Zonnepanelen
-
funnyplace
- Full Member

- Contacteer:
Re: Zonnepanelen
Idem hier, ook een thuisbatterij zeer voordelig kunnen aanschaffen (plug and play) tijdens black friday. 1920 € voor 9,8 Kwh.
Ik heb op 2dehands een batterij bijgekocht voor een habbekrats en heb nu 11,6 Kwh staan, voorheen 9,8 Kwh.
Mijn zelfverbruik zal hierdoor serieus stijgen en ik ben sinds kort overgeschakeld op dynamisch tarief om in de nacht te profiteren van de lagere tarieven. Het systeem werkt momenteel zonder problemen. Bijkomend voordeel dat ik ervaar, mijn pieken zijn laag tov voorheen, dus hier bespaar ik nog extra mee.
Ik heb een Zendure SolarFlow AC 2400, deze mag 2400 watt terugleveren, dus mijn piek zal hierdoor met 2,4 dalen.
Ik heb op 2dehands een batterij bijgekocht voor een habbekrats en heb nu 11,6 Kwh staan, voorheen 9,8 Kwh.
Mijn zelfverbruik zal hierdoor serieus stijgen en ik ben sinds kort overgeschakeld op dynamisch tarief om in de nacht te profiteren van de lagere tarieven. Het systeem werkt momenteel zonder problemen. Bijkomend voordeel dat ik ervaar, mijn pieken zijn laag tov voorheen, dus hier bespaar ik nog extra mee.
Ik heb een Zendure SolarFlow AC 2400, deze mag 2400 watt terugleveren, dus mijn piek zal hierdoor met 2,4 dalen.
Proficiat! 200 euro/kWh!funnyplace schreef: ↑20 januari 2026, 21:05 Idem hier, ook een thuisbatterij zeer voordelig kunnen aanschaffen (plug and play) tijdens black friday. 1920 € voor 9,8 Kwh.
Helaas, batterijen zullen waarschijnlijk nog goedkoper worden (sodium-ion) maar je kan niet blijven wachten en intussen brengen ze op...
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
-
funnyplace
- Full Member

- Contacteer:
Ondertussen is deze set terug serieus duurder geworden. Ik heb inderdaad nu de sprong gewaagd omwille van een aanvaardbare prijs. Ik heb bijna 4 jaar een digitale meter en was het beu om mijn rekening jaar na jaar te zien stijgen en haast niets te krijgen voor mijn opgewekte energie.
Deze batterij gaat pas echt renderen in de periode maart tot september/oktober en af en toe enkele dagen in het najaar en de winter, daar ben ik mijten volle van bewust.
Deze batterij gaat pas echt renderen in de periode maart tot september/oktober en af en toe enkele dagen in het najaar en de winter, daar ben ik mijten volle van bewust.
Qwan, dat is een interessante tip die het overwegen waard is wat de huidige warmtepomp van zwembad is 17 jaar oud en stilaan aan vervanging toe.
Volgens mij zijn de beste maanden september/oktober en maart/april. Niet de zomermaanden wat je zou denken in eerste instantie. In de zomermaanden blijft de batterij wat onderbenut omdat je veel vaker rechtstreeks van de PV kan verbruiken en de relatieve korte nachten zijn maar een beperkte verbruiksperiode.funnyplace schreef: ↑20 januari 2026, 22:09 Ondertussen is deze set terug serieus duurder geworden. Ik heb inderdaad nu de sprong gewaagd omwille van een aanvaardbare prijs. Ik heb bijna 4 jaar een digitale meter en was het beu om mijn rekening jaar na jaar te zien stijgen en haast niets te krijgen voor mijn opgewekte energie.
+ in die maanden draait de warmtepomp al wel.
70% aandelen, 18% obligaties, 12% cash
-
funnyplace
- Full Member

- Contacteer:
Klopt, ik doelde vooral op het feit dat ik in die periode dankzij de batterij geen stroom meer zal afnemen van het net, of alleszins enorm weinig.
Bedankt voor de correctie, mijn beschrijving was niet correct
Bedankt voor de correctie, mijn beschrijving was niet correct
Dat zou je denken, maar in mijn data zie ik dat de opbrengst in de zomermaanden vele malen groter is dan de opbrengst in het tussenseizoen. Bij mij fungeren 2 EVs als een enorme batterij en bij zwembad zal dat zijn zwembad zijn: een huisbatterij brengt heel weinig op (wat verschuiven van verbruik) in een periode dat je van het net verbruikt om het zwembad te verwarmen (omdat de PV alleen niet volstaat). Zolang je in de warmste zomermaanden nog altijd consumptie van het net hebt om een zwembad te verwarmen, leg je beter zonnepanelen bij dan te investeren in een batterij.reteiP schreef: ↑Gisteren 08:30Volgens mij zijn de beste maanden september/oktober en maart/april. Niet de zomermaanden wat je zou denken in eerste instantie. In de zomermaanden blijft de batterij wat onderbenut omdat je veel vaker rechtstreeks van de PV kan verbruiken en de relatieve korte nachten zijn maar een beperkte verbruiksperiode.funnyplace schreef: ↑20 januari 2026, 22:09 Ondertussen is deze set terug serieus duurder geworden. Ik heb inderdaad nu de sprong gewaagd omwille van een aanvaardbare prijs. Ik heb bijna 4 jaar een digitale meter en was het beu om mijn rekening jaar na jaar te zien stijgen en haast niets te krijgen voor mijn opgewekte energie.
+ in die maanden draait de warmtepomp al wel.
In het tussenseizoen, bij mij is dat maart en oktober, krijg ik mijn EVs niet helemaal volgetankt (en zal zwembad zijn zwembad niet helemaal kunnen verwarmen) met de zon, dus dan kan mijn batterij in het beste geval zorgen voor een verschuiving van verbruik in dure uren naar goedkope uren. Dit brengt gemiddeld maar 0,05 tot 0,1 Euro op per kWh per dag gedurende max 2 maand per jaar. Op jaarbasis brengt dat 60*0,75= 4,5 Euro per kWh op. Daarmee kan ik geen grotere batterij afbetalen en al zeker niet als ik rekening houd met de slijtage.
In de zomermaanden (6 maanden van april t.e.m. september) heb ik overschot, wat ik in mijn batterij stockeer en 's nachts verbruik. Daarop win ik de kostprijs van de energie + het transport + taxen + BTW. Bovendien vermijd ik injecteren aan negatieve prijzen en verbruik ik mijn batterij op gemiddelde tot dure momenten. Dat brengt me 0,3 Euro per kWh per dag op of 180*0,3= 54 Euro per kWh per jaar. Daarmee kan ik mijn klein batterijtje van 5 kWh net afbetalen. Een nog kleinere batterij had me een hoger percentage rendement gegeven, maar die vind je nauwelijks en in absolute cijfers brengt die van 5 kWh ook meer op.
Kan misschien nuttig zijn.

Leve de zon.

Leve de zon.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Zendure Hyper 2000 review – Slimme plug-in thuisbatterij met zonnepanelen & dynamische tarieven:
https://www.youtube.com/watch?v=TxlhPVAZy5Y
https://www.youtube.com/watch?v=TxlhPVAZy5Y