ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
TIP
Re: ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
Ik vind het sowieso amusant ("spielerei"), het is maar 200 euro per land, maar ik ga er ook wel van uit dat het rendement via deze land-specifieke ETFs minstens ongeveer equivalent zijn met dat van de wereldwijde index (waarin ik sowieso veel meer beleg). Of het iets hoger of iets lager zal zijn, dat valt nog te bekijken. Maar het zijn in elk geval stuk voor stuk landen waarvoor een bescheiden overweight-positie omwillle van demografische, economische, geopolitieke, ... ontwikkelingen mijn inziens meer dan verantwoord is op de lange termijn 
Deze landen maken samen minder dan 1% uit van de wereldmarkt. Waarom wil.je daar meer dan de anderen in concentreren?AJBS schreef: ↑11 januari 2026, 10:35 Met het oog op diversificatie vind ik het zelf leuk om een paar land-specifieke indexfondsen in de portefeuille te hebben.
Meer concreet heb ik ETFs gekocht, of plan ik ETFs te kopen, voor de volgende landen en voor relatief bescheiden bedragen:
Polen
Griekenland
Zuid-Korea
Indonesië
Vietnam (-> niet evident om een goeie ETF te vinden)
Mexico
Brazilië
Zuid-Afrika
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Omwille van de groeivooruitzichten daar? 
In welke zin is dat fundamenteel anders dan in een individueel aandeel investeren - dat op de schaal van de wereldeconomie helemaal niks voorstelt natuurlijk, maar waarvan je wel gelooft dat het het potentieel heeft om beter te doen dan de wereldwijde index? Voor een individueel land met goede economische vooruitzichten is dat toch heel gelijkaardig?
In welke zin is dat fundamenteel anders dan in een individueel aandeel investeren - dat op de schaal van de wereldeconomie helemaal niks voorstelt natuurlijk, maar waarvan je wel gelooft dat het het potentieel heeft om beter te doen dan de wereldwijde index? Voor een individueel land met goede economische vooruitzichten is dat toch heel gelijkaardig?
Waarom denk JIJ dat je meer weet, en het beter weet dan de gemeenschap van beleggers.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 11 januari 2026, 16:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik zeg niet dat ik het beter weet, het lijkt me wel aannemelijk. Het gaat om beperkte bedragen met het oog op iets meer diversificatie, time will tell, de risico’s zijn sowieso beperkt (in beide richtingen). Ik heb me uiteraard wel wat ingelezen. De EM experts van Robeco bijvoorbeeld vind ik erg interessant.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.robeco.com/en-int/insights/ ... eir-weight
Laatst gewijzigd door AJBS op 11 januari 2026, 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Aandelen die gemiddeld noteren tegen zeer lage koers/winst verhoudingen met daarnaast goede economische vooruitzichten, demografische factoren en/of een relatief gunstig politiek klimaat.
Gewoon doen, lijkt mij niet onverstandig om momenteel niet met 60 a 70% in Trumpland te zitten. Kijk ook eens naar west en centraal Afrika, maken een sterke BBP groei door, hebben een jonge bevolking met stijgende welvaart, daar zit nog veel economisch potentieel, ook wel wat politiek risico.AJBS schreef: ↑11 januari 2026, 14:59 Omwille van de groeivooruitzichten daar?
"de gemeenschap van beleggers" really
Ik lees hier al een hele tijd mee en telkens hier iemand advies komt vragen geraakt men niet verder dan 'een wereld ETF' uit te braken. Kom eens uit je echokamer zou ik zeggen.
De wereld van beleggen is zo groot en met wat ervaring en een goede strategie kan je veel verder komen dan met generieke vanilla ETF's.
Ik heb niets tegen hangmatbeleggers want dat is voor onzekere en onwetende personen een goede manier om te beleggen maar het is dom geld.
Moet je gewoon doen... Wat experimenten en kijken wat voor jou werkt en wat niet. Elke actieve belegger is ergens begonnen en elke succesvolle belegger heeft en eigen strategie en blijft die voordurend bijschaven.AJBS schreef: ↑11 januari 2026, 10:35 Met het oog op diversificatie vind ik het zelf leuk om een paar land-specifieke indexfondsen in de portefeuille te hebben.
Meer concreet heb ik ETFs gekocht, of plan ik ETFs te kopen, voor de volgende landen en voor relatief bescheiden bedragen:
Polen
Griekenland
Zuid-Korea
Indonesië
Vietnam (-> niet evident om een goeie ETF te vinden)
Mexico
Brazilië
Zuid-Afrika
Als je met ACC ETF's wil werken, kijk dan eerst goed na dat je niet met een 1,32% TOB geval zit...
Inderdaad. Dat kan een manier zijn om.beter te doen dan het gemiddelde.
Daarom ook mijn vragen. Meestal zijn de antwoorden bedroevend.
Spijtig genoeg hebben de meeste beleggers niet de achtergrond of de informatie en presteren de meeste minder dan het gemiddelde van de markt.
Ja maar je moet ergens beginnen en uiteraard zal er leergeld betaald moeten worden.
Wat ik zo triest vind aan dit forum (en dat is geen kritiek op jou specifiek) is dat er onmiddelijk naar die wereld ETF's wordt verwezen en dat de meer ervaren beleggers niet de moeite doen om eens mee te denken met de persoon die wil beginnen en nog niet de nodige achtergrond heeft.
Daarom nam ik wat aanstoot aan je 'gemeenschap van beleggers' opmerking en ik heb ik besloten om een account aan te maken om er te kunnen op reageren.
Ik weet niet of ik hier ga blijven deelnemen want blijkbaar verschijnen mijn posts niet automatisch en moeten ze goedgekeurd worden
Wat ik zo triest vind aan dit forum (en dat is geen kritiek op jou specifiek) is dat er onmiddelijk naar die wereld ETF's wordt verwezen en dat de meer ervaren beleggers niet de moeite doen om eens mee te denken met de persoon die wil beginnen en nog niet de nodige achtergrond heeft.
Daarom nam ik wat aanstoot aan je 'gemeenschap van beleggers' opmerking en ik heb ik besloten om een account aan te maken om er te kunnen op reageren.
Ik weet niet of ik hier ga blijven deelnemen want blijkbaar verschijnen mijn posts niet automatisch en moeten ze goedgekeurd worden
Laatst gewijzigd door Surya op 11 januari 2026, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wellicht wel, en ik ontken ook nergens dat je geen beter resultaat kunt halen met losse aandelen, integendeel zelfs, maar niet iedereen heeft kennis, tijd en/of zin, .. om actief met aandelen bezig te zijn. Een ETF is een goed alternatief dan.Surya schreef: ↑11 januari 2026, 18:45"de gemeenschap van beleggers" really![]()
Ik lees hier al een hele tijd mee en telkens hier iemand advies komt vragen geraakt men niet verder dan 'een wereld ETF' uit te braken. Kom eens uit je echokamer zou ik zeggen.
De wereld van beleggen is zo groot en met wat ervaring en een goede strategie kan je veel verder komen dan met generieke vanilla ETF's.
Ik heb niets tegen hangmatbeleggers want dat is voor onzekere en onwetende personen een goede manier om te beleggen maar het is dom geld.
Ik denk dat het zéker interessant kan zijn om een oefening te maken met andere trackers, thematische, land gespecificeerd, .. genoeg portefeuilles hier op het forum waar dergelijke vergelijkingen gemaakt worden. Ik denk gewoon niet dat dit een beter resultaat op zal leveren.
Maar kijk. Er roepen er hier ook al jaren dat er een beurscrash komt (sinds inval Putin in Oekraïne) en ondertussen bleef de beurs verder stijgen. Ooit krijgen ze gelijk natuurlijk.
Ik zou ook niet meteen alle hangmatbeleggers onwetende personen noemen. Wat zeg je dan tegen actieve fondsbeheerders? Die zijn nog meer onwetend want die halen nog een gemiddeld minder goed resultaat over een lange horizon.
Niemand die start met beleggen zal waarschijnlijk meteen de generieke ETF's verslaan. Dat wil nog niet zeggen dat je die ambitie niet mag hebben. Op termijn en na opbouwen van de nodige ervaring en kennis kan dat natuurlijk wel.bryanv schreef: ↑11 januari 2026, 19:41 Ik denk dat het zéker interessant kan zijn om een oefening te maken met andere trackers, thematische, land gespecificeerd, .. genoeg portefeuilles hier op het forum waar dergelijke vergelijkingen gemaakt worden. Ik denk gewoon niet dat dit een beter resultaat op zal leveren.
onwetend is wat lomp uitgedrukt, ik bedoel eigenlijk onervaren
Dit is een algemeenheid en eigenlijk bullshit. Als je eender welk fonds vergelijkt met een S&P 500 ETF de laatste jaren (zoals die vergelijkingen steeds gemaakt worden), zullen de meeste fondsen onderdoen omdat de S&P 500 een uitzonderlijk sterke bullmarkt heeft meegemaakt maar dan ben je appelen met peren aan het vergelijken. Een fonds neem je niet om de markt te volgen maar om in niches te beleggen waar je zelf te weinig kennis van hebt. En dan is er nog een wereld van verschil tussen de fondsen die je grootbank je wil aansmeren en de fonsen van de internationale vermogensbeheerders.