Meerwaardetaks en gemengde fondsen
TIP
- Florentino
- Newbie
- Contacteer:
Meerwaardetaks en gemengde fondsen
Ik heb een zogenaamd neutraal gemengd fonds met 60% aandelen en 40% obligaties via Argenta (kernfonds) ; het loopt al heel wat jaren, is bedoeld voor lange termijn, winst staat over de lange periode al wel boven de 15 k ; kan iemand mij duidelijk uitleggen of ik bij incasseren volgend jaar meerwaardebelasting zal moeten betalen en hoe die berekend wordt ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Meerwaardetaks en gemengde fondsen
De winst die je al gemaakt hebt speelt geen rol.Florentino schreef: ↑6 juli 2025, 14:17 Ik heb een zogenaamd neutraal gemengd fonds met 60% aandelen en 40% obligaties via Argenta (kernfonds) ; het loopt al heel wat jaren, is bedoeld voor lange termijn, winst staat over de lange periode al wel boven de 15 k ; kan iemand mij duidelijk uitleggen of ik bij incasseren volgend jaar meerwaardebelasting zal moeten betalen en hoe die berekend wordt ?
Waarschijnlijk wordt bij verkoop vanaf volgend jaar (enkel) op het aandelen gedeelte 10% gerekend op de meerwaarde vanaf 31/12/2025 tot datum van verkoop.
Per persoon is er een jaarlijkse vrijstelling van 10.000 euro dus afhankelijk van de grootte van het kapitaal en het rendement zal je mogelijks binnen de vrijstelling vallen.
Waarschijnlijk omdat de finale teksten nog goedgekeurd moeten worden en enkel op het aandelen gedeelte omdat het obligatiegedeelte onder de Reynderstaks valt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Meerwaardetaks en gemengde fondsen
Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws. We beginnen met het slechte: Ondanks het invoeren van de meerwaardetaks is de Reynderstaks niet afgeschaft. Op jouw fonds zul je beiden betalen. Je betaalt dus meerwaardetaks op de meerwaarde van de aandelen, zijnde 10% boven de vrijstelling van 10.000 tot 15.000 EUR, en daar bovenop betaal je 30% Reynderstaks op de meerwaarde van de obligaties. Ooh ja, en uiteraard ook nog 30% roerende voorheffing op eventuele coupons.Florentino schreef: ↑6 juli 2025, 14:17 Ik heb een zogenaamd neutraal gemengd fonds met 60% aandelen en 40% obligaties via Argenta (kernfonds) ; het loopt al heel wat jaren, is bedoeld voor lange termijn, winst staat over de lange periode al wel boven de 15 k ; kan iemand mij duidelijk uitleggen of ik bij incasseren volgend jaar meerwaardebelasting zal moeten betalen en hoe die berekend wordt ?
Het goeie nieuws: de historische meerwaarde is vrijgesteld. Je zult de meerwaardetaks enkel betalen op de winst die ja maakt in 2026 (als je in 2026 verkoopt). De vrijstelling zal in dat geval slechts 10.000 EUR bedragen.
Mag ik verder adviseren om niet in dergelijke fondsen te investeren? Je portemonnee zal je dankbaar zijn.