Spaargeld groepsverzekering recupereren
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Spaargeld groepsverzekering recupereren
Is er iemand die mij aub kan raadgeven, of mij misschien zeggen waar ik best terecht kan voor info hierrond, een private makelaar ofzo?
Ik heb recent mijn vorig bedrijf verlaten. Daar was er een groepsverzekering. Heel veel geld staat er nog niet op, maar toch voldoende dat ik moeite heb om het te laten staan. Sinds 1 januari is de wetgeving namelijk aangepast en mag je het geld niet meer ontvangen voor je 60 bent, wat voor mij nog wel enkele decennia duurt...
Mijn vraag is dus, is er werkelijk geen manier om (een deel van) dat geld te recupereren?
Het maakt me eerlijk gezegd niet uit hoeveel belastingen edm mij dat zou kosten, als ik maar iets kan krijgen.
Ik zoek ook definitief werk in het buitenland (geen tijdelijke expat-regeling en 90% kans buiten EU) dus overdragen naar nieuwe werkgever lijkt me niet aan de orde.
Ik denk dat hier geen oplossing voor is, maar ik waag toch mijn kans
P.S. ik denk dat het vanzelf spreekt dat ik binnen wettelijk kader wil blijven...
Ik heb recent mijn vorig bedrijf verlaten. Daar was er een groepsverzekering. Heel veel geld staat er nog niet op, maar toch voldoende dat ik moeite heb om het te laten staan. Sinds 1 januari is de wetgeving namelijk aangepast en mag je het geld niet meer ontvangen voor je 60 bent, wat voor mij nog wel enkele decennia duurt...
Mijn vraag is dus, is er werkelijk geen manier om (een deel van) dat geld te recupereren?
Het maakt me eerlijk gezegd niet uit hoeveel belastingen edm mij dat zou kosten, als ik maar iets kan krijgen.
Ik zoek ook definitief werk in het buitenland (geen tijdelijke expat-regeling en 90% kans buiten EU) dus overdragen naar nieuwe werkgever lijkt me niet aan de orde.
Ik denk dat hier geen oplossing voor is, maar ik waag toch mijn kans
P.S. ik denk dat het vanzelf spreekt dat ik binnen wettelijk kader wil blijven...
- relativity
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Spaargeld groepsverzekering recupereren
Met uw polisnummer (kan je bekomen bij uw ex-werkgever) naar betreffende maatschappij stappen en uw geld opvragen.
Ze houden in waar vadertje staat recht op heeft en klaar is kees.
Ze houden in waar vadertje staat recht op heeft en klaar is kees.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Echt?
Zal ik dan doen zodra ik de inlichtingenfiche / stand van rechten heb gekregen van werkgever, ik zal het weten zeggen.
Thanx!
Zal ik dan doen zodra ik de inlichtingenfiche / stand van rechten heb gekregen van werkgever, ik zal het weten zeggen.
Thanx!
Het is absoluut niet waar wat relativity beweert. Vanaf 1 januari 2010 verbiedt de wet een afkoop voor 60 jaar, zo simpel is het. Voor deze periode kon men het contract wel afkopen. Meestal werd er een verbrekingsvergoeding van 5 % afgehouden, bovendien werd men belast aan ong. 33 % en werden de inkomsten bijgevoegd bij uw inkomsten. Dus al bij al een zware belasting. Als jij en uw verzekeringsmaatschappij binnen het wettelijk kader willen blijven mag de verzekeringsmaatschappij gewoon weg geen afkoop uitvoeren. Bovendien krijg je een fiscale fiche om de inkomsten aan te geven die je zou hebben ontvangen van uw groepsverzekering. Hoe gaat jij en de verzekeringsmaatschappij kunnen verantwoorden dat je inkomsten hebt gekregen van uw groepsverzekering terwijl dit volgens de wet niet mag ? De enige oplossing is nog de groepsverzekering overzetten naar uw nieuwe werkgever maar vermits je naar het buitenland vertrekt is deze optie ook al uitgesloten. Een andere mogelijkheid is een voorschot nemen op uw polis. Maar vermits het zou gaan om lage reserves, is dit ook geen oplossing. Een voorschot kan men nemen voor de bouw/verbouwing van een onroerend goed, maar uit de praktijk weet ik dat de verzekeringsmaatschappijen dit niet gaan controleren. Ik vrees dat je je reserves gewoon moet laten staan tot de leeftijd van 60 jaar.
Zelfs al ben je 59 en 6 maanden moet je je reserves laten staan tot 60 jaar.
Zelfs al ben je 59 en 6 maanden moet je je reserves laten staan tot 60 jaar.
Ik heb dit ook aan de hand. Van werkgever verandert, nieuwe werkgever geen groepsverzekering. Ik wou het (beetje) geld dus ook uitbetaald krijgen, kwestie van op het laatste nog te weten wat je allemaal hebt, maar dat ging dus niet (zo hebben ze mij toch wijsgemaakt).
- relativity
- Hero Member

- Contacteer:
Heb betreffende wet even opgezocht.
Was er niet van op de hoogte. Alle, weer een reden extra voor mij om nooit aan pensioensparen te beginnen.
Was er niet van op de hoogte. Alle, weer een reden extra voor mij om nooit aan pensioensparen te beginnen.
ik had niet de keuze: mijn vorige werkgever nam die groepsverzekering gewoon voor alle bedienden. Ik bezie dat gewoon als iets extras dat ik kreeg. Dat ik het nu niet kan afhalen, is wel jammer maar geen ramp. Voor mij is het gewoon een kwestie van niet overal iets te hebben want op het laatste weet je niet meer wat je allemaal hebt.
- relativity
- Hero Member

- Contacteer:
Ik ken dat, bij een vroegere werkgever hadden ze ook zo'n groepsverzekering en mijn huidige werkgever voorziet het ook.
Als ik oud en seniel ben zal ik toch niet meer weten waar, hoe en wanneer ik op dat geld aanspraak moet maken.
Zouden ze het zelf komen zeggen dak van hen nog geld tegoed heb?
Als ik oud en seniel ben zal ik toch niet meer weten waar, hoe en wanneer ik op dat geld aanspraak moet maken.
Zouden ze het zelf komen zeggen dak van hen nog geld tegoed heb?
I see. Bedankt voor de info.
Weer geld dat op voorlopig bij de bank blijft en ik dan nooit meer zal ontvangen...
Weer geld dat op voorlopig bij de bank blijft en ik dan nooit meer zal ontvangen...
- relativity
- Hero Member

- Contacteer:
Ik heb jaren geleden hetzelfde willen doen als u, het gedeelte opvragen dat in die groepsverzekering stak nadat ik bij betreffende werkgever ben vertrokken.saemon schreef:I see. Bedankt voor de info.
Na wat informeren was het toen perfect mogelijk om het op te vragen met de methode die ik hierboven heb toegelicht.
Ik heb het echter maar zo gelaten, gezien het geringe bedrag dat er nog zou overschieten en de zeurende kantoorhouder, die stelde dat ik het geld dat in die groepsverzekering stak, zou kunnen laten overzetten in een pensioenspaarfonds bij hen, zonder kosten, waarvoor ik eigenlijk geen interesse had.
Enfin, ze vinden steeds maar nieuwe wetten uit, veranderen de huidige, eventueel vol met mazen.
Het is niet meer bij te houden.
Juist wat ik erover denk. Zo'n plannen zijn goed als je weet dat de zaken op termijn wat stabiel blijven... niet dusrelativity schreef:...
Enfin, ze vinden steeds maar nieuwe wetten uit, veranderen de huidige, eventueel vol met mazen.
Het is niet meer bij te houden.