Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
We zullen wel zien, ben er vrij zeker van dat er voor de aangifte van meerwaarde slechts één vakje op de aangifte zal staan, daar zul je ofwel het bedrag boven de vrijstelling of de totale netto meerwaarde moeten invullen, analoog met het vakje waar je de rente boven de vrijstelling op spaarboekjes moet invullen. Tevens nog één vakje voor terug vordering in geval van opt-in. En net als bij RV recuperatie op dividenden zul je bewijsmateriaal beschikbaar moeten houden en op vraag van de fiscus kunnen voorleggen. Sommigen denken blijkbaar dat je elke transactie op dat aanslag biljet gaat moeten invullen of meesturen
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Die smileys worden enkel geplaatst bij niet-VOKA forumleden.KleineSpaarder schreef: ↑11 februari 2026, 21:40 En altijd die hoop smileys van jou: "zie eens hoe slim ik ben, en hoe dom al de rest."
Je moet eens leren lezen, er stond een voorbeeld met een reeks meer en minwaarden met daaronder wat je in dit specifieke geval met opt-in en opt-out moest aangeven. Maar ja, een link zien tussen een voorbeeld en de daarbij horende conclusie is blijkbaar ook al geen evidentieKleineSpaarder schreef: ↑11 februari 2026, 19:08Je vergist je minstens op 2 punten.
1) Je moet de aangifte doen, zelfs al krijgt de fiscus de data.
2) De fiscus krijgt niet alle data. De fiscus krijgt niet de meerwaarden op
Hoe wordt de meerwaardetaks op obligaties berekend
https://trends.knack.be/beleggen/obliga ... bligaties/
https://trends.knack.be/beleggen/obliga ... bligaties/
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Zit achter pay wall...
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Is gewoon een popup. Installeer een treffelijke browser met ublock origin en zap die popup weg.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Als we al moeten beginnen raden wat je bedoelt ...vortex schreef: ↑12 februari 2026, 08:38Je moet eens leren lezen, er stond een voorbeeld met een reeks meer en minwaarden met daaronder wat je in dit specifieke geval met opt-in en opt-out moest aangeven. Maar ja, een link zien tussen een voorbeeld en de daarbij horende conclusie is blijkbaar ook al geen evidentieKleineSpaarder schreef: ↑11 februari 2026, 19:08
Je vergist je minstens op 2 punten.
1) Je moet de aangifte doen, zelfs al krijgt de fiscus de data.
2) De fiscus krijgt niet alle data. De fiscus krijgt niet de meerwaarden op![]()
Laat dat "we" maar achterwege, de meerderheid, zo niet iedereen uitgezonderd ene, zal wel over voldoende capaciteiten beschikken om een evidentie te snappen...KleineSpaarder schreef: ↑12 februari 2026, 14:03Als we al moeten beginnen raden wat je bedoelt ...vortex schreef: ↑12 februari 2026, 08:38
Je moet eens leren lezen, er stond een voorbeeld met een reeks meer en minwaarden met daaronder wat je in dit specifieke geval met opt-in en opt-out moest aangeven. Maar ja, een link zien tussen een voorbeeld en de daarbij horende conclusie is blijkbaar ook al geen evidentie![]()
Mijn laatste twijfel om zelf nog actief te beleggen is bij deze helemaal weg. Ben ik blij dat ik geen enkel aandeel in dollar heb en geen dollar op mijn effectenrekening heb staan sinds 1 januari…
Vandaag in De Tijd (die lezen hier precies mee):
“Koopt u een aandeel in dollar of in een andere munt, dan dreigt zelfs een eenvoudige beleggingsportefeuille een complexe rekenoefening in meerwaardebelasting te worden. We illustreren dat met een voorbeeld en excuseren ons nu al bij de wiskundehaters”.
Ik was het dividend nog vergeten…
“Er komt op 1 april een kwartaaldividend van 2,10 dollar (0,21 dollar per aandeel) op uw cashrekening. De 'aankoopwaarde' van die cash in euro is 1,93 euro (1 USD = 0,92 EUR).”
U verkoopt de dollars op uw cashrekening voor euro’s. Daardoor hebben we opnieuw een meerwaardemoment. Omdat er verschillende inkomende en uitgaande stromen op de cashrekening waren, zal voor de berekening van de aankoopwaarde rekening gehouden moeten worden met het bovengenoemde fifo-principe.
Mand 1: Er stond 5.000 dollar op de rekening op 31 december 2025. Daarvan werd 3.400 dollar (aankoop aandelen) en 47,23 dollar (betaling meerwaardebelasting) afgehouden. Het saldo van 1.552,77 dollar (dat op de rekening is blijven staan) was op 31 december 2025 uitgedrukt in euro 1.397,49 euro waard. Dit is de aankoopwaarde in euro van mand 1.
Mand 2: Er komt 2,1 dollar op de rekening op 1 april 2026. De ‘aankoopwaarde’ in euro is 1,93 euro.
Mand 3: Er komt 3.800 dollar op de rekening op 15 juni 2026 door de verkoop van de aandelen. In euro is dat 3.572 euro.
De aankoopwaarde van de 3 manden samen in euro is dan 4.971,42 euro.
Voor de verkoopwaarde wordt het saldo op de verkoopdatum omgerekend naar euro. U verkoopt 5.354,87 dollar en krijgt 5.033,58 euro (1 USD = 0,94 EUR).
De meerwaarde bij de omzetting van de rekening bedraagt dan 62,16 euro (5.033,58 – 4.971,42). Daarop geldt een meerwaardebelasting van 10 procent, of 6,22 euro, die u zelf in uw belastingaangifte moet aangeven.”
Vandaag in De Tijd (die lezen hier precies mee):
“Koopt u een aandeel in dollar of in een andere munt, dan dreigt zelfs een eenvoudige beleggingsportefeuille een complexe rekenoefening in meerwaardebelasting te worden. We illustreren dat met een voorbeeld en excuseren ons nu al bij de wiskundehaters”.
Ik was het dividend nog vergeten…
“Er komt op 1 april een kwartaaldividend van 2,10 dollar (0,21 dollar per aandeel) op uw cashrekening. De 'aankoopwaarde' van die cash in euro is 1,93 euro (1 USD = 0,92 EUR).”
U verkoopt de dollars op uw cashrekening voor euro’s. Daardoor hebben we opnieuw een meerwaardemoment. Omdat er verschillende inkomende en uitgaande stromen op de cashrekening waren, zal voor de berekening van de aankoopwaarde rekening gehouden moeten worden met het bovengenoemde fifo-principe.
Mand 1: Er stond 5.000 dollar op de rekening op 31 december 2025. Daarvan werd 3.400 dollar (aankoop aandelen) en 47,23 dollar (betaling meerwaardebelasting) afgehouden. Het saldo van 1.552,77 dollar (dat op de rekening is blijven staan) was op 31 december 2025 uitgedrukt in euro 1.397,49 euro waard. Dit is de aankoopwaarde in euro van mand 1.
Mand 2: Er komt 2,1 dollar op de rekening op 1 april 2026. De ‘aankoopwaarde’ in euro is 1,93 euro.
Mand 3: Er komt 3.800 dollar op de rekening op 15 juni 2026 door de verkoop van de aandelen. In euro is dat 3.572 euro.
De aankoopwaarde van de 3 manden samen in euro is dan 4.971,42 euro.
Voor de verkoopwaarde wordt het saldo op de verkoopdatum omgerekend naar euro. U verkoopt 5.354,87 dollar en krijgt 5.033,58 euro (1 USD = 0,94 EUR).
De meerwaarde bij de omzetting van de rekening bedraagt dan 62,16 euro (5.033,58 – 4.971,42). Daarop geldt een meerwaardebelasting van 10 procent, of 6,22 euro, die u zelf in uw belastingaangifte moet aangeven.”
Zou Marc Couckenbak zo geen filmpje kunnen maken over die brol van de meerwaardebelasting , zoals hij voor de btw heeft gedaan.
Als VOKA-lid hoeft hij geen meerwaardebelasting te betalen.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
- VincentVega
- VIP member

Ik betaal ook geen meerwaardebelasting ...
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Ik weet niet of Jambon nog van plan is de wet dit jaar nog te laten stemmen. De man is aan het uitbollen. Of is nog in winterslaap.
Ik kwam per toeval deze website tegen (betalend).
https://www.meerwaardebelastingberekenen.be
Het zou mij zeer sterk verwonderen dat alle aspecten van de wet erin zitten (opties bvb, obligaties met alle speciallekes, gemengde fondsen en ETFs, ...). Om nog te zwijgen van de losse eindjes die er nog zijn.
Het is van een privé-persoon (in afwachting van oprichting vennootschap, beweert hij).
Ik weet niet het ook werkt voor VOKA, maar die gaan hun eigen fiscalisten inschakelen (die ook VOKA zijn) en niet zomaar een amateur.
Ik kwam per toeval deze website tegen (betalend).
https://www.meerwaardebelastingberekenen.be
Het zou mij zeer sterk verwonderen dat alle aspecten van de wet erin zitten (opties bvb, obligaties met alle speciallekes, gemengde fondsen en ETFs, ...). Om nog te zwijgen van de losse eindjes die er nog zijn.
Het is van een privé-persoon (in afwachting van oprichting vennootschap, beweert hij).
Ik weet niet het ook werkt voor VOKA, maar die gaan hun eigen fiscalisten inschakelen (die ook VOKA zijn) en niet zomaar een amateur.
Den Koekenbak heeft misschien een doktersattest naar de Conner gestuurd met de vermelding dat hij GEEN "sterke schouders " heeft.