Tweede pijler op te starten na 55 jaar.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Tweede pijler op te starten na 55 jaar.
Heeft iemand er een idee van welk bedrag nog kan worden opgebouwd als iemand start zijn tweede pijler op te bouwen na zijn 55ste verjaardag ?
Welke formules geven het meeste rendement ?
Kan iemand van die leeftijd best nog iets forceren op het gebied van onroerend goed vergaren, sparen of beleggen.
Maar waar of in wat ?
Welke formules bieden bv. een hogere inleg zeker 5 procent per jaar ? Mij onbekend , maar misschien weet iemand van jullie het ?
Kan iemand van die leeftijd best nog iets forceren op het gebied van onroerend goed vergaren, sparen of beleggen.
Maar waar of in wat ?
Welke formules bieden bv. een hogere inleg zeker 5 procent per jaar ? Mij onbekend , maar misschien weet iemand van jullie het ?
Re: Tweede pijler op te starten na 55 jaar.
De tweede pijler is de groepsverzekering/IPT/VAPZ/VAPW en start je via je werkgever of zelf als zelfstandige of werknemer. Bekijk de voorwaarden van het aanbod. Buiten VAPZ en VAPW heb je geen keuze en neem je deel aan de groepsverzekering via de minimum bijdrage en formule in dat contract.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
55 is het nieuwe 30.Perineum schreef: ↑19 juli 2022, 12:17 Heeft iemand er een idee van welk bedrag nog kan worden opgebouwd als iemand start zijn tweede pijler op te bouwen na zijn 55ste verjaardag ?
Maar waar of in wat ?
Je bent nog jong.
Hoe zouden jullie het aanpakken dan ?
Dat ik nog vanalles kan doen, weet ik ook wel. Maar wat heeft nog zin of leidt nog naar een mooi rendement ?
Dat ik nog vanalles kan doen, weet ik ook wel. Maar wat heeft nog zin of leidt nog naar een mooi rendement ?
Ik denk ergens dat je nog een spurt gaat inzetten maar dat je al te dicht bij de aankomst bent.
Uiteraard heeft elke inspanning nog zin maar het voordeel gaat beperkt zijn.
Ik zou niet direct weten welke formule de komende jaren
het meest gaat opleveren. Niemand kan de toekomst voorspellen.
Uiteraard heeft elke inspanning nog zin maar het voordeel gaat beperkt zijn.
Ik zou niet direct weten welke formule de komende jaren
het meest gaat opleveren. Niemand kan de toekomst voorspellen.
3 dingen:
1. Zorg ervoor dat je een behoorlijk inkomen hebt.
2. Leef zuinig zodat je elke maand wat opzij kunt zetten.
3. Het deel dat je opzij zet steek je in een breed gediversifieerde lage kosten indexfonds, ongeacht wat de economische situatie is.
Als je je daar aan houdt, is de kans reëel dat je nog voor je pensioen over een indrukwekkende portefeuille zult beschikken. Als je vanaf dat moment niet meer dan 4% per jaar van je portefeuille opsoepeert, bestaat de kans dat je je geld zelfs nooit meer opkrijgt. In dat geval zal die taak aan je erfgenamen overgedragen worden.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Het is nooit te laat.
Bekijk maar eens 2 extreme senario's:
- Je wordt 110 jaar. In dat geval heb je dus nog een enorme startbaan voor je.
- Je sterft over 6 maanden. Wel, in dat geval neem je ook geen enkel risico. Sterker nog, als de beurzen crashen zullen je erfgenamen minder belastingen moeten betalen. Vervolgens kunnen zij de belegging ook weer 25 jaar of veel langer aanhouden.
Bekijk maar eens 2 extreme senario's:
- Je wordt 110 jaar. In dat geval heb je dus nog een enorme startbaan voor je.
- Je sterft over 6 maanden. Wel, in dat geval neem je ook geen enkel risico. Sterker nog, als de beurzen crashen zullen je erfgenamen minder belastingen moeten betalen. Vervolgens kunnen zij de belegging ook weer 25 jaar of veel langer aanhouden.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Als je na je 55 jaar begint met pensioensparen of langetermijnsparen dan is de fiscaliteit iets anders dan gewoonlijk.Perineum schreef: ↑19 juli 2022, 12:17 Heeft iemand er een idee van welk bedrag nog kan worden opgebouwd als iemand start zijn tweede pijler op te bouwen na zijn 55ste verjaardag ?
Maar waar of in wat ?
De eindebelasting valt dan niet op 60 jaar maar op de 10de verjaardag van je contract
Pensioensparen kan je maar doen tot het jaar waarin je 64 jaar wordt. Fiscale winst (22%/aantal jaren tussen storting en einde contract)
Langetermijnsparen kan je doen zolang je contract loopt. Maar je moet 2% taks betalen bij het aankopen en de eindbelasting is 10%. En het bedrag dat je kunt aftrekken hangt af van je belastbaar inkomen. Na het pensioen zou dat wel eens kunnen tegenvallen. Fiscale winst (18%/aantal jaren tussen storting en einde contract).
In beide gevallen moet tussen begin van het contract en opvraging van het geld minimum 10 jaren liggen. Anders moet je 33% betalen.
Als je nu 56 jaar bent dan kun je 8x 990€ sparen via pensioensparen dat is ongeveer 8000 €.
Dan kun je 10x2000€ sparen via het langetermijnsparen dat is ongeveer 20.000 €.
Je kunt natuurlijk beleggen op de beurs, aandelenfondsen kopen of vastgoed kopen. Afhankelijk van wat je kiest heb je een ander rendement. Maar is er geen gegarandeerd rendement en de koersen kunnen ook plots dalen (en daarna weer fors stijgen). Over de lange termijn (meer dan 10 jaar) doen die beleggingen het beter dan beleggingen met een gegarandeerd rendement.
Als je een gegarandeerd rendement wil dat kun je opteren voor een spaarboekje, maar dat brengt hoogstens 0,6% op. Je kunt ook een termijnrekening kiezen en het beste aanbod is 2% (min 30% roerende voorheffing) voor 10 jaar bij één of andere obscure bank.
Mooie en heldere uitleg van de situatie zoals ze op vandaag grosso modo is. Maar vraag is wat de toekomst zal brengen, zie Van Peteghem gisteren ivm belastinghervormingen…Tissik9 schreef: ↑20 juli 2022, 15:34Als je na je 55 jaar begint met pensioensparen of langetermijnsparen dan is de fiscaliteit iets anders dan gewoonlijk.Perineum schreef: ↑19 juli 2022, 12:17 Heeft iemand er een idee van welk bedrag nog kan worden opgebouwd als iemand start zijn tweede pijler op te bouwen na zijn 55ste verjaardag ?
Maar waar of in wat ?
De eindebelasting valt dan niet op 60 jaar maar op de 10de verjaardag van je contract
Pensioensparen kan je maar doen tot het jaar waarin je 64 jaar wordt. Fiscale winst (22%/aantal jaren tussen storting en einde contract)
Langetermijnsparen kan je doen zolang je contract loopt. Maar je moet 2% taks betalen bij het aankopen en de eindbelasting is 10%. En het bedrag dat je kunt aftrekken hangt af van je belastbaar inkomen. Na het pensioen zou dat wel eens kunnen tegenvallen. Fiscale winst (18%/aantal jaren tussen storting en einde contract).
In beide gevallen moet tussen begin van het contract en opvraging van het geld minimum 10 jaren liggen. Anders moet je 33% betalen.
Als je nu 56 jaar bent dan kun je 8x 990€ sparen via pensioensparen dat is ongeveer 8000 €.
Dan kun je 10x2000€ sparen via het langetermijnsparen dat is ongeveer 20.000 €.
Je kunt natuurlijk beleggen op de beurs, aandelenfondsen kopen of vastgoed kopen. Afhankelijk van wat je kiest heb je een ander rendement. Maar is er geen gegarandeerd rendement en de koersen kunnen ook plots dalen (en daarna weer fors stijgen). Over de lange termijn (meer dan 10 jaar) doen die beleggingen het beter dan beleggingen met een gegarandeerd rendement.
Als je een gegarandeerd rendement wil dat kun je opteren voor een spaarboekje, maar dat brengt hoogstens 0,6% op. Je kunt ook een termijnrekening kiezen en het beste aanbod is 2% (min 30% roerende voorheffing) voor 10 jaar bij één of andere obscure bank.