Hoera meerwaardebelasting!
TIP
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Ze hebben geleerd uit de vrijstelling van geregmementeerde spaarrekeningen. Daar past elke bank de vrijstelling toe. Veel spaarders "vergeten" dat ze op die manier te veel vrijstelling hebben en ze "vergeten" dit recht te zetten.
NVA maakt zijn belofte waar. Wat we zelf doen, doen we beter. Inning van de belastingen, bijvoorbeeld
Je vergist je van vijand.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
NVA is mijn vijand niet. Ik vind het fantastisch dat ze de werkende en sparende Belgen platbelasten, en de rijken, de ondernemers en de ondernemingen met rust laten
De kiezers van NVA vinden dat ook. Een land heeft ondernemers en sterke ondernemingen nodig. En rijken om voor de financiering te zorgen. Ze moeten dus in de watten gelegd worden! NVA is de beste garantie voor die watten (De Wever: "mijn baas is de VOKA"), en dus hebben zoveel mensen voor VOKA NVA gestemd.
Ik zou voor 1 broker opt- in en voor een andere opt- out kiezen. Op je belastingbrief kan je dan toch beide vakjes aanvinken mag ik hopen..
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
De belastingbrief van 2026 ga je pas in 2027 krijgen. Dan pas ga je weten wat je kunt aankruisen.
Je moet ten laatste 30 juni 2026 kiezen voor opt-in of opt-out.
NVA speelt het zeer slim door geen info te geven
Ik heb begrepen dat zulke keuze verboden is.
Ofwel alles opt-in ofwel alles opt-out.
Moest het wel mogen, het zou uiteraard heel verleidelijk zijn.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Dat is ondertussen veranderd.
Je kiest per effectenrekening.
Zelfs binnen 1 bank kan je 2 verschillende keuzes maken. Kwestie van het nog wat chaotischer te maken
Enfin, de reden is o.a. dat bij gezamelijke rekeningen iedereen opt-in moet kiezen, zodra een dat doet.
En dan zou men voor individuele rekeningen geen keuze meer hebben. Vanaf nu kan dat dus wel.
Je kiest per effectenrekening.
Zelfs binnen 1 bank kan je 2 verschillende keuzes maken. Kwestie van het nog wat chaotischer te maken
Enfin, de reden is o.a. dat bij gezamelijke rekeningen iedereen opt-in moet kiezen, zodra een dat doet.
En dan zou men voor individuele rekeningen geen keuze meer hebben. Vanaf nu kan dat dus wel.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Klopt.
En zo kan je eventueel ook voor opt-in kiezen bij je Belgische broker(s) als je ook buitenlandse broker(s) hebt.
Dan vergis je je van vriend.KleineSpaarder schreef: ↑22 december 2025, 13:13NVA is mijn vijand niet. Ik vind het fantastisch dat ze de werkende en sparende Belgen platbelasten, en de rijken, de ondernemers en de ondernemingen met rust laten
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Zoals het Arabisch spreekwoord zegt:Gudrun schreef: ↑22 december 2025, 15:24Dan vergis je je van vriend.KleineSpaarder schreef: ↑22 december 2025, 13:13
NVA is mijn vijand niet. Ik vind het fantastisch dat ze de werkende en sparende Belgen platbelasten, en de rijken, de ondernemers en de ondernemingen met rust laten
Ik heb 3 vrienden:
- mijn vriend
- de vriend van mijn vriend
- de vijand van mijn vijand
NVA is mijn vriend. Ik vind het fantastisch dat ze de werkende en sparende Belgen platbelasten, en de rijken, de ondernemers en de ondernemingen met rust laten.
De werkende en sparende Vlamingen vinden dat ook. Want de rijken en de ondernemers zijn niet genoeg stemmen om het stemmenpercentage van de NVA te verklaren
Yes en tegelijk Oeps, ik ben bij de gelukkige winnaars van El Gordo, de traditionele Spaanse kerstloterij. Wat nu te doen om te vermijden dat dit in Jambon zijn bodemloze zakken verdwijnt?
Biljet is gekocht in Andorra. Het leuke aan El Gordo is dat je met 10 personen (vrienden / familie / collega’s…) speelt op hetzelfde nummer en dat de winstbedragen per persoon niet exorbitant zijn. Da’s een Kerstgewoonte in Spanje en een groot deel van de inzet gaat naar goede doelen.
De eventuele winst wordt dan onder die 10 lotjes verdeeld (“decimos”), dus ofwel win je niks ofwel wint iedereen uit de groep evenveel.
De eventuele winst wordt dan onder die 10 lotjes verdeeld (“decimos”), dus ofwel win je niks ofwel wint iedereen uit de groep evenveel.
Ik, als kleine belegger, kan er echt niet meer aan uit.
Op zich ben ik niet van plan om te verkopen in de komende jaren, maar ik speel soms graag met turbo's voor kleine bedragen (<2.5K).
10.000 euro meerwaarde heb ik zeker niet, maar hoe het dan allemaal moet lopen is me niet duidelijk en schrikt me eigenlijk af om nog met turbo's bezig te zijn.
Daarnaast heb ik nog een grote hoeveelheid IWDA bij Degiro, een NL bank, waar ik momenteel flirt met de 10K winst.
Ik vermoed dat Degiro niets voor mij zal doen. Overdragen naar een BE bank is nu te laat om nog voor 1 januari te regelen.
Ook hier heb ik geen idee hoe het nu verder moet. Als iemand me hier over kan adviseren, zou leuk zijn.
Zelfs als ik niet verkoop, zie ik verschillende verhalen over de opt-in/out, opsparen vrijstelling, ...
Triestig allemaal.
Ik wil die 10% wel betalen, maar heb meer angst voor boetes en dergelijke, omdat ik gewoon niet zie hoe het nu allemaal moet. De politiek weet het zelf nog niet, merk ik...
Op zich ben ik niet van plan om te verkopen in de komende jaren, maar ik speel soms graag met turbo's voor kleine bedragen (<2.5K).
10.000 euro meerwaarde heb ik zeker niet, maar hoe het dan allemaal moet lopen is me niet duidelijk en schrikt me eigenlijk af om nog met turbo's bezig te zijn.
Daarnaast heb ik nog een grote hoeveelheid IWDA bij Degiro, een NL bank, waar ik momenteel flirt met de 10K winst.
Ik vermoed dat Degiro niets voor mij zal doen. Overdragen naar een BE bank is nu te laat om nog voor 1 januari te regelen.
Ook hier heb ik geen idee hoe het nu verder moet. Als iemand me hier over kan adviseren, zou leuk zijn.
Zelfs als ik niet verkoop, zie ik verschillende verhalen over de opt-in/out, opsparen vrijstelling, ...
Triestig allemaal.
Ik wil die 10% wel betalen, maar heb meer angst voor boetes en dergelijke, omdat ik gewoon niet zie hoe het nu allemaal moet. De politiek weet het zelf nog niet, merk ik...
Het valt uiteindelijk waarschijnlijk wel mee allemaal.DeDenker schreef: ↑23 december 2025, 19:14 Ik, als kleine belegger, kan er echt niet meer aan uit.
Triestig allemaal.
Ik heb ook aandelen bij de Giro en hou dat ook zo.
Ik zou ze wel in de loop van jan. melden dat je voor een opt-out kiest.
Zolang je niet verkoopt hoef je niets te doen.
Zorg wel dat je van de aandelen die op winst staan de slotprijs noteert na sluiting op 31 dec. Vanaf die prijs mag je er nog 10.000 belastingvrij op verdienen.
Van de aandelen die bij slot van de beurs op 31 dec. op verlies staan moet je zorgen dat je de aankoopprijs bewaart. Kan je zo kopiëren van je aankoop bij de Giro of Belgische broker.
Verder voorlopig even niets doen met turbo's n.m.m.