Geld in de lucht
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Geld in de lucht
Ja het geld is eindelijk toegekomen bij Keytrade. Helaas niet met valuta 1/6 maar met valuta 6/6.
Onze collega Zorba had dus spijtig genoeg geen gelijk.
Mijn electronische overschrijving van 31/5 had wettelijk gezien moeten toekomen op 1/6 (voor het einde van de bankwerkdag die volgt op de overschrijving). Waar was het geld van 2/6 tot en met 5/6? Wat voor zekerheid hebben we dat betalingen naar derden correct toekomen. Op de site van Argenta wordt dit trouwens ook bevestigd dat overschrijvingen die voor 23u zijn ingegeven de volgende bankwerkdag toekomen bij de begunstigden. Het al dan niet gratis zijn van de dienstverrichting mag geen reden zijn om dit niet na te komen. Ook bij AXA is het geld toegekomen maar daar zelfs met valuta 7/6.(verrichting D + 1).Ik vind het belangrijk om te weten dat betalingen die ik uitvoer naar derden correct gebeuren. ik voer deze altijd uit met 1 bankwerkdag voor de nodige betaling zodat deze wettelijk gezien altijd zouden moeten op tijd zijn.
10 DECEMBER 2009. - Wet betreffende de betalingsdiensten
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 15-01-2010 en tekstbijwerking tot 31-12-2010)
Bron : ECONOMIE, KMO, MIDDENSTAND EN ENERGIE
Publicatie : 15-01-2010 nummer : 2009011539 bladzijde : 1906 BEELD
Dossiernummer : 2009-12-10/39
Inwerkingtreding : 01-04-2010
Art. 40. § 1. Het tijdstip van ontvangst van de betalingsopdracht is het tijdstip waarop de rechtstreeks door de betaler of onrechtstreeks door of via een begunstigde gegeven betalingsopdracht door de betalingsdienstaanbieder van de betaler wordt ontvangen. Indien het tijdstip van ontvangst voor de betalingsdienstaanbieder niet op een werkdag valt, wordt de ontvangen betalingsopdracht geacht op de eerstvolgende werkdag te zijn ontvangen.
De betalingsdienstaanbieder kan een uiterste tijdstip aan het einde van een werkdag vaststellen, na welk tijdstip een ontvangen betalingsopdracht geacht wordt op de eerstvolgende werkdag te zijn ontvangen.
§ 2. Indien de betalingsdienstgebruiker die een betalingsopdracht initieert, en zijn betalingsdienstaanbieder overeenkomen dat de uitvoering van de betalingsopdracht aanvangt hetzij op een specifieke datum, hetzij aan het einde van een bepaalde termijn, hetzij op de dag waarop de betaler geldmiddelen ter beschikking van zijn betalingsdienstgebruiker heeft gesteld, wordt het tijdstip van ontvangst van de opdracht voor de toepassing van de artikelen 45 en 78 geacht op de overeengekomen dag te vallen. Indien de overeengekomen dag geen werkdag is voor de betalingsdienstaanbieder, wordt de ontvangen betalingsopdracht geacht op de eerstvolgende werkdag te zijn ontvangen.
Onze collega Zorba had dus spijtig genoeg geen gelijk.
Mijn electronische overschrijving van 31/5 had wettelijk gezien moeten toekomen op 1/6 (voor het einde van de bankwerkdag die volgt op de overschrijving). Waar was het geld van 2/6 tot en met 5/6? Wat voor zekerheid hebben we dat betalingen naar derden correct toekomen. Op de site van Argenta wordt dit trouwens ook bevestigd dat overschrijvingen die voor 23u zijn ingegeven de volgende bankwerkdag toekomen bij de begunstigden. Het al dan niet gratis zijn van de dienstverrichting mag geen reden zijn om dit niet na te komen. Ook bij AXA is het geld toegekomen maar daar zelfs met valuta 7/6.(verrichting D + 1).Ik vind het belangrijk om te weten dat betalingen die ik uitvoer naar derden correct gebeuren. ik voer deze altijd uit met 1 bankwerkdag voor de nodige betaling zodat deze wettelijk gezien altijd zouden moeten op tijd zijn.
10 DECEMBER 2009. - Wet betreffende de betalingsdiensten
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 15-01-2010 en tekstbijwerking tot 31-12-2010)
Bron : ECONOMIE, KMO, MIDDENSTAND EN ENERGIE
Publicatie : 15-01-2010 nummer : 2009011539 bladzijde : 1906 BEELD
Dossiernummer : 2009-12-10/39
Inwerkingtreding : 01-04-2010
Art. 40. § 1. Het tijdstip van ontvangst van de betalingsopdracht is het tijdstip waarop de rechtstreeks door de betaler of onrechtstreeks door of via een begunstigde gegeven betalingsopdracht door de betalingsdienstaanbieder van de betaler wordt ontvangen. Indien het tijdstip van ontvangst voor de betalingsdienstaanbieder niet op een werkdag valt, wordt de ontvangen betalingsopdracht geacht op de eerstvolgende werkdag te zijn ontvangen.
De betalingsdienstaanbieder kan een uiterste tijdstip aan het einde van een werkdag vaststellen, na welk tijdstip een ontvangen betalingsopdracht geacht wordt op de eerstvolgende werkdag te zijn ontvangen.
§ 2. Indien de betalingsdienstgebruiker die een betalingsopdracht initieert, en zijn betalingsdienstaanbieder overeenkomen dat de uitvoering van de betalingsopdracht aanvangt hetzij op een specifieke datum, hetzij aan het einde van een bepaalde termijn, hetzij op de dag waarop de betaler geldmiddelen ter beschikking van zijn betalingsdienstgebruiker heeft gesteld, wordt het tijdstip van ontvangst van de opdracht voor de toepassing van de artikelen 45 en 78 geacht op de overeengekomen dag te vallen. Indien de overeengekomen dag geen werkdag is voor de betalingsdienstaanbieder, wordt de ontvangen betalingsopdracht geacht op de eerstvolgende werkdag te zijn ontvangen.
Re: Geld in de lucht
citaat wetgeving
Afdeling 2. - Uitvoeringstermijn en valutadatum
Art. 44. § 1. Deze afdeling is van toepassing op :
1° betalingstransacties in euro;
2° betalingstransacties met slechts één valutawissel tussen de euro en de valuta van een Europese lidstaat die de euro niet als munt heeft, mits de vereiste valutawissel wordt uitgevoerd in de betrokken lidstaat waar de euro niet de munteenheid is en, bij grensoverschrijdende betalingstransacties, de overmaking in euro geschiedt.
§ 2. Deze afdeling is van toepassing op andere betalingstransacties, tenzij tussen de betalingsdienstgebruiker en zijn betalingsdienstaanbieder anders overeengekomen is, met uitzondering van artikel 48, waarvan partijen niet kunnen afwijken.
Indien de betalingsdienstgebruiker en zijn betalingsdienstaanbieder een periode overeenkomen die langer is dan in de artikelen 45 en 78 is bepaald, mag die periode voor betalingstransacties binnen de Europese Unie niet langer zijn dan vier werkdagen na het tijdstip van ontvangst overeenkomstig artikel 40.
Art. 45. § 1. De betalingsdienstaanbieder van de betaler zorgt er voor dat de rekening van de betalingsdienstaanbieder van de begunstigde uiterlijk aan het einde van de eerstvolgende werkdag na het tijdstip van ontvangst overeenkomstig artikel 40 voor het bedrag van de betalingstransactie wordt gecrediteerd. Deze termijn kan voor betalingstransacties die op papier worden geïnitieerd, met een bijkomende werkdag worden verlengd. Voor de uitvoering van elektronisch geïnitieerde binnenlandse betalingstransacties tussen twee betaalrekeningen waarbij de betalingsdienstaanbieder van de betaler en van de begunstigde dezelfde persoon is, wordt de termijn bedoeld in het vorige lid, herleid tot het einde van dezelfde werkdag van het moment van de ontvangst overeenkomstig artikel 40.
§ 2. De betalingsdienstaanbieder van de begunstigde valuteert het bedrag van de betalingstransactie en stelt het beschikbaar op de betaalrekening van de begunstigde zodra de betalingsdienstaanbieder het geld ontvangen heeft overeenkomstig artikel 48.
§ 3. De betalingsdienstaanbieder van de begunstigde maakt een door of via de begunstigde geïnitieerde betalingsopdracht over aan de betalingsdienstaanbieder van de betaler binnen de tussen de begunstigde en zijn betalingsdienstaanbieder overeengekomen termijnen, zodat de afwikkeling van de domiciliëring op de overeengekomen vervaldatum kan plaatsvinden.
Afdeling 2. - Uitvoeringstermijn en valutadatum
Art. 44. § 1. Deze afdeling is van toepassing op :
1° betalingstransacties in euro;
2° betalingstransacties met slechts één valutawissel tussen de euro en de valuta van een Europese lidstaat die de euro niet als munt heeft, mits de vereiste valutawissel wordt uitgevoerd in de betrokken lidstaat waar de euro niet de munteenheid is en, bij grensoverschrijdende betalingstransacties, de overmaking in euro geschiedt.
§ 2. Deze afdeling is van toepassing op andere betalingstransacties, tenzij tussen de betalingsdienstgebruiker en zijn betalingsdienstaanbieder anders overeengekomen is, met uitzondering van artikel 48, waarvan partijen niet kunnen afwijken.
Indien de betalingsdienstgebruiker en zijn betalingsdienstaanbieder een periode overeenkomen die langer is dan in de artikelen 45 en 78 is bepaald, mag die periode voor betalingstransacties binnen de Europese Unie niet langer zijn dan vier werkdagen na het tijdstip van ontvangst overeenkomstig artikel 40.
Art. 45. § 1. De betalingsdienstaanbieder van de betaler zorgt er voor dat de rekening van de betalingsdienstaanbieder van de begunstigde uiterlijk aan het einde van de eerstvolgende werkdag na het tijdstip van ontvangst overeenkomstig artikel 40 voor het bedrag van de betalingstransactie wordt gecrediteerd. Deze termijn kan voor betalingstransacties die op papier worden geïnitieerd, met een bijkomende werkdag worden verlengd. Voor de uitvoering van elektronisch geïnitieerde binnenlandse betalingstransacties tussen twee betaalrekeningen waarbij de betalingsdienstaanbieder van de betaler en van de begunstigde dezelfde persoon is, wordt de termijn bedoeld in het vorige lid, herleid tot het einde van dezelfde werkdag van het moment van de ontvangst overeenkomstig artikel 40.
§ 2. De betalingsdienstaanbieder van de begunstigde valuteert het bedrag van de betalingstransactie en stelt het beschikbaar op de betaalrekening van de begunstigde zodra de betalingsdienstaanbieder het geld ontvangen heeft overeenkomstig artikel 48.
§ 3. De betalingsdienstaanbieder van de begunstigde maakt een door of via de begunstigde geïnitieerde betalingsopdracht over aan de betalingsdienstaanbieder van de betaler binnen de tussen de begunstigde en zijn betalingsdienstaanbieder overeengekomen termijnen, zodat de afwikkeling van de domiciliëring op de overeengekomen vervaldatum kan plaatsvinden.
Re: Geld in de lucht
Vreemd, dat had ik echt niet verwacht. Klagen bij Keytrade en laat ons vooral weten wat ze daar zeggen!
Re: Geld in de lucht
Geachte,
ik heb vrij snel van Keytrade het volgende antwoord gekregen zoals ik gewoon ben van de uitstekende en snelle dienstverlening van Keytrade. Ze reageren altijd zeer snel en correct.
"Wij boeken het geld altijd van zodra wij dit ontvangen.
Een nationaleoverschrijving kan 1 Ã 2 bankdagen dren.
U moet ook weten dat wanneer u eenoverschrijving ingeeft bv op 31/5 dan is het ook afhankelijk om welk uur dat udit doet.
U ziet het natuurlijk op uw computer onmiddellijk afgaan maar u bankmoet dit nog verwerken en uitvoeren.
Dit gaat via de compensatiekas.
Als ubv een overschrijving ingeeft 's namiddag dan wordt het soms pas effectief de
volgende dag uitgevoerd en dan vertrekt dit niet op 31/5 maar op 1/6.
Dan moetu deze dag niet meetellen.Indien u verdere vragen heeft, aarzel dan niet"
Na het aanhalen van de wetgeving hebben ze me door verwezen naar hun legal afdeling. Hier wacht ik nog op antwoord.
Ook van Argenta heb ik bij wonder al een antwoord gekregen zie hieronder
"Mijn concullega van
Keytradebank echter, heeft gelijk in diens bewering betreffende de verwerking
van opdrachten.
Het is effectief zo dat wij uw verrichting ontvingen ter
uitvoering op 31/05, maar dat wil zeker niet zeggen dat deze onmiddellijk
doorgestuurd wordt naar de begunstigde. Er zijn een aantal stadia die een
overschrijving doorloopt voor dat het geval is.
Het stuk wettekst dat u ophaalt,
duidt ook enkel op het feit dat, wanneer een som aankomt bij een bank vanuit een
andere bank, de begunstigde bank dat bedrag maximaal een dag mag bijhouden voor
het op de rekening van de begunstigde moet terechtkomen. Het zegt niets over
hoelang het onderweg kan zijn van de eerste naar de tweede bank.
Een
binnenlandse verrichting kan en mag, zoals aangehaald, twee (en uitzonderlijk
zelfs drie) dagen onderweg zijn. Na deze periode komt het dan aan bij de
begunstigde bank, die het op zijn beurt maximaal de dag na ontvangst op de
uiteindelijke begunstigde diens rekening moet plaatsen."
Van AXA heb ik momenteel nog een reactie ontvangen. Ik hou jullie verder op de hoogte.
ik heb vrij snel van Keytrade het volgende antwoord gekregen zoals ik gewoon ben van de uitstekende en snelle dienstverlening van Keytrade. Ze reageren altijd zeer snel en correct.
"Wij boeken het geld altijd van zodra wij dit ontvangen.
Een nationaleoverschrijving kan 1 Ã 2 bankdagen dren.
U moet ook weten dat wanneer u eenoverschrijving ingeeft bv op 31/5 dan is het ook afhankelijk om welk uur dat udit doet.
U ziet het natuurlijk op uw computer onmiddellijk afgaan maar u bankmoet dit nog verwerken en uitvoeren.
Dit gaat via de compensatiekas.
Als ubv een overschrijving ingeeft 's namiddag dan wordt het soms pas effectief de
volgende dag uitgevoerd en dan vertrekt dit niet op 31/5 maar op 1/6.
Dan moetu deze dag niet meetellen.Indien u verdere vragen heeft, aarzel dan niet"
Na het aanhalen van de wetgeving hebben ze me door verwezen naar hun legal afdeling. Hier wacht ik nog op antwoord.
Ook van Argenta heb ik bij wonder al een antwoord gekregen zie hieronder
"Mijn concullega van
Keytradebank echter, heeft gelijk in diens bewering betreffende de verwerking
van opdrachten.
Het is effectief zo dat wij uw verrichting ontvingen ter
uitvoering op 31/05, maar dat wil zeker niet zeggen dat deze onmiddellijk
doorgestuurd wordt naar de begunstigde. Er zijn een aantal stadia die een
overschrijving doorloopt voor dat het geval is.
Het stuk wettekst dat u ophaalt,
duidt ook enkel op het feit dat, wanneer een som aankomt bij een bank vanuit een
andere bank, de begunstigde bank dat bedrag maximaal een dag mag bijhouden voor
het op de rekening van de begunstigde moet terechtkomen. Het zegt niets over
hoelang het onderweg kan zijn van de eerste naar de tweede bank.
Een
binnenlandse verrichting kan en mag, zoals aangehaald, twee (en uitzonderlijk
zelfs drie) dagen onderweg zijn. Na deze periode komt het dan aan bij de
begunstigde bank, die het op zijn beurt maximaal de dag na ontvangst op de
uiteindelijke begunstigde diens rekening moet plaatsen."
Van AXA heb ik momenteel nog een reactie ontvangen. Ik hou jullie verder op de hoogte.
Re: Geld in de lucht
Ik heb op 31/5 van mijn Keytrade zichtrekening een bedrag bedrag overgeschreven naar mijn landbouwkrediet zichtrekening.
Deze is ingegeven bij Keytrade op 31/05 (wel 's avonds, na 18u). Gisteren stond het bedrag ook nog niet bij landbouwkrediet.
Alhoewel er ook reeds zeker 2 bankwerkdagen gepasseerd zijn, nl. 01/06 en 06/06.
Al goed dat het geen erg grote som is waarom ik zat te wachten...
Duurt toch ook wel lang vind ik. Ik ga er toch wel vanuit dat het geld er vandaag opstaat.
Na 7 dagen... (weliswaar met een feestdag en een bankholiday)
Deze is ingegeven bij Keytrade op 31/05 (wel 's avonds, na 18u). Gisteren stond het bedrag ook nog niet bij landbouwkrediet.
Alhoewel er ook reeds zeker 2 bankwerkdagen gepasseerd zijn, nl. 01/06 en 06/06.
Al goed dat het geen erg grote som is waarom ik zat te wachten...
Duurt toch ook wel lang vind ik. Ik ga er toch wel vanuit dat het geld er vandaag opstaat.
Na 7 dagen... (weliswaar met een feestdag en een bankholiday)
Re: Geld in de lucht
In mijn geval gaat het om een bestendige opdracht van een rekening waarop elke maand mijn inkomen gestort wordt.
Het feit dat het zolang geduurd heeft om mijn geld van Argenta naar Keytrade over te brengen maakte dat ik noch op Argenta noch op Keytrade voldoende geld had staan om én mijn rekeningen te betalen én cash geld te hebben.
Mijn geld hing immers in de lucht en dat was knap lastig.
Gelukkig kreeg ik op 27/05 terugbetaling van de belasting en kon ik toch voort.
Vraagje:
Het is al een tijd geleden dat ik met grootbanken werkte.
Ligt deze lange transactietijd nu aan het feit dat het gratis rekeningen betreft of is het daar even erg?
Het feit dat het zolang geduurd heeft om mijn geld van Argenta naar Keytrade over te brengen maakte dat ik noch op Argenta noch op Keytrade voldoende geld had staan om én mijn rekeningen te betalen én cash geld te hebben.
Mijn geld hing immers in de lucht en dat was knap lastig.
Gelukkig kreeg ik op 27/05 terugbetaling van de belasting en kon ik toch voort.
Vraagje:
Het is al een tijd geleden dat ik met grootbanken werkte.
Ligt deze lange transactietijd nu aan het feit dat het gratis rekeningen betreft of is het daar even erg?
Re: Geld in de lucht
Vraagje:
Het is al een tijd geleden dat ik met grootbanken werkte.
Ligt deze lange transactietijd nu aan het feit dat het gratis rekeningen betreft of is het daar even erg?
Het feit dat het gratis rekeningen zijn mag hier geen rol spelen. De regels van valuta en uitvoeringstijd die wettelijk geregeld zijn gelden voor al de banken.
De valutadatum van verrichtingen op een betaalrekening is wettelijk bepaald door de wet van 10 december 2009 betreffende de betalingsdiensten (BS 15.01.2010).
Samengevat is het gebruik van valutadata die niet samenvallen met de effectieve credit- en debetverrichting, en nadeliger zijn voor de rekeninghouder, verboden door de wet.
Het is al een tijd geleden dat ik met grootbanken werkte.
Ligt deze lange transactietijd nu aan het feit dat het gratis rekeningen betreft of is het daar even erg?
Het feit dat het gratis rekeningen zijn mag hier geen rol spelen. De regels van valuta en uitvoeringstijd die wettelijk geregeld zijn gelden voor al de banken.
De valutadatum van verrichtingen op een betaalrekening is wettelijk bepaald door de wet van 10 december 2009 betreffende de betalingsdiensten (BS 15.01.2010).
Samengevat is het gebruik van valutadata die niet samenvallen met de effectieve credit- en debetverrichting, en nadeliger zijn voor de rekeninghouder, verboden door de wet.
Re: Geld in de lucht
ter info. Bij de berichten van Argenta in homebanking onder "Voer uw betaling tijdig uit" vind ik dit onderstaand terug. Wat er dus duidelijk op wijst dat een betaling ingegeven op 31 mei zou moeten toekomen op 1 juni bij een externe begunstigde (buiten Argenta)
Als gevolg van de sluitingsdagen van de banken op 2 en 3 juni (Hemelvaart) en op 13 juni (Pinkstermaandag) raden wij u aan om uw internettransacties tijdig uit te voeren.
Overschrijvingen voor bedragen die tussen 1 en 5 juni bij een externe begunstigde (buiten Argenta) moeten zijn, brengt u best ten laatste in op 31 mei voor 23.00 uur.
Overschrijvingen voor bedragen die tussen 11 en 13 juni bij een externe begunstigde (buiten Argenta) moeten zijn, brengt u best ten laatste in op 9 juni voor 23.00 uur.
Overschrijvingen naar Argenta-begunstigden worden onmiddellijk verwerkt.
Momenteel wacht ik nog op antwoord van AXA en Keytrade (lega) en Argenta op mijn bijkomende vragen.
Als gevolg van de sluitingsdagen van de banken op 2 en 3 juni (Hemelvaart) en op 13 juni (Pinkstermaandag) raden wij u aan om uw internettransacties tijdig uit te voeren.
Overschrijvingen voor bedragen die tussen 1 en 5 juni bij een externe begunstigde (buiten Argenta) moeten zijn, brengt u best ten laatste in op 31 mei voor 23.00 uur.
Overschrijvingen voor bedragen die tussen 11 en 13 juni bij een externe begunstigde (buiten Argenta) moeten zijn, brengt u best ten laatste in op 9 juni voor 23.00 uur.
Overschrijvingen naar Argenta-begunstigden worden onmiddellijk verwerkt.
Momenteel wacht ik nog op antwoord van AXA en Keytrade (lega) en Argenta op mijn bijkomende vragen.
Re: Geld in de lucht
Antwoord gekregen van AXA
Wij hebben kennis genomen van uw vraag en moeten u tot onze spijt meedelen dat wij niet kunnen ingaan op uw verzoek.
Na onderzoek stellen we vast dat de overschrijving van 2 595,98 euro ten voordele van uw rekening 755-48157xx-04 pas geboekt werd op 6 juni 2011 om 05.35 u.
Dit wil zeggen dat de betaling door de opdrachtgevende bank verstuurd werd nà de afsluiting van de toepassing overschrijvingen UCV van die dag (= 13.30 u).
De valutadatum voor stortingen op een spaarproduct is vanaf de kalenderdag die volgt op de storting, dus in dit geval 7 juni 2011.
Zoals het er nu naar uitziet ligt het probleem bij Argenta. Ondertussen is er een dossier geopend bij Argenta Ombudsdienst.
Ik hou jullie verder op de hoogte.
Wij hebben kennis genomen van uw vraag en moeten u tot onze spijt meedelen dat wij niet kunnen ingaan op uw verzoek.
Na onderzoek stellen we vast dat de overschrijving van 2 595,98 euro ten voordele van uw rekening 755-48157xx-04 pas geboekt werd op 6 juni 2011 om 05.35 u.
Dit wil zeggen dat de betaling door de opdrachtgevende bank verstuurd werd nà de afsluiting van de toepassing overschrijvingen UCV van die dag (= 13.30 u).
De valutadatum voor stortingen op een spaarproduct is vanaf de kalenderdag die volgt op de storting, dus in dit geval 7 juni 2011.
Zoals het er nu naar uitziet ligt het probleem bij Argenta. Ondertussen is er een dossier geopend bij Argenta Ombudsdienst.
Ik hou jullie verder op de hoogte.
Re: Geld in de lucht
Ondertussen heeft landbouwkrediet van mij bevestigd dat ze technische problemen hadden. Ze hebben de valutadatum aangepast.Bart schreef:Ik heb op 31/5 van mijn Keytrade zichtrekening een bedrag bedrag overgeschreven naar mijn landbouwkrediet zichtrekening.
Deze is ingegeven bij Keytrade op 31/05 (wel 's avonds, na 18u). Gisteren stond het bedrag ook nog niet bij landbouwkrediet.
Alhoewel er ook reeds zeker 2 bankwerkdagen gepasseerd zijn, nl. 01/06 en 06/06.
Al goed dat het geen erg grote som is waarom ik zat te wachten...
Duurt toch ook wel lang vind ik. Ik ga er toch wel vanuit dat het geld er vandaag opstaat.
Na 7 dagen... (weliswaar met een feestdag en een bankholiday)
Maandag is er opnieuw een overschrijving uitgevoerd bij Argenta naar mijn LBK rekening. En tot op heden (donderdagmorgen), nog niets van te zien...
Ondertussen opnieuw gereplyed naar LBK. Ik lig niet echt wakker van die valutadatum (het gaat om geen erg grote bedragen), maar als je de maandag een overschrijving uitvoert mag je die toch wel de dinsdagavond als zien bij de andere bank denk ik...
Re: Geld in de lucht
Zo zie je maar dat er toch nog correcte banken zijn en dat als je dit ziet dat dit ook kan worden rechtgezet als je hiervoor de inspanning wilt leveren.jv1 schreef:Ondertussen heeft landbouwkrediet van mij bevestigd dat ze technische problemen hadden. Ze hebben de valutadatum aangepast.
Re: Geld in de lucht
Een tweede betaling van Argenta naar Landbouwkrediet is momenteel 'spoorloos'.
Werd uitgevoerd op 06/06, en is nog steeds niet toegekomen bij Landbouwkrediet.
De service desk van het landbouwkrediet probeert nu uit te zoeken waar het fout gelopen is...
In ieder geval wel chapeau voor de service van het landbouwkrediet (nee... ben geen werknemer van LBK).
Werd uitgevoerd op 06/06, en is nog steeds niet toegekomen bij Landbouwkrediet.
De service desk van het landbouwkrediet probeert nu uit te zoeken waar het fout gelopen is...
In ieder geval wel chapeau voor de service van het landbouwkrediet (nee... ben geen werknemer van LBK).
Re: Geld in de lucht
Er zijn maar weinig banken die heel snel de overschrijvingen effectief uitvoeren. Naar mijn ervaring zijn dat o.a. rabobank, KBC, CE, ...
Argenta neemt er iets meer zijn voor, Keytrade is nog een stukje trager en Binckbank is uitermate traag. Ik doe daarom al mijn stortingen op maandag of dinsdag (of woensdag bij snellere banken). Zo ben ik zeker dat het geld dezelfde week nog op de andere rekening toekomt. Ik gun de banken geen renteloos weekend
@jv1: Fijn dat je hier een zaak van maakt. Het zal ze leren. Als genoeg mensen klagen, zullen ze dit systeem wel eens verbeteren.
Argenta neemt er iets meer zijn voor, Keytrade is nog een stukje trager en Binckbank is uitermate traag. Ik doe daarom al mijn stortingen op maandag of dinsdag (of woensdag bij snellere banken). Zo ben ik zeker dat het geld dezelfde week nog op de andere rekening toekomt. Ik gun de banken geen renteloos weekend
@jv1: Fijn dat je hier een zaak van maakt. Het zal ze leren. Als genoeg mensen klagen, zullen ze dit systeem wel eens verbeteren.
Re: Geld in de lucht
Verlies niet uit het oog dat de wet dd. 10/12/2009 betrekking heeft op betaalrekeningen door middel van SEPA overschrijvingen en dat een gereglementeerde spaarrekening geen betaalrekening is.
Ook het KB. dd. 7/12/2008 met betrekking tot de gereglementeerde spaarrekeningen laat toe max. één dag nà het boeken(storten) op de gereglementeerde spaarrekening de valuta te bepalen. Dit kan dan als gevolg hebben dat het geld maar pas begint op te brengen nà een kort of lang we.
Het is duidelijk en wel bekend dat het wetenswil vertragen van een overschrijving, en zeker van een groot bedrag, vaak gebeurd voor een brug.
Het ligt dan aan de klant de nodige energie te spenderen om toepassing van de wetgevingen te bekomen... en dat kan soms veel tijd en energie in beslag nemen!
Naar mijn ondervinding is Rabo hierin correct.
Ook het KB. dd. 7/12/2008 met betrekking tot de gereglementeerde spaarrekeningen laat toe max. één dag nà het boeken(storten) op de gereglementeerde spaarrekening de valuta te bepalen. Dit kan dan als gevolg hebben dat het geld maar pas begint op te brengen nà een kort of lang we.
Het is duidelijk en wel bekend dat het wetenswil vertragen van een overschrijving, en zeker van een groot bedrag, vaak gebeurd voor een brug.
Het ligt dan aan de klant de nodige energie te spenderen om toepassing van de wetgevingen te bekomen... en dat kan soms veel tijd en energie in beslag nemen!
Naar mijn ondervinding is Rabo hierin correct.
Re: Geld in de lucht
Ik zie dat Argenta onder tussen de valutadagen van 31/5 gecorrigeerd heeft naar 6/6. Blijkbaar heeft het dus wel zin om als je iets fout ziet om dit te melden. Alles we allemaal op onze rechten staan zullen ze wel beter opletten hopelijk.
Ik wacht wel nog op hun antwoord van mijn lopend dossier.
Ik wacht wel nog op hun antwoord van mijn lopend dossier.

