Problematiek Doorlopende opdrachten - Belfius
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Problematiek Doorlopende opdrachten - Belfius
Beste, even een situatieschets:
Wij hebben meerdere rekeningen bij Belfius (allemaal gratis, dus waarom niet).
Op 1 rekening komen al onze inkomsten toe, en op het einde van de maand vertrekken van hieruit verschillende doorlopende opdrachten:
1 naar de "tankkaart" (zichtrekening die uitsluitend hiervoor gebruikt wordt)
1 naar de boodschappenkaart
1 naar de rekening voor de vaste kosten
1 naar de spaarrekening (hetgeen overblijft na de betaling van de andere 3)
De eerste 3 zijn dus doorlopende opdrachten met VAST bedrag, de laatste een doorlopende opdracht met VARIABEL bedrag.
So far so good.
Hoe gaat dit standaard in zijn werk?
Alle 4 die opdrachten staan ingesteld op de 31ste (laatste van iedere maand).
De opdrachten met een vast bedrag gaan 's morgens van de rekening, de opdrachten met variabel bedrag gaan pas NA middernacht van de rekening. Dus eigenlijk de dag erna 's morgens. Verwarrend, maar niet onoverkomelijk.
Wat nu met feestdagen of weekends?
De doorlopende opdrachten met vast bedrag worden verplaatst naar de eerste werkdag NA niet-bankwerkdagen.
De doorlopende opdrachten met VARIABEL bedrag worden verplaatst naar de eerste werkdag VOOR niet-bankwerkdagen.
Maaaaaar, zoals gezegd worden die pas uitgevoerd de dag erna 's morgens, wat dus weer op een niet-bankwerkdag valt, en dus weer verplaatst wordt naar de eerste werkdag erna. Ronduit verwarrend.
Concreet:
De 31ste januari viel op een zondag.
De opdrachten met vast bedrag worden verplaats naar maandag 1 februari.
De opdracht met variabel bedrag wordt verplaatst naar vrijdag 29 januari, maar wordt pas uitgevoerd op maandag 1 februari.
En dan is het natuurlijk een lotto spelletje: wat krijgt er voorrang?
Deze maand was dat dus de opdracht met variabel bedrag: Al ons loon stond op het spaarboekje, en niets op de andere 3 rekeningen.
Een heel ondoordacht systeem dus, als je het mij vraagt.
Normaal dient een doorlopende opdracht toch om te garanderen dat een bepaald bedrag uiterlijk op een bepaalde dag op de rekening staat? Dit kan in dit systeem dus niet gegarandeerd worden.
Onze hypotheek wordt maandelijks de eerste van de rekening gehaald, terwijl de doorlopende opdracht van 30 april pas op 2 mei op de rekening zal staan op deze manier.
Wij hebben meerdere rekeningen bij Belfius (allemaal gratis, dus waarom niet).
Op 1 rekening komen al onze inkomsten toe, en op het einde van de maand vertrekken van hieruit verschillende doorlopende opdrachten:
1 naar de "tankkaart" (zichtrekening die uitsluitend hiervoor gebruikt wordt)
1 naar de boodschappenkaart
1 naar de rekening voor de vaste kosten
1 naar de spaarrekening (hetgeen overblijft na de betaling van de andere 3)
De eerste 3 zijn dus doorlopende opdrachten met VAST bedrag, de laatste een doorlopende opdracht met VARIABEL bedrag.
So far so good.
Hoe gaat dit standaard in zijn werk?
Alle 4 die opdrachten staan ingesteld op de 31ste (laatste van iedere maand).
De opdrachten met een vast bedrag gaan 's morgens van de rekening, de opdrachten met variabel bedrag gaan pas NA middernacht van de rekening. Dus eigenlijk de dag erna 's morgens. Verwarrend, maar niet onoverkomelijk.
Wat nu met feestdagen of weekends?
De doorlopende opdrachten met vast bedrag worden verplaatst naar de eerste werkdag NA niet-bankwerkdagen.
De doorlopende opdrachten met VARIABEL bedrag worden verplaatst naar de eerste werkdag VOOR niet-bankwerkdagen.
Maaaaaar, zoals gezegd worden die pas uitgevoerd de dag erna 's morgens, wat dus weer op een niet-bankwerkdag valt, en dus weer verplaatst wordt naar de eerste werkdag erna. Ronduit verwarrend.
Concreet:
De 31ste januari viel op een zondag.
De opdrachten met vast bedrag worden verplaats naar maandag 1 februari.
De opdracht met variabel bedrag wordt verplaatst naar vrijdag 29 januari, maar wordt pas uitgevoerd op maandag 1 februari.
En dan is het natuurlijk een lotto spelletje: wat krijgt er voorrang?
Deze maand was dat dus de opdracht met variabel bedrag: Al ons loon stond op het spaarboekje, en niets op de andere 3 rekeningen.
Een heel ondoordacht systeem dus, als je het mij vraagt.
Normaal dient een doorlopende opdracht toch om te garanderen dat een bepaald bedrag uiterlijk op een bepaalde dag op de rekening staat? Dit kan in dit systeem dus niet gegarandeerd worden.
Onze hypotheek wordt maandelijks de eerste van de rekening gehaald, terwijl de doorlopende opdracht van 30 april pas op 2 mei op de rekening zal staan op deze manier.
Re: Problematiek Doorlopende opdrachten - Belfius
Lijkt me allemaal wat verwarrend, maar soit: dat is jouw keuze.
Maar wat is nu eigenlijk je exacte vraag?
Als je het probleem wil oplossen, lijkt het me envoudig:
De doorlopende opdrachten met VARIABEL bedrag worden ook verplaatst naar de eerste werkdag NA niet-bankwerkdagen.
En dan ook na middernacht.
Dan is het probleem toch opgelost, niet? Die ene dag renteverlies gaat het verschil nu niet maken, denk ik dan?!?
Maar wat is nu eigenlijk je exacte vraag?
Als je het probleem wil oplossen, lijkt het me envoudig:
De doorlopende opdrachten met VARIABEL bedrag worden ook verplaatst naar de eerste werkdag NA niet-bankwerkdagen.
En dan ook na middernacht.
Dan is het probleem toch opgelost, niet? Die ene dag renteverlies gaat het verschil nu niet maken, denk ik dan?!?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik verplaats die niet, de bank verplaatst die automatisch.
En daar wringt nu net het schoentje; door bij ene de vroeger te gaan werken, en bij de andere later, loopt alles in het honderd.
Beter zou zijn om beide naar de eerste werkdag VOOR een niet-bankwerkdag te verplaatsen lijkt mij?
En daar wringt nu net het schoentje; door bij ene de vroeger te gaan werken, en bij de andere later, loopt alles in het honderd.
Beter zou zijn om beide naar de eerste werkdag VOOR een niet-bankwerkdag te verplaatsen lijkt mij?
Je kan natuurlijk de doorlopende opdrachten op de 26ste laten doorvoeren. Als de laatste dagen van de kortste maand ( februari) dan samenvallen met een weekend wordt alles nog correct uitgevoerd.
Het is een interessant verhaal. Bij banken is er de evolutie dat ook weekends valutadagen zijn bij transacties op interne rekeningen. De logica van wanneer dag in het weekend geen valutadag is maken de banken in hun eigen voordeel.
Het is een interessant verhaal. Bij banken is er de evolutie dat ook weekends valutadagen zijn bij transacties op interne rekeningen. De logica van wanneer dag in het weekend geen valutadag is maken de banken in hun eigen voordeel.