Overzicht belastingen Degiro
TIP
Overzicht belastingen Degiro
Ik heb dit forum doorzocht naar info over de regeling omtrent roerende voorheffing en belastingen bi DeGiro.
Ik vond heel wat tegenstrijdige info. De ene zei RV wordt voor Belgische dividenden wel afgehouden... de ander zei dat Degiro die niet afhoudt. Ik zette mijn zoektocht dan verder op het internet en vond volgend interessant artikel:
https://www.debelgischebelegger.be/bela ... %AC%20800.
Samenvattend op basis van wat ik eruit begrepen heb:
Taksen
DeGiro houdt de beurstaks in, dit is oké
Wat betreft de meerwaardetaks op de verkoop van een fonds of ETF, ik dacht dat DeGiro deze niet afhield.
Belgische dividenden
DeGiro houdt wel RV af op Belgische dividenden. Je hoeft deze dus niet in te geven op je belastingsfiches... je kan ze wel ingeven om je vrijstelling te bekomen (en dus terug te krijgen van de Fiscus).
buitenlandse dividenden
deze moet je wel aangeven, tenzij je onder je €800 zit, dan geef je ze niet aan wat je hebt een vrijstelling.
Fonden/ETF's
Hier geldt geen vrijstelling voor. Deze moet je aangeven in je belastingsfiche en worden door Degiro niet afgehouden.
Dergelijke overzicht (inclusief het artikel) is misschien handig voor nieuwelingen.
Mocht dit al ergens eens gepost zijn dan mag dit verwijderd worden.
Ik vond heel wat tegenstrijdige info. De ene zei RV wordt voor Belgische dividenden wel afgehouden... de ander zei dat Degiro die niet afhoudt. Ik zette mijn zoektocht dan verder op het internet en vond volgend interessant artikel:
https://www.debelgischebelegger.be/bela ... %AC%20800.
Samenvattend op basis van wat ik eruit begrepen heb:
Taksen
DeGiro houdt de beurstaks in, dit is oké
Wat betreft de meerwaardetaks op de verkoop van een fonds of ETF, ik dacht dat DeGiro deze niet afhield.
Belgische dividenden
DeGiro houdt wel RV af op Belgische dividenden. Je hoeft deze dus niet in te geven op je belastingsfiches... je kan ze wel ingeven om je vrijstelling te bekomen (en dus terug te krijgen van de Fiscus).
buitenlandse dividenden
deze moet je wel aangeven, tenzij je onder je €800 zit, dan geef je ze niet aan wat je hebt een vrijstelling.
Fonden/ETF's
Hier geldt geen vrijstelling voor. Deze moet je aangeven in je belastingsfiche en worden door Degiro niet afgehouden.
Dergelijke overzicht (inclusief het artikel) is misschien handig voor nieuwelingen.
Mocht dit al ergens eens gepost zijn dan mag dit verwijderd worden.
Re: Overzicht belastingen Degiro
Wel even nakijken bij de instellingen want je kan dit uitschakelen
Niet door DeGiro want het is ingehouden bronbelasting. Maar als Belg is er voor Belgische aandelen bovenop de bronbelasting uiteraard niet nog eens RV verschuldigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hier gaat het dan over RV op dividenden veronderstel ik.
Enig idee of er hierin een verschil is tussen Belgische en niet-Belgische fondsen ? (domicilie)
In het algemeen zou ik er ook bij vermelden dat het met een regulier account nog wat complexer is.
De vrijstelling op RV voor dividend enkel voor aandelen en niet voor fondsen en ETFs, los van domicilie . Met een regulier account is het inderdaad complexer.EarthNvstr1 schreef: ↑14 februari 2022, 18:49Hier gaat het dan over RV op dividenden veronderstel ik.
Enig idee of er hierin een verschil is tussen Belgische en niet-Belgische fondsen ? (domicilie)
In het algemeen zou ik er ook bij vermelden dat het met een regulier account nog wat complexer is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja inderdaad. Ik dacht dus dat je bij Dividend etfs of fondsen zelf moet gaan rekenen hoeveel je moet betalen aan de belasting omdat Degiro daar de RV niet van afhoudt. En de Belgische overheid geeft ook geen vrijstelling op dividenden verkregen van etf of fondsEarthNvstr1 schreef: ↑14 februari 2022, 22:34Ja, maar het gaat hier toch over hoe Degiro de Belgische belastingen behandelt, dacht ik, of zie ik dat verkeerd ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Die vraag werd al zo dikwijls gesteld kan de Giro hier zelf niet op antwoorden?
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
(het gaat hier over dividend uitkering door een fonds als ik het goed voorheb)
Je bedoelt gedomicilieerd ?
Voor zover ik het begrijp houdt het fonds de bronbelasting af, volgens de staat waar het gedomicilieerd is.
Hoe dat zit met dubbelbelastingverdragen, vraag ik mij nog af ...
Ik vermoed dat de recuperatie van bronbelasting gedaan wordt door de broker, vermits ik mij niet kan voorstellen dat het fonds van elk aandeel weet welk dubbelbelastingverdrag ze moeten toepassen.
Als zij Belgische klanten hebben zouden ze dat toch mogen weten? Indien niet zou ik er zeker wegblijven.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.