De crash van 2022
TIP
Re: De crash van 2022
In de US zitten ze met een Shiller price/earnings van rond de 40, kan ook al tellen.
-
- Full Member
- Contacteer:
In Europa blijven de waarderingen dan weer eerder laag. Als we de bladzijde van de pandemie kunnen omdraaien en de economie versnelt weer, lijkt me er nog redelijk wat opwaarts potentieel te zijn.
We gaan een keer kijken hoelang die overdreven beleggingsdraadjes overeind blijven na de eerste grote correctie, het feit dat ze als paddenstoelen uit de grond rijzen is een eerste signaal
Dat zijn veelal praatjes elk jaar kan er potentiële crash zijn.
Elke crash houdt ook potentieel in om aandelen aan lage waardes te kopen.
Ik denk dat 2022 uitstekend jaar zal zijn voor beleggers.
Altijd die negativiteit in alles is voor niks nodig.
Elke crash houdt ook potentieel in om aandelen aan lage waardes te kopen.
Ik denk dat 2022 uitstekend jaar zal zijn voor beleggers.
Altijd die negativiteit in alles is voor niks nodig.
Crashje komt zo, eventjes geduld nog want het CRASHJE komt zo

- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ben jij een bot? Telkens de markt een procent of twee zakt, ben je er weer met deze weinig zeggende boodschap. Nuja. Op een keer zal je wel eens gelijk hebben.
Zegt diegene waarvan zijn avatar letterlijk een applesien istroglodytes schreef: ↑14 januari 2022, 14:32 Ben jij een bot? Telkens de markt een procent of twee zakt, ben je er weer met deze weinig zeggende boodschap. Nuja. Op een keer zal je wel eens gelijk hebben.

Hebben we eigenlijk afgesproken hoeveel het moet crashen, en hoe lang het moet duren?
Anders zeggen we gewoon nu dat we de crash van 2022 gehad hebben, dan is de discussie gedaan.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik wou de naam van deze schitterende vrucht redden van deze hopeloze onheilsprofeet.
De PE staat dan weer op 26,5. Ongelooflijk hoe de earnings de laatste jaren groeien. Misschien is in dat geval een shiller PE van 40 nog wel te rechtvaardigen. Vraag is natuurlijk of dit zal blijven duren.
En zoals al gezegd Ex-US staat veel lager gewaardeerd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
er wordt dan ook nooit zoveel geld in het systeem gepompt als ooit te voren
Nog wat statistieken: toen ik begon met beleggen eind mei 2015 had de S&P500 een PE van 22, nu staat deze op 26,6. Van eind mei 2015 tot nu is de S&P500 met 151% gestegen (dividenden geherinvesteerd) terwijl de PE maar met 20% gestegen is. Je zou bijna gaan denken dat de S&P500 helemaal niet zo duur gewaardeerd staat en nog makkelijk kan verdubbelen tegen 2030
Hiervoor is een CAGR van 8% nodig. Sinds mei 2015 was de CAGR 15%.

market cap van de ondernemingen die deel uitmaken van de s&p500 , ging van 2016 tot nu, van 17 trillion us dollar naar 40 trillion us dollar. Enkel in 2021 , 10 trillion us dollar was "added" in market cap. (het crashende jaar) 2020 was nog goed , voor een extra 5 Trillion dollar. (volgens ycharts)
(in 2009 stond de totale market cap van de sp500, op 9 Trillion us dollar)
Volgens mij kan dit toch niet blijven duren.
3/4 te hoog dus?ChrisHuys schreef: ↑15 januari 2022, 19:38 market cap van de ondernemingen die deel uitmaken van de s&p500 , ging van 2016 tot nu, van 17 trillion us dollar naar 40 trillion us dollar. Enkel in 2021 , 10 trillion us dollar was "added" in market cap. (het crashende jaar) 2020 was nog goed , voor een extra 5 Trillion dollar. (volgens ycharts)
Een brede index zoals de S&P 500 kan op om het even welke periode van 7 a 8 jaar verdubbelen in waarde, ongeacht wat de waardering is in het begin van deze periode. Sterker nog: Die periode kan perfect 1 of 2 crashes onderweg bevatten en toch nog op het dubbele eindigen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."