Bruto of netto dividend
TIP
Bruto of netto dividend
Beste spaargidsers
Als nieuweling wanneer het aankomt op aandelen vroeg ik mij het volgende af:
Tot 800 euro kan ik jaarlijks dividenden ontvangen, zonder daar roerende voorheffing op te betalen (deze wordt teruggevorderd).
Aandeel A keert een bruto coupon uit van 4%, een netto dividend van 2% (voor de gemakkelijkheid).
Ik krijg ik de loop van het jaar het 2% dividend uitbetaald. Maar wil dit dan wel zeggen dat ik uiteindelijk de 4% dividend kan recupereren via de fiscus, zo lang het totaal maar onder 800 euro blijft?
M.a.w. als ik sowieso onder de 800 euro blijf. Mag ik er dan van uit gaan dat ik enkel rekening mag houden het het bruto dividend, omdat ik dit toch via de fiscus kan terugvorderen?
Hopelijk is de vraagstelling een beetje duidelijk. Op dit vlak ben ik nog een leek.
Als nieuweling wanneer het aankomt op aandelen vroeg ik mij het volgende af:
Tot 800 euro kan ik jaarlijks dividenden ontvangen, zonder daar roerende voorheffing op te betalen (deze wordt teruggevorderd).
Aandeel A keert een bruto coupon uit van 4%, een netto dividend van 2% (voor de gemakkelijkheid).
Ik krijg ik de loop van het jaar het 2% dividend uitbetaald. Maar wil dit dan wel zeggen dat ik uiteindelijk de 4% dividend kan recupereren via de fiscus, zo lang het totaal maar onder 800 euro blijft?
M.a.w. als ik sowieso onder de 800 euro blijf. Mag ik er dan van uit gaan dat ik enkel rekening mag houden het het bruto dividend, omdat ik dit toch via de fiscus kan terugvorderen?
Hopelijk is de vraagstelling een beetje duidelijk. Op dit vlak ben ik nog een leek.
Re: Bruto of netto dividend
Stel u ontvangt 100 euro dividend bij een Belgische broker, dan betaalt u hierop meestal 30% RV of 15% bij GVV's. Er wordt dus 70 euro in uw account gestort. De resterende 30 euro kan u via uw jaarlijkse belastingaangifte terugvorderen.
U kan dit enkel voor de eerste 800 euro aan dividenden doen of met andere woorden u kan maximaal 240 euro (30% van 800 euro) terugvorderen van de fiscus.
Voor dividenden van buitenlands aandelen kan u enkel de Belgische RV terugvorderen.
bijvoorbeeld u ontvangt 100 euro dividend van een Amerikaans aandeel. Eerst betaalt u 15% RV aan de Amerikaanse staat. Er blijft dus nog 85 euro dividend over. Op deze 85 euro betaalt u vervolgens 30% RV of 25,5 euro. Deze 25,5 euro kan u terugvorderen van de Belgische fiscus via uw belastingsaangifte.
Bovenstaande voorbeelden zijn voor een Belgische broker. Buitenlandse brokers houden niet altijd automatisch de Belgische RV, dus dan kan je ze ook niet terugvorderen gezien je ze nooit betaalde in de eerste plaats.
U kan dit enkel voor de eerste 800 euro aan dividenden doen of met andere woorden u kan maximaal 240 euro (30% van 800 euro) terugvorderen van de fiscus.
Voor dividenden van buitenlands aandelen kan u enkel de Belgische RV terugvorderen.
bijvoorbeeld u ontvangt 100 euro dividend van een Amerikaans aandeel. Eerst betaalt u 15% RV aan de Amerikaanse staat. Er blijft dus nog 85 euro dividend over. Op deze 85 euro betaalt u vervolgens 30% RV of 25,5 euro. Deze 25,5 euro kan u terugvorderen van de Belgische fiscus via uw belastingsaangifte.
Bovenstaande voorbeelden zijn voor een Belgische broker. Buitenlandse brokers houden niet altijd automatisch de Belgische RV, dus dan kan je ze ook niet terugvorderen gezien je ze nooit betaalde in de eerste plaats.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Je houdt daar n.m.i. best geen rekening mee.
Beschouw het gewoon als een cadeautje achteraf om je te bedanken om te beleggen.
Het kan volgend jaar evengoed terug afgeschaft worden...
Beschouw het gewoon als een cadeautje achteraf om je te bedanken om te beleggen.
Het kan volgend jaar evengoed terug afgeschaft worden...
- WildeHilde
- Newbie

- Contacteer:
De roerende voorheffing op de dividenden die uitgekeerd worden door een openbare GVV is vanaf 1 januari 2017 gelijk aan 30%, af te houden bij de betaalbaarstelling van het dividend (behoudens bepaalde vrijstellingen) (Programmawet van 25 december 2016, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 29 december 2016).
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik bedoelde gewoon dat er sommige gvv's zoals Aedifica, Care property invest zijn waar je maar 15% moet betalen, zonder hierover teveel uit te weiden.WildeHilde schreef: ↑22 januari 2021, 18:19De roerende voorheffing op de dividenden die uitgekeerd worden door een openbare GVV is vanaf 1 januari 2017 gelijk aan 30%, af te houden bij de betaalbaarstelling van het dividend (behoudens bepaalde vrijstellingen) (Programmawet van 25 december 2016, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 29 december 2016).
Die recuperatie van de R.V. is 2 x eur 800 voor een koppel !
2x max 30% RV op 800 euro dividenden - dus max 2x 240 Euro.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het is net iets complexer voor buitenlandse aandelen omdat ik ervoor kies bij mijn broker om die in hun eigen munt te ontvangen. Dus de roerende voorheffing die ik aan de Belgische staat betaal van mijn US aandelen, is in dollar.Ernesto schreef: ↑22 januari 2021, 16:54 Stel u ontvangt 100 euro dividend bij een Belgische broker, dan betaalt u hierop meestal 30% RV of 15% bij GVV's. Er wordt dus 70 euro in uw account gestort. De resterende 30 euro kan u via uw jaarlijkse belastingaangifte terugvorderen.
Dollars kan je op je belastingsbrief niet aangeven, dus geen idee hoe ik dat zou moeten doen.
Gelukkig kom ik louter met mijn euro aandelen ook al aan het maximale bedrag dus ik moet me geen zorgen maken.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Dat klopt. Voor getrouwde koppels is dit inderdaad zo.
Is het voor wettelijk samenwonende koppels niet noodzakelijk dat de beleggingen op een gemeenschappelijke rekening gebeuren?
Stel dat je wettelijk samenwoont en een individuele beleggersrekening hebt, mag je dan ook 240 euro invullen bij je partner? Ik dacht van niet,maar heb dit nog nergens zwart op wit kunnen terugvinden.
Gewoon omrekenen naar euro's en invullen op uw belastingsbrief.
Ik krijg van mijn broker een soort fiscaal attest waar de omrekening al gebeurd is.Gewoon bijhouden als bewijs mocht er ooit iemand van de fiscus om een bewijsstuk vragen.
Ik krijg van mijn broker een soort fiscaal attest waar de omrekening al gebeurd is.Gewoon bijhouden als bewijs mocht er ooit iemand van de fiscus om een bewijsstuk vragen.
Inderdaad, gewoon omrekenen op betalingsdatum naar € via de officiële wisselkoers van de ECB.
Is dat niet in het geval van enkel wettelijk samenwonend?Ernesto schreef: ↑23 januari 2021, 12:54Dat klopt. Voor getrouwde koppels is dit inderdaad zo.
Is het voor wettelijk samenwonende koppels niet noodzakelijk dat de beleggingen op een gemeenschappelijke rekening gebeuren?
Stel dat je wettelijk samenwoont en een individuele beleggersrekening hebt, mag je dan ook 240 euro invullen bij je partner? Ik dacht van niet,maar heb dit nog nergens zwart op wit kunnen terugvinden.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Als de effectenrekening op 2 of meer namen staat, dan mag elke eigenaar de recuperatie doen volgens zijn deel.BDE86 schreef: ↑23 januari 2021, 15:52Is dat niet in het geval van enkel wettelijk samenwonend?Ernesto schreef: ↑23 januari 2021, 12:54
Dat klopt. Voor getrouwde koppels is dit inderdaad zo.
Als je dus 2 x 240 wil recupereren, dan moet je 1600 EUR butto dividenden met 30% RV ontvangen hebben op een gemeenschappelijke effectenrekening.
Gehuwd of wettelijk samenwonend of samen met broer en zus of een vriend bv. maakt niet uit volgens mij.
Wat bij een huwelijk wel mag, is bv. je persoonlijke recuperatie van 240 EUR verdelen over beide partners.