TAK21 Mega one
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
-
christofgh
- Sr. Member

- Contacteer:
TAK21 Mega one
Ik heb lange termijn sparen van Mega Live NV, later Dexia verzekeringen NV geworden.
Ik kreeg daar 4.5% vast, er staat een begin in het kontract van 53000fr in 1996. Doordat we in 2004 gebouwd hebben en ik de lening inbracht voor mijn belastingen heb ik daar niet meer bijgestort. nu dacht ik om daar opnieuw bij te storten, zonder het op te nemen in mijn belastingen.
wat zijn de nadelen (fiscaal gezien)?
krijg ik dan nog voor die nieuwe stortingen tot 1313€ die 4.5 min gegarandeerd?
Zou ik ergens de rendementen kunnen vinden voor 2009 voor de niet gewaarborgde stortingen?
mvg
Christof
Ik kreeg daar 4.5% vast, er staat een begin in het kontract van 53000fr in 1996. Doordat we in 2004 gebouwd hebben en ik de lening inbracht voor mijn belastingen heb ik daar niet meer bijgestort. nu dacht ik om daar opnieuw bij te storten, zonder het op te nemen in mijn belastingen.
krijg ik dan nog voor die nieuwe stortingen tot 1313€ die 4.5 min gegarandeerd?
Zou ik ergens de rendementen kunnen vinden voor 2009 voor de niet gewaarborgde stortingen?
mvg
Christof
Re: TAK21 Mega one
Vermoedelijk zal de eindbelasting bij einde contract geheven worden op het volledig opgebouwd kapitaal vanaf het moment dat je éénmaal een storting hebt ingebracht in je belastingen. Je zou dan op het einde belastingen betalen op een storting die geen fiscaal voordeel heeft opgebracht. Best eens navragen.christofgh schreef: zonder het op te nemen in mijn belastingen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
christofgh
- Sr. Member

- Contacteer:
bedankt voor je reactie,
Die eindbelasting, is dit enkel op de meerwaardes, of ook op het gestorte kapitaal?
want anders is 10% belasting op 4.75% opbrengst beter dan de 15% rv die je zou betalen bij andere beleggingen
mvg
Christof
Die eindbelasting, is dit enkel op de meerwaardes, of ook op het gestorte kapitaal?
want anders is 10% belasting op 4.75% opbrengst beter dan de 15% rv die je zou betalen bij andere beleggingen
mvg
Christof
Eindbelasting, is op het totaal gespaarde geld, zonder de bonussen. Dus ook op het gestorte kapitaal.christofgh schreef:bedankt voor je reactie,
mvg
Christof
Dus niet interessant. Trouwens, die 4,75 % geldt waarschijnlijk niet voor nieuwe stortingen. Best vragen in de bank, hoeveel die is voor nieuwe stortingen.
Beter een nieuw kontract sluiten als ge het niet fiscaal kunt aftrekken. Er bestaan gelijkaardige producten, die niet in het raam van lange termijnsparen gesloten worden.
Houd je ook rekening met de kosten en taksen?
Een opsomming van de kosten en taksen (gegevens dateren van 16 januari 2008):
instapkosten: 5% van de storting
sinds 1 januari 2006 een vezekeringstaks van 1,1%
9,25% taks op winstdeelname
afhankelijk van het al dan niet vervuld zijn van de fiscale voorwaarden bedraagt de belasting 10% respectievelijk 33%.
Mijn verzekeringsrekening liep van 1/12/1995 tot 1/03/2008 en had een gewaarborgde rentevoet van 4,50% voor de contractuele premie.
Zonder belastingsvoordeel is het rendement van de Mega-One maar een mager beestje.
Een opsomming van de kosten en taksen (gegevens dateren van 16 januari 2008):
instapkosten: 5% van de storting
sinds 1 januari 2006 een vezekeringstaks van 1,1%
9,25% taks op winstdeelname
afhankelijk van het al dan niet vervuld zijn van de fiscale voorwaarden bedraagt de belasting 10% respectievelijk 33%.
Mijn verzekeringsrekening liep van 1/12/1995 tot 1/03/2008 en had een gewaarborgde rentevoet van 4,50% voor de contractuele premie.
Zonder belastingsvoordeel is het rendement van de Mega-One maar een mager beestje.
Ik verwijs even naar een vorige thread ivm een gelijkaardig probleem met First Fiscaal, en het standpunt van Ethias:
"Re: First Fiscaal: 5 % instapkosten of beheerskosten?
door stranger » 25 Februari 2010, 14:34
Dit is de verduidelijking van Ethias:
"Geachte, U heeft inderdaad een FIRST Fiscaal contract dat is opgesteld in 1998. Op dit contract zijn de oude algemene voorwaarden nog van toepassing. U heefteen contract, bij aanvang opgemaakt met een jaarlijkse vaste intrestvoetvan 4,50% op een bedrag van 1.636,10 EUR. Alles wat u boven dat bedrag stort, krijgt de basisintrest die op dat moment van toepassing is.Stel: u stort het maximum dat u dit jaar mag storten (2.080EUR) en dit bedrag staat ten laatste op 04/03/2010 op uw FIRST Fiscaal. Dan krijgt het gedeelte tot 1.636,10 EUR een intrest van 4,50%. De rest (443,90EUR) krijgt een basisintrest van 3,00% (bij stortingen vanaf 05/03/2010wordt dit 2,50% i.p.v. 3%). Dit blijft gegarandeerd tot einddatum van uw polis en wijzigt dus niet.Doordat het wettelijk maximum te storten bedrag jaarlijks wijzigt, heeft u steeds meer gestort dan 1.636,10 EUR. U kan al uw stortingen bekijken op uw My Ethias pagina. Als u daar inlogt en telkens dubbelklikt op de maand van de storting, ziet u daar het gestorte bedrag met zijn samenhorende intrest.De beheerskosten zijn nog steeds 0,50% op de gekapitaliseerde waarde op 31/12, maar er is een maximum ingesteld van 12,39 EUR. Bijvoorbeeld:uw gekapitaliseerde waarde op 31/12/2010 is 2800,00 EUR. Dan zouden de beheerskosten 14,00 EUR zijn (2800 * 0,50%). Maar dankzij het opgestelde maximum zou u dan maar 12,39 EUR moeten betalen.De instapkosten zijn nog steeds 0,00 EUR. U moet enkel een wettelijke taks van 1,1% betalen op uw stortingen (nieuwe wet sinds 01/01/2006).Indien u nog vragen heeft, mag u ons altijd contacteren."
PS : de €1636.10 waarvan sprake was mijn eerste storting
"Re: First Fiscaal: 5 % instapkosten of beheerskosten?
door stranger » 25 Februari 2010, 14:34
Dit is de verduidelijking van Ethias:
"Geachte, U heeft inderdaad een FIRST Fiscaal contract dat is opgesteld in 1998. Op dit contract zijn de oude algemene voorwaarden nog van toepassing. U heefteen contract, bij aanvang opgemaakt met een jaarlijkse vaste intrestvoetvan 4,50% op een bedrag van 1.636,10 EUR. Alles wat u boven dat bedrag stort, krijgt de basisintrest die op dat moment van toepassing is.Stel: u stort het maximum dat u dit jaar mag storten (2.080EUR) en dit bedrag staat ten laatste op 04/03/2010 op uw FIRST Fiscaal. Dan krijgt het gedeelte tot 1.636,10 EUR een intrest van 4,50%. De rest (443,90EUR) krijgt een basisintrest van 3,00% (bij stortingen vanaf 05/03/2010wordt dit 2,50% i.p.v. 3%). Dit blijft gegarandeerd tot einddatum van uw polis en wijzigt dus niet.Doordat het wettelijk maximum te storten bedrag jaarlijks wijzigt, heeft u steeds meer gestort dan 1.636,10 EUR. U kan al uw stortingen bekijken op uw My Ethias pagina. Als u daar inlogt en telkens dubbelklikt op de maand van de storting, ziet u daar het gestorte bedrag met zijn samenhorende intrest.De beheerskosten zijn nog steeds 0,50% op de gekapitaliseerde waarde op 31/12, maar er is een maximum ingesteld van 12,39 EUR. Bijvoorbeeld:uw gekapitaliseerde waarde op 31/12/2010 is 2800,00 EUR. Dan zouden de beheerskosten 14,00 EUR zijn (2800 * 0,50%). Maar dankzij het opgestelde maximum zou u dan maar 12,39 EUR moeten betalen.De instapkosten zijn nog steeds 0,00 EUR. U moet enkel een wettelijke taks van 1,1% betalen op uw stortingen (nieuwe wet sinds 01/01/2006).Indien u nog vragen heeft, mag u ons altijd contacteren."
PS : de €1636.10 waarvan sprake was mijn eerste storting