valkuilen Ethias LIFT Security 04/2010?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
valkuilen Ethias LIFT Security 04/2010?
Op het eerste zicht ziet dit er interessant uit
Zijn er grote valkuilen?
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR050/Par ... curity.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn er grote valkuilen?
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR050/Par ... curity.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: valkuilen Ethias LIFT Security 04/2010?
Ik heb de prospectus eens grondig gelezen en zoals ik het begrijp is het max rendement na 9 jaar 73.1 % (op jaarbasis 8.1 %)Obby schreef:Op het eerste zicht ziet dit er interessant uit
Zijn er grote valkuilen?
het minimimum jaarrendement 0 % met volledige kapitaalsgarantie, inclusief 1.1 % taks na 9 jaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
1. Dit is een tak23 product van hetzelfde soort als de beruchte Lehman Brothers Multisecurity.
Dit is dus in feite geen product van Ethias maar van"Exane finance" en gewaarborgd door "Exane Derivatives". Op zich geen probleem, maar je moet dit dus wel weten (cfr. Lehman) en je dus vergewissen dat dit bedrijf betrouwbaar is.
2. Het woord kapitaalsgarantie wordt hier terug in de mond genomen, maar bij faling van de emittent is er dus geen formele waarborg.
Ethias eist wel van de emittent om een belgische staatsobligatie aan te schaffen, als een soort borg bij faling. Dit is zeker een verbetering tov vroegere Multisecurity producten, en geeft dus een duidelijk betere waarborg voor de belegger.
Er wordt echter nergens gesproken van een gekantonneerd fonds(?), dus is het onduidelijk of bij faling van de emittent dit voldoende is om alle schulden te dekken en ook nog eens iedereen zijn kapitaal terug te storten.
conclusie: je kan dus nog altijd (een deel van) je geld kwijtraken als de emittent in de problemen komt.
3. Ik beschik niet over winstkansen voor dit specifieke product, maar bij gelijkaardige producten van de afgelopen maanden bij andere uitgevers lag de kans op een rendement van meer dan 3% tussen de 1 a 2 kansen op 10. Zeer grote kans dat je dus minder rendement haalt dan op een spaarrekening of termijnrekening op dezelfde looptijd van 9 jaar.
Ik teken alvast niet in.
Dit is dus in feite geen product van Ethias maar van"Exane finance" en gewaarborgd door "Exane Derivatives". Op zich geen probleem, maar je moet dit dus wel weten (cfr. Lehman) en je dus vergewissen dat dit bedrijf betrouwbaar is.
2. Het woord kapitaalsgarantie wordt hier terug in de mond genomen, maar bij faling van de emittent is er dus geen formele waarborg.
Ethias eist wel van de emittent om een belgische staatsobligatie aan te schaffen, als een soort borg bij faling. Dit is zeker een verbetering tov vroegere Multisecurity producten, en geeft dus een duidelijk betere waarborg voor de belegger.
Er wordt echter nergens gesproken van een gekantonneerd fonds(?), dus is het onduidelijk of bij faling van de emittent dit voldoende is om alle schulden te dekken en ook nog eens iedereen zijn kapitaal terug te storten.
conclusie: je kan dus nog altijd (een deel van) je geld kwijtraken als de emittent in de problemen komt.
3. Ik beschik niet over winstkansen voor dit specifieke product, maar bij gelijkaardige producten van de afgelopen maanden bij andere uitgevers lag de kans op een rendement van meer dan 3% tussen de 1 a 2 kansen op 10. Zeer grote kans dat je dus minder rendement haalt dan op een spaarrekening of termijnrekening op dezelfde looptijd van 9 jaar.
Ik teken alvast niet in.
wie tekent hierop in? Lijkt interessant, niet?
Heb ook nog geen juiste kansberekeningen gemaakt of gezien, maar intuitief is de kans groot dat -op 20 aandelen- er 1 of 2 tussenzitten die rotslecht presteren, bv -40% of - 60%. Dit wordt volledig meegenomen in het rendement. De kans is natuurlijk ook groot dat -in dezelfde korf van 20 aandelen- er 1 of 2 bijzitten die 40 of 60 % stijgen. Deze worden echter afgetopt op 8% voor de rendementsberekening. Per definitie hou ik niet van een product dat enerzijds verlieskansen naar onder volledig doorrekend, maar winstkansen sterk beperkt. Het zou leuker zijn als de 4 best presterende aandelen ook volledig zouden meetellen. Ik heb het foldertje ondertussen dus ook al maar bij het oud papier gelegd.robokat schreef:1. 3. Ik beschik niet over winstkansen voor dit specifieke product, maar bij gelijkaardige producten van de afgelopen maanden bij andere uitgevers lag de kans op een rendement van meer dan 3% tussen de 1 a 2 kansen op 10. Zeer grote kans dat je dus minder rendement haalt dan op een spaarrekening of termijnrekening op dezelfde looptijd van 9 jaar.
Ik teken alvast niet in.
@Robokat en GoGo
bedankt voor de nuttige info
Ik vond het al verdacht dat er in de prospectus geen simulatie zat van het verleden.
zou wel een mooie oefening zijn voor de Bel20, (hoeveel keer in de laatste jaren stonden er 16 in de +)
bedankt voor de nuttige info
Ik vond het al verdacht dat er in de prospectus geen simulatie zat van het verleden.
zou wel een mooie oefening zijn voor de Bel20, (hoeveel keer in de laatste jaren stonden er 16 in de +)
Beste,
En wie weet wat de kapitaalsgarantie hiervan is, destijds gekocht?
Is dit veilig? Daar jullie spreken over Lehman???
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR05J/Par ... 2/2006.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
graag tips? Groetjes
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR05J/Par ... 2/2006.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
graag tips? Groetjes
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Het kapitaal werd hier gegarandeerd door Bear Stearns, die op een haar na niet failliet gingen in de crisis;jempi25 schreef:Beste,
graag tips? Groetjes
Ze zijn op het laatstse moment overgenomen door JP Morgan. Dus zolang deze niet overkop gaan is volgens mij je kapitaal veilig.
Mooie berekening.roadrunner schreef:Ik heb even de simulatie gemaakt van dit product voor 20-04-2001 tot 26-03-2010 (de afgelopen 9 jaar* dus) met dezelfde regels die nu op tafel gelegd worden (zelfde aandelenkorf, 16 beste aan 8.00%, 4 slechtste reëel rendement, 4.00% "lock" mechanisme, ...).
De totale opbrengst zou 9 x 0.00% = 0.00% geweest zijn bovenop de garantie van het startkapitaal.
De aandelenkorf zelf (in de veronderstelling dat alle aandelen met een gelijke weging aangekocht worden) zou 42.74% opgebracht hebben na 9 jaar. Ook niet echt spectaculair, maar toch beter.
* Rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Een van de valkuilen die hier nog niet aan bod kwam voor dit product.
"Op het einde van de looptijd krijgt u 101,1 % terug van uw startkapitaal plus de som van de 9 geregistreerde jaarprestaties"
Zoals ik het begrijp krijg je uw "eventuele" toch jaarlijkse positieve prestaties pas uitbetaald op het einde van de looptijd.
Uw in het beste geval 8.1 % wordt zelfs niet geherkapitaliseerd.
Het verdict is binnen, op basis van simulaties:
De kans dat Lift Security 04/2010 minder opbrengt dan een goede spaarrekening (over dezelfde periode) ligt ergens tussen de 70% en 90% !
De kans dat Lift Security 04/2010 minder opbrengt dan een goede spaarrekening (over dezelfde periode) ligt ergens tussen de 70% en 90% !
Net zoals alle gelijkaardige producten met een "aandelenkorf", waarbij stijgingen worden beperkt, maar dalingen onbeperkt worden doorgerekend, worden enkel de uitgevers van dergelijke producten er beter van. De voorwaarden lijken dus op het eerste zicht aantrekkelijk, maar zijn in werkelijkheid telkens heel zorgvuldig opgesteld in het voordeel van de uitgever en niet van de belegger.Obby schreef:Op het eerste zicht ziet dit er interessant uit