Peiling nieuw beleid VS
Re: Peiling nieuw beleid VS
Sorry KV. Ik neem de zaken soms te letterlijk. Nuja. Ik zou zeggen stuur al de mensen die de 1564 EUR EXTRA NETTO PER JAAR PER PERSOON niet kunnen ophoesten naar VEGA. Ik heb het in hoofdletters gezet omdat hij het zou lezen. Misschien heeft hij zelf heel diepe zakken die naast zijn eigen bijdrage ook de rest van zijn straat gaan financieren. En als ze toch niet kunnen betalen stuur je ze naar Defensie. Als kanonnenvlees zeggen de heel grote lichten hier. Bij Defensie hebben ze niet eens budget om ze dagelijks eten te geven. Wat hier gedebiteerd wordt tart echt alle verbeelding.KV schreef: ↑Gisteren 13:06Vandaar ik ook in mijn tekst geëindigd ben met **IRONIE**chesini schreef: ↑Gisteren 12:59
Ik vind 1564 EUR EXTRA PER JAAR PER INWONER geen perspectief. Doe me een plezier en ga nu in het verlengde weekend eens rond in de buurt en vraag het eens na. Vanmorgen in de buurtwinkel kon alvast niemand er mee lachen. Zelfs de uitbater niet die nochthans een schone cent verdient.
Ik volg je volledig : Het zijn waanzinnig absurde cijfers dat je onmogelijk op een normale manier op de maatschappij kan verhalen.
Dat er in de politiek wereldvreemden rondlopen en dat niet beseffen , dat wisten we al.
Dat er hier ook zo een paar rondlopen en zonder boe of ba dat allemaal maar aannemen en hier dan proberen af te doen als "het nieuwe normaal" , dat is toch frappant...
Of zouden zij hier eigenlijk ook wereldvreemde politiekers zijn ? VEGA kan je even kleur bekennen ?
Ik zeg nog eens heel duidelijk: stuur alle Belgen die geen 1564 EUR NETTO EXTRA PER JAAR PER PERSOON kunnen schenken aan Defensie naar Prévot, naar VEGA, naar CARPE, naar Vortex, naar Brembos en vooral ook naar Theo Francken. Zij zullen jullie daar met open armen en heel diepe zakken ontvangen. Jullie zijn gewoon knetter. Alsof 1564 EUR EXTRA zomaar komt binnenvliegen. De helft van de Belgen leeft van maand tot maand. Jullie zijn wereldvreemd hoor. En de meesten van jullie hebben nog nooit een FAL in de hand gehad en met oorlogsmunitie geschoten. Allemaal zgn hangmatsoldaten. En dat komt hier pleiten voor defensie. Triestig.VincentVega schreef: ↑Gisteren 13:13 Gelukkig zijn er ook mensen - zelfs onder de politici - met enige zin voor realisme![]()
https://www.hln.be/nieuws/prevot-pleit- ... ~a0b7bcd0/
Minister Prévot: "5 procent van het bbp voor defensie zal doel zijn, maar inspanningen spreiden over ten minste 10 jaar"
Een mooi intermezzo tussen al die paniektoeters![]()
Laatst gewijzigd door chesini op 7 juni 2025, 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Aha, de paniektoeter in kwestie heeft al gereageerdKV schreef: ↑Gisteren 13:18VincentVega schreef: ↑Gisteren 13:13 Gelukkig zijn er ook mensen - zelfs onder de politici - met enige zin voor realisme![]()
https://www.hln.be/nieuws/prevot-pleit- ... ~a0b7bcd0/
Minister Prévot: "5 procent van het bbp voor defensie zal doel zijn, maar inspanningen spreiden over ten minste 10 jaar"
Een mooi intermezzo tussen al die paniektoeters![]()
Even je terug naar de realiteit brengen (want je slaat weer de weg in van het te minimaliseren) :
-> Hoe lang doen we er al over om toch maar zicht te krijgen die 2% te halen ?

Om je vraag te beantwoorden:
“In 2014 kwamen de staatshoofden en regeringsleiders van de NAVO overeen om 2% van hun bruto binnenlands product (bbp) te besteden aan defensie-uitgaven om de militaire paraatheid van de alliantie te waarborgen. Dit besluit werd genomen als reactie op de illegale annexatie van de Krim door Rusland en te midden van de toenemende instabiliteit in het Midden-Oosten.”
Ik weet niet waarom je dergelijke zaken vraagt. Je kan het gewoon vinden op internet …

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Het gaat nu al niet meer over 2% maar over 5%.VincentVega schreef: ↑Gisteren 13:28Aha, de paniektoeter in kwestie heeft al gereageerd![]()
“In 2014 kwamen de staatshoofden en regeringsleiders van de NAVO overeen om 2% van hun bruto binnenlands product (bbp) te besteden aan defensie-uitgaven om de militaire paraatheid van de alliantie te waarborgen. Dit besluit werd genomen als reactie op de illegale annexatie van de Krim door Rusland en te midden van de toenemende instabiliteit in het Midden-Oosten.”
Ik weet niet waarom je dergelijke zaken vraagt. Je kan het gewoon vinden op internet …![]()
Ik herhaal nog eens voor de laatste keer: stuur alle Belgen die géén 1564 EUR NETTO EXTRA PER JAAR PER PERSOON kunnen schenken aan Defensie naar: Prévot, VEGA, CARPE, Vortex, Brembos en vooral ook naar Theo Francken. Zij zullen jullie daar met open armen en heel diepe zakken ontvangen. Jullie zijn maw gewoon knetter. Alsof 1564 EUR EXTRA zomaar komt binnenvliegen. De helft van de Belgen leeft van maand tot maand. Jullie zijn wereldvreemd hoor. En de meesten van jullie hebben nog nooit een FAL in de hand gehad en met oorlogsmunitie geschoten. Allemaal zgn hangmatsoldaten. En dat komt hier pleiten voor defensie. Triestig.
De Geniale denker van SG heeft helaas de vraag weer niet begrepen (of toert er weerom handig om heen)VincentVega schreef: ↑Gisteren 13:28Aha, de paniektoeter in kwestie heeft al gereageerd![]()
Ik weet niet waarom je dergelijke zaken vraagt. Je kan het gewoon vinden op internet …![]()
De vraag was immers :
Om je te proberen te doen snappen dat 0, XXX % bijbenen al een heel gedoe is om draagvlak te vinden in een samenleving.....
Het beruchte clubje beslist nu afgelopen week om van 2% zomaar eventjes 5% te maken op een éénzijdige manier door Hegseth en Rutte (in opdracht van Trump) .
En slaafs zitten de genodigden dan maar "Yes Mr" te knikken want een NEE wordt toch niet aanvaard door het leidinggevend duo.
Je kan dan wel opperen dat de Baltische staten daar wel in meegaan, (wat wel te begrijpen is , gezien de gek naast hun deur) maar het grote toonbeeld in solidariteit in Europa zijn die landen nu ook weer niet. Alsof het even hoog op hun agenda zou staan moest "het gevaar" zich bevinden aan de grenzen van Portugal / Spanje ....

Je debiteert alleen maar grote onzin. Je kan een partij maar lasten opleggen in die mate dat ze draagbaar zijn. Je kan geen NAVO-land 10% opleggen als dat land het niet kan dragen. Wat heb je aan een failliet land: niets meer. Ga eens een maand vrijwilligerswerk doen op het Vredegerecht. Daar zullen ze u uitleggen hoe je met onrealistische eisen en facturen en boetes moet omgaan.CarpeNoctem schreef: ↑Gisteren 13:17Ik weet dat nogal wat linkse rakkers in een parallel universum leven totaal ongeconnecteerd met de realiteit maar het is nochtans heel simpel:
De NAVO kost wat de deelnemende landen overeen komen wat het kost. 2%, 5%, 10% of zelfs 100%. Dat is allemaal irrelevant. Ik ben ouderwets opgevoed en daar was het simpel: Eens je overeenkomt over iets houd je je aan je woord.
De NAVO is veel te vergevingsgezind wat den Belziek betreft. We hebben jaren freeloader gespeeld. En adding injury to insult: we krijgen zelfs enorm veel terug van de NAVO. Het NAVO hoofdkwartier in Haren (Broekzele) en SHAPE (in Bergen) zorgen voor een ongeziene economische return.
De NAVO zou eigenlijk de landen die al jaren hun overeenkomst niet naleven moeten straffen. Laat België maar het dubbel betalen van wat landen die de overeenkomst wel naleven betalen totdat we onze schuld hebben goedgemaakt. Pakweg Polen en Griekenland houden zich wel aan de overeenkomst:
En voor de slechte verstaander: ik geloof er niets van dat Rusland graag den Belziek zou annexeren![]()
Ouderwets opgevoed, ik zou eerder zeggen dom opgevoed. En in Haren en Evere en Shape en Chièvres zitten allemaal hangmatsoldaten. Die weten nog niet eens wat oorlogsmunitie is. De enige partij die ik nog wat kan appreciëren is de luchtmachtbasis van Chièvres. En dan nog. BE betaalt hier enorme sommen voor, en tot wat dient dat alles is de vraag ? Heeft gans deze bollewinkel de Oekrainers al 1 dag vooruitgeholpen ? Ik heb in de afgelopen 50 jaar nog geen enkel wereldconflict gezien dat dankzij de NAVO en zijn gigantische miljarden-begroting opgelost werd of vooruitgeholpen werd. U wel ? Wel ik niet.
Laatst gewijzigd door chesini op 7 juni 2025, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
De andere paniektoeter heeft ook gereageerdchesini schreef: ↑Gisteren 13:35Het gaat nu al niet meer over 2% maar over 5%.VincentVega schreef: ↑Gisteren 13:28
Aha, de paniektoeter in kwestie heeft al gereageerd![]()
Ik herhaal nog eens voor de laatste keer: stuur alle Belgen die géén 1564 EUR NETTO EXTRA PER JAAR PER PERSOON kunnen schenken aan Defensie naar: Prévot, VEGA, CARPE, Vortex, Brembos en vooral ook naar Theo Francken. Zij zullen jullie daar met open armen en heel diepe zakken ontvangen. Jullie zijn maw gewoon knetter. Alsof 1564 EUR EXTRA zomaar komt binnenvliegen. De helft van de Belgen leeft van maand tot maand. Jullie zijn wereldvreemd hoor. En de meesten van jullie hebben nog nooit een FAL in de hand gehad en met oorlogsmunitie geschoten. Allemaal zgn hangmatsoldaten. En dat komt hier pleiten voor defensie. Triestig.

Voorlopig is het 2%: dus ongeveer 12 miljard euro, of een verhoging met 4 miljard.
Wordt het 3%, 4% of 5%? Dat zullen we binnenkort weten, na de NAVO top van later deze maand in Den Haag.
Vermoedelijk zullen wij dan bijkomende inspanningen moeten doen, verspreid over lange termijn. Zoals Prevot aangeeft, gradueel over een tijdspad van pakweg 10 jaar (tot 2035).
Mijn vraag voor jou (die KV niet kan/wil/… beantwoorden): wil je dat we lid blijven van de NAVO of niet?
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Euh ja! Zonder de Westerse bollewinkel was de oorlog al lang gedaan want dan zou Rusland al lang Oekraïne hebben verslagen.
We zijn hier in het Westen al die tijd gespaard gebleven van een inval door een buitenlandse agressor. De NAVO is geen aanvalspact maar een verdedigings- en afschrikkingsmacht die gebaseerd is op het principe van collectieve veiligheid, waarbij een aanval op één lidstaat wordt beschouwd als een aanval op alle lidstaten. In artikel 5 van het NAVO-verdrag staat dit principe ingeschreven.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 7 juni 2025, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Zegt de grootste nonsenstoeter van de SG.VincentVega schreef: ↑Gisteren 13:55De andere paniektoeter heeft ook gereageerdchesini schreef: ↑Gisteren 13:35
Het gaat nu al niet meer over 2% maar over 5%.
Ik herhaal nog eens voor de laatste keer: stuur alle Belgen die géén 1564 EUR NETTO EXTRA PER JAAR PER PERSOON kunnen schenken aan Defensie naar: Prévot, VEGA, CARPE, Vortex, Brembos en vooral ook naar Theo Francken. Zij zullen jullie daar met open armen en heel diepe zakken ontvangen. Jullie zijn maw gewoon knetter. Alsof 1564 EUR EXTRA zomaar komt binnenvliegen. De helft van de Belgen leeft van maand tot maand. Jullie zijn wereldvreemd hoor. En de meesten van jullie hebben nog nooit een FAL in de hand gehad en met oorlogsmunitie geschoten. Allemaal zgn hangmatsoldaten. En dat komt hier pleiten voor defensie. Triestig.![]()
Voorlopig is het 2%: dus ongeveer 12 miljard euro, of een verhoging met 4 miljard.
Wordt het 3%, 4% of 5%? Dat zullen we binnenkort weten, na de NAVO top van later deze maand in Den Haag.
Vermoedelijk zullen wij dan bijkomende inspanningen moeten doen, verspreid over lange termijn. Zoals Prevot aangeeft, gradueel over een tijdspad van pakweg 10 jaar (tot 2035).
Mijn vraag voor jou (die KV niet kan/wil/… beantwoorden): wil je dat we lid blijven van de NAVO of niet?
Ik wil geen lid zijn van een club die alsmaar miljarden oplegt en die concreet nog nooit ergens daadwerkelijk boots on the ground gezet heeft. Dat zijn hangmatsoldaten. Ik neem als voorbeeld Oekraine. Ze mogen geen lid worden van de Navo om Poetin niet voor het hoofd te stoten klinkt het. Nee, ze mogen geen lid worden omdat de Navo dan zijn miljarden gaat moeten inzetten. En dat is schrikken voor al die hangmatsoldaten. Dan gaan er doden vallen. En dan stopt het NAVO-verhaal.
De knaller van het jaar is binnen !!!!!CarpeNoctem schreef: ↑Gisteren 13:17 En adding injury to insult: we krijgen zelfs enorm veel terug van de NAVO. Het NAVO hoofdkwartier in Haren (Broekzele) en SHAPE (in Bergen) zorgen voor een ongeziene economische return.
een ongeziene economische return.

Is het mogelijk even te duiden hoeveel % van het BBP dit is ? Deze ongezien economische return ?
buiten de lokale horeca rondom die wat lunches verzorgt en er wat gebruikt zal gemaakt worden van het openbaar vervoer of taxi zal benut worden als er hoger bezoek komt ben ik benieuwd nu
(wie weet word ik nog wel 100% Pro op basis van het antwoord dat nu zal komen

Laatst gewijzigd door KV op 7 juni 2025, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is duidelijk: geen lid van de NAVO dus.chesini schreef: ↑Gisteren 14:02Zegt de grootste nonsenstoeter van de SG.VincentVega schreef: ↑Gisteren 13:55
De andere paniektoeter heeft ook gereageerd![]()
Ik wil geen lid zijn van een club die alsmaar miljarden oplegt en die concreet nog nooit ergens daadwerkelijk boots on the ground gezet heeft. Dat zijn hangmatsoldaten. Ik neem als voorbeeld Oekraine. Ze mogen geen lid worden van de Navo om Poetin niet voor het hoofd te stoten klinkt het. Nee, ze mogen geen lid worden omdat de Navo dan zijn miljarden gaat moeten inzetten. En dat is schrikken voor die hangmatsoldaten.
Omdat we geen aanvalsmacht zijn die elders boots on the ground zet

- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Da's allemaal irrelevant. Als je vindt dat de NAVO geen meerwaarde biedt dan stap je eruit. Maar iets overeenkomen en je er dan niet aan houden is van het laagste dat er is. Ik stam uit de tijd dat een handdruk voldoende was om je aan je woord te houden.
O tempora, o mores.

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Dat is de schone theorie van de NAVO-bureaucraten. De hangmatsoldaten. Maar oohwee als ze voor een kandidaat-lidstaat als Oekraine hun handen in het vuur zouden moeten steken. Dan zijn ze niet meer thuis. Zoals gewoonlijk.VincentVega schreef: ↑Gisteren 14:01Euh ja! Zonder de Westerse bollewinkel was de oorlog al lang gedaan want dan zou Rusland al lang Oekraïne hebben verslagen.
We zijn hier in het Westen al die tijd gespaard gebleven van een inval door een buitenlandse agressor. De NAVO is geen aanvalspact maar een verdedigings- en afschrikkingsmacht die gebaseerd is op het principe van collectieve veiligheid, waarbij een aanval op één lidstaat wordt beschouwd als een aanval op alle lidstaten. In artikel 5 van het NAVO-verdrag staat dit principe ingeschreven.
Duitsland durft nog altijd geen Taurus-raketten leveren aan Oekraine. Wanneer gaan ze ze wel leveren is de vraag ? Als Poetin gans Oekraine veroverd heeft wellicht. Altijd de kat uit de boom kijken. Miljarden investeren en er niets mee doen als het er toe doet. Dat is de NAVO.
Laatst gewijzigd door chesini op 7 juni 2025, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
KV schreef: ↑Gisteren 14:04De knaller van het jaar is binnen !!!!!CarpeNoctem schreef: ↑Gisteren 13:17 En adding injury to insult: we krijgen zelfs enorm veel terug van de NAVO. Het NAVO hoofdkwartier in Haren (Broekzele) en SHAPE (in Bergen) zorgen voor een ongeziene economische return.
een ongeziene economische return.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Is het mogelijk even te duiden hoeveel % van het BBP dit is ? Deze ongezien economische return ?
buiten de lokale horeca rondom die wat lunches verzorgt en er wat gebruikt zal gemaakt worden van het openbaar vervoer of taxi zal benut worden als er hoger bezoek komt ben ik benieuwd nu
(wie weet word ik nog wel 100% Pro op basis van het antwoord dat nu zal komen)
Bwa, jouw uitspraak over China en miljonairs vond ik toch straffer:
KV schreef:
Ik stel enkel vast dat in China er geen Musk leeft die op kap van zijn maatschappij zich rijk kan maken en aan de top van de macht kan belanden in dat land.
In Chine is er inderdaad geen 1 Musk maar er zijn er meer dan 900.

Er zijn meer multimiljonairs in China dan in de USA volgens Forbes.

En deze over de slechte president Trump en de goede president Erdogan mocht er ook zijn:
Dat was ook weeral een knaller van een uitspraak. Erdogan laat de oppositie oppakken en steekt ze in de gevangenis. Hij onderdrukt de Koerden, heeft ook een deel van Syrië binnengevallen en bezet … maar hij heeft geen promofilmpje gemaakt, dus is het OKKV schreef: ↑29 maart 2025, 21:11 Na promofilmpjes over hoe Trump het ziet in Gaza in de toekomst (zonder Gazanen voor alle duidelijkheid) kregen we dan gisteren een nieuw promofilmpje te zien van wat ook nog op zijn lijst staat : Groenland was aan de beurt deze keer.
Van dictator Erdogan voorlopig nog geen filmpjes gezien

Ikzelf kijk liever naar de daden en niet naar een of ander promofilmpje om iemand te beoordelen.

Laatst gewijzigd door VincentVega op 7 juni 2025, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
En we belanden terug bij één van de vragen die niet doordringt bij VEGA , nl :CarpeNoctem schreef: ↑Gisteren 14:05Da's allemaal irrelevant. Als je vindt dat de NAVO geen meerwaarde biedt dan stap je eruit. Maar iets overeenkomen en je er dan niet aan houden is van het laagste dat er is. Ik stam uit de tijd dat een handdruk voldoende was om je aan je woord te houden.
O tempora, o mores.![]()
Wordt het overeengekomen of wordt het opgelegd ?
Zonder doordacht doorsproken plan : "knal , 5% "
Hoe ? Wat ? Waarom ? Op welke basis ? enz ?
Niets, gewoon zoveel euros / dollars moeten er tafel komen op basis van een natte vinger in de lucht