reeds opgebruikt zijn. In dat geval word de volgorde van de federaal langetermijnsparen: eerst lening (kapitaalaflossing volgens grensbedrag), vervolgens levensverzekering ( som van beperkte schuldsaldo en gewone levensverzekering aan te geven).
De betaalde interesten zorgen ervoor dat het geïndexeerde KI wordt verminderd.
Ja, doe een simulatie op tax-calc. Het KI van de tweede woning geef je in Vak III in. In vak IX bij rubriek II federaal bij het lange termijnsparen geef je de interesten (volledig) en de kapitaalaflossingen en schuldsaldo verzekering beperkt volgens het toegestane leenbedrag in. Gebruik het hulpscherm voor de leningen, vul daar de gegevens van beide leningen in, de tool zou normaal beide leningen dan juist verdelen over Vlaams en federaal in vak IX.
Opgepast als je al aan langetermijnsparen doet via een fiscale tak 21 levensverzekering of gewone levensverzekering kan je korf reeds opgebruikt zijn. In dat geval word de volgorde van de federaal langetermijnsparen: eerst lening (kapitaalaflossing volgens grensbedrag), vervolgens levensverzekering ( som van beperkte schuldsaldo en gewone levensverzekering aan te geven).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Welkom terug!
Tycoon antwoordt al heel omstandig, zoals steeds, maar mocht je er nog niet aan uit geraken: stuur gerust een pm eind deze week en dan zoek ik het volledig uit voor je.
Nu te weinig tijd om hier volledig op te antwoorden...

Tycoon antwoordt al heel omstandig, zoals steeds, maar mocht je er nog niet aan uit geraken: stuur gerust een pm eind deze week en dan zoek ik het volledig uit voor je.
Nu te weinig tijd om hier volledig op te antwoorden...
Een kleine toevoeging/bedenking op wat Tycoon zegt: is je Vlaamse woonbonus beperkt tot 1520 euro of is het 2280 euro?Verwarring hier rond voorwaarden die er zijn om verhoging tot 2280 te krijgen.
https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Ach een oude bekende, dank je, dank je!
Ja, ik vraag mij nog steedsxaf wat die federale woonbonus dan is haha!
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Het is de woonbonus van leningen voor 2015, dus 2280+verhoging(en), wij hebben nu dus geen verhogingen (niet enige woning en niet meer dan 2 kinderen).Rat schreef: ↑31 december 2020, 23:32 Een kleine toevoeging/bedenking op wat Tycoon zegt: is je Vlaamse woonbonus beperkt tot 1520 euro of is het 2280 euro?Verwarring hier rond voorwaarden die er zijn om verhoging tot 2280 te krijgen.
Mijn fout. Ik had in 2015 gelezen, maar 't is dus vóór.centiempje schreef: ↑1 januari 2021, 14:33Het is de woonbonus van leningen voor 2015, dus 2280+verhoging(en), wij hebben nu dus geen verhogingen (niet enige woning en niet meer dan 2 kinderen).Rat schreef: ↑31 december 2020, 23:32 Een kleine toevoeging/bedenking op wat Tycoon zegt: is je Vlaamse woonbonus beperkt tot 1520 euro of is het 2280 euro?Verwarring hier rond voorwaarden die er zijn om verhoging tot 2280 te krijgen.
Zit trouwens in een identieke situatie als die van jou:
- lening gezinswoning 2010
- lening verhuurwoning 2020. Toevallig ook goeie timing, want mijn eerste tien jaar verhoging zijn nét afgelopen.
korf voor vlaamse en federale is in jouw geval begrensd tot 2280, die 2350 kan idd bekomen worden door ssv premies in te vullen (tweede woning). Ik zou afraden om dit te doen, omdat je max 30% hierop kunt winnen (21€). Eens je ook maar 1 euro van je ssv invult in je aangifte wordt je op alles belast. Dus voor jou: louter Vlaamse blijven invullen ten belope van elk 2280 x marginaal tarief hoogste schijf (meestal 50%). Je Federale kan je dan beginnen inbrengen eens je Vlaamse uitdooft.centiempje schreef: ↑31 december 2020, 14:33 Hey iedereen,
Centiempje
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Ok dank je!
Vind het wel jammer dat je niet veel in detail hierover vind. Maar goed, dan weet ik genoeg!
Vind het wel jammer dat je niet veel in detail hierover vind. Maar goed, dan weet ik genoeg!