Registratiekosten stijgen
TIP
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
Registratiekosten stijgen
Corrigeer me als ik fout ben...
Koppel A en B willen een eerste woning kopen. Doordat de registratierechten voor hen van 6% naar 3% verminderen, kunnen ze een 3% duurdere woning kopen.
- > woningen worden duurder, misschien geen volledige 3% maar toch.
Investeerder C wil een woning kopen om te verhuren. De registratierechten stijgen voor haar of hem met 2% (van 10 naar 12) op de al duurdere woning. Totale aankoopprijs wordt dus 5%? hoger voor C. Omdat investeerder C minimaal x% rendement op zijn/haar centjes wil, moet die huurprijs dus ook met 5%? omhoog.
Huurder D die iets zoekt om te huren zal nu een hogere huurprijs moeten betalen zodat hij/zij minder kan sparen voor een eigen woning.
Het kan natuurlijk ook zijn dat minder interesse van investeerders de prijsdruk van kopers enige woning compenseert en dat woningprijzen dezelfde blijven. Blijft natuurlijk die 2% hogere kostprijs voor de investeerder zodat huurprijs met hetzelfde zal stijgen.
Koppel A en B willen een eerste woning kopen. Doordat de registratierechten voor hen van 6% naar 3% verminderen, kunnen ze een 3% duurdere woning kopen.
Investeerder C wil een woning kopen om te verhuren. De registratierechten stijgen voor haar of hem met 2% (van 10 naar 12) op de al duurdere woning. Totale aankoopprijs wordt dus 5%? hoger voor C. Omdat investeerder C minimaal x% rendement op zijn/haar centjes wil, moet die huurprijs dus ook met 5%? omhoog.
Huurder D die iets zoekt om te huren zal nu een hogere huurprijs moeten betalen zodat hij/zij minder kan sparen voor een eigen woning.
Het kan natuurlijk ook zijn dat minder interesse van investeerders de prijsdruk van kopers enige woning compenseert en dat woningprijzen dezelfde blijven. Blijft natuurlijk die 2% hogere kostprijs voor de investeerder zodat huurprijs met hetzelfde zal stijgen.
Re: Registratiekosten stijgen
+10
Om niet te vergeten dat er sprake is om een ander belasting/heffing tarief op private verhuur inkomsten te doen....
Om niet te vergeten dat er sprake is om een ander belasting/heffing tarief op private verhuur inkomsten te doen....
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zou dat er echt komen? België werd reeds veroordeeld dat ze huurinkomsten van binnenlands en buitenlands vastgoed anders belasten. Toen was het moment om er iets aan te doen. Toen hebben ze beslist het buitenlands vastgoed hetzelfde te belasten als het binnenlands. Mij lijken ze daar voorlopig niet meer aan te gaan raken. Dit zou heel bizar zijn en er is al zo'n krapte op de huurmarkt. Van 10 naar 12 procent registratierechten zorgt alweer voor een extra kost en het verschil tussen eerste aankoop en tweede zit al hoog. Daarnaast gaan ze het belastingsvoordeel van de tweede woning eruit gooien.
Mij lijkt het dat ze op de belastingen op huurinkomsten nu even niet meer gaan raken.
Het doorschuiven van de fiscaliteit zal weinig invloed hebben op de krapte en schaarste aan betaalbare woningen in (vooral) betere buurten; de verlaging van de registratierechten, afschaffing van de vlaamse woonbonus, binnenkort wellicht afschaffing van de federale woonbonus op 2de verblijf, verplichting om verhuurpanden te moderniseren, verhoging registratie op 2de verblijf/investeringspanden... het zijn slechts verschuivingen in het fiscaal stelsel met geen impact op het aanbod... het is de huurder die de rekening zal betalen (uiteindelijk).
Banken zullen andere lening formules moeten gaan bedenken, of stappen we over op een vorm van leasing, ...?
In de marge twee bedenkingen:
Banken zullen andere lening formules moeten gaan bedenken, of stappen we over op een vorm van leasing, ...?
In de marge twee bedenkingen:
- het principe van eigendom is gebaseerd op middeleeuwse landbouwrechten, en zal in de toekomst onder druk komen te staan onder invloed van de digitalisering en de milieuproblematiek (shift naar taks op ecologische voetafdruk?)
- zolang er krapte is op de woningmarkt is vastgoed de betere belegging
Lijkt me perfect sociaal verdedigbaar: een eerste woning is een basisbehoefte, een 2e (of 3e of 4e of ...) woning is een luxe. Ongeacht of die bijkomende woning wordt verhuurd of als buitenverblijf dient.Roger_de_klusman schreef: ↑28 september 2021, 01:11 Corrigeer me als ik fout ben...
Investeerder C wil een woning kopen om te verhuren. De registratierechten stijgen voor haar of hem met 2% (van 10 naar 12) op de al duurdere woning.
In hoeveel woningen kan u wonen.Roger_de_klusman schreef: ↑28 september 2021, 01:11 Corrigeer me als ik fout ben...
Meer dan een is gewoon luxe om minder begoeden legaal kaal te plukken.
Na de Vlaamse registratie de federale huurprijs belasting?
Estate Guru believer.
-
- VIP member
- Contacteer:
Naïevelingen… als ze natuurlijke personen beginnen extra te belasten op verhuur in de personenbelasting, ga je gewoon een verschuiving zien naar de vennootschapsbelasting… Alle kosten inbrengen dan woot woot

Niet alle kosten zijn voor 100% aftrekbaar.Sebastiaan1985 schreef: ↑28 september 2021, 18:38 Naïevelingen… als ze natuurlijke personen beginnen extra te belasten op verhuur in de personenbelasting, ga je gewoon een verschuiving zien naar de vennootschapsbelasting… Alle kosten inbrengen dan woot woot![]()
![]()
![]()
Via vennootschap zijn alle inkomsten dan ook als beroepskosten belast.
Je zal een boekhouding moeten voeren, sociale lasten betalen, jaarekening neerleggen.. enz. enz.
Denk je nu echt dat elke particulier een vennotschap daarvoor gaat oprichten als hij private huurinkomsten heeft???