Overschrijving geblokkeerd
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Overschrijving geblokkeerd
Ik heb een overschrijving gedaan in vreemde valuta van een redelijk bedrag van bank A (België) naar bank B (België) owv online beleggingsmogelijkheden bij bank B, beide rekeningen staan onder mijn naam en zijn valuta rekeningen. Bij de overschrijving heb ik mijn naam niet als begunstigde gegeven, maar de naam van de bank (B) en mijn type rekening.
Nu blijkt bank B deze overschrijving on hold gezet te hebben omdat de begunstigde niet overeenkwam. Bank A heeft na contact met mij per vergissing het bedrag terug gevraagd ipv te laten doorstorten (ook al meer dan een week geleden). Na 17 dagen staat het bedrag nog steeds niet terug op mijn rekening. Bank B zegt dat ze niks kunnen doen en me zelfs niet mochten contacteren om mijn transactie te bevestigen. Bank A zegt dat ze in afwachting zijn van de terugstorting.
Is het normaal dat Bank B dit kan tegenhouden? Volgens websites is dit op eigen risico.
Wat kan ik nog ondernemen?
“Jij beslist na een melding bij de overschrijving zelf of je met de overschrijving verder gaat met of zonder wijziging. Op dat vlak verandert er dus niets en ben je, net zoals vandaag al het geval is, zelf verantwoordelijk voor de overschrijvingen die je doet. De verificatie dient met andere woorden als een waarschuwing en een hulpmiddel. In het geval de gegevens niet (helemaal) overeenstemmen, raden we aan om altijd de begunstigde te controleren om fraude en foutieve overschrijvingen te vermijden.”
Nu blijkt bank B deze overschrijving on hold gezet te hebben omdat de begunstigde niet overeenkwam. Bank A heeft na contact met mij per vergissing het bedrag terug gevraagd ipv te laten doorstorten (ook al meer dan een week geleden). Na 17 dagen staat het bedrag nog steeds niet terug op mijn rekening. Bank B zegt dat ze niks kunnen doen en me zelfs niet mochten contacteren om mijn transactie te bevestigen. Bank A zegt dat ze in afwachting zijn van de terugstorting.
Is het normaal dat Bank B dit kan tegenhouden? Volgens websites is dit op eigen risico.
Wat kan ik nog ondernemen?
“Jij beslist na een melding bij de overschrijving zelf of je met de overschrijving verder gaat met of zonder wijziging. Op dat vlak verandert er dus niets en ben je, net zoals vandaag al het geval is, zelf verantwoordelijk voor de overschrijvingen die je doet. De verificatie dient met andere woorden als een waarschuwing en een hulpmiddel. In het geval de gegevens niet (helemaal) overeenstemmen, raden we aan om altijd de begunstigde te controleren om fraude en foutieve overschrijvingen te vermijden.”
Re: Overschrijving geblokkeerd
" Bank B zegt dat ze niks kunnen doen en me zelfs niet mochten contacteren om mijn transactie te bevestigen. "
Bij grote bedragen kan het helaas mogelijk wijzen op een fraude onderzoek. Dan mogen ze niets vertellen. Herkomst van het geld enz.
Bij grote bedragen kan het helaas mogelijk wijzen op een fraude onderzoek. Dan mogen ze niets vertellen. Herkomst van het geld enz.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Waarom heeft u in godsnaam uw naam niet gebruikt als begunstigde
Bank A had u dit al automatisch moeten signaleren hebben, vooraleer u de overschrijving kon verzenden.
U heeft u zelf in de voet geschoten.
Bij grote bedragen én bovendien nog in vreemde valuta, is het logisch dat dit geblokkeerd wordt; omdat u een overschrijving wil forceren, die niet volgens de regels werd opgesteld.
Uw eigen verantwoordelijkheid wijst op het feit, dat u niet moet komen klagen, als het fout loopt...
Bank A had u dit al automatisch moeten signaleren hebben, vooraleer u de overschrijving kon verzenden.
Bij grote bedragen én bovendien nog in vreemde valuta, is het logisch dat dit geblokkeerd wordt; omdat u een overschrijving wil forceren, die niet volgens de regels werd opgesteld.
Uw eigen verantwoordelijkheid wijst op het feit, dat u niet moet komen klagen, als het fout loopt...
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 17 december 2025, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb al menige transactie zo gedaan zonder probleem. Het is van mijn eigen bankrekening naar mijn andere bankrekening op mijn naam. Ik heb hier zelfs niet bij stilgestaan en dubbel gechecked of het de juiste nummer was (mijn verantwoordelijkheid).spaarfreakje schreef: ↑17 december 2025, 10:02 Waarom heeft u in godsnaam uw naam niet gebruikt als begunstigde![]()
Uw eigen verantwoordelijk wijst op het feit, dat u niet moet komen klagen, als het fout loopt...
-
pinkpanther
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik heb dit zelf ook al vaak zo gedaan. Ik gebruik als begunstigde gewoon de naam van de bank, omdat ik bij meerdere banken een rekening heb. Dat is voor mij overzichtelijker en heeft nog nooit problemen gegeven.
Ik krijg telkens de melding of ik de begunstigde naam wil aanpassen, maar die negeer ik gewoon.
Ik krijg telkens de melding of ik de begunstigde naam wil aanpassen, maar die negeer ik gewoon.
Is een van de banken een pure onlinebank?
Veel succes dan met het op afstand regelen van dit alles.
Ik spreek uit ervaring.
Veel succes dan met het op afstand regelen van dit alles.
Ik spreek uit ervaring.
Neen, het is een grote Belgische bank en een ietwat kleinere met buitenlandse eigenaar, beide met kantoren en beide gesproken. Ze hebben op een bepaald moment laten vallen dat er nog een derde bank tussen zit om die vreemde valuta te verhandelen (???), maar kunnen geen info geven waarom het zo lang duurt.
Ik ben weggegaan bij een online platform gelijk Lynx/DeGiro om sneller transacties van geld te kunnen doen en ietwat meer controle te hebben via het duurdere platform van de bank en dan krijg je zoiets.
Ja beleggen in België valt niet mee.Rune schreef: ↑17 december 2025, 23:31Neen, het is een grote Belgische bank en een ietwat kleinere met buitenlandse eigenaar, beide met kantoren en beide gesproken. Ze hebben op een bepaald moment laten vallen dat er nog een derde bank tussen zit om die vreemde valuta te verhandelen (???), maar kunnen geen info geven waarom het zo lang duurt.
Ik ben weggegaan bij een online platform gelijk Lynx/DeGiro om sneller transacties van geld te kunnen doen en ietwat meer controle te hebben via het duurdere platform van de bank en dan krijg je zoiets.
Geloof me, je hebt er goed aan gedaan. Je kunt tenminste bij het kantoor met je vuist op tafel slaan, ook al levert dat niet meteen resultaat op.
Ik heb een rampzalige ervaring gehad met een bekende Belgische pure onlinebank. Ik wil nooit meer zo'n ervaring hebben met zo'n verschrikkelijke klantendienst op afstand.
-
MountainTop
- Full Member

- Contacteer:
Heb afgelopen week een overschrijving gedaan naar Bolero... bij naam heb ik Bolero ingevuld (dacht dat dit correct was). Ik zou daar dus mijn eigen naam moeten invullen?spaarfreakje schreef: ↑17 december 2025, 10:02 Waarom heeft u in godsnaam uw naam niet gebruikt als begunstigde![]()
Je hebt toch een code bij Bolero in de vorm van een Belgisch gestruktureerde mededeling?!MountainTop schreef: ↑18 december 2025, 18:01Heb afgelopen week een overschrijving gedaan naar Bolero... bij naam heb ik Bolero ingevuld (dacht dat dit correct was). Ik zou daar dus mijn eigen naam moeten invullen?spaarfreakje schreef: ↑17 december 2025, 10:02 Waarom heeft u in godsnaam uw naam niet gebruikt als begunstigde![]()
Watdacht je, ik ben de enige klant bij Bolero? Of was het als schenking aan Bolero bedoeld?!
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Als je geen bankrekening hebt bij KBC, moet je inderdaad de Bolero rekening van KBC gebruiken. De begunstigde van de overschrijving is dus KBC, en niet jezelf.MountainTop schreef: ↑18 december 2025, 18:01Heb afgelopen week een overschrijving gedaan naar Bolero... bij naam heb ik Bolero ingevuld (dacht dat dit correct was). Ik zou daar dus mijn eigen naam moeten invullen?spaarfreakje schreef: ↑17 december 2025, 10:02 Waarom heeft u in godsnaam uw naam niet gebruikt als begunstigde![]()
Het heeft lang geduurd eer Saxo dat snapte. Iemand schrijft een groot bedrag over naar een rekening die niet de zijne is. Alarmbellen !! Knipperlichten !!! Anti-witwas paniek !!!
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat is correct.MountainTop schreef: ↑18 december 2025, 18:01 Heb afgelopen week een overschrijving gedaan naar Bolero... bij naam heb ik Bolero ingevuld (dacht dat dit correct was).
In het geval van Bolero schrijf je nl. niet over naar een persoonlijke bankrekening van jezelf, maar wel een bankrekening van Bolero en dan zetten zij dat vervolgens op je beleggersrekening. Bolero is een pure broker, geen bank.
Dat is typisch anders bij andere brokers die ook bank zijn, daar heb je meestal wél een persoonlijke bankrekening op je eigen naam.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Had je op voorhand een nieuwe muntrekening in bewuste vreemde valuta geopend bij Bolero?
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 18 december 2025, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik heb ook deze info gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.