Delhaize
Re: Delhaize
Kort door de bocht (en uiteraard kan je niet iedereen over dezelfde kam scheren) komt het hierop neer: Leven om te werken (Vlamingen) of werken om te leven (Walen). Het ene geeft meer materiële welstand, het andere meer levenskwaliteit. Iedereen is vrij om te kiezen maar moet wel de gevolgen dragen van zijn keuzes.
Om jullie reacties even samen te vatten: beeeh, beeeh...
Meer uren voor minder loon. Verplicht werken op zondag. Geen andere compensatie.
En dat zou tot 'meer materiële welstand' leiden. Van wie ? Van de werknemer ? Leg die vlaamse tovermagie eens uit ?
Meer uren voor minder loon. Verplicht werken op zondag. Geen andere compensatie.
En dat zou tot 'meer materiële welstand' leiden. Van wie ? Van de werknemer ? Leg die vlaamse tovermagie eens uit ?
Extra voordelen van delhaizepersoneel leidde ertoe dat zeverlieslatend werden.
Nu zou een overnemer zelfde voorwaarden moeten bieden om ook over kop te gaan?
Gewoon debiel om dat te verlangen.
Vakbonden wensen gewoon meer leden te winnen door het hard te spelen.
Ze weten goed genoeg dat er niet over te praten valt .
Personeel hoopt gewoon op afkoopregeling en geld van een collectief ontslag, willen gewoon niet meer werken.
Nu zou een overnemer zelfde voorwaarden moeten bieden om ook over kop te gaan?
Gewoon debiel om dat te verlangen.
Vakbonden wensen gewoon meer leden te winnen door het hard te spelen.
Ze weten goed genoeg dat er niet over te praten valt .
Personeel hoopt gewoon op afkoopregeling en geld van een collectief ontslag, willen gewoon niet meer werken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Toen ze op mijn werk ook de eindejaarspremie verlagen klaagde ook niemand, iedereen zag dat het nodig was.
Ja het was misschien beter afgesproken maar dan nog komt op hetzelfde neer. Ofwel ben je je job kwijt ofwel pas je je aan aan de realiteit.
Ja het was misschien beter afgesproken maar dan nog komt op hetzelfde neer. Ofwel ben je je job kwijt ofwel pas je je aan aan de realiteit.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je weet dat de meeste winst in Amerika wordt gehaald door de ahold groep dan zal het gewoon een vergelijking zijn.
Spreek dan misschien beter niet over "over kop gaan" of "job kwijt".Timoootjex schreef: ↑20 april 2023, 14:47Als je weet dat de meeste winst in Amerika wordt gehaald door de ahold groep dan zal het gewoon een vergelijking zijn.
Daarnaast moet je de vergelijking vooral maken binnen landen. De context in de VS (dat overigens ook een groter land is), verschilt van die hier. Dat men zegt dat zelfstandige winkels winstgevender zijn (maar hoeveel precies?), lijkt mij relevanter.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ze zijn gewoon winstgevender omdat ze flexibeler kunnen omspringen met voorraden, aanbod en personeel. Ik denk als ze dat voordeel niet hadden dat ze evenveel problemen zouden hebben. Je moet ook weten dat heel veel van die zelfstandigwinkels proxy's en shop en go's zijn. Die rekenen voor veel producten een 10-20% prijsverhoging. Die marge zit dus veel hoger.
Dergelijke fenomenen plaatsen bieden context aan statements als “Ahold maakt meer winst in Nederland”.
https://www.hln.be/buitenland/albert-he ... ~a6c6e4d2/
Ik heb dat onlangs ook opgemerkt aan een Albert Heijn , ik werd hier bij wijze van spreken afgemaakt daardoor alszijnde populist…pmu schreef: ↑21 april 2023, 14:58 Dergelijke fenomenen plaatsen bieden context aan statements als “Ahold maakt meer winst in Nederland”.
Het is duidelijk wat het verdienmodel is volgens Ahold….
Volwassen werknemers ? Zo min mogelijk want die willen een loon dat wat correspondeert aan de welvaart hier …
Studenten en jongeren aan een aalmoes aangevuld met enkele vaste medewerkers.
Wordt de consument daar beter van ?
Niet in zijn portemonnee, wel in de flexibiliteit om te gaan winkelen , studenten etc doen het als bijverdienste , dus die late uren, die geven daar niet om, het is goed dat jongeren aan de slag kunnen , weten wat geld verdienen is , en bijgevolg ook omgaan met geld. Beter dat dan dat ze maar ergens wat rondhangen op kosten van de ouders.
Maar daar draait het allemaal om waar vele 30jaar-anciënniteit medewerkers zich zorgen over maken ….
Moet dat op grote schaal op kosten van hun gebeuren ?
Laatst gewijzigd door KV op 21 april 2023, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is maar 1 oplossing!
Maak alle Delhaize's zelfstandig, weg van het duivelse Ahold!
Ah wacht nee, daar waren we net nog tegen...
Schoolvoorbeeld van populistische mening en artikel enkel met oog op sensatie , zonder in te gaan op details en belangrijke nuances en feiten...
En je hebt altijd mensen die dit blind volgen en niet voor zichzelf kunnen denken, jammer genoeg...
Maak alle Delhaize's zelfstandig, weg van het duivelse Ahold!
Ah wacht nee, daar waren we net nog tegen...
Schoolvoorbeeld van populistische mening en artikel enkel met oog op sensatie , zonder in te gaan op details en belangrijke nuances en feiten...
En je hebt altijd mensen die dit blind volgen en niet voor zichzelf kunnen denken, jammer genoeg...
-
- Hero Member
- Contacteer:
In NL is het gewoon normaal dat je als jonge student wat gaat bijklussen.
Ik heb dit artikel in een groep gezet met bijna allemaal Nederlanders en die vielen echt uit de lucht dat dat kinderarbeid is
Ik heb dit artikel in een groep gezet met bijna allemaal Nederlanders en die vielen echt uit de lucht dat dat kinderarbeid is

Mooi zo, Timoootjex, dan hoef ik het niet te zeggen.
Natuurlijk is dat geen kinderarbeid. De flinke Hollandse jongen (en meid) verdient gewoon zijn eigen centjes om zijn hobbies te bekostigen.
Sterker nog: bij de Kruidvat stond er zelfs een loontabel voor aanwezigheid na 18h, op zaterdag en op zondag aangeplakt. Op zondag is dat 300%. Zeg nu zelf: EUR 18 per uur wordt voor zo'n kleine zeker interessant, toch ?
Alleen... bij de 13- en 14-jarigen stond er een - in de tabel bij "uurloon op zondag".
En nu de multiple choice:
A. 13- en 14-jarigen moeten gratis werken op zondag in Nederland.
B. Het Kinderwetje van Van Houten verbiedt sowieso nog steeds, dat 13- en 14-jarigen op zondag werken. Aldus staat er een -. Want die zijn er niet bij.
Mijn Belgische vrouw ging voor A. En neen.. dat is niet het correcte antwoord.
Natuurlijk is dat geen kinderarbeid. De flinke Hollandse jongen (en meid) verdient gewoon zijn eigen centjes om zijn hobbies te bekostigen.
Sterker nog: bij de Kruidvat stond er zelfs een loontabel voor aanwezigheid na 18h, op zaterdag en op zondag aangeplakt. Op zondag is dat 300%. Zeg nu zelf: EUR 18 per uur wordt voor zo'n kleine zeker interessant, toch ?
Alleen... bij de 13- en 14-jarigen stond er een - in de tabel bij "uurloon op zondag".
En nu de multiple choice:
A. 13- en 14-jarigen moeten gratis werken op zondag in Nederland.
B. Het Kinderwetje van Van Houten verbiedt sowieso nog steeds, dat 13- en 14-jarigen op zondag werken. Aldus staat er een -. Want die zijn er niet bij.
Mijn Belgische vrouw ging voor A. En neen.. dat is niet het correcte antwoord.
Het ging mij vooral over het feit dat de institutionele context in Nederland anders. Hier, en elders in Europa, kan men geen kinderen ver onder het (volwassen) minimumloon inschakelen. Het gaat in Nederland ook verder dan dat: schijnzelfstandigheid, illegale werkkrachten, kinderarbeid: de overheid ziet het er graag door de vingers.
Volgens mij heeft er gewoon een overbetaalde type in Zaandam op een dag gekeken naar de personeelkosten per eenheid, en is tot de vaststelling gekomen dat die bij Delhaize hoger is dan elders, en daar verandering in moet komen. Met de institutionele context en marktpositionering houdt men dan geen rekening.
Volgens mij heeft er gewoon een overbetaalde type in Zaandam op een dag gekeken naar de personeelkosten per eenheid, en is tot de vaststelling gekomen dat die bij Delhaize hoger is dan elders, en daar verandering in moet komen. Met de institutionele context en marktpositionering houdt men dan geen rekening.
Vanaf welke leeftijd is het geen kinderarbeid meer?
Hoeveel betaal je een 14-jarige voor dat rekken-vullen?
In 2010 verdiende een 17-jarige flexi-jobber 11 euro ( netto).
Ik zou mijn 13/14/15-jarig kind nooit laten klussen voor wat pinda's. Het kreeg wekelijks een zakcent, mocht helpen in de tuin, eens de stofzuiger hanteren, de auto mee helpen wassen, ... Ze moeten later nog genoeg werken, weet je wel.
Hoeveel betaal je een 14-jarige voor dat rekken-vullen?
In 2010 verdiende een 17-jarige flexi-jobber 11 euro ( netto).
Ik zou mijn 13/14/15-jarig kind nooit laten klussen voor wat pinda's. Het kreeg wekelijks een zakcent, mocht helpen in de tuin, eens de stofzuiger hanteren, de auto mee helpen wassen, ... Ze moeten later nog genoeg werken, weet je wel.