Opmaken documenten bij beleggingen en bewaring.
TIP
Opmaken documenten bij beleggingen en bewaring.
Stel, ik wens te beleggen in bijv. een "open fonds met deelbewijzen" en begeef mij voor dat doel naar de loketten van deze of gene bank.
De belegging wordt derhalve uitgevoerd via de loketten of via een beleggingsadviseur in binnendienst; ik noem zulks een manuele belegging.
Hoeveel documenten worden er bij die gelegenheid opgemaakt en welke bestemming wordt er aan gegeven; wie blijft of komt in het bezit van de documenten van intekening?
Wetende dat de onderliggende boekhoudkundige stukken gedurende 10 jaar moeten bewaard worden.. maar waar dan wel; in het agentschap, op den regionale zetel of op bijv. den Brusselse Hoofdzetel ?!
Vervolgens kom ik te overlijden en in de maanden daarna wenst een erfgenaam al die documenten van intekening in te zien; thuis zijn ze niet te vinden.. maar waar dan wel.. in den hoofdzetel, de regionale zetel of nog altijd in het plaatselijk agenstchap?!
En wat dan wel gezegd wanneer ik on-line zou intekenen; hoeveel van die documenten worden er alsdan opgemaakt en waar dan wel en op welke manier worden ze bewaard; wordt er voor dat doel ook een papieren - versie opgemaakt en overgezonden naar de intekenaar en op welke wijze wordt de intekening bewaard op den hoofdzetel, de regionale zetel en / of het agentschap?!
De belegging wordt derhalve uitgevoerd via de loketten of via een beleggingsadviseur in binnendienst; ik noem zulks een manuele belegging.
Hoeveel documenten worden er bij die gelegenheid opgemaakt en welke bestemming wordt er aan gegeven; wie blijft of komt in het bezit van de documenten van intekening?
Wetende dat de onderliggende boekhoudkundige stukken gedurende 10 jaar moeten bewaard worden.. maar waar dan wel; in het agentschap, op den regionale zetel of op bijv. den Brusselse Hoofdzetel ?!
Vervolgens kom ik te overlijden en in de maanden daarna wenst een erfgenaam al die documenten van intekening in te zien; thuis zijn ze niet te vinden.. maar waar dan wel.. in den hoofdzetel, de regionale zetel of nog altijd in het plaatselijk agenstchap?!
En wat dan wel gezegd wanneer ik on-line zou intekenen; hoeveel van die documenten worden er alsdan opgemaakt en waar dan wel en op welke manier worden ze bewaard; wordt er voor dat doel ook een papieren - versie opgemaakt en overgezonden naar de intekenaar en op welke wijze wordt de intekening bewaard op den hoofdzetel, de regionale zetel en / of het agentschap?!
Re: Opmaken documenten bij beleggingen en bewaring.
Je stelt vragen naar de interne boekhouding van de bank: wie bewaart welke documenten waar? Dat zal mij worst wezen. Als er een betwisting is over een intekening, door jou zelf of je erfgenamen, ga je gewoon naar het bankkantoor of je neemt contact op met de helpdesk indien een internetbank. Dan moeten zij maar voor de nodige bewijzen zorgen.
Uittreksel uit het Orderuitvoeringsbeleid van Rabobank:
"De Cliënt kan verzoeken aan Rabobank.be om aan te tonen dat zijn order is uitgevoerd in overeenstemming met het Orderuitvoeringsbeleid. Tegenover de Cliënt strekt een door Rabobank.be getekend uittreksel uit haar administratie tot volledig bewijs, behoudens door de Cliënt geleverd tegenbewijs."
Uittreksel uit het Orderuitvoeringsbeleid van Rabobank:
"De Cliënt kan verzoeken aan Rabobank.be om aan te tonen dat zijn order is uitgevoerd in overeenstemming met het Orderuitvoeringsbeleid. Tegenover de Cliënt strekt een door Rabobank.be getekend uittreksel uit haar administratie tot volledig bewijs, behoudens door de Cliënt geleverd tegenbewijs."
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En wat doe je dan wanneer één van hun aangestelden bedoeld onderliggend (verplicht te bewaren) document (on)vrijwillig heeft zoekgemaakt?!
Daarom is het zo belangrijk om weten waar die "onderliggende documenten" worden bewaard "bij leven van de intekenaar"... en waar ze moeten bewaard worden vanaf z'n overlijden?!
Kwestie van eventuele relationele causale verbanden te kunnen aantonen hé !!!
Anders gezegd, het is toch niet zo simpel als U doet uitschijnen!
Daarom is het zo belangrijk om weten waar die "onderliggende documenten" worden bewaard "bij leven van de intekenaar"... en waar ze moeten bewaard worden vanaf z'n overlijden?!
Kwestie van eventuele relationele causale verbanden te kunnen aantonen hé !!!
Anders gezegd, het is toch niet zo simpel als U doet uitschijnen!
Je kunt altijd aantonen dat je "iets" hebt aangekocht aan de hand van je rekeninguittreksels. De bewijslast ligt dan nog altijd bij de bank.
Waar deze documenten ( fysiek ) moeten bewaard worden ? Op zolder of in de kelder daar heeft de klant geen zaken mee.
Feit is dat, bij iedere bank, alle ( rekening- ) verrichtingen gedurende ( minstens ) 10 jaar moeten kunnen opgevraagd worden; « desnoods » op ( backup - ) databestanden in de computer.
Vermits alle verrichtingen, van welke aard ook, gebeuren via een ( klanten of interne ) rekening EN en met een unieke referte ( datum, kantoor,rekeningnr, volgnr,.. ) door de computer bewaard worden, is het opzoekingswerk
- ook naar het « fysiek » document - voor de bank kinderspel.
Voor de fiscus e.d. doet de bank dit gratis; als klant of erfgenaam zult ge hiervoor DIK betalen !
Feit is dat, bij iedere bank, alle ( rekening- ) verrichtingen gedurende ( minstens ) 10 jaar moeten kunnen opgevraagd worden; « desnoods » op ( backup - ) databestanden in de computer.
Vermits alle verrichtingen, van welke aard ook, gebeuren via een ( klanten of interne ) rekening EN en met een unieke referte ( datum, kantoor,rekeningnr, volgnr,.. ) door de computer bewaard worden, is het opzoekingswerk
Voor de fiscus e.d. doet de bank dit gratis; als klant of erfgenaam zult ge hiervoor DIK betalen !
Zo een opzoekingsloon van 60 euro per uur en meer is courrant, en ze gaan zich niet haasten bij het opzoeken
@ Beste Paul en Urbain, als verzoekende mede-erfgenaam heb ik daarvoor al betaald en op zich valt dat wel best mee hoor; daarenboven kan U zich voor dat soort zaken laten verzekeren.. bijgevolg is dat niet het probleem!
Maar het probleem is dat één van die zeer gekende grootbanken.. doodleuk mededeelde dat bedoeld document(en) niet meer in hun bezit zou(den) zijn.. dat terwijl de 10-jarige bewaring nog altijd van toepassing is; het gaat immers om (een) belegging(en) van het dienstjaar 2005 op eenzelfde datum!!!
In bijkomende orde deelde men ook mee dat deze of gene rekening toenertijd werd gedebiteerd en dat het bijgevolg (voor hun) vast staat dat de erflater intekende?!
Hierbij weze opgemerkt dat de erflater al die moeilijke bewoordingen van de prospectus en van het beheerreglement sowieso niet eens begreep, van nature uit zeer behoudend omging met geldmiddelen en dat het bijgevolg niet uitgesloten is dat een bepaald typetje (omwille van een profileringsprobleem) met medeplichtigheid van een bepaalde agentschaphouder die bijzonder risicovolle beleggingen (zonder volmacht) uitvoerde.. dat omdat hij dergelijke dingen beschouwt als de speeltjes van zijn speeltuin?!
Let wel, die antwoorden werden verstrekt door hun juridische dienst, moet ik deze verstaan als antwoorden die er alleen maar toe strekken om de klager te ontmoedigen?!
En wat nu met de door U geformuleerde bewijslast?
@ Paul, ze haasten zich inderdaad niet; hun antwoorden op de indringende vragen zijn veelal onvolledig!
Finaal is het mij er om te doen wiens handtekening op bedoelde documenten voorkomt annex de andere karakters van het waarneembare handschrift !!!
Moet ik enig geloof hechten aan de bewering van de desbetreffende grootbank en welke aanpak beveelt u verder aan?!
Maar het probleem is dat één van die zeer gekende grootbanken.. doodleuk mededeelde dat bedoeld document(en) niet meer in hun bezit zou(den) zijn.. dat terwijl de 10-jarige bewaring nog altijd van toepassing is; het gaat immers om (een) belegging(en) van het dienstjaar 2005 op eenzelfde datum!!!
In bijkomende orde deelde men ook mee dat deze of gene rekening toenertijd werd gedebiteerd en dat het bijgevolg (voor hun) vast staat dat de erflater intekende?!
Hierbij weze opgemerkt dat de erflater al die moeilijke bewoordingen van de prospectus en van het beheerreglement sowieso niet eens begreep, van nature uit zeer behoudend omging met geldmiddelen en dat het bijgevolg niet uitgesloten is dat een bepaald typetje (omwille van een profileringsprobleem) met medeplichtigheid van een bepaalde agentschaphouder die bijzonder risicovolle beleggingen (zonder volmacht) uitvoerde.. dat omdat hij dergelijke dingen beschouwt als de speeltjes van zijn speeltuin?!
Let wel, die antwoorden werden verstrekt door hun juridische dienst, moet ik deze verstaan als antwoorden die er alleen maar toe strekken om de klager te ontmoedigen?!
En wat nu met de door U geformuleerde bewijslast?
@ Paul, ze haasten zich inderdaad niet; hun antwoorden op de indringende vragen zijn veelal onvolledig!
Finaal is het mij er om te doen wiens handtekening op bedoelde documenten voorkomt annex de andere karakters van het waarneembare handschrift !!!
Moet ik enig geloof hechten aan de bewering van de desbetreffende grootbank en welke aanpak beveelt u verder aan?!
Urbain schreef:Waar deze documenten ( fysiek ) moeten bewaard worden ? Op zolder of in de kelder daar heeft de klant geen zaken mee.
2 verschillende tarieven voor 2 dezelfde diensten. Waar zit testaankoop ?
In het « Algemeen reglement van de Verrichtingen » van iedere bank zult ge zeker artikels vinden als deze :Vaoke schreef: ...
De Cliënt kan zijn orders aan de Bank overmaken:
hetzij in het agentschap via formulieren die de Bank ter beschikking stelt aan de Cliënt en waarvan de
Cliënt verklaart kennis genomen te hebben en er de vermeldingen van te aanvaarden;
hetzij via een elektronisch systeem waarmee de Cliënt zijn wil uitdrukt door een geheime code in te
voeren;
hetzij telefonisch, waarbij de orders worden uitgevoerd op risico van de Cliënt. In dit laatste geval zal
de Bank een bevestigingsdocument of een rekeninguittreksel overmaken aan de Cliënt, met vermelding
van de gegevens van de transactie die, behoudens betwisting door de Cliënt binnen 5 dagen, geacht
worden exact en definitief te zijn en die tegenover hem een absolute bewijskracht zullen hebben. ?!
Beleggen is vooral voor « oudere mensen » een kwestie van vertrouwen in hun contactpersoon bij de bank; zij tekenen eender wat !
U kunt altijd « uw slaagkansen » eens gaan bespreken bij een advocaat, die u waarschijnlijk al 100 € ( als voorschot ) zal aanrekenen voor deze consultatie.
De kosten die u reeds betaalde zijn ( waarschijnlijk ) voor de « fiskale aangifte van nalatenschap » aan de Registratie.