einde om tv-reclame door te spoelen !
einde om tv-reclame door te spoelen !
Als ik een T.V. programma van vier of VTM wou bekijken dan nam ik dit eerst op om later te bekijken en de reclame door te spoelen. Deze mogelijkheid zal binnenkort verdwijnen en bij Telenet reeds in September . Vaarwel vier en VTM
.De Belgische tv-sector maakt een einde aan de mogelijkheid om tv-reclame door te spoelen voor wie uitgesteld kijkt. Bij Telenet gebeurt dat eind september.
De Belgische tv-zenders en de operatoren (onder meer Telenet en Proximus) bakkeleien al lang over de vraag of reclameboodschappen mogen doorgespoeld worden. De zenders willen dat niet omdat die gewoonte hun inkomstenmodel uit advertenties ondermijnt. De distributeurs hielden lang het been stijf omdat ze zweren bij maximaal gebruiksgemak voor hun klanten.
Alle partijen zijn nu toch tot een akkoord gekomen voor het uitfaseren van het doorspoelen van reclame. Telenet begint daar eind september mee voor de grote Vlaamse zenders (VTM, VRT, Play). In een eerste fase zullen alleen digitale tv-klanten met de nieuwste decoders de verandering merken. Later in 2022 volgen de andere klanten. Ook wie kijkt via de Telenet TV app of via een tweede scherm (zoals met Chromecast) zal geen reclame meer kunnen doorspoelen.
Volgens een gezamenlijke mededeling van de Vlaamse tv-spelers DPG Media, SBS en Telenet heeft het initiatief de steun van zowel de openbare omroep VRT als van 'andere operatoren'. Ook zij 'staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie’, klinkt het.
Er worden geen namen van andere operatoren genoemd, maar voor een succesvolle implementatie is het onontbeerlijk dat Proximus aan de veranderingen meedoet. Woordvoerder Haroun Fenaux bevestigt in een reactie dat Proximus in gesprek is met de tv-zenders over de mogelijkheid om het doorspoelen van reclame in opgenomen programma's te blokkeren.
Als ‘compensatie’ voor de Telenet-klanten wordt de dienst Terugkijk TV wel gratis voor iedereen.
.De Belgische tv-sector maakt een einde aan de mogelijkheid om tv-reclame door te spoelen voor wie uitgesteld kijkt. Bij Telenet gebeurt dat eind september.
De Belgische tv-zenders en de operatoren (onder meer Telenet en Proximus) bakkeleien al lang over de vraag of reclameboodschappen mogen doorgespoeld worden. De zenders willen dat niet omdat die gewoonte hun inkomstenmodel uit advertenties ondermijnt. De distributeurs hielden lang het been stijf omdat ze zweren bij maximaal gebruiksgemak voor hun klanten.
Alle partijen zijn nu toch tot een akkoord gekomen voor het uitfaseren van het doorspoelen van reclame. Telenet begint daar eind september mee voor de grote Vlaamse zenders (VTM, VRT, Play). In een eerste fase zullen alleen digitale tv-klanten met de nieuwste decoders de verandering merken. Later in 2022 volgen de andere klanten. Ook wie kijkt via de Telenet TV app of via een tweede scherm (zoals met Chromecast) zal geen reclame meer kunnen doorspoelen.
Volgens een gezamenlijke mededeling van de Vlaamse tv-spelers DPG Media, SBS en Telenet heeft het initiatief de steun van zowel de openbare omroep VRT als van 'andere operatoren'. Ook zij 'staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie’, klinkt het.
Er worden geen namen van andere operatoren genoemd, maar voor een succesvolle implementatie is het onontbeerlijk dat Proximus aan de veranderingen meedoet. Woordvoerder Haroun Fenaux bevestigt in een reactie dat Proximus in gesprek is met de tv-zenders over de mogelijkheid om het doorspoelen van reclame in opgenomen programma's te blokkeren.
Als ‘compensatie’ voor de Telenet-klanten wordt de dienst Terugkijk TV wel gratis voor iedereen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: einde om tv-reclame door te spoelen !
Voor opnames zou er afgesproken zijn dat je eerst een reclameblock krijgt van (slechts) 1 minuut of zo. Daarna kan je wél doorspoelen.
Nu goed, los van de details, lijkt het mij niet meer dan logisch dat het hele verdienmodel toch ooit eens spaak ging lopen.
Zoals met alles: als je er niet voor betaalt, dan zal je iets anders ervoor moeten opgeven... in dit geval dus "reclame slikken".
Er zijn nochthans mensen die willen betalen om geen reclame te moeten slikken.
Maar vermoedelijk is dat aantal zo klein, dat ook dat commerciëel niet levensvatbaar is.
Tja... tegenwoordig wil men alles "gratis"... misschien moet men zich eens afvragen wat "gratis" eigenlijk inhoudt.
Nu goed, los van de details, lijkt het mij niet meer dan logisch dat het hele verdienmodel toch ooit eens spaak ging lopen.
Zoals met alles: als je er niet voor betaalt, dan zal je iets anders ervoor moeten opgeven... in dit geval dus "reclame slikken".
Er zijn nochthans mensen die willen betalen om geen reclame te moeten slikken.
Maar vermoedelijk is dat aantal zo klein, dat ook dat commerciëel niet levensvatbaar is.
Tja... tegenwoordig wil men alles "gratis"... misschien moet men zich eens afvragen wat "gratis" eigenlijk inhoudt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je op één uur 15 reclamespots ziet van telkens 1 minuut, ga je tv kijken rap beu zijn..
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Een gemiddelde opname duurt pakweg 1 uur schat ik. En daarvoor moet je 1 minuut reclame "slikken" (je gaat dan gewoon nog even rap naar het toilet of een hapje/drankje halen). (1 minuut op 1 uur = 1,66%)
Dat lijkt mij toch iets anders dan 15 minuten (15 reclamespots van 1 minuut) op één uur. (15 minuten op 1 uur = 25%)
Dus "much ado about nothing" als je het mij vraagt.
Ik heb nog een analoge TV met een analoge videorecorder. Enfin... een hard disk recorder. Zo modern ben ik wel.
Voor zo ver ik heb begrepen, knikkert Telenet analoog kijken er wel uit, maar er zou een gecomprimeerd analoog signaal overblijven. En dat zou dan nog steeds op mijn TV werken.
Om maar te zeggen: d'n deze spoelt nog wel lekker door.
Voor zo ver ik heb begrepen, knikkert Telenet analoog kijken er wel uit, maar er zou een gecomprimeerd analoog signaal overblijven. En dat zou dan nog steeds op mijn TV werken.
Om maar te zeggen: d'n deze spoelt nog wel lekker door.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Wat zijn jullie rotverwend. Zappen, vooruitspoelen, video on demand, ... Ik heb nog de tijd meegemaakt van een tv met knoppen waarvoor je moest rechtstaan om een ander kanaal te kiezen of om het geluid harder of stiller te zetten.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik ook hoor ... ik had zelfs ooit een zwart-wit TV zo groot als een A4-blad.
Edit: met "zo groot als een A4-blad bedoel ik dan het scherm oppervlak natuurlijk"... het volume van dat toestel was uiteraard veel meer dan 1 A4-blad...
Ik heb een revolutionair idee om het verplicht reclame kijken te omzeilen en dus volledig verlost te zijn van die onzin. Ik heb VTM aangeschreven om mijn ontwerp daar te mogen voor stellen maar heb spijtig genoeg nog niets van hen gehoord.
@EarthNvstr1 .. Dat geloof jezelf toch niet dat ze maar 1 minuut reclame zullen geven per uur... NO WAY
We zijn die reklame allemaal spugzat, maar het zal gewoon door ons strot geduwd worden..
Zal niks anders aan te doen zijn dan slikken..
We zijn die reklame allemaal spugzat, maar het zal gewoon door ons strot geduwd worden..
Zal niks anders aan te doen zijn dan slikken..
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Gewoon even lezen wat er van aan is, in plaats van "te veronderstellen" ...
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Als jij "een revolutionair idee om het verplicht reclame kijken te omzeilen en dus volledig verlost te zijn van die onzin" hebt, dan zou je dat hier niet even komen zeggen, denk ik. Alé, ik zou dat niet doen
Die uitleg over het verdienmodel slaat nergens op. Dat is gewoon meelopen met het gejank van een industrie die zich niet snel genoeg kan aanpassen aan een nieuwe realiteit. We kunnen namelijk al reclame doorspoelen van voor er überhaupt reclame bestond op de Vlaamse TV.EarthNvstr1 schreef: ↑16 augustus 2021, 19:18 Nu goed, los van de details, lijkt het mij niet meer dan logisch dat het hele verdienmodel toch ooit eens spaak ging lopen.
Al sinds de uitvinding van de videorecorder konden we delen van een programma en reclame doorspoelen. De apparaten bestonden al voordat de eerste commerciële zender in ons land van start ging. In hun verdienmodel hadden ze dus al rekening moeten houden met het feit dat mensen uitgesteld gingen kijken en reclame doorspoelen.
Tot de laatste jaren is er ook nooit een probleem van gemaakt. Maar nu hebben ze de boot volledig gemist en voelen de zenders zich bedreigd door de massale opkomst van streamingdiensten waardoor de reclame-inkomsten afnemen. En in België is de oplossing dan de klok 35-40 jaar terugdraaien en geen reclame doorspoelen. Echte innovatie… daar doen we niet aan mee.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Het is omdat die "massale opkomst van streamingdiensten" nu ook massaal reclame kijken verplichten, dat het nu eindelijk hopelijk terug genormaliseerd zal kunnen worden n.m.i.
EarthNvstr1 schreef: ↑16 augustus 2021, 22:19Gewoon even lezen wat er van aan is, in plaats van "te veronderstellen" ...
Voor zolang deze regeling in stand blijft
Het komt erop neer dat u vanaf dan de reclameblokken van geen enkele VTM- en Play-zender nog zult kunnen doorspoelen als u uitgesteld kijkt met terugkijk-tv. Wel zult u de programma’s zelf kunnen doorspoelen – tot aan het volgende reclameblok, dus. Dat is nieuw, ook voor de VTM-zenders: die programma’s kunt u nu helemáál niet doorspoelen. In dat opzicht verhoogt uw kijkcomfort enigszins, maar de bottom line is wel: u zult altijd en overal naar de reclame moeten kijken.
Als u programma’s opneemt, ligt de zaak anders. Dan kunt u de reclameblokken wel nog doorspoelen. Dat is een kwestie van psychologie: men gaat ervan uit dat mensen het niet zouden pikken dat een programma dat ze ‘zelf’ opnemen, niet kan worden doorgespoeld. Maar: u krijgt voortaan vóór het begin van elk opgenomen programma een reclameblokje van één minuut te zien, dat u niet kunt doorspoelen. Hetzelfde principe als bij internetvideo, dus. Dat zijn veel mensen intussen gewend, is de redenering, dat pikken ze wél.
Laatst gewijzigd door ludo op 16 augustus 2021, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.