Meerwaardebelasting 2026 POLL
TIP
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Re: Meerwaardebelasting 2026 POLL
Dat klopt maar ge zult het wel mogen uitleggen waarom ge zoveel verkopen doet met minwaarden.doorwinterd schreef: ↑26 december 2025, 21:13...
de benadering van 'redelijk persoon' met privévermogen staat imo volledig los van de omvang
...
In het kader van 'normaal beheer van privé-vermogen' zie ik enkel als aanvaardbare reden dat ge toch wel ni toevallig en onverwacht de kans van je leven krijgt om een voor u perfect onroerend (investerings)goed te kopen, zeker ...
Alle andere redenen lijken eerder ingegeven door tax-harvesting of shorten (weliswaar met eigen effecten). Zeker als uit de saldo's van uw effectenrekeningen op het CAP het vermoeden rijst dat ge de verkochte effecten nogal snel teruggekocht hebt.
Ik vrees dat de fiscus dat niet als 'normaal beheer van een privé-vermogen' beschouwt, conservatief als ze zijn
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Vraagje.spaarfreakje schreef: ↑26 december 2025, 22:25 Ge kunt in 2029 een minwaarde tov de referentiewaarde op 31/12/2025 van een aankoop uit gelijk welk jaar gebruiken maar ge moogt die minwaarde niet vergroten door een hogere aankoopprijs uit 2022 in rekening te brengen; als dat uw vraag was.
Want dan zijt ge minwaarden uit het verleden aan het recupereren en dat is niet toegestaan.
Volgens het wetsvoorstel mag je de hogere aanschafwaarde van voor 31/12/2025 gebruiken, maar je moet niet.
Stel:
Aandelen aangekocht voor 31/12/2025 voor 30.000 euro.
Op 31/12/2025 staan ze aan 60.000 euro.
Je verkoopt ze ten laatste in 2030 voor 50.000 euro.
Concrete vraag:
Aangezien je mag kiezen: kan je de minwaarde van 60.000-50.000 gebruiken om meerwaarden op andere verkochte aandelen in hetzelfde jaar te compenseren?
(Ik bedoel volgens de letter van de wet, niet de geest van de wet).
<edit was foute analyse>
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 december 2025, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- VincentVega
- VIP member

Er is een minwaarde van 10K en die kan je in het jaar van verkoop ook gebruiken om meerwaarden op andere effecten te compenseren.
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Ja, maar enkel voor desbetreffend effect. Een voorbeeld, je kocht ooit Bpost aan €10, slotkoers op 31/12/25 is €2. In 2029 kun je verkopen aan €5, zonder recuperatie zou je daar dus €3 meerwaarden op boeken, je mag echter de historische aankoopwaarde gebruiken tot 2030 waardoor je hier dus die €3 meerwaarden sinds 1/1/2026 kunt neutraliseren. Wat niet mag is het historisch verlies op aandeel A gebruiken om de meerwaarde van aandeel B te compenseren. "Historisch" is hier het belangrijke woord.
Dit mag dan weer wel voor de gerealiseerde meer of min waarden vanaf 1/1/2026. Ook een voorbeeld, je hebt IWDA wat eind dit jaar op €110 af klokt, in de loop van 2027 verkoop je dat aan €70 wat dus €40 minwaarde oplevert. Tevens kun je in datzelfde jaar een aandeel verkopen met €60 meerwaarde (sinds 1/1/2026 of na aankoop na 1/1/2026), je mag dan beide gerealiseerde min en meerwaarden samen nemen en daarop de meerwaardentaks berekenen.
- VincentVega
- VIP member

Dus in het voorbeeld hierboven mag je dan volgens jou in 2027 - het jaar van verkoop - de minwaarde op Bpost niet gebruiken om in 2027 gerealiseerde meerwaarden op andere aandelen te compenseren?vortex schreef: ↑27 december 2025, 09:57Ja, maar enkel voor desbetreffend effect. Een voorbeeld, je kocht ooit Bpost aan €10, slotkoers op 31/12/25 is €2. In 2029 kun je verkopen aan €5, zonder recuperatie zou je daar dus €3 meerwaarden op boeken, je mag echter de historische aankoopwaarde gebruiken tot 2030 waardoor je hier dus die €3 meerwaarden sinds 1/1/2026 kunt neutraliseren. Wat niet mag is het historisch verlies op aandeel A gebruiken om de meerwaarde van aandeel B te compenseren. "Historisch" is hier het belangrijke woord.
Dit mag dan weer wel voor de gerealiseerde meer of min waarden vanaf 1/1/2026. Ook een voorbeeld, je hebt IWDA wat eind dit jaar op €110 af klokt, in de loop van 2027 verkoop je dat aan €70 wat dus €40 minwaarde oplevert. Tevens kun je in datzelfde jaar een aandeel verkopen met €60 meerwaarde (sinds 1/1/2026 of na aankoop na 1/1/2026), je mag dan beide gerealiseerde min en meerwaarden samen nemen en daarop de meerwaardentaks berekenen.
Volgens mij mag dat wel ..
”U mag minwaarden aftrekken van de meerwaarden die u in datzelfde jaar realiseerde. Minwaarden zijn alleen aftrekbaar voor beleggingen uit dezelfde categorie. Zo mag u bijvoorbeeld aandelenverliezen aftrekken van gerealiseerde meerwaarden op aandelen.
Het is niet mogelijk om minwaarden over te dragen naar de volgende jaren. U mag alleen minwaarden aftrekken die de fiscus vaststelt na de zogenaamde foto van 31 december 2025. Historische verliezen van vóór die datum zijn niet aftrekbaar”
Historische verliezen zijn niet aftrekbaar. Wat met “historische verliezen” of minwaarden wordt bedoeld is dat de minwaarde van een aandeel dat je in 2022 hebt gekocht en met verlies in 2024 (dus voor het nemen van de foto op 1/1/2026) hebt verkocht, niet mag gebruiken om meerwaarden te compenseren.
Wat wel waar is dat je binnen dezelfde categorie van beleggingen moet blijven. Minwaarden op aandelen mag je niet gebruiken om meerwaarden op bitcoins, goud, tak23 enz… te compenseren.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Uw definitie van 'historisch verlies' klopt niet met die van 'historische minwaarde' gerealiseerd bij verkoop in 2026 of later.
Ook in uw laatste alinea zit je fout. Alle fin activa, hoe verschillend ook, die tot het regime van 'normaal beheer' behoren en dus hetzelfde tarief van 10% meerwaardebelasting volgen, zijn gelijkwaardig.
Er mag wel niet gecombineerd worden met 'aanmerkelijk belang' of 'interne meerwaarden'.
Ook in uw laatste alinea zit je fout. Alle fin activa, hoe verschillend ook, die tot het regime van 'normaal beheer' behoren en dus hetzelfde tarief van 10% meerwaardebelasting volgen, zijn gelijkwaardig.
Er mag wel niet gecombineerd worden met 'aanmerkelijk belang' of 'interne meerwaarden'.
Opt-out - en pogen om niks te verkopen.
Verkoop sowieso al zelden gezien de aandelen in mijn portfolio allemaal aandelen zijn met groeiend dividend.
Enige uitzondering was Berkshire maar deze heb ik dit jaar verkocht.
Verkoop sowieso al zelden gezien de aandelen in mijn portfolio allemaal aandelen zijn met groeiend dividend.
Enige uitzondering was Berkshire maar deze heb ik dit jaar verkocht.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Detail: eigenlijk heb je die keuze niet bij het berekenen van minwaarden, soit.KleineSpaarder schreef: ↑27 december 2025, 09:18Vraagje.spaarfreakje schreef: ↑26 december 2025, 22:25 Ge kunt in 2029 een minwaarde tov de referentiewaarde op 31/12/2025 van een aankoop uit gelijk welk jaar gebruiken maar ge moogt die minwaarde niet vergroten door een hogere aankoopprijs uit 2022 in rekening te brengen; als dat uw vraag was.
Want dan zijt ge minwaarden uit het verleden aan het recupereren en dat is niet toegestaan.
Volgens het wetsvoorstel mag je de hogere aanschafwaarde van voor 31/12/2025 gebruiken, maar je moet niet.
Stel:
Concrete vraag:
Aangezien je mag kiezen: kan je de minwaarde van 60.000-50.000 gebruiken om meerwaarden op andere verkochte aandelen in hetzelfde jaar te compenseren?
De minwaarden worden geregeld in WIB92 art 102, par 5 (NIEUW) (op p 189-190 van de .pdf)
Het laatste lid (in combinatie met het eerste) behandelt dus uw specifieke vraag.
(zie bijlage)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 27 december 2025, 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Dus de periode tussen aankoop BPost 10 euro en verkoop 5 euro mag langer dan 5 jaar zijn om die 3 euro meerwaarde te neutraliseren. Ja denk ik ook wel.vortex schreef: ↑27 december 2025, 09:57Ja, maar enkel voor desbetreffend effect. Een voorbeeld, je kocht ooit Bpost aan €10, slotkoers op 31/12/25 is €2. In 2029 kun je verkopen aan €5, zonder recuperatie zou je daar dus €3 meerwaarden op boeken, je mag echter de historische aankoopwaarde gebruiken tot 2030 waardoor je hier dus die €3 meerwaarden sinds 1/1/2026 kunt neutraliseren. Wat niet mag is het historisch verlies op aandeel A gebruiken om de meerwaarde van aandeel B te compenseren. "Historisch" is hier het belangrijke woord.
VincentVega schreef: ↑27 december 2025, 10:17Dus in het voorbeeld hierboven mag je dan volgens jou in 2027 - het jaar van verkoop - de minwaarde op Bpost niet gebruiken om in 2027 gerealiseerde meerwaarden op andere aandelen te compenseren?vortex schreef: ↑27 december 2025, 09:57
Ja, maar enkel voor desbetreffend effect. Een voorbeeld, je kocht ooit Bpost aan €10, slotkoers op 31/12/25 is €2. In 2029 kun je verkopen aan €5, zonder recuperatie zou je daar dus €3 meerwaarden op boeken, je mag echter de historische aankoopwaarde gebruiken tot 2030 waardoor je hier dus die €3 meerwaarden sinds 1/1/2026 kunt neutraliseren. Wat niet mag is het historisch verlies op aandeel A gebruiken om de meerwaarde van aandeel B te compenseren. "Historisch" is hier het belangrijke woord.
”U mag minwaarden aftrekken van de meerwaarden die u in datzelfde jaar realiseerde. Minwaarden zijn alleen aftrekbaar voor beleggingen uit dezelfde categorie. Zo mag u bijvoorbeeld aandelenverliezen aftrekken van gerealiseerde meerwaarden op aandelen.
Ik had er nog bijgeschreven dat het woordje "historisch" belangrijk is. Dus nee, je mag de historische minwaarde (de aankoopprijs voor 1/1/2026) op Bpost niet gebruiken voor iets anders dan Bpost zelf. Mocht je Bpost na 1/1/2026 uiteindelijk verkopen aan €0,5, dan mag je binnen datzelfde jaar €1,5 minwaarde (is de minwaarde vanaf 1/1/2026 dus niet de historische minwaarde) van een andere gerealiseerde meerwaarde aftrekken.
VincentVega schreef: ↑27 december 2025, 10:17
Historische verliezen zijn niet aftrekbaar. Wat met “historische verliezen” of minwaarden wordt bedoeld is dat de minwaarde van een aandeel dat je in 2022 hebt gekocht en met verlies in 2024 (dus voor het nemen van de foto op 1/1/2026) hebt verkocht, niet mag gebruiken om meerwaarden te compenseren.
Dat is eigen fantasie en totaal niet relevant voor de meerwaarden berekening. Het gaat enkel over effecten die op of na 1/1/2026 in bezit zijn, wat je ooit eens gehad hebt doet er niet toe.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Je mag dus niet (en de fiscus ook niet) redeneren dat je eigenlijk een meerwaarde hebt van 30.000 naar 50.000. Je moet dus redeneren dat je een minwaarde hebt van 60.000 naar 50.000?spaarfreakje schreef: ↑27 december 2025, 10:48Detail: eigenlijk heb je die keuze niet bij het berekenen van minwaarden, soit.KleineSpaarder schreef: ↑27 december 2025, 09:18
Vraagje.
Stel:
Concrete vraag:
De minwaarden worden geregeld in WIB92 art 102, par 5 (NIEUW) (op p 189-190 van de .pdf)
Het laatste lid (in combinatie met het eerste) behandelt dus uw specifieke vraag.
(zie bijlage)
Leuk
Nu maar te hopen dat de banken bij opt-in dat ook zo toepassen in hun IT systemen
Je kan de stand van voor 2026 gebruiken om minder meerwaarde op dit effect te hebben.
Je kan de stand van voor 2026 niet gebruiken om meer minderwaarde te hebben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- VincentVega
- VIP member

Je hebt gelijk, weeral iets bijgeleerdvortex schreef: ↑27 december 2025, 11:25VincentVega schreef: ↑27 december 2025, 10:17
Dus in het voorbeeld hierboven mag je dan volgens jou in 2027 - het jaar van verkoop - de minwaarde op Bpost niet gebruiken om in 2027 gerealiseerde meerwaarden op andere aandelen te compenseren?
Ik had er nog bijgeschreven dat het woordje "historisch" belangrijk is. Dus nee, je mag de historische minwaarde (de aankoopprijs voor 1/1/2026) op Bpost niet gebruiken voor iets anders dan Bpost zelf. Mocht je Bpost na 1/1/2026 uiteindelijk verkopen aan €0,5, dan mag je binnen datzelfde jaar €1,5 minwaarde (is de minwaarde vanaf 1/1/2026 dus niet de historische minwaarde) van een andere gerealiseerde meerwaarde aftrekken.
Dat is eigen fantasie en totaal niet relevant voor de meerwaarden berekening. Het gaat enkel over effecten die op of na 1/1/2026 in bezit zijn, wat je ooit eens gehad hebt doet er niet toe.VincentVega schreef: ↑27 december 2025, 10:17
Ik vond nog het volgende voorbeeld terug (wat jouw redenering bevestigt):
Voor minderwaarden kan u vreemd genoeg niet terugvallen op de historische aanschaffingsprijs: enkel minwaarden t.o.v. de waarde per 31.12.2025 worden aanvaard.
Een voorbeeld maakt dit duidelijk:
Aandeel gekocht in 2023 voor 50 EUR.
Waarde per 31.12.2025: 30 EUR
Fiscale gevolgen:
Bij verkoop in 2026 tot 2030 voor 40 EUR: geen belastbare meerwaarde want voor de berekening mag je terugvallen op de aanschaffingsprijs. Deze bedraagt 50 EUR, hetgeen meer is dan de verkoopprijs van 40 EUR. Eigenlijk maakt u bij deze verkoop een verlies van 10 EUR, maar deze minderwaarde is niet aftrekbaar aangezien daarvoor de vergelijking met de waarde per 31.12.2025 (30 EUR) moet worden gemaakt.
Bij verkoop vanaf 2031 voor 40 EUR: belastbare meerwaarde van 10 EUR, want u moet na vijf jaar altijd vergelijken met de waarde per 31.12.2025.
De eerste lijn - voor minderwaarden kan u vreemd genoeg niet terugvallen op de historische aanschaffingsprijs: enkel minwaarden t.o.v. de waarde per 31.12.2025 worden aanvaard - is voor mij nieuw.