Oneens over datum verlijden akte
TIP
Oneens over datum verlijden akte
Beste,
Mijn vriendin en ik zoeken al een tijdje naar onze eerste woning. Nu brachten wij vorige week een bod uit dat werd aanvaard door de verkopers. Aankoopbelofte werd schriftelijk door beide partijen ondertekend. Hierin wordt vermeldt dat de gewenste afhandeltermijn 4 maanden bedraagt na ondertekenen van de compromis. De compromis dient nog te worden opgemaakt en te worden ondertekend.
Echter krijgen we nu te horen van de makelaar dat de verkopers reeds iets anders kochten en het verlijden van de akte willen laten plaatsvinden binnen 6 weken (midden november). Wij zitten echter nog met de opzegtermijn van onze twee huurwoningen (wonen apart), zijnde 3 maanden. Daarnaast hadden we toch gehoopt om de periode van 4 maanden te kunnen benutten en de verhuis goed te kunnen voorbereiden.
Wat als beide partijen het niet eens raken over de datum van verlijden akte? Kunnen wij beroep doen op deze 4 maanden gezien de verkopers hiermee akkoord gingen in de aankoopbelofte/bod? Kan verkoper zich zomaar terugtrekken uit de verkoop?
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Mvg,
J.
Mijn vriendin en ik zoeken al een tijdje naar onze eerste woning. Nu brachten wij vorige week een bod uit dat werd aanvaard door de verkopers. Aankoopbelofte werd schriftelijk door beide partijen ondertekend. Hierin wordt vermeldt dat de gewenste afhandeltermijn 4 maanden bedraagt na ondertekenen van de compromis. De compromis dient nog te worden opgemaakt en te worden ondertekend.
Echter krijgen we nu te horen van de makelaar dat de verkopers reeds iets anders kochten en het verlijden van de akte willen laten plaatsvinden binnen 6 weken (midden november). Wij zitten echter nog met de opzegtermijn van onze twee huurwoningen (wonen apart), zijnde 3 maanden. Daarnaast hadden we toch gehoopt om de periode van 4 maanden te kunnen benutten en de verhuis goed te kunnen voorbereiden.
Wat als beide partijen het niet eens raken over de datum van verlijden akte? Kunnen wij beroep doen op deze 4 maanden gezien de verkopers hiermee akkoord gingen in de aankoopbelofte/bod? Kan verkoper zich zomaar terugtrekken uit de verkoop?
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Mvg,
J.
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Oneens over datum verlijden akte
Het is geen "gewenste" afhandeling maar een verplichte afhandeling binnen 4 maanden anders riskeer je een boete.
verder was de verkoop al bindend op het moment dat ze het bod aanvaarden dus daar is niet meer onderuit te komen.
Als ik u was zou ik uw situatie duidelijk maken naar de verkopers en laten weten dat 6 weken veel te snel is voor u en proberen een oplossing te vinden tussen elkaar. Als ze blijven drukken op de 6 weken geef je maar te weten dat je morgen voor 3 maanden op vakantie gaat of laat je de makelaar ze vertellen dat je hypotheek aanvraag extreeeeem ingewikkeld is en het waarschijnlijk 3 maanden duurt voor het in orde is.
Ik zou proberen iedereen te vriend houden, maar als ze het hard spelen....
verder was de verkoop al bindend op het moment dat ze het bod aanvaarden dus daar is niet meer onderuit te komen.
Als ik u was zou ik uw situatie duidelijk maken naar de verkopers en laten weten dat 6 weken veel te snel is voor u en proberen een oplossing te vinden tussen elkaar. Als ze blijven drukken op de 6 weken geef je maar te weten dat je morgen voor 3 maanden op vakantie gaat of laat je de makelaar ze vertellen dat je hypotheek aanvraag extreeeeem ingewikkeld is en het waarschijnlijk 3 maanden duurt voor het in orde is.
Ik zou proberen iedereen te vriend houden, maar als ze het hard spelen....
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heeft dit alles te maken met de wijzigingen in de registratierechten? Zowel langs de kant van de koper als de kant van verkoper?
Maar zoals gezegd, jullie moeten beiden akkoord gaan met de datum. Zeg dat dit veel te vroeg is (en 6 weken is dat ook
).
Redenen genoeg dat denkbaar zijn: je plant een feest en op de uitnodiging staat het huidig adres, je hebt meer tijd nodig om al die adres wijzigingen door te voeren, je gaat met vakantie voor 3 maand, je hebt een logé die lange tijd blijft die je niet in een verhuis wil jagen, je kat heeft moeite met afscheid te nemen van de woonst,...
Heb je overigens een andere notaris als de koper? Want dan je op zich via hen alles "vertragen".
Maar zoals gezegd, jullie moeten beiden akkoord gaan met de datum. Zeg dat dit veel te vroeg is (en 6 weken is dat ook

Redenen genoeg dat denkbaar zijn: je plant een feest en op de uitnodiging staat het huidig adres, je hebt meer tijd nodig om al die adres wijzigingen door te voeren, je gaat met vakantie voor 3 maand, je hebt een logé die lange tijd blijft die je niet in een verhuis wil jagen, je kat heeft moeite met afscheid te nemen van de woonst,...
Heb je overigens een andere notaris als de koper? Want dan je op zich via hen alles "vertragen".
-
- Verbannen Gebruiker
Waarom zelf allerlei redenen gaan verzinnen omdat de verkopende partij van gedachte is veranderd?
Er is maar één reden van toepassing die er toe doet:
Als koper heb je hier dus alle troeven in handen. Uitvluchten zijn dus niet nodig.
Er is maar één reden van toepassing die er toe doet:
Zoals reeds aangehaald kan je hen, zover het voor jezelf zo uitkomt, deels tegemoet komen. Als je er zelf geen problemen mee ondervindt. Zo niet, en als de andere partij moeilijk wil doen, is het gewoon de oorspronkelijk overeenkomst waar aan beide partijen zich te houden hebben.Kunnen wij beroep doen op deze 4 maanden gezien de verkopers hiermee akkoord gingen in de aankoopbelofte/bod?
Als koper heb je hier dus alle troeven in handen. Uitvluchten zijn dus niet nodig.
Het is Uw notaris die een datum voorsteld aan beide partijen.
Die heeft redenen genoeg om de akte tot uiterste datum uit te stellen, opvraging dokumenten... Hypotheek Lening van de bank enz; enz.
Dus laat je notaris weten dat je de akte wil uitstellen tot de uiterste datum .
Simpel as that.
Die heeft redenen genoeg om de akte tot uiterste datum uit te stellen, opvraging dokumenten... Hypotheek Lening van de bank enz; enz.
Dus laat je notaris weten dat je de akte wil uitstellen tot de uiterste datum .
Simpel as that.
-
- Verbannen Gebruiker
En als ze het in tussentijd half slopen wat dan ?David_DeWa schreef: ↑1 oktober 2021, 15:59
Samengevat, de koper bepaalt in dit geval de datum en niet de verkoper.![]()
Estate Guru believer.
Uurtje of vlak voor dat je de akte gaat tekenen bezichtig je het pand en om de meterstanden op te nemen.platin schreef: ↑1 oktober 2021, 16:17En als ze het in tussentijd half slopen wat dan ?David_DeWa schreef: ↑1 oktober 2021, 15:59
Samengevat, de koper bepaalt in dit geval de datum en niet de verkoper.![]()
Dan vertrek je beide naar de notaris.
Is het niet bezemschoon, of in de toestand op moment van het compromise dan teken je niet, en accepteer je ook de sleutels niet.en hebben zij ook géén geld... Fotos van de makelaar op de website kunnen als bewijs dienen..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"gewenst", dus niet sluitend, en bovendien is er ook nog wetgeving.jalap0101 schreef: ↑1 oktober 2021, 11:40 Mijn vriendin en ik zoeken al een tijdje naar onze eerste woning. Nu brachten wij vorige week een bod uit dat werd aanvaard door de verkopers. Aankoopbelofte werd schriftelijk door beide partijen ondertekend. Hierin wordt vermeldt dat de gewenste afhandeltermijn 4 maanden bedraagt na ondertekenen van de compromis. De compromis dient nog te worden opgemaakt en te worden ondertekend.
Ik denk dat notarissen streven naar 3 maanden.
Als één van de partijen sneller of trager wil, dan *kan* de notaris daar rekening mee houden. Je geeft dit dus best door een jouw notaris.
De compromis wordt normaal gezien behandeld door de notaris van de verkoper.
De akte wordt normaal gezien behandeld door de notaris van de koper.
Weet je ook waarom ?
Willen ze een overbruggingskrediet vermijden of speelt er iets anders ?
Vandaar dat notarissen meestal streven naar 3 maanden, denk ik.
4 maanden "eisen" zal je wellicht niet kunnen. Maar geef gewoon door aan je notaris dat het voor jou "zo traag mogelijk" mag.
Jullie hebben het daar niet eens over te raken volgens mij. De notarissen regelen dat.
Nee.
Je kan wel redelijkheid verwachten van de verkoper. Wees zelf ook redelijk.
Als je weet waarom de verkoper snel de akte wil verlijden, dan kan je daar eventueel een "deal" rond maken.
Zomaar niet, nee.
Als de verkoop niet door gaat door toedoen van de verkoper, dan kan jij een schade vergoeding vragen.
Omgekeerd hetzelfde natuurlijk.
Je kan beter de tijd van je notaris gebruiken, die is ook gratis

-
- Verbannen Gebruiker
Verstandige kopers en verkopers handelen normaal gezien steeds met elk hun eigen notaris.EarthNvstr1 schreef: ↑1 oktober 2021, 18:41 De compromis wordt normaal gezien behandeld door de notaris van de verkoper.
De akte wordt normaal gezien behandeld door de notaris van de koper.