Gedeeltelijke hypotheek nemen op bestaand vastgoed.
TIP
Gedeeltelijke hypotheek nemen op bestaand vastgoed.
Ik wil voor de aankoop van een buitenlands eigendom een klein deel van mijn hypotheekvrije woning ten gelde maken.
Dus een bepaald bedrag uitgekeerd krijgen waar ik dan enkel de intresten op terug betaal.
Bestaat dit in België, en wie-wat-waar dan?
Ik heb hier een topic uit 2018 van terug gevonden, maar we zijn nu 5 jaar verder.
Dus een bepaald bedrag uitgekeerd krijgen waar ik dan enkel de intresten op terug betaal.
Ik heb hier een topic uit 2018 van terug gevonden, maar we zijn nu 5 jaar verder.
Re: Gedeeltelijke hypotheek nemen op bestaand vastgoed.
Als er geen hypotheek (meer) rust op de woning is dat onmogelijk. Werd voor de woning ooit een hypotheek aangegaan en in welk jaartal? Een hypothecaire inschrijving loopt 30 jaar (veel mensen weten dat niet). Dus indien in 2002 een lening is aangegaan, ook al is deze afbetaald dan is de inschrijving er nog steeds (tot 2032) en dan is een heropname mogelijk. Het bedrag van de originele lening/inschrijving opnieuw opnemen kan normaal vrij eenvoudig. Ook meer lenen behoort tot de mogelijkheden, meer dan zijn er extra bank/hypotheek/notariskosten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als de bank uw eigendom in waarborg neemt, je niet te oud bent, kan de bank je een lening toestaan waar je het geleend kapitaal en intresten voor moet terugbetalen..
Of dacht je dat je het geld dat de bank je geeft NIET moet terugbetalen???
Dit is een gunst van de bank, geen recht voor de ontlener....
Je zal dus paar banken moeten contacteren voor hun voorwaarden te kennen...
Of dacht je dat je het geld dat de bank je geeft NIET moet terugbetalen???
Dit is een gunst van de bank, geen recht voor de ontlener....
Je zal dus paar banken moeten contacteren voor hun voorwaarden te kennen...
Ik vermoed dat u zich baseert op het Nederlandse systeem van hypotheek en overwaarde; voor zover ik weet bestaat dat in België niet.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat bedoel je met "hypotheekvrij" ? Vrij van hypotheek of vrij van schulden gedekt door een hypotheek ?Hondonman schreef: ↑29 november 2022, 13:12 Ik wil voor de aankoop van een buitenlands eigendom een klein deel van mijn hypotheekvrije woning ten gelde maken.
Een bedrag "uitgekeerd krijgen" daar vrees ik voor, maar een lening krijgen dat kan eventueel wel.
Vermoedelijk bedoel je dat je een hypotheek op je woning hebt en de lening volledig is afbetaald.
Je kan die hypotheek dan inderdaad gebruiken voor een lening voor een ander pand. Enkel bij dezelfde bank uiteraard.
Lening met of zonder kapitaaloplossingen staat daar los van.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 29 november 2022, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is geen gewoonte in België (in tegenstelling tot Nederland), maar dat kan natuurlijk wel.
Dat is gewoon een lening zonder kapitaalaflossingen.
Je kan zelfs lenen zonder kapitaalaflossingen én zonder intrest betalingen, maar dan moet je wellicht wel een bijzonder goed dossier hebben.

Het gebruik van "hypotheek" waar men eigenlijk "hypothecaire lening" bedoelt, is ook typisch iets van Nederland.
Jammer genoeg wordt dat ook meer en meer in Vlaanderen gebruikt (bv. door TS in dit topic vermoed ik).
------------EarthNvstr1 schreef: ↑29 november 2022, 18:41Dat is geen gewoonte in België (in tegenstelling tot Nederland), maar dat kan natuurlijk wel.
Je kan zelfs lenen zonder kapitaalaflossingen én zonder intrest betalingen, maar dan moet je wellicht wel een bijzonder goed dossier hebben.![]()
Het gebruik van "hypotheek" waar men eigenlijk "hypothecaire lening" bedoelt, is ook typisch iets van Nederland.
Jammer genoeg wordt dat ook meer en meer in Vlaanderen gebruikt (bv. door TS in dit topic vermoed ik).
Je zal altijd kapitaal in intresten moeten terugbetalen; In Belgie noemt dat een " Bulletlening " of '' Bulletkrediet "" en is duurder dan een gewone hypotheeklening.. en krijg je enkel als je kan aantonen dat je op de vervaldag voldoende middelen hebt om het kapitaal in één keer terug te betalen..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ah ja ? Volgens welke wet dan ?ludo schreef: ↑29 november 2022, 21:03------------EarthNvstr1 schreef: ↑29 november 2022, 18:41
Dat is geen gewoonte in België (in tegenstelling tot Nederland), maar dat kan natuurlijk wel.
Je kan zelfs lenen zonder kapitaalaflossingen én zonder intrest betalingen, maar dan moet je wellicht wel een bijzonder goed dossier hebben.![]()
Je zal altijd kapitaal in intresten moeten terugbetalen; In Belgie noemt dat een " Bulletlening " of '' Bulletkrediet "" en is duurder dan een gewone hypotheeklening.. en krijg je enkel als je kan aantonen dat je op de vervaldag voldoende middelen hebt om het kapitaal in één keer terug te betalen..
Wellicht zal dat voor "Jan modaal" bij "bank modaal" niet van toepassing zijn.
Het is echter niet omdat iets niet courant is dat het daarom niet kan/mag en/of niet gedaan wordt of mogelijk zou zijn.
Google maar eens op " bulletkrediet " als je er meer over wil weten...EarthNvstr1 schreef: ↑29 november 2022, 21:17Ah ja ? Volgens welke wet dan ?ludo schreef: ↑29 november 2022, 21:03
------------
Het is echter niet omdat iets niet courant is dat het daarom niet kan/mag en/of niet gedaan wordt of mogelijk zou zijn.
En geld lenen is nog altijd een gunst van de bank.
Als de bank je géén geld wil lenen, kan je daar met de beste wil van de wereld, en alle mogelijke rechterlijke procedures juist niks tegen doen...
Uw aanvraag werd geweigerd is voldoende als reden, ni meer ni minder..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is volledig naast de kwestie ...ludo schreef: ↑30 november 2022, 05:58Google maar eens op " bulletkrediet " als je er meer over wil weten...EarthNvstr1 schreef: ↑29 november 2022, 21:17
Ah ja ? Volgens welke wet dan ?
En geld lenen is nog altijd een gunst van de bank.
Als de bank je géén geld wil lenen, kan je daar met de beste wil van de wereld, en alle mogelijke rechterlijke procedures juist niks tegen doen...
Uw aanvraag werd geweigerd is voldoende als reden, ni meer ni minder..

@EarthNvstr1... Dan moet je mij eens duidelijk maken wat je dan juist bedoelt met wat je hieronder schrijft.. als jij vindt dat mijn antwoord naast de kwestie is...
"""" Ah ja ? Volgens welke wet dan ?
Het is echter niet omdat iets niet courant is dat het daarom niet kan/mag en/of niet gedaan wordt of mogelijk zou zijn.""""
Het is echter niet omdat iets niet courant is dat het daarom niet kan/mag en/of niet gedaan wordt of mogelijk zou zijn.""""
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hm ... mogelijks zit de verwarring in het feit dat ik schreef "lenen zonder kapitaalaflossingen én zonder intrest betalingen".ludo schreef: ↑30 november 2022, 18:27 @EarthNvstr1... Dan moet je mij eens duidelijk maken wat je dan juist bedoelt met wat je hieronder schrijft.. als jij vindt dat mijn antwoord naast de kwestie is...
Daarmee bedoelde ik maandelijkse (of andere frequentie) van betalingen.
Uiteraard zal je ooit het kapitaal én intrest moeten terugbetalen.
Ik had (mogelijks verkeerdelijk) uit jouw reactie begrepen dat dat volgens jou onmogelijk is, vandaar mijn vraag op basis van welke wet.
- Twijfelaar22
- Newbie
- Contacteer:
Als ik een antwoord van @loops25 goed interpreteer, dan kun je het inderdaad gemakkelijk opnieuw lenen, maar dan wel aan de huidige rentevoet, niet aan de ooit afgesproken rentevoet? Dat kan in eigen voor- of nadeel zijn.