Oprichting vennootschap voor fiscale optimalisatie
TIP
Re: Oprichting vennootschap voor fiscale optimalisatie
Pardon, ik heb het over verhuizen naar de C. Eilanden. Waarom in België blijven?
De Conner en Jan Heps krijgen een hartaanval.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, fysiek toch: werk, familie, vrienden
40
Pak 36.000 euro netto per jaar
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Is de boekhoudkundige waarde of boekwaarde van een bedrijf niet hetzelfde als het eigen vermogen ?stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 22:52Maakt zeker uit. Van zodra boekhoudkundige waarde portefeuille > 50% eigen vermogen mag je de verlaagde vennootschapsbelasting van 20% op eerste schijf 100k winst voor tax al vergeten. Sowieso 25%.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 21:16 Geen idee, maar die naam klinkt wel redelijk, waarvoor maakt dat uit ?
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Boekhoudkundige waarde van uw portefeuille (dus al jouw posities). Is normaal gezien lagere dan EV (je hebt ook cash, assets,…).EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 08:40Is de boekhoudkundige waarde of boekwaarde van een bedrijf niet hetzelfde als het eigen vermogen ?stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 22:52
Maakt zeker uit. Van zodra boekhoudkundige waarde portefeuille > 50% eigen vermogen mag je de verlaagde vennootschapsbelasting van 20% op eerste schijf 100k winst voor tax al vergeten. Sowieso 25%.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok, laat ons aannemen dat we meer dan voldoende verdienen om een boekhouder te betalen dan ...pmu schreef: ↑2 juli 2025, 23:09Voor de oprichting heb je op zich geen accountant nodig, maar er komt toch redelijk wat te kijken bij een vennootschap. Zo moet je bijvoorbeeld een dubbele boekhouding bijhouden en jaarrekeningen opstellen en neerleggen bij de Nationale Bank, etc.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 22:18
Die accountant moet neem ik aan toch alles doen volgens bepaalde regels ?
Dat kan toch allemaal zo moeilijk niet zijn ?
- KBO inschrijving: éénmalige of wederkerige kost ? hoeveel ?
- notariële akte: kost ?
- opening afgescheiden rekening: ik neem aan dat dat een rekening bij een "Belgische" bank is, dus kost pakweg 100 euro éénmalig en 50 euro per jaar of zo ?
Eén van de problemen is bv .al de onduidelijkheid over wat er moet gedaan worden waardoor je in de praktijk inderdaad wellicht al direct een boekhouder nodig hebt ...

Het is natuurlijk wel de bedoeling om minder belasting te betalen met die vennootschap hé.
En die minder belasting moet meer zijn dan de kosten van de boekhouder natuurlijk.
Ok, hoe zit dat dan ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ah zo, veel andere assets dan de beleggingsportefeuille en cash denk ik niet dat er zal zijn. En het niet de bedoeling om een hoop spaarrekeningen aan te houden.stockzombie schreef: ↑3 juli 2025, 08:44Boekhoudkundige waarde van uw portefeuille (dus al jouw posities). Is normaal gezien lagere dan EV (je hebt ook cash, assets,…).EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 08:40
Is de boekhoudkundige waarde of boekwaarde van een bedrijf niet hetzelfde als het eigen vermogen ?
Dus ik neem aan dat de waarde van de beleggingsportefeuille altijd wel meer zal zijn dan de helft van het eigen vermogen inderdaad.
Mooi initiatief.EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 08:56
Ah zo, veel andere assets dan de beleggingsportefeuille en cash denk ik niet dat er zal zijn. En het niet de bedoeling om een hoop spaarrekeningen aan te houden.
Dus ik neem aan dat de waarde van de beleggingsportefeuille altijd wel meer zal zijn dan de helft van het eigen vermogen inderdaad.
Het lijkt erop dat je tot nu toe niet de gouden sleutel gevonden hebt.
- oprichtingskosten
- jaarlijkse kosten (kan je wel aftrekken van je winst)
- en dan jaarlijks, op de ongerealiseerde! meerwaarde 25% (misschien 20%?) belastingen betalen.
Je kan wel je bedrijf doorverkopen met geen/minder meerwaardebelasting.
Ik denk niet dat je veel kopers zult vinden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik vermoed dat als je in België wilt blijven wonen en geen inkomen uit werk of pensioen hebt, je naast je eigen woning toch al gauw over min. 1,5 miljoen moet beschikken om het echt lonend te maken.
Als je wel al een inkomen uit werk hebt, kan het inderdaad met een lager kapitaal n.m.m.. Echter of het echt lonend is betwijfel ik.
Als je wel al een inkomen uit werk hebt, kan het inderdaad met een lager kapitaal n.m.m.. Echter of het echt lonend is betwijfel ik.
3000 per maand. Als je eigen afbetaalde woning hebt is dat nog nipt denk ik als je O extra inkomen nog hebt vanaf pensioen. Af en toe een reisje zit er niet in dan, een paar keer nog een auto, herstellingen aan je huis, weekendje met kinderen..EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 08:26Ja, fysiek toch: werk, familie, vrienden
40
Pak 36.000 euro netto per jaar
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is natuurlijk allemaal zeer subjectief ...
Maar de vraag van Finny10 voor deze oefening was "nodig om naar je zin te kunnen leven", wat dan een minimum is en het is inderdaad met een afbetaalde eigen woning.
Het gaat hier ook niet om zo "rijk" mogelijk te leven of te worden, maar over het optimaliseren van de belastingen.
Komaan. 3000 euro per jaar. Er zijn er veel die een heel stuk minder verdienen en nog huishuur moeten betalen ook.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
-
- Newbie
- Contacteer:
I. HUHB7H4long schreef: ↑3 juli 2025, 09:05Mooi initiatief.EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 08:56
Ah zo, veel andere assets dan de beleggingsportefeuille en cash denk ik niet dat er zal zijn. En het niet de bedoeling om een hoop spaarrekeningen aan te houden.
Het lijkt erop dat je tot nu toe niet de gouden sleutel gevonden hebt.
- oprichtingskosten
- jaarlijkse kosten (kan je wel aftrekken van je winst)
- en dan jaarlijks, op de ongerealiseerde! meerwaarde 25% (misschien 20%?) belastingen betalen.
Je kan wel je bedrijf doorverkopen met geen/minder meerwaardebelasting.
Ik denk niet dat je veel kopers zult vinden.

II. Gedeeltelijk kan de koper van je bedrijf, je bedrijf zijn (= inkoop eigen aandelen). In sommige landen wordt dat héél soepeltjes toegepast met ‘redeemable shares’.
In dictatorships we are more fortunate then you in the west, in one respect: we believe NOTHING about what we read in newspapers, and NOTHING about what we see on television, because - unlike you - we KNOW it's all propaganda and lies. Charter77.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hoe ga je hiermee fiscaal optimaliseren? Heb je 2.5 miljoen in 1 aandeel?EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 21:02 Gezien de belasting op personen, overweeg ik de oprichting van een vennootschap voor fiscale optimalisatie.
Hoe begin je aan zoiets ? Hoe doe je dat dus in concreto ?
Wat zijn de eventuele voor- en/of nadelen waarmee rekening te houden ?
Is de participatievoorwaarde in andere landen minder dan 2.5 mio euro?
Laatst gewijzigd door pieterjan28 op 3 juli 2025, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.