Mobiliteitsbudget hypothecaire lening
TIP
Mobiliteitsbudget hypothecaire lening
Hallo iedereen,
Mijn werkgever en ik zijn momenteel aan het bekijken of we het mobiliteitsbudget kunnen invoeren dat ik dan kan gebruiken voor te gebruiker in pijler 2 voor de afbetaling van mijn hypothecair krediet. We vinden de basis van de wetgeving wel terug, maar in de praktijk blijft vooral één punt erg onduidelijk:
Hoe bepaal je de TCO (Total Cost of Ownership) van een bedrijfswagen?
We merken dat dit de basis is dat het volledige mobiliteitsbudget bepaalt, maar we vinden nergens een echt helder stappenplan of voorbeeld uit de praktijk. Daarom hoop ik dat mensen met ervaring hun inzichten kunnen delen.
Werknemers
Mijn werkgever en ik zijn momenteel aan het bekijken of we het mobiliteitsbudget kunnen invoeren dat ik dan kan gebruiken voor te gebruiker in pijler 2 voor de afbetaling van mijn hypothecair krediet. We vinden de basis van de wetgeving wel terug, maar in de praktijk blijft vooral één punt erg onduidelijk:
Hoe bepaal je de TCO (Total Cost of Ownership) van een bedrijfswagen?
We merken dat dit de basis is dat het volledige mobiliteitsbudget bepaalt, maar we vinden nergens een echt helder stappenplan of voorbeeld uit de praktijk. Daarom hoop ik dat mensen met ervaring hun inzichten kunnen delen.
Werknemers
- Hoe heeft jouw werkgever de TCO van je (toekomstige) bedrijfswagen berekend?
- Gebruiken ze een standaardtool, leasinggegevens, of een interne berekening?
- Worden zaken zoals verzekering, onderhoud, niet-aftrekbare btw, brandstof/elektriciteit enz. allemaal meegerekend?
- Was de TCO-berekening voor jou transparant, of moest je zelf aandringen op details?
- Heeft de TCO geleid tot een hoger of lager mobiliteitsbudget dan je verwachtte?
- Hoe bepalen jullie de TCO in de praktijk?
- Werken jullie met de leasingmaatschappij, fleet manager, payrollpartner of een externe tool?
- Hebben jullie vaste parameters die voor iedereen gelijk zijn?
- Is de TCO-bepaling administratief zwaar of valt dat mee?
- Zijn er typische fouten of misverstanden waar jullie tegenaan liepen?
- Hoe lang duurde bij jullie het proces van eerste vraag → uiteindelijke toekenning van het mobiliteitsbudget?
- Zijn er tips of concrete voorbeelden die ons kunnen helpen om dit intern vlotter op te starten?