Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Gezien Degiro buitenlands is, moet ik dan een opt-out melden in januari? Is het niet 'by default' een opt-out bij een NL bank? Ik ga er van uit dat ze de Belgische meerwaardebelasting gewoon negeren...
Ik weet nog niet wat juist is: mijn IWDA bij Degiro volledig verkopen en mijn rekening daar sluiten (voor 31/12/2025) of gewoon alles laten lopen...
Verkopen en het geld overschrijven naar een Belgische broker lijkt het makkelijkste.
Ik weet nog niet wat juist is: mijn IWDA bij Degiro volledig verkopen en mijn rekening daar sluiten (voor 31/12/2025) of gewoon alles laten lopen...
Verkopen en het geld overschrijven naar een Belgische broker lijkt het makkelijkste.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Als ge daar enkel een kapitaliserende tracker zoals IWDA hebt en ge zijt van plan die nog jaren te laten lopen kunt ge evengoed niks doen en die kosten uitsparen.
Veel gemakkelijker en goedkoper.
Als ge ooit verkoopt kijken wat de koers was op 31/12/2025 en 10% winst aangeven en de kous is af. Geen enkele reden om nu domme kosten te maken.
Voor bijkopen zou ik wel je belgische broker nemen (of openen als je er nog geen hebt), want dan wordt het ingewikkelder rekenen later.
Heb zelf een aantal kapitaliserende trackers waaronder ook IWDA bij degiro lopen en vanaf nu gebeurt daar niks meer met die rekening voor JAREN
Opt out - opt in... maakt allemaal geen bal uit als ge niks meer doet.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik steun bovenstaand advies en mag wel zeggen dat ik er nogal 'iets van ken'.
Ben al 6md dag en nacht bezig met de meerwaardebelasting en doorgrond tot in detail de juridische teksten van het Wetsontwerp.
Ik raad iedereen aan te wachten met een beslissing over opt-in of opt-out. Ook al zullen sommige banken/brokers er u eind januari al mee bestoken!
Zie bijlage (artikel uit het Wetsontwerp houdende aanpassingen en invoegen van artikels in het WIB92):
Ben al 6md dag en nacht bezig met de meerwaardebelasting en doorgrond tot in detail de juridische teksten van het Wetsontwerp.
Ik raad iedereen aan te wachten met een beslissing over opt-in of opt-out. Ook al zullen sommige banken/brokers er u eind januari al mee bestoken!
Zie bijlage (artikel uit het Wetsontwerp houdende aanpassingen en invoegen van artikels in het WIB92):
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bedankt.
Nat wat twijfelen ben ik inderdaad van plan mijn posities wat op te ruimen, maar IWDA laat ik staan bij Degiro.
Verder uitbouwen van IWDA zal ik bij Medirect doen.
Nat wat twijfelen ben ik inderdaad van plan mijn posities wat op te ruimen, maar IWDA laat ik staan bij Degiro.
Verder uitbouwen van IWDA zal ik bij Medirect doen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Medirect is perfect.
Geen makelaarsloon. Geen minimum inleg.
Geen makelaarsloon. Geen minimum inleg.
En in januari hoef ik dus nog nergens iets aan te geven van Degiro?
Vanzelfsprekend is deze rekening wel aangeven in het CAP & in de belastingen, maar voor de meerwaardebelasting moet ik nog niets doen in januari (voor de IWDA positie bij Degiro)?
Vanzelfsprekend is deze rekening wel aangeven in het CAP & in de belastingen, maar voor de meerwaardebelasting moet ik nog niets doen in januari (voor de IWDA positie bij Degiro)?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Zelfs al zou degiro u eind januari al laten weten dat het ook bij hen mogelijk is om de Belgische meerwaardebelasting aan de bron in te houden (zoals de TOB), zou ik hen antwoorden dat u uw beslissing nog in beraad houdt en verwijzen naar bovenstaand art 34, dat de deadline daarvoor pas op 30 juni 2026 verstrijkt.
Dan kunnen zij nog altijd retroactief teruggaan tot 1/1/2026.
Dan kunnen zij nog altijd retroactief teruggaan tot 1/1/2026.
Top.
Merci
Merci
DeGiro houdt ook geen rekening met de belgische dividendbelasting, die moet je opnemen in de belastingaangifte, zelfde voor Reynderstaks. Ik denk dat ze ook niets gaan doen voor de meerwaardebelasting.DeDenker schreef: ↑23 december 2025, 22:05 Gezien Degiro buitenlands is, moet ik dan een opt-out melden in januari? Is het niet 'by default' een opt-out bij een NL bank? Ik ga er van uit dat ze de Belgische meerwaardebelasting gewoon negeren...
Na rijp beraad en alle commentaren hier te hebben gelezen heb ik ook beslist om alles bij Degiro te laten lopen maar daar niet meer bij te kopen.
Voor mijn toekomstige aankopen zal ik dus een Belgische broker nemen. Ik moet nog eens uitzoeken dewelke maar ik neig ook naar MeDirect omdat ik daar ook al spaarrekeningen heb.
Voor mijn toekomstige aankopen zal ik dus een Belgische broker nemen. Ik moet nog eens uitzoeken dewelke maar ik neig ook naar MeDirect omdat ik daar ook al spaarrekeningen heb.
Opletten met turbo's nu. Dat is 33%DeDenker schreef: ↑23 december 2025, 19:14 Ik, als kleine belegger, kan er echt niet meer aan uit.
Op zich ben ik niet van plan om te verkopen in de komende jaren, maar ik speel soms graag met turbo's voor kleine bedragen (<2.5K).
10.000 euro meerwaarde heb ik zeker niet, maar hoe het dan allemaal moet lopen is me niet duidelijk en schrikt me eigenlijk af om nog met turbo's bezig te zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
De politiek weet het maar al te goed en wij ondertussen ook, veel gaat er nu echt niet meer aan veranderen.DeDenker schreef: ↑23 december 2025, 19:14 Ik, als kleine belegger, kan er echt niet meer aan uit.
Op zich ben ik niet van plan om te verkopen in de komende jaren, maar ik speel soms graag met turbo's voor kleine bedragen (<2.5K).
10.000 euro meerwaarde heb ik zeker niet, maar hoe het dan allemaal moet lopen is me niet duidelijk en schrikt me eigenlijk af om nog met turbo's bezig te zijn.
Daarnaast heb ik nog een grote hoeveelheid IWDA bij Degiro, een NL bank, waar ik momenteel flirt met de 10K winst.
Ik vermoed dat Degiro niets voor mij zal doen. Overdragen naar een BE bank is nu te laat om nog voor 1 januari te regelen.
Ook hier heb ik geen idee hoe het nu verder moet. Als iemand me hier over kan adviseren, zou leuk zijn.
Zelfs als ik niet verkoop, zie ik verschillende verhalen over de opt-in/out, opsparen vrijstelling, ...
Triestig allemaal.
Ik wil die 10% wel betalen, maar heb meer angst voor boetes en dergelijke, omdat ik gewoon niet zie hoe het nu allemaal moet. De politiek weet het zelf nog niet, merk ik...
Puur afgaande op je post en vooral het laatste zou ik als ik jou was om te beginnen alles bij Belgische brokers doen vanaf nu en daar voor opt-in kiezen wanneer het zover is bij die brokers.
Je accumulerende ETF bij Degiro zou je daar nog kunnen laten staan, zoals anderen ook al aangaven.
Als je die ooit verkoopt, dan moet je dat gewoon éénmalig op dat moment aangeven, en dan betaal je enkel belasting op de gerealiseerde winst vanaf 1/1/2026, niet op de virtuele winst (die 10K) die je nu al hebt opgebouwd.
Als je dit allemaal niet ziet zitten, dan kan je uiteraard wel nog je IWDA bij Degiro nu direct verkopen, het geld overhevelen naar een Belgische broker en daar eventueel IWDA dan terug aankopen. Dat komt natuurlijk wel met kosten (TOB en transactiekosten) maar geen meerwaardebelasting.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 24 december 2025, 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Zoals je zelf zegt is Degiro een buitenlandse broker en moeten zij niet voldoen aan de Belgische wetgeving.
Ze kunnen eventueel wel een dienst naar hun Belgische klanten aanbieden om de MWB in te houden.
Ik schat de kans klein dat ze dat gaan doen. Voor dividenden doe ze dit ook niet en dat is een stuk éénvoudiger.
Als ze het toch wel zouden doen, dan zullen ze je daar wellicht van op de hoogte brengen dat ze dat van plan zijn.
Er valt dus helemaal niets te melden aan Degiro. In theorie zullen ze niet eens begrijpen waarover je het hebt.
Gaat niet over "juist of fout", maar puur over wat jij wel/niet ziet zitten.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Wanneer je de aandelen verkoopt zal je een bewijs moeten hebben met de verkoopgegevens (zoals ISIN, aantal, prijs, datum) én een bewijs van de aankoopgegevens (zoals ISIN, aantal, prijs, datum) die door de Begische fiscus legitiem beschouwd wordt.
Waar je nu (of in januari) dus best voor zorgt is dat bewijs van je aankoop/aankopen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
"Ten laatste" is natuurlijk wel degelijk van belang.spaarfreakje schreef: ↑23 december 2025, 23:15 Ik raad iedereen aan te wachten met een beslissing over opt-in of opt-out. Ook al zullen sommige banken/brokers er u eind januari al mee bestoken!
Als je geen keuze maakt wanneer je broker erom vraagt, dan zal gewoon voor jou de default keuze genomen worden.
https://www.dekamer.be/FLWB/PDF/56/1244/56K1244001.pdf
Pag. 77:
Er wordt aldus een overgangsregeling ingevoerd die
voorziet in een periode van zes maanden waarin de
instellingen de nodige technische en administratieve
voorbereidingen kunnen treffen. Deze regeling houdt
in dat voor de eerste zes maanden van het jaar geen
wettelijke verplichting geldt tot inhouding van de voor-
heffing, noch tot het aanbieden van de opt-out-keuze
aan de klanten.
Instellingen die evenwel reeds operationeel in staat
zijn om deze verplichtingen vlugger dan 1 juli na te
komen, krijgen de mogelijkheid dit reeds vanaf een
datum die zij aan de administratie meedelen, te doen.
Voor de instellingen die deze verplichtingen pas later en
ten laatste vanaf 1 juli 2026 kunnen toepassen, wordt
voorzien in een look-backmechanisme en een eenmalige
regularisatie (“one-shot”).