Geld aan het werk zetten
Re: Geld aan het werk zetten
Met die nuance dat je van die dividenden/intresten, op de beperkte aftrek tot 800€ na, onmiddellijk al 30% verliest aan RV. Wat niet het geval is bij kapitaliserende aandelenfondsen/ETF's: hun koers stijgt bij interne ontvangsten gewoon nog wat meer. Je kunt daarvan even goed ook op ieder moment een schijfje verkopen wanneer je cash nodig zou hebben.annetje schreef: ↑6 juni 2022, 14:59 Als je zoals Yaris voor fondsen/ETF's kiest die de dividenden accumuleren, dan heb je geen extra inkomsten. Je kan alleen hopen dat je belegd kapitaal stijgt. Maar dan ben je alleen afhankelijk van de beurskoersen, en die kan je niet sturen.
Sommige obligaties beginnen terug interessant te worden, en die keren wel nog x-jaar een coupon uit.
Of je kan kiezen voor dividendaandelen, denk bv. aan de Zeezoutjes.
Bij deze laatste ben je minder afhankelijk van beurskoersen, omdat je in de meeste gevallen (tenzij er zich een uitzonderlijke situatie voordoet zoals corona) wel verzekerd van een (stijgend) dividend.
En dan is het aan jou : ga ik hier van leven, of opnieuw investeren ?
Persoonlijk vind ik effecten die uitkeren of uitbetalen net wat teveel sponsoring voor de staat. Dat derde deel houd ik dan liever zelf op zak
Dividenden laten uitbetalen om ze daarna, na de handgift van 30%, opnieuw te investeren, is me ook een te hoge prijs om dat geld gewoon even te zien passeren. En dat deze 30% niet nog verder opgetrokken kan worden lijkt me ook niet ondenkbaar.
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Agree. En die 800€ is zelfs niet van toepassing op fondsen/ETF's.Boompie schreef: ↑6 juni 2022, 16:14 Met die nuance dat je van die dividenden/intresten, op de beperkte aftrek tot 800€ na, onmiddellijk al 30% verliest aan RV. Wat niet het geval is bij kapitaliserende aandelenfondsen/ETF's: hun koers stijgt bij interne ontvangsten gewoon nog wat meer. Je kunt daarvan even goed ook op ieder moment een schijfje verkopen wanneer je cash nodig zou hebben.
Inderdaad! Ik had het over de obligaties en aandelen waarop ik reageerde, maar heb dat niet duidelijk aangegeven.
Dat deze aftrek niet geldt voor fondsen en ETF's is zeker niet onbelangrijk!
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
"Wat als" vraagje...
Als nu iedereen altijd fondsen koopt, en niemand nog individuele aandelen, wat gaan die fondsen dan doen? Stabiel blijven?
Kopen zij dan alleen nog die individuele aandelen? Of hoe moeten die dan balanceren?
Ik denk dat we dus blij moeten zijn dat er beleggers individuele aandelen kopen vr dividend, koerswinst,...
Niet?
Als nu iedereen altijd fondsen koopt, en niemand nog individuele aandelen, wat gaan die fondsen dan doen? Stabiel blijven?
Kopen zij dan alleen nog die individuele aandelen? Of hoe moeten die dan balanceren?
Ik denk dat we dus blij moeten zijn dat er beleggers individuele aandelen kopen vr dividend, koerswinst,...
Niet?
Er zullen altijd beleggers zijn die denken dat ze het beter weten dan het gemiddelde.
Bij elke transactie is er iemand die gelijk heeft, en iemand die het fout heeft. Dikwijls is minstens een van de partijen een professionele belegger met een heel team van analisten computers achter hen.
Bij elke transactie is er iemand die gelijk heeft, en iemand die het fout heeft. Dikwijls is minstens een van de partijen een professionele belegger met een heel team van analisten computers achter hen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
En de taksen op dividenden zijn natuurlijk (gelukkig?) ook niet in elk land en onder elke conditie zo hoog 
Deze kan ik niet volgen? Transacties tussen mensen levert over het algemeen net een voordeel op voor zowel koper als verkoper. Niet altijd, dat klopt. Maar zowel koper als verkoper kunnen beide een goede zaak doen bij een transactie.
(Is toch net het hele idee achter de handel)
De ene verkoopt zijn aandeel om zijn winst te verzilveren en de andere koopt het om er winst mee te maken. Beiden zijn tevreden.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Niet noodzakelijk. Meneer A koopt aandelen omdat hij jong is en op lange termijn wilt investeren. Mevrouw B verkoopt aandelen omdat ze met pensioen gaat en een studio op Tenerife wilt kopen. Niemand heeft het fout.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Klopt, ik heb ook al aandelen verkocht waarvan ik quasi zeker wist dat ze gingen stijgen, om met dat geld aandelen te kopen die nog meer zouden stijgen
Zowel koper als verkoper waren tevreden mensen ^^

Zowel koper als verkoper waren tevreden mensen ^^
B7 bedoelt dat actief beleggen een zero-sum game is tegenover de prestatie van de markt als geheel (na kosten zelfs negative sum game). Als iemand de markt outperformt moet iemand anders underperformen.